The Biographies of Urban-Rural Move and the Rhetoric of Self-Transformation in Present-Day Russia

 
PIIS086954150013124-6-1
DOI10.31857/S086954150013123-5
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Peter the Great Museum of Anthropology and Ethnography (Kunstkamera), Russian Academy of Sciences
Address: 3 University Emb., St. Petersburg, 199034, Russia
Journal nameEtnograficheskoe obozrenie
Edition№6
Pages88-105
Abstract

The article examines Internet diaries kept by those who have moved from cities to rural areas. It focuses on the issue of popularity and usability of the idiom of urban-rural shift among the Russian urbanites. I argue that the automedial diaries, which are produced with the help of various web applications, may be interpreted as modern forms of subjectivation that allow people to make or refashion their own Self through telling the history of their self-transformation in terms of the move from the megapolis to the village. Biographies of the move remain popular even in those cases when their authors do not intend to engage in farming and spend most of their time in the city. I discuss the rhetoric of urban-rural move in the context of postmodern nomadism, therapeutic narratives, and ideology of the self. The article is drawn both on online research and on fieldwork conducted in 2019–2020.

Keywordsruralisation, deurbanization, migration, techniques of the self, anthropology of the rural
AcknowledgmentThis research was supported by the following institutions and grants: Russian Foundation for Basic Research, https://doi.org/10.13039/501100002261 [19-09-00381]
Received28.12.2020
Publication date28.12.2020
Number of characters47013
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Несколько лет назад Марина и ее муж Алексей переехали из Донецкой области в Петербург, а в 2017 г. – в деревню в Курской области. Сейчас Марине 35 лет, а Алексею 39. В Мариуполе, где они когда-то жили, у них был свой бизнес, хорошая квартира, машина, друзья и родственники. Перебравшись в Петербург, супруги успешно нашли работу, сняли неплохое жилье и в общем-то были довольны жизнью.
2 Но что-то у меня, вот, щелкнуло, – рассказывает Марина, – не знаю… то ли какое-то, вот, перенапряжение, психическое какое-то состояние было не совсем как комфортное, вот, мне в городе, вот, он начал на меня давить. Может быть, потому что это был Питер, а он такой, вот, мрачноватый же, такой… сырой… мало солнца… Может быть, этот фактор. И вот это, что “работа–дом–работа–дом”. У нас не было ни друзей, никого. Кардинально поменялась жизнь (ПМА 2: Марина).
3 Марина и Алексей решили уехать из города и начали искать дом в Ленинградской области. Им потребовалось примерно шесть месяцев, чтобы подготовиться: собрать деньги на первое время, обдумать способы заработка в деревне. За эти полгода они узнали о дауншифтерах, посмотрели на YouТube ролики, посвященные опыту переезда в деревню, и приняли два важных решения: перебраться в Курскую область, где уже был старый деревенский дом, оставшийся в наследство от бабушки и дедушки, и зарабатывать в интернете. Супруги создали свой собственный канал на YouTube, а Марина завела аккаунт в “Инстаграме”. Сейчас этот аккаунт стал основной витриной жизни Марины. Он собрал уже более 70 тыс. подписчиков и приносит семье вполне приличный доход от рекламы и других видов коммерческого сотрудничества. У Марины и Алексея нет детей; недавно они перевезли к себе в деревню маму и дедушку Марины, которые теперь живут рядом с ними в отдельном доме. У супругов есть коза, собаки, около дома разбит огород. В своем инстаграм-дневнике Марина рассказывает о себе и своей новой жизни (ПМА 2; ЦМ 9).
4 История Марины – о движении, переездах, легкости на подъем, о поиске лучшей жизни “где-то там” за пределами привычного места обитания, о личной неудовлетворенности и желании ни от кого не зависеть: “Мне нужно, чтобы у меня свой был участок, своя территория, где я тут главная, да, и я решаю…” (ПМА 2). В этом желании угадываются черты современного номадизма – движения, включающего и туризм, и паломничество, и распределенный образ жизни, и различные виды lifestyle migration (Benson, OReilly 2009: 621; Benson, Osbaldiston 2014; Jacob 1997). Переезд в деревню – одна из форм такого движения, направленного на изменение не только места обитания, но также и жизни, и самого себя. В отличие от временных поездок – туристических, паломнических или дачных, которые воспринимаются, скорее, как прерывание существующего ритма и ткани жизни, позволяющее иначе взглянуть на мир после возвращения, – переселение в деревню видится как возможность достичь конечной точки в долгом пути, пункта назначения, где человек не только обретет покой и гармонию, но и найдет самого себя. В эпоху текучей современности такие ожидания разделяют многие жители мегаполисов, разочаровавшиеся в идеалах урбанизма и технологического прогресса.

