Models of Rural Life in Russian Ecovillages

 
PIIS086954150013119-0-1
DOI10.31857/S086954150013119-0
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Peter the Great Museum of Anthropology and Ethnography (Kunstkamera), Russian Academy of Sciences
Address: 3 University Emb., St. Petersburg, 199034, Russia
Journal nameEtnograficheskoe obozrenie
Edition№6
Pages52-69
Abstract

Ecovillages appeared in Russia in the 1990s. This is the name of the villages whose residents are united by the ideology of environmentalism, healthy lifestyle, organic farming, and often by spiritual search. Almost all of them live in big cities. In Russia, the most popular version of ecovillages are “kin’s domains” described in Vladimir Megre’s book series on “Ringing Cedars of Russia”. Not only do they differ from each other, but their internal divisions not infrequently differ as well, because it is here that the different interests and goals of the residents converge. For some, ecovillage is a place for admiring nature and spending a summer vacation; for others, it is a farm; for others still, it is a platform for spiritual growth and creative realization; and there are those who see it as “kin’s place”. Drawn on the author’s own field research, the article takes the case of a single ecovillage to discuss different models of rural life.

Keywordsecovillage, rurality, kin’s domains, family homestead, nature, Anastasians, Ringing Cedars of Russia
AcknowledgmentThis research was supported by the following institutions and grants: Russian Foundation for Basic Research, https://doi.org/10.13039/501100002261 [19-09-00381]
Received28.12.2020
Publication date28.12.2020
Number of characters44339
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Переезд из города в село значительно реже, чем из села в город, оказывается объектом изучения. Разумеется, это несопоставимые по размаху процессы: в настоящее время деревни в нечерноземных районах России сильно опустели и продолжают сокращаться и исчезать. Однако в 2000-е, а еще больше в 2010-е годы возникла и обратная, довольно заметная миграция – переезд горожан в сельскую местность (Звягинцев, Неуважаева 2015). Конечно, это чаще всего не окончательное оседание “на земле”: приезжие регулярно ездят в город, сохраняют там жилье, социальные сети, регистрацию, часто даже место работы. Реальный переезд горожан в сельскую местность, хоть и является “статистической редкостью”, но вовсе не возник вдруг, прецеденты прослеживаются на протяжении многих десятилетий, меняется лишь форма такого перемещения (Виноградская 2019: 142). Многообразные варианты социальной мобильности (в направлении из города), процессы дезурбанизации и трансформации сельской повседневности рассматриваются в трудах социологов и географов (Ильин, Покровский 2016; Нефедова и др. 2016; Ермишина, Клименко 2016 и др.). Противопоставление города и деревни – привычная линза, через которую принято смотреть на изменение последней. Эта оппозиция нередко поддерживается как исследователями, так и представителями обеих сторон. Бывшие горожане транслируют несовпадение “ментальностей” и разную скорость жизни, а деревенские жители оценивают переезд как эксцентричный и подозрительный поступок.
2 Как указывают редакторы сборника “Вдали от городов”, село уже давно не автономно, не изолировано от глобальных процессов, а полноценно включено в общие социальные трансформации (Богданова, Бредникова 2013: 7). Оно не только тесно взаимодействует с городом, но и нередко не может быть ему полностью противопоставлено, потому что существует по городским законам. В данной статье я хотела бы остановиться не на индивидуальных инициативах “новых сельчан”, а на коллективном проекте экопоселений и, в частности, на наиболее распространенном его варианте в России – поселении родовых поместий. В центре моего внимания то, как представляют себе сельскую жизнь приезжие горожане, какой образ жизни связывают с селом и как они его воспроизводят.
3 Основой этой статьи стали полевые материалы, собранные в ходе моей поездки в одно из поселений Псковской области в 2019 г. Кроме того, я привлекла свои наблюдения предыдущих лет (2009–2018), сделанные в 10 поселениях родовых поместий в Республике Карелия, Белгородской, Владимирской, Ленинградской, Калужской и Псковской областях.
4 Поселения, в которых мне удалось побывать, не похожи одно на другое. Разным был и контекст их посещения. Иногда я брала интервью и наблюдала за жизнью поселенцев: где-то это был “день открытых дверей” для условно своих, где-то мой визит оценивался как приезд эксперта. Иногда это был фестиваль, куда съезжалось множество разных людей, а иногда я ездила в составе небольшой группы информантов, находящихся в поиске своей земли. То есть в одних местах меня воспринимали однозначно как чужака, в других как свою, а порой мой статус был амбивалентным.

