How “New Media” Change Our Emotions? Three Strategies of Research

 
PIIS207987840016834-6-1
DOI10.18254/S207987840016834-6
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Minin Nizhny Novgorod State Pedagogical University
Address: Russian Federation, Nizhniy Novgorod
Affiliation:
Linguistics University of Nizhny Novgorod
Minin Nizhny Novgorod State Pedagogical University
Address: Russian Federation, Nizhniy Novgorod
Journal nameISTORIYA
Edition
Abstract

The article is a review of current studies of emotion transformations under the influence of the Internet and “new media”. The main approaches to this problem, including cognitive research, are considered. It is proved that a significant limitation of the most popular approach in cultural studies, which recognizes considerable differences between the “old” and “new” media, but does not absolutize this opposition, is the tendency to large-scale generalizations — a direct combination of empirical observations and broad theoretical conclusions about the nature of neoliberal society and contemporary digital culture. An important means of overcoming these superficial generalizations is turning to cognitive research, for which it is fundamentally important to verify data and clarify the framework of their correctness, depending on different types of social interaction.

Keywordsemotions, cognitive studies, digital culture, new media, cultural studies
Received23.04.2021
Publication date15.09.2021
Number of characters18214
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.

Number of purchasers: 0, views: 247

Readers community rating: votes 0

1. Брайант Д., Томпсон С. Основы воздействия СМИ. М.: Издательский дом Вильямс, 2004.

2. Воробьева О. В. «Индустрия эмоций»: институциональные и интеллектуальные ресурсы истории эмоций // Электронный научно-образовательный журнал «История». 2015. № 9 (42) [Электронный ресурс]. URL: https://history.jes.su/s207987840001247-0-1/

3. Воробьева О. В., Николаи Ф. В. Неолиберальное управление рисками и вызовы эпохи антропоцена в оптике англоязычных исследований культуры // Электронный научно-образовательный журнал «История» 2020. № 12-2 [Электронный ресурс]. URL: https://history.jes.su/s207987840013176-2-1/ DOI: 10.18254/S207987840013176-2.

4. Гайденко П. П. Информация и знание // Философия науки. 1997. № 3.

5. Калдор М. Культура новых войн // Логос. 2019. № 3.

6. Ловинк Г. Критическая история интернета. М.: Ад Маргинем Пресс, 2019.

7. Мартынов К. Век писателей: текст и письмо в новых медиа // Логос. 2015. № 2.

8. Николаи Ф. В., Кобылин И. И. Нужен ли историкам поворот к аффекту? // Диалог со временем. 2020. № 72.

9. Павлов А. В. Послесовременность войны // Логос. 2019. № 3.

10. Плампер Я. История эмоций / пер. с англ. К. Левинсона. М.: Новое литературное обозрение, 2018.

11. Срничек Н. Капитализм платформ / пер. с англ. М. Добряковой. М.: Изд. Дом Высшей школы экономики, 2019.

12. Харрис С. Приглашение в социологию эмоций / пер. О. А. Симонова. М.: Издательский дом ВШЭ, 2020.

13. Шевчук А. В. От фабрики к платформе: автономия и контроль в цифровой экономике // Социология власти. 2020. № 1.

14. Элиас Н. О процессе цивилизации. Т. 1—2. СПб.: Университетская книга, 2001.

15. Balbi G., Magaudda P. Storia dei media digitali. Rivoluzioni e continuita. Roma; Bari: Laterza, 2014.

16. Clough P. T. War By Other Means: What Difference Do(es) the Graphic(s) Make? // Digital Cultures and the Politics of Emotion. Feelings, Affect and Technological Change / ed. by A. Karatzogianni, A. Kuntsman. N. Y.; Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2012.

17. Digital Cultures and the Politics of Emotion. Feelings, Affect and Technological Change / ed. by A. Karatzogianni, A. Kuntsman. N. Y.; Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2012.

18. Duffet M. Understanding Fandom: An Introduction to the Study of Media Fan Culture. N. Y.: ‎ Bloomsbury Academic, 2013.

19. Garde-Hansen J., Gorton K. Emotion Online. Theorizing Affect on the Internet. N. Y.; Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2013.

20. Grodal T. Moving Pictures: A New Theory of Film Genres, Feelings, and Cognition. Oxford: Clarendon Press, 1997.

21. Internet and Emotions / ed. by T. Benski, E. Fisher. N. Y.: Routledge, 2014.

22. Jenkins H. Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. N. Y.: New York University Press, 2006.

23. Küster D., Kappas A. Measuring Emotions in Individuals and Internet Communities // Internet and Emotions / ed. by T. Benski, E. Fisher. N. Y.: Routledge, 2014.

24. Meikle G., Young S. Media Convergence: Networked Digital Media in Everyday Life. N. Y.; Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2012.

25. Miller V. Understanding Digital Culture. L.: SAGE Publications, 2020.

26. Passionate Views: Film, Cognition, and Emotion / ed. by C. Plantinga. Baltimore: The John Hopkins University Press, 1999.

27. Peyton T. Emotion to Action?: Deconstructing the Ontological Politics of the “Like” Button // Internet and Emotions / ed. by T. Benski, E. Fisher. N. Y.: Routledge, 2014.

28. Risi E. Emerging Resentment in Social Media Job Insecurity and Plots of Emotions in the New Virtual Environments // Internet and Emotions / ed. by T. Benski, E. Fisher. N. Y.: Routledge, 2014.

29. Svensson J. Power, Identity, and Feelings in Digital Late Modernity: The Rationality of Reflexive Emotion Displays Online // Internet and Emotions / ed. by T. Benski, E. Fisher. N. Y.: Routledge, 2014.

Система Orphus

Loading...
Up