Information support for developing project competence of educational organization head in the context of digitalization of education

 
PIIS181570410018646-5-1
DOI10.54884/S181570410018646-5
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Deputy Director for educational and methodological work, teacher, graduate student
Affiliation: Saint Petersburg State University of Industrial Technologies and Design
Address: Russian Federation, Saint Petersburg
Affiliation:
St. Petersburg University of Industrial Technologies
Research Institute of the Federal Penitentiary Service
Address: Russian Federation, St. Petersburg
Journal nameMan and Education
Edition
Pages142-149
Abstract

The article deals with the issue of organizing information support for the formation of project competence of the head of an educational organization in modern socio-economic conditions characterized by the processes of globalization of social relations, production processes and activities based on their digitalization. It is shown that the possibilities of additional professional training programs alone, the development of which is a traditional way of developing professional competence, are not enough for the full disclosure of the potential of project activities by the head of an educational organization. To solve this contradiction, it is proposed to use the capabilities of global digital reality. To this end, the authors of the article attempted to determine the essence of modern information support for the formation of project competence of the head of an educational organization. The structure and content of practical activities in the implementation of information support for the formation of competencies of the head of an educational organization in the field of project management and digitalization conditions are proposed.

Keywordsinformation support, project competence, project management, head of an educational organization, digitalization
Received16.02.2022
Publication date16.02.2022
Number of characters12634
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. Современные социально-экономические условия характеризуются процессами глобализации всех сфер жизни общества посредством цифровых технологий коммуникации. Глобальная цифровая реальность открывает новые возможности общественных отношений, процессов производства и деятельности. Это можно понимать как смену исторической эпохи, что несет в себе изменение культуры, ценностных основ деятельности, форм общественного сознания, отношения человека к себе, к другим, к делу и к миру в целом.
2 Такие перемены неизбежно сказываются и на системе образования. В условиях цифровой экономики значение образования многократно возрастает в силу того, что оно обеспечивает первоначальное накопление её производственного ресурса – человеческого капитала – посредством формирования, непрерывного и преемственного совершенствования общих и профессиональных компетенций [3].
3 Традиционная, индустриальная по своему типу система образования продолжает функционировать в условиях стремительного развития глобальной цифровой реальности, формируя при этом у человека компетенции, пригодные для устаревающей экономической системы [3]. Иначе говоря, существующая сегодня система образования не в состоянии обеспечить формирование социально-экономических отношений, способов мышления и деятельности, удовлетворяющих требованиям цифровой организации жизнедеятельности общества. Это является своего рода парадоксом, заключающимся в том, что существующая «сегодня» и созданная «вчера» система образования должна удовлетворить потребности дня «завтрашнего».
4 Решению выявленного противоречия должен способствовать пересмотр требований и подходов к содержанию, формам и методам образования, что невозможно без внедрения новых технологий управления образовательными системами и структурами.
5 По мнению О.Е. Кропотиной, в современной системе управления можно выделить два основных подхода: процессное управление и проектное управление [7]. При этом процессное управление в основном используется в тех случаях, когда необходимо обеспечить оптимальное функционирование действующих в организации процессов, то есть речь идет об администрировании текущей деятельности [15]. В ситуациях, когда необходимо получить заранее определенный результат – например, новые результаты образования в новых реалиях ограничения времени и ресурсов, обосновано применение проектной технологии управления [7, 15]. Другими словами, оптимальной технологией управления развитием образовательной организации в современных условиях выступает технология проектного управления.
6 Понимая проектную деятельность как организованную работу по созданию оригинального продукта (проекта), можно определить процесс формирования проектной компетентности как необходимое условие для решения профессионально значимой задачи, имеющей целью приобретение и развитие умений и навыков, личностных качеств, необходимых современному руководителю образовательной организации [4].

views: 269

Readers community rating: votes 0

1. 1. Wiener, N. (1983) Cybernetics, or control and communication in an animal and a machine; or Cybernetics and society. 2nd edition. Moscow. (In Russ.)

2. Voskrekasenko, O.A. (2020) Pedagogical support in the categorical apparatus of science. Philosophy of education in the national cultural and historical tradition: history and modernity: materials of the VI All-Russian Scientific and Practical Conference. Penza, pp. 63-66. (In Russ.)

3. Danilyuk, A.Ya., Faktorovich A.A. (2019) Digital general education. M.: Publishing house "Author's workshop".(In Russ.)

4. Ermolenko, V.S. (2021) Formation of project competence of the head of an educational organization. Education: development resources, no 2, pp. 41-44. (In Russ.)

5. Ermolenko, V.S. (2019) On the formation of the project competence of the head of a professional educational organization as an element of modernization of the management system of a professional educational organization. Bulletin of the St. Petersburg State University of Technology and Design. Series 3: Economic, Humanitarian and social sciences, no 4, pp. 117-120. (In Russ.)

6. Kazakova, E.I. (2009) The process of psychological and pedagogical support. On the way to a new school, no 1, pp. 36-46. (In Russ.)

7. Kropotina, O.E. (2019) Project and process approaches in management: advantages and disadvantages. Education and Law, no 9, pp. 167-172. (In Russ.)

8. Monakhova, L.Yu. (2021) The structure of the functional of the head of an educational organization. Topical issues of modern science and education: collection of articles of the XI International Scientific and Practical Conference: at 2 o'clock. Penza: Limited Liability Company "Science and Education", pp. 131-133. (In Russ.)

9. Rezinkina, L.V. (2017) Support of continuous adult education in the municipal territory. Dis. ... Doctor of Pedagogical Sciences: 13.00.01. - Veliky Novgorod, 423 p. (In Russ.)

10. Ryzhov, V.P. (2011) On the concept of "information". News of higher educational institutions of Russia. Radio electronics, no 1, pp. 3-8. (In Russ.)

11. Slastenin, V.A. (2006) Pedagogical support of a child in education: studies. manual for students higher educational institution. M.: Publishing Center "Academy".(In Russ.)

12. Maron, A.E., Rezinkina, L.V. (2015) Evolution of adult education theories: from literacy pedagogy to practical andragogy. Man and education, no 2(43), pp. 9-13. (In Russ.)

13. Suchkova, O.A. (2020) The concept and essence of pedagogical support. Unified educational space as a factor in the formation and upbringing of personality : materials of the XIV International scientific and practical conference of students, masters and young scientists. Ryazan, pp. 36-41. (In Russ.)

14. Chekin, I.A. (2019) Phenomenology of information approach in adult educational activity. Modern scientist, no 5, pp. 148-155. (In Russ.)

15. Chernenko, O.B. (2019) Process management and project approach in the management of company development. Bulletin of the Academy of Knowledge, no 34 (5), pp. 253-259. (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up