Number of purchasers: 1, views: 1126

Readers community rating: votes 0

1. Andreeva, Ju.O. 2015. “Tvorit’ rai na zemle”: kul’t zemli i prirody v novom religioznom dvizhenii Anastasiia [“Create Heaven on Earth”: The Eath and Nature’s Cult in the New Religious Movement Anastasiia]. In Izobretenie religii: desekuliarizatsiia v postsovetskom kontekste [The Invention of Religion: Desecularization in the Post-Soviet Context], edited by Zh.V. Kormina, A.A. Panchenko, and S.A. Shtyrkov, 163–185. St. Petersburg: Izdatel’stvo EUSPb.

2. Anichkova, O.M. 2018. Potomstvennye i “novye” krest’iane Pskovskoi oblasti [Hereditary and “New” Peasants in the Pskov Region]. Novye rossiiskie gumanitarnye issledovaniia 13. http://www.nrgumis.ru/articles/archive/2018-13/novye-krestyane-rossii-sotsioantropologicheskoe-i-etnokulturnoe-issledovanie-zhiznennykh-strategiy-s

3. Bogdanova, E., and O. Brednikova. 2013. Chto zhe nakhoditsia “vdali ot gorodov”? Predislovie ot redaktorov [What is “Faraway from Cities”? Preface from the Editors]. In Vdali ot gorodov. Zhizn’ postsovetskoi derevni [Faraway from Cities: Post-Soviet Village’s Life], edited by E. Bogdanova and O. Brednikova, 5–7. St. Petersburg: Aleteiia.

4. Bolotova, A.A. 2002. Formirovanie novykh kul’turnykh kodov v sovremennoi Rossii. Ekologicheskie poseleniia: mezhdu gorodom i derevnei [Formation of New Culture Codes in Modern Russia: Ecological Settlements: Between Ñity and Village]. Zhurnal sotsiologii i sotsial’noi antropologii V (1): 43–69.

5. Brednikova, O. 2013. Derevnia umerla? Da zdravstvuet derevnia! [Is the Village Dead? Viva the Village!]. In Vdali ot gorodov. Zhizn’ postsovetskoi derevni [Faraway from Cities: Post-Soviet Village’s Life], edited by E. Bogdanova and O. Brednikova, 28–59. St. Petersburg: Aleteiia.

6. Brown, D. 2011. Back to the Land: The Enduring of Self-Sufficiency in Modern America. Madison: University of Wisconsin Press.

7. Burke, B.J., and B. Arjona. 2013. Creating Alternative Political Ecologies through the Construction of Ecovillages and Ecovillagers in Colombia. Environmental Anthropology Engaging Ecotopia: Bioregionalism, Permaculture, and Ecovillages, edited by J. Lockyer and J.R. Veteto, 235–250. New York: Berghahn Books.

8. DeLanda, M. 2006. A New Philosophy of Society: Assemblage Theory and Social Complexity. London: Continuum.

9. Ermishina, A.V., and L.V. Klimenko. 2016. Poisk posturbanisticheskikh modelei zhizneustroistva [Search for Post-Urban Models of Life]. Rostov-na-Donu: Fond nauki i obrazovaniia.

10. Filkina, A.V. 2012. Novoreligioznye obshchiny Sibiri i kontekst ikh izucheniia [New Religious Communities in Siberia and the Context of Their Study]. Tomsk: Tomskoe TsNTI, 2012.

11. Gavrilova, K.A. 2016. Vozvrashchenie narodnoi kul’tury narodu: pravil’naia Maslenitsa i metodicheskoe rukovodstvo sel’skoi samodeiatel’nost’iu [The Return of Folk Culture to the People: Correct Maslenitsa and Methodological Guid of Village Amateur Art]. Etnograficheskoe obozrenie 6: 27–43.

12. Gomanova, S.O. 2018. Ekoposeleniia v Rossii: vozniknovenie, funktsionirovanie, perspektivy [Ecovillages in Russian: Emergence, Functioning