Development of the phenomenon of "mentoring" in pedagogical science and practice

 
PIIS181570410018647-6-1
DOI10.54884/S181570410018647-6
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Graduate student
Affiliation: The Federal State Budget Scientific Institution «Institute of Education Management of the Russian Academy of Education»
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameMan and Education
Edition
Pages150-156
Abstract

The article examines the phenomenon of the emergence and development of mentoring. The development stages, the place and role of mentoring in pedagogy and education are analyzed. In the Russian Empire, the institution of classroom mentoring took shape in the second half of the 19th century, when it was secured by law. The practice of mentoring became widespread in the United States of America as part of social work with children in the early 20th century. The main characteristics of mentoring are presented. In its most general form, mentoring can be defined as a way of transferring knowledge, skills and attitudes from a more experienced person to a less experienced one. Based on the analysis of open literature sources describing the phenomenon of “mentoring”, as well as the experience of implementing mentoring activities in professional educational organizations, the problems of the development of the Institute of Mentoring have been

 

________________________

© МедведевЯ.В.,2021

 

identified. The components that are relevant for the integral education system of the Russian Federation within the framework of the actualization and revival of the mentoring system are described.

Keywordsmentoring, mentoring institute, mentoring system, mentor, teacher
Received16.02.2022
Publication date16.02.2022
Number of characters14282
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. Наставничество широко распространено в разных областях деятельности современного человека. Однако история возникновения наставничества уходит корнями в далекое прошлое – древние люди в целях выживания столкнулись с необходимостью сохранения и передачи накопленного интеллектуального богатства своим сородичам и будущим поколениям. Во времена отсутствия интернета, компьютеров, книг, а возможно и письменности, наставничество было практически единственным способом передачи и освоения знаний, умений, навыков. Мифы Древней Греции содержат информацию о друге великого Одиссея по имени Ментор, которому Одиссей поручил заботу о своем доме, хозяйстве, а также наставничество в жизнедеятельности и воспитание своего сына Телемаха. Зачастую эту историю рассматривают как начало формирования института наставничества в образовании. Проявление наставничества стало закономерностью эволюционного процесса, которое формировалось на протяжении жизни практически всех поколений человечества с эпохи первобытности [1].
2 Сегодня при наличии всех благ и возможностей технологического прогресса, наставничество, конечно, не является жизненно необходимым процессом в развитии общества. Однако на основе накопленного опыта динамики эволюционных процессов развития человечества можно утверждать, что во многих областях жизнедеятельности человека, где практический опыт и высокое мастерство играют исключительную роль в осуществлении профессиональных обязанностей (например, ручной труд, сфера обслуживания, торговля, управление и многие другие), наставничество является обязательным элементом процесса передачи знаний, умений и навыков, без которого полное и истинное освоение профессии невозможно.
3 Методы исследования. Представлен анализ состояния исследований в области наставничества в РФ и за рубежом. Использованы теоретические методы исследовательской деятельности: контент-анализ социологической, педагогической литературы по теме исследования; анализ законодательных и нормативно-правовых актов и документов; сравнение; обобщение лучших практик, опыта наставничества; эмпирический метод - наблюдение.
4 Результаты анализа состояния исследований феномена «наставничество». Описание феномена «наставничество» впервые появилось в текстах, повествующих об истории Древней Греции. Великий философ Сократ «главной задачей наставника видел пробуждение мощных душевных сил ученика» [1]. По мнению Сократа, ученик и наставник должны находиться в равных положениях в своих спорах о поиске истины. И его главный постулат «Я знаю только то, что ничего не знаю» только подтверждает эту мысль.
5 В свою очередь Платон, ученик Сократа, развивая линию своего учителя и наставника, отмечал в своих трудах, «что воспитание нужно начинать с раннего возраста, так как оно должно обеспечить постепенное восхождение ребенка к миру идей. Осуществлять подобное воспитание способен, прежде всего, наставник преклонных лет» [1]. Согласно Платону, учителя, подобно правителям, властвуют умами ведомых ими учеников.

views: 383

Readers community rating: votes 0

1. 1. Shcherbakova, T.N. (2015) Historical aspect of mentoring as a form of professional adaptation of a young teacher. In: Theory and Practice of Education in the Modern World: materials of the VIII Intern. scientific conf. (St. Petersburg, December 2015). - SPb: Own publishing house, pp. 18–22. (In Russ.)

2. Yakushkina, M.S. (2015) Curatorship as a way to activate non-formal education of youth / M.S. Yakushkina. Man and Education, №3, pp. 128-132. (In Russ.)

3. Ichetovkina, N.M. (2015) Ideas of K.D. Ushinsky in the study of the phenomenon of classroom mentoring in the domestic pre-revolutionary gymnasium / N.M. Ichetovkina // Education and Upbringing, № 5 (5), pp. 12-14. (In Russ)

4. About the school and the teacher: a collection of regulations and materials. (1938) M. (In Russ.)

5. (2018) Materials of the joint meeting of the State Council and the Presidential Commission for monitoring the achievement of target indicators of socio-economic development of Russia, 23 December. State Management, No. 8. (In Russ.) Available at: http://www.gosman.ru/politics?news=33753 (Accessed: 17 June 2021).

6. Basharina, O.V. (2018) Mentoring as a strategic resource for improving the quality of vocational education. Innovative Development of Vocational Education, No. 3 (19), pp. 18–26. (In Russ.)

7. Dolgusheva, A.N. (2013) Mentoring as a pedagogical phenomenon: history and modernity. Omsk University Vestnik, No. 4, pp. 264–268. (In Russ.)

8. Ilakavichus, M.R. (2018) Theoretical foundations of the interaction of formal and non-formal education of adults: author. Diss. ... Doct. ped. Sciences: Moscow, Institute of Education Development Strategy of the Russian Academy of Education. (In Russ.)

9. Roitblat, O.V. (2005) Construction of organizational structures for the provision of educational services in the system of advanced training: author. Dis. ... Cand. Ped. Sciences. – Omsk, State Ped. Un-ty, Omsk. (In Russ.)

10. Okereshko, A.V. (2016) Stimulating teachers to informal education in the process of improving their qualifications: abstract dissertation. ... Cand. Ped. Sciences. Yaroslav Mudtiy Novgorod. State University. (In Russ.)

11. Yakushkina, M.S. (2006) Curatorship as a factor in the development of the educational space of the university. SPb: SPbSU. (In Russ.)

12. Yakushkina, M.S. (2007) The role of curators in the formation of the subjective position of students and schoolchildren. Bulletin of the Russian Humanitarian Science Foundation, No. 4., pp. 197–204. (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up