Number of purchasers: 1, views: 838

Readers community rating: votes 0

1. Andreeva, Ju.O. 2015. “Tvorit’ rai na zemle”: kul’t zemli i prirody v novom religioznom dvizhenii Anastasiia [“Create Heaven on Earth”: The Earth and Nature’s Cult in the New Religious Movement Anastasiia]. In Izobretenie religii: desekuliarizatsiia v postsovetskom kontekste [The Invention of Religion: Desecularization in the Post-Soviet Context], edited by Zh.V. Kormina, A.A. Panchenko, and S.A. Shtyrkov, 163–185. St. Petersburg: Izdatel’stvo EUSPb.

2. Artemova, Yu.A. 2018. Nekotorye itogi: razmyshleniia v stile gumanisticheskoi psikhologii [Some Results and Reflections in the Style of Humanistic Psychology]. In Novye rossiiskie gumanitarnye issledovaniia 13. http://nrgumis.ru/articles/2025

3. Benson, M., and K. O’Reilly, eds. 2009. Lifestyle Migration: Expectations, Aspirations and Experiences. London: Ashgate.

4. Benson, M., and N. Osbaldiston, eds. 2014. Understanding Lifestyle Migration Theoretical Approaches to Migration and the Quest for a Better Way of Life. New York: Palgrave.

5. Bishop, S. 2018. Anxiety, Panic and Self-Optimization: Inequalities and the YouTube Algorithm. Convergence 24 (1): 69–84.

6. Bogdanova, E., and O. Brednikova. 2013. Chto zhe nakhoditsia “vdali ot gorodov”? Predislovie ot redaktorov [What is “Faraway from Cities”? Preface from the Editors]. In Vdali ot gorodov. Zhizn’ postsovetskoi derevni [Faraway from Cities: Post-Soviet Village’s Life], edited by E. Bogdanova and O. Brednikova, 5–7. St. Petersburg: Aleteiia.

7. Boltansky, L., and E. Kyapello. 2011. Novyi dukh kapitalizma [A New Spirit of Capitalism]. Moscow: NLO.

8. Bunce, M. 1994. The Countryside Ideal. London: Routledge.

9. Bunce, M. 2003. Reproducing Rural Idylls. In Country Visions, edited by P. Cloke, 14–30. Harlow: Pearson.

10. Cahn, P.S. 2011. Direct Sales and Direct Faith in Latin America. New York: Palgrave.

11. Davies, W. 2015. The Happiness Industry: How the Government and Big Business Sold Us Well-Being. London: Verso.

12. Dubovka, D.G. 2020. V monastyr’ s mirom. V poiskakh svetskikh kornei sovremennoi dukhovnosti [To the Monastery with Peace: In Search of the Secular Roots of Modern Spirituality]. St. Petersburg: Izdatel’stvo EUSPb.

13. Duffy, B.E., and E. Hund. 2019. Gendered Visibility on Social Media: Navigating Instagram’s Authenticity Bind. International Journal of Communication 13: 4983–5002.

