The role of the school textbook integrating function in developing holistic view on the scientific picture of the world

 
PIIS181570410018649-8-1
DOI10.54884/S181570410018649-8
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Postgraduate student
Affiliation: Herzen State Pedagogical University of Russia
Address: Russian Federation, Saint Petersburg
Journal nameMan and Education
Edition
Pages165-173
Abstract

The article analyzes a spectrum of school science textbooks and determines the need to create a modern textbook that shows the achievements in natural science disciplines, which are mentioned in the Federation State Educational Standard, UNESCO report and the results of the PISA. The study is primarily based on the theory of a school textbook developed by Russian scientists, V.G. Beilenson, D.D. Zuev, V.V. Kraevsky, S.G. Shapovalenko plus other authors. Based on the criteria put forward for the selection of textbooks, a comparative study of current Russian and British textbooks is carried out on natural science subjects for the final grades of secondary school to identify ways to implement the integrating function. It is shown that the integrating function manifests itself in the relationship between the internal components of the textbook as intra-structural integration, as intra-forms connecting school progress and the textbook with additional material as integration between related subjects. The article highlights principal components interrelated with the textbook, obtained during this research: modules and sections of the textbook; line of textbook series; and the national examination programme for the combined science subjects. It is shown that the integrating function in the school textbook contributes to the formation of a complete worldview of the natural science picture for the development of combined natural science competence.

Keywordsmodern school textbook, integrating function, textbook line and series, worldview approach to science
Received16.02.2022
Publication date16.02.2022
Number of characters18489
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. Современная реформа образования проводится во всех развитых странах мира, в том числе и в России, с целью проведения модернизации содержания образования для отражения в нем новых требований современного общества. Федеральный государственный образовательный стандарт (ФГОС) перед содержанием естественнонаучных предметов ставит задачи по формированию у учащихся целостного представления о естественнонаучной картине мира и развития естественнонаучной компетенции [1].
2 Может ли школьный учебник оказывать эффективное влияние на формирование у учащихся целостного представления о научной картине мира? Вопрос о необходимости проведения модернизации в содержании школьного учебника поднимается в документах международной организации ЮНЕСКО как острая необходимость, помогающая не только и не столько отразить в школьных учебниках национальные интересы конкретной страны, сколько затронуть проблемы всемирного масштаба [2]. В анализе результатов международной программы PISA по оценке образовательных достижений учащихся говорится о снижении показателей в оценке знаний российских учащихся, способных продемонстрировать естественнонаучную компетенцию (естественнонаучную грамотность) в решении задач различных жизненных ситуаций, связанных с естествознанием и технологией, – от 3,7% в 2015 г. к 3,1 % в 2018 г. [3]. В анализе исследований PISA комментируется проблема отсутствия заданий, которые должны быть нацелены на развитие у учащихся умения работать со схемами, размещенными в российских учебниках по физике и химии [3].
3 Определение внутренних связей в учебнике. Для определения связи между основным текстом, заданиями, иллюстрациями в учебнике, а также выявления других внутренних и внешних связей учебника обратимся к теории школьного учебника, в разработке которой принимали участие отечественные ученые В.Г. Бейлинсон, Д.Д. Зуев, В.В. Краевский, С.Г. Шаповаленко и др. По определению школьный учебник является основным средством обучения, необходимым для использования в работе учителя и учащегося [4]. Отражение содержания школьного образования, решение учебных задач по предмету, поставленных государственным учебным планом, в учебнике реализуются при помощи дидактических функций, формирующих его качества как средства обучения. Поэтому учебник представляет собой специальную учебную книгу с особым образом разработанными структурой и содержанием, отличающими учебник от какой-либо другой научно-познавательной литературы и информационных источников. Согласно теории школьного учебника его структуру составляют следующие компоненты: текстовые компоненты, аппарат организации усвоения (АОУ), иллюстративный материал (ИМ) и аппарат ориентировки (АО), как видно в табл. 1.
4 Таблица 1.  Структура учебника (по Д.Д. Зуеву)

views: 216

Readers community rating: votes 0

1. 1. On the Approval of The Federal State Educational Standard of Basic General Education (2021) Ministry of Education of the Russian Federation. [online] Available at: https://fgos.ru/fgos/fgos-ooo/ (Accessed: 10 November 2021). (In Russ.)

2. Pingel F. (2010) UNESCO Guidebook. On Textbook Research and Textbook Revision. Paris: Braunschweig.

3. Programme for International Student Assessment, PISA (2018) Center for the Assessment of the Quality of Education // Ministry of Education of the Russian Federation. [online] Available at: http://www.centeroko.ru (Accessed: 15 November 2021). (In Russ.)

4. Zuev D.D. (2015) The School’s Textbook. Moscow: Enlightenment. (In Russ.)

5. Danielyan Ya.V. (2008) ‘Development of ideas about the functions of a school textbook in Russian pedagogy of the second half of the XX - beginning of the XXI century’ dis. ... candidate of Pedagogical Sciences: St. Petersburg. (In Russ.)

6. Geddis E.V. (2019) ‘Changes in the content of natural science education in the context of school reform in England’, Scientific Journal of Human and Education, 3(60), pp.119-122. (In Russ.).

7. Walsh E. (2016) The science of life and the environment for a unified science: Synergy. London: Collins.

8. Walsh E. (2017) Physical sciences for combined science: Synergy. London: Collins.

Система Orphus

Loading...
Up