Model for managing the professional performance of a teacher through the use of big data

 
PIIS181570410018637-5-1
DOI10.54884/S181570410018637-5
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Associate Professor of the Department of Information Technologies
Affiliation: Nizhny Novgorod Institute of Education Development
Address: Russian Federation, Nizhny Novgorod
Journal nameMan and Education
Edition
Pages105-116
Abstract

The article discusses the problem of managing the effectiveness of a teacher's professional activity in the context of an increase in the speed of the processes of generating data on education in a digital educational environment. The article presents a procedural model of organizing management of the effectiveness of the teacher's professional activity based on work with big data in general education, developed and approved by the Nizhny Novgorod Institute of Education Development, which is a basic component of an in-school system for assessing the quality of education, focused on the implementation of systematic work with different types and composition of data based on complex competences of teachers (professional and digital) in the field of Big Data in education. Introduced into the scientific circulation of the theory and methodology of vocational education, the concept of "complex professional competencies" in relation to teachers working with big data in education, the formation of which is a prerequisite for the implementation of effective professional activities of a teacher in a modern school. Within the framework of the project study, focused on testing the hypothesis about the conditions and mechanisms for managing the effectiveness of the teacher's professional activity in the new conditions, the main approaches to the formation of complex competencies of the teacher in the field of Big Data in education have been identified, problem areas in the teacher's activities have been identified that complicate the process of their formation and improvement and possible ways to eliminate them, a list of indicators of the effectiveness of the teacher's professional activity in the field of Big Data in education has been determined. The practical application of the developed procedural model for managing the effectiveness of the teacher's professional activity is important for creating conditions in a modern school for educational activities that fully satisfy the needs and demands of all participants in educational relations.

Keywordsbig data, types and composition of big data in general education, the effectiveness of a teacher's professional activity based on working with big data, the competence of a teacher to work with large databases, teacher professional performance
Received16.02.2022
Publication date16.02.2022
Number of characters24986
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. Данные в цифровом обществе – это важный ресурс управления развитием всех сфер жизни. Стратегия развития образования в цифровом обществе сегодня основана на работе с большими массивами данных, анализ которых позволяет максимально точно скорректировать направление, содержание и качество образовательной деятельности современной школы. Это обуславливает значимость подготовки педагогических кадров, компетентных в анализе и интерпретации данных об образовании, непрерывно генерируемых в цифровой образовательной среде.
2 Актуализация создания механизмов управления эффективностью педагогической деятельности на основе применения технологии анализа данных, одной из приоритетных технологий научно-технологического развития всех сфер современного общества, сквозной технологии Национальной технологической инициативы, утвержденной Постановлением Правительства РФ от 18.04.2016 № 317 (ред. от 20.04.2019) «О реализации Национальной технологической инициативы», обусловлена ростом требований к качеству общего образования в условиях интенсивного развития цифровой образовательной среды, указанных в ряде правительственных документов: в паспортах национального проекта «Образование», федерального проекта «Кадры для цифровой экономики», национальной программы «Цифровая экономика Российской Федерации», профессиональном стандарте «Педагог (педагогическая деятельность в сфере дошкольного, начального общего, основного общего, среднего общего образования) (воспитатель, учитель)», федеральных государственных образовательных стандартах общего образования, методических рекомендациях для внедрения в основные общеобразовательные программы современных цифровых технологий.
3 Цифровая трансформация сферы образования определяет новые условия и инструменты для реализации образовательных программ в современной школе и, что особенно важно, обеспечивает педагога новым ресурсом стратегического управления качеством образования – большими данными об образовательной деятельности в условиях развития современного образования.
4 Таким образом, основополагающими аспектами эффективной профессиональной деятельности учителя будущего становятся направления работы, ориентированные на решение вызовов времени:
  • как получить в полном объеме актуальные объективные данные о качестве учебной деятельности и организовать системную работу с ними;
  • как использовать результаты анализа больших данных в образовании для управления эффективностью собственной профессиональной деятельности, а значит, и качеством учебного процесса?
5 При этом главной проблемой, затрудняющей полноценную педагогическую деятельность по работе с основными данными объекта управления и выстраиванию информационной стратегии улучшения качества образовательных результатов каждого обучающегося по конкретному предмету (программе, курсу), является отсутствие у педагогов комплексных компетенций (профессиональных и цифровых) для работы с большими данными о результатах современного образования.

views: 391

Readers community rating: votes 0

1. 1. Leskina, I.N. (2020) ‘Complex competences for working with big data in general education’, Nizhny Novgorod Institute of Education Development, 4, pp. 4–12. (In Russ.)

2. Leskina, I.N. (2020) ‘Evaluation of the effectiveness of management activities as a tool for improving the profile of digital competencies’, Nizhny Novgorod Institute of Education Development, 1, pp. 27–34. (In Russ.)

3. Leskina I.N. (2021) ‘Big data as a resource for managing the effectiveness of the professional activity of a teacher’ in Teaching information technologies in the Russian Federation: collection of scientific papers; materials of the Nineteenth Open All-Russian. conf. (Moscow, online, May 19–20, 2021). M.: OOO "1C-Publishing", pp. 179-181. (In Russ.)

4. Alekseev, N.A. (1997) Pedagogical foundations of the design of student-centered learning. Abstract of Ph.D. dissertation, General Pedagogy, Tyumen State University, Russia. (In Russ.)

5. Slobodchikov, V.I. (2005) Essays on the Psychology of Education, Birobidzhan, Birobidzhan State Pedagogical Institute. (In Russ.)

6. Ignatieva, G.A., Tulupova, O.V. (2008) ‘Normative-competence model of the teacher of the system of additional professional education’, Education and Science, 20 (4), pp. 153–179. (In Russ.)

7. Tulupova, O.V. (2010) ‘Positional self-determination of an adult learner in educational processes’, Psychology of learning, 7, pp. 83–92. (In Russ.)

8. Fiofanova, O.A. (2020) ‘Analysis of the current state of research in education management based on data’, Values and meanings, 1 (65), pp. 71–83. (In Russ.)

9. OECD TALIS 2018 (2019) Results (Volume I). Teachers and School Leaders as Lifelong Learners [on-line]. Available at: https://www.oecd.org/education/talis-2018-results-volume-i-1d0bc92a-en.htm (Accessed:13.10.2021).

10. Avanesov, V. (2008) ‘The problem of objectivity of pedagogical measurements’, Pedagogical Measurements, 3, pp. 3-40. (In Russ.)

11. Lang, C., Siemens, G., Wise, A. and Gasevic, D. (2017). The Handbook of Learning Analytics, SoLAR, Society for Learning Analytics Research.

12. The Global Information Technology Report in the Digital Economy (2016), World Economic Forum Learners [on-line]. Available at: https://www.weforum.org/reports/the-global-information-technology-report-2016 (Accessed: 10.11.2021).

13. Kalinkina, E.G., Leskina, I.N. and Suleimenov, R.Kh. (2019) Practical aspects of using IT services for scientific and methodological support of an independent assessment of the quality of educational activities of educational organizations. Nizhny Novgorod, Nizhny Novgorod Institute of Education Development. (In Russ.)

14. Kalinkina, E.G., Leskina, I.N. and Grishina, M.S. (2020) System for assessing the quality of education at school: directions, tools, software. Nizhny Novgorod, Nizhny Novgorod Institute of Education Development. (In Russ.)

15. Maksimova, S.A., Gerasimova I.V. (2016) Cultural Effects of Adult Education: Towards a Post-Postmodern Era: Monograph. N. Novgorod: Nizhny Novgorod Institute of Education Development. (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up