14. Fothergill, R.A. 1974. Private Chronicles: A Study of English Diaries. New York: Oxford University Press.

15. Foukault, M. 2008. Tekhnologii sebia [Self Technologies]. Logos 2 (65): 96–122.

16. Jacob, J.K. 1997. New Pioneers: The Back-to-the-Land Movement and the Search for a Sustainable Future. University Park: Pennsylvania State University Press.

17. Kasatkina, A.K. 2017. Sadovyi domik i ego stroitel’ v razgovorakh s sadovodami nachala XXI v. [Country House and Its Builder in Conversations with Gardeners of the Early 20th Century]. In Experto crede Alberto: sbornik statei k 70-letiiu Al’berta Kashfullovicha Baiburina [Experto crede Alberto: Collection of Articles Dedicated to the 70th Anniversary of A.K. Baiburin], edited by A. Piir and M. Pirogovskaia, 195–215. St. Petersburg: Izdatel’stvo EUSPb.

18. Kasatkina, A.K. 2019. Etnografiia dachnykh razgovorov (na materiale interv’iu ob osvoenii sadovykh uchastkov v 1980–1990-e gg.) [Ethnography of Dacha Conversations (Based on the Material of the Interview about the Development of Garden Plots in the 1980s and 1990s)]. PhD diss. MAE RAS.

19. Kormina, Zh.V. 2013. Gigiena serdtsa: distsiplina i vera “zanovo rozhdennykh” kharizmaticheskikh khristian [Heart Hygiene: Discipline and Faith of “Born Again” Charismatic Christians]. Antropologicheskii forum 18: 300–320.

20. Kormina, Zh.V. 2019. Palomniki: etnograficheskie ocherki pravoslavnogo nomadizma [Pilgrims: Ethnographic Essays on Orthodox Nomadism]. Moscow: Izdatel’skii dom Vysshei shkoly ekonomiki.

21. Lejeune, P. 2014. Autobiography and New Communication Tools. In Identity Technologies: Constructing the Self Online, edited by A. Poletti and J. Rak, 247–258. Madison: University of Wisconsin Press.

22. Lerner, Yu. 2011. Tele-terapiia bez psikhologii, ili kak adaptiruiut Self na postsovetskom teleekrane [Tele-Therapy without Psychology, or How Self is Being Adapted on the Post-Soviet TV]. Laboratorium 1: 116–137.

23. Minaeva, A. 2003. “Rabotal na zavode do mozolistykh ruk” [Worked in a Factory until Calloused Hands]. Otechestvennye zapiski 3. https://strana-oz.ru/2003/3/rabotal-na-zavode-do-mozolistyh-ruk

24. Smith, S., and J. Watson. 2014. Virtually Me: A Toolbox about Online Self-Presentation. In Identity Technologies: Constructing the Self Online, edited by A. Poletti and J. Rak, 70–95. Madison: University of Wisconsin Press.

25. Smolyak, O., and A. Golubev. 2013. Making Selves through Making Things: Soviet Do-It-Yourself Culture and Practices of Late Soviet Subjectivation. Cahiers du monde russe 54 (3/4): 517–541.

26. Tiukhtiaev, A. 2019. Telesnost’ i sotsial’nost’ v n’iu-eidzh palomnichestve [Physicality and Sociality in the New Age Pilgrimage]. Gosudarstvo, religiia, tserkov’ v Rossii i za rubezhom 4 (37): 45–68.

27. Vasilyeva, Z.S. 2014. Samodeiatel’nost’: v poiskakh sovetskoi modernosti [Samodeiatel’nost’: In Search of Soviet Modernity]. NLO 4: 54–63.

28. Vasilyeva, Z. 2019. From Skills to Selves: Recycling “Soviet DIY” in Post-Soviet Russia. PhD diss. Universite de Neuchatel.

29. Vinogradskaia, O.Yu. 2019. Ot-chego gorozhane edut v derevniu: fenomenologiia i praktika [Why and Urbanites Go to the Village: Phenomenology and Practice]. Krest’ianovedenie 4 (3): 140–155.

Система Orphus

Loading...
Up