Assessment in social, emotional and ethical learning in the context of the humanistic paradigm

 
PIIS181570410018539-7-1
DOI10.54884/S181570410018539-7
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Herzen State Pedagogical University of Russia
Address: Russian Federation, Санкт-Петербург
Journal nameMan and Education
Edition
Pages59-65
Abstract

The article discusses the problem of assessment in social, emotional and ethical learning (SEEL). The objective of the presented work was to develop a theoretical model for such an assessment. The humanistic context of its construction is substantiated based on the content and didactics of the SEEL direction. The conceptual framework for SEEL assessment is described. Its essence is revealed from the position of the humanistic paradigm. The SEEL results and their distribution levels are outlined as benchmarks for teacher and student assessment. The choice of methods for the assessment is justified by their human nature. The emphasis is played on teachers’ attention to their own socio-emotional and ethical development and self-esteem in its aspects. The conclusion is made about the nature of the assessment as an accompanying one. The principles underlying the construction of the model are revealed. The model is described. The expected effect of its implementation is revealed, consisting in ensuring successful socio-emotional and ethical development of students, development of real "awareness", "self-regulation", ability "to cultivate qualities of kindness and compassion".

Keywordssocial, emotional and ethical learning, emotional intelligence, humanitarian assessment, diagnostic support, humanistic paradigm
AcknowledgmentThe study was supported by a grant from the Russian Foundation for Basic Research, carried out within the framework of project 20-013-00875.
Received09.02.2022
Publication date09.02.2022
Number of characters14329
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. В 2019 году состоялись международный запуск программы социально-эмоционально-этического образования, Social Emotional Ethical Learning - SEEL (СЭЭО), а также ее первая презентация в России [1, 2]. Программа СЭЭО является «последним словом» в исследованиях образования mindfulness (осознанности, внимательности) [3] и связанного с ним социально-эмоционального образования SEL (СЭО) [4, 5], формирование которых в образовании многих стран мира в свою очередь было обусловлено появлением концепции «эмоционального интеллекта», утвердившейся после работы Д. Гоулмана [6] в зарубежной психологии к середине 1990-х гг. Программа СЭЭО разработана в университете Эмори (США) и представляет собой тенденции холистического движения в образовании, реализуя гуманистическую парадигму и противостоя сциентистской и техницистской образовательной идеологии [7]. Идея СЭЭО заключается в культивировании в образовании сфер эмоций, мотиваций, отношений и ценностей («внутренние ценности»). Цели (в пределе): достижение индивидуального благополучия, счастья и счастья, благополучия в обществе. Особенные смыслы этой программы для человека в образовании – это противостояние объективированию, поворот к субъектности (сначала собственной и по аналогии к субъектности других), что ведет к развитию возможностей умелого обращения с собой, сопереживания другим и способностей общения [7]. К текущему времени сообщество СЭЭО появилось уже и в России [8]. Один из вопросов, которые встают в связи с этим как особенно актуальные, относится к проблеме оценивания в СЭЭО. Целью настоящего исследования является разработка теоретической модели такого оценивания.
2 Методы. Исследование обеспечивалось применением общепринятых методов теоретических педагогических исследований, основными из которых являлись анализ психолого-педагогической литературы, педагогическое моделирование.
3 Результаты. Поскольку СЭЭО относится к гуманистической парадигме, что выражается и в содержании программы, построенном из эмоционального, социального и этического компонентов, и в предоставляемой педагогу субъектной позиции, и в опоре на диалоговые, герменевтические подходы в образовательном взаимодействии, на культивирование осознанности и критического мышления учащихся применительно к СЭЭО требуется соответствующая его гуманитарному, человекомерному характеру теоретическая модель оценивания.
4 В контексте гуманистической парадигмы суть оценивания в СЭЭО заключается в понимании и поддержке ученика в освоении программы, культивировании его способности к непрерывной самооценке (рефлексии) для формирования его ответственности за свое социально-эмоционально-этическое развитие.
5 В качестве ориентиров для оценивания учителем и учащимися освоения СЭЭО являются планируемые результаты, обозначенные авторами программы как «стойкие способности». Они составляют три взаимосвязанные и взаимообусловленные «измерения» (виды знаний и навыков): 1) осознанность, 2) сострадание, 3) вовлеченность и три области их использования: 1) личность, 2) общество и 3) системы (представлены в таблице 1) [9].

views: 253

Readers community rating: votes 0

1. 1. The Global launch of SEE learning (2019), New Delhi [Online]. Available at: https://seelearn-ing.emory.edu/sites/default/files/2019-04/SEE-Launch-Program_small.pdf (Accessed: 23 October 2021).

2. Materials of the international scientific and practical conference "Education and socialization in the modern socio-cultural environment" (2019) [Online]. Available at: https://www.herzen.spb.ru/main/structure/inst/in-stp/1570217567/1570218535/1575400945/ (Accessed: 23 October 2021).

3. Morton, M.L., Felver, J.C. Jennings, P.A. (2019) ‘The Mindful school: transforming school culture through mindfulness and compassion’. Guilford Press. New York, NY. 271 p., Mindfulness, 11 (12), pp. 2860– 2861 [Online]. Available at: https://doi.org/10.1007/s12671-020- 01507-2 (Accessed: 27 October 2021)

4. Jennings, P.A., Brown, J.L., Frank, J.L., Doyle, S., Oh, Y., Davis, R., Greenberg, M. T. (2017) Impacts of the CARE for teachers program on teachers’ social and emotional competence and classroom in-teraction, Journal of educational psychology, 109 (7), pp. 1010–1028 [Online]. Available at: doi.org/10.1037/edu0000187 (Accessed: 27 October 2021)

5. Jones, D.E., Greenberg, M., Crowley. M. (2015) ‘Early social-emotional functioning and public health: the relationship between kindergarten social competence and future wellness’, American journal of public health, 105 (11). pp. 2283–2290.

6. Goleman D (1995) Emotional intelligence. Bantam Books. Psychology. 352 p.

7. Kozhevnikova M.N. (2019) ‘Human education in the new millennium’, Human, 30 (3), pp. 80–95 [Online]. Available at: http://eli-brary.ru/item.asp?id=38194803 (Accessed: 28.10.2021)/ (In Russ.)

8. The page of the Scientific research laboratory of social support of the personality of the Russian State Pedagogical University. A.I. Herzen [Online]. Available at: https://www.herzen.spb.ru/main/structure/inst/instp/1570217567/ (Accessed: 28 October 2021)

9. The SEE learning companion. Social, emotional, and ethical learning (2019). Emory University. Atlanta, GA.

10. Tsimmerman N.V., Kozhevnikova M.N. (2020) ‘The problem of humanitarian assessment in social, emotional and ethical education’, Science for education today. 6 [Online]. Available at: 10.15293/2658-6762.2006 (Accessed: 05 November 2021) (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up