Problems of rectification of violations in protected zones of main gas pipeline facilities. The regulatory aspect

 
PIIS231243500025220-0-1
DOI10.18254/S231243500025220-0
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: 2nd Category Legal Counsel at Gazprom Transgaz Saratov Limited Liability Company
Affiliation: Gazprom Transgaz Saratov Limited Liability Company
Address: Russian Federation, Saratov
Journal nameEnergy law forum
EditionIssue 1
Pages33-40
Abstract

Sustainable development of any territory stipulates a number of restrictions. Legal amendments in terms of determination of restricted use zones have brought about the need for their determination, establishment and registration with the Unified State Register of Real Estate within the established term. This article reviews features of legal regulation of restricted use zones and in particular, protected zones of main gas pipelines taking into account the novelties introduced by separate legal acts in 2018. The purpose of the study is an evaluation of consequences of changes, determination of features of legally established guarantees with regards to subjects of legal relations taking into account the balance of interests of gas transport companies and land users. The author covers some challenging issues related to the legal regime of protected zones of main gas pipelines, analyzes the judicial practice, describes the concept of and requirements to protected zones of main gas pipelines, justifies restriction standards and specifies the measures adopted in respect of land plots located in protected zones. The author concludes that there is a need to adopt a regulation on protected zones of main gas pipelines, brings forward recommendations for improvement of provisions of urban development and land laws.

Keywordsenergy law, legal regime of energy facilities, protected zone, main gas pipeline, restricted use zone
Received20.02.2023
Publication date31.03.2023
Number of characters23183
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Законодатель при установлении зон с особыми условиями использования территорий (ЗОУИТ), в частности, охранных зон магистральных газопроводов (ОЗ МГ), предусматривает необходимость создания безопасных условий для эксплуатации опасных производственных объектов.
2 В соответствии со ст. 2 Федерального закона от 31.03.1999 № 69-ФЗ «О газоснабжении в Российской Федерации» данные зоны устанавливаются в порядке, определенном Правительством РФ, вдоль трасс трубопроводов газа и вокруг других объектов газовой системы в целях обеспечения нормальных условий ее эксплуатации. В Постановлении Правительства РФ «Об утверждении Правил охраны магистральных газопроводов и о внесении изменений в Положение о представлении в федеральный орган исполнительной власти (его территориальные органы), уполномоченный Правительством Российской Федерации на осуществление государственного кадастрового учета, государственной регистрации прав, ведение Единого государственного реестра недвижимости и предоставление сведений, содержащихся в Едином государственном реестре недвижимости, федеральными органами исполнительной власти, органами государственной власти субъектов Российской Федерации и органами местного самоуправления дополнительных сведений, воспроизводимых на публичных кадастровых картах» от 08.09.2017 № 1083 (далее - Правила охраны магистральных газопроводов), устанавливается протяженность охранной зоны вдоль трасс газопроводов, по 25 метров от оси трубопровода с каждой стороны.
3 До 2019 года газотранспортными предприятиями ПАО «Газпром» и Группы Компаний «Газпром» активно велась судебная работа по устранению нарушений в ОЗ МГ.
4 К этому времени сложилась в целом положительная для ПАО «Газпром» практика удовлетворения судами исков о сносе зданий, строений, сооружений, построенных в ОЗ МГ.
5 Абзацем 5 пункта 6 статьи 90 Земельного кодекса РФ, статьями 28 и 32 Федерального закона от 31.03.1999 № 69-ФЗ «О газоснабжении в Российской Федерации» устанавливался запрет на возведение каких бы то ни было зданий, строений, сооружений в пределах установленных минимальных расстояний до объектов системы газоснабжения без согласования с организацией - собственником системы газоснабжения или уполномоченной ею организацией. Здания, строения и сооружения, построенные ближе установленных строительными нормами и правилами минимальных расстояний до объектов систем газоснабжения, подлежали сносу за счет средств юридических и физических лиц, допустивших нарушения.
6 Конституционный Суд РФ закрепил сложившуюся судебную практику по данной категории дел, указывая в своем определении от 06.10.2015 № 2318-О, что регулирование правового режима земельных участков, на которых расположены объекты системы газоснабжения, необходимо для согласования государственных, общественных и частных интересов в данной области в целях обеспечения благоприятных условий проживания посредством соблюдения требований, установленных нормативными правовыми актами и градостроительными нормами и правилами, а также контроля за их выполнением, и что установленные федеральным законодателем ограничения фактического использования земельных участков, на которых размещены объекты системы газоснабжения, обусловленные пожароопасными свойствами газа, транспортируемого по газотранспортным сетям, и предусмотренные в связи с этим особые условия использования данных земельных участков и режим осуществления на них хозяйственной деятельности направлены не только на обеспечение сохранности объектов системы газоснабжения при ее эксплуатации, обслуживании и ремонте, но и на предотвращение аварий, катастроф и иных возможных неблагоприятных последствий и тем самым на защиту жизни и здоровья граждан, на обеспечение безопасности [1].

views: 167

Readers community rating: votes 0

1. Ruling of the Constitutional Court of the Russian Federation No. 2318-О of October 6, 2015 On Dismissal of the Request for Consideration of the Complaint by Citizen Lyudmila V. Osipova for Violation of Her Constitutional Rights by Provisions of Clause 6, Article 90 of the Land Code of the Russian Federation, Part 6, Article 28 and Part 4, Article 32 of the Federal Law On Gas Supply in the Russian Federation // website of the Constitutional Court of the Russian Federation [Electronic resource]. URL: www.ksrf.ru (date of access: February 12, 2023).

2. Zavalny P.N. Relevant Issues of Improvement of Legal Regulation of the Gas Industry // Energy Law. 2015. No. 2. P. 21–25.

3. Stepanova L.I. Novelties in Regulation of the Status of Restricted Use Zones // Property Relations in the Russian Federation. 2019. No. 4 (211). P. 97–101.

4. Federal Law No. 342-FZ of August 3, 2018 (as amended on December 30, 2021) On Amendment of the Urban Development Code of the Russian Federation and Separate Legal Acts of the Russian Federation // Official Gazette of the Russian Federation. 2018. No. 32 (part 2). Art. 5135; Official Gazette of the Russian Federation. 2022. No. 1 (part 1). Art. 16.

5. Zolotova O.A. Legal Regulation of the Protected Zone Regime: Main Issues of the Judicial Practice // Judge. 2015. No. 9. P. 41–45.

6. Federal Law No. 339-FZ of August 3, 2018 On Amendment of Part One of the Civil Code of the Russian Federation and Article 22 of the Federal Law On the Implementation of Part One of the Civil Code of the Russian Federation // Official Gazette of the Russian Federation. 2018. No. 32 (Part 2). Art. 5132.

7. Zavyalov A.A. Protected Zones. Legal Regulation Novelties. A Brief Analysis of Consequences of Adoption of Federal Law No. 342-FZ of August 3, 2018 // Property Relations in the Russian Federation. 2020. No. 4 (223). P. 103–109.

8. https://gazo.ru/ru/news/sector/neobkhodimo-prinyat-resheniya-po-zouit-kak-mozhno-skoree/ (date of access: February 12, 2023).

9. https://gazo.ru/ru/news/sector/neobkhodimo-prinyat-resheniya-po-zouit-kak-mozhno-skoree/ (date of access: February 12, 2023); https://sozd.duma.gov.ru/bill/187920-7

10. Zavalny P.N. Relevant Issues of Improvement of Legal Regulation of the Gas Industry // Energy Law. 2015. No. 2. P. 21–25.

11. Law of the Republic of Kazakhstan No. 20-V of June 22, 2012 On Main Pipeline // News of the Parliament of the Republic of Kazakhstan. 2012. No. 11. Art. 79.

12. Law of the Republic of Kazakhstan No. 20-V of June 22, 2012 On Main Pipeline // News of the Parliament of the Republic of Kazakhstan. 2012. No. 11. Art. 79; Main Gas Pipeline Operation Rules (approved by Order of the Minister of Energy of the Republic of Kazakhstan No. 33 of January 22, 2015) // Kazakhstan Truth. 2015. No. 83 (27959).

13. Jim Doherty. Setbacks and Zoning for Natural Gas and Hazardous Liquid Transmissions Pipelines // Municipal Research & Services Center, Seattle August. 2004. pp. 1-12.; Huseyin Murat Cekirge. Qualitative Risk of Gas Pipelines // American Journal of Energy Engineering. Vol. 3. No. 3. 2015. pp. 53–56; New Natural Gas Pipelines and Proximity to Homes // Website of the Gas Pipeline Security Fund [Electronic resource]. URL: https://pstrust.org/new-natural-gas-pipelines-and-proximity-to-homes/ (date of access: February 12, 2023).

14. Ershova A.N. Problems of Legal Regulation of Main Pipeline Safety Issues in the Framework of Expansion of Urban Settlements // News of the Gas Science. 2018. No. 2 (34). P. 234–237.

15. Zavyalov A.A. Protected Zones. Legal Regulation Novelties. A Brief Analysis of Consequences of Adoption of Federal Law No. 342-FZ of August 3, 2018 // Property Relations in the Russian Federation. 2020. No. 4 (223). P. 103–109.

Система Orphus

Loading...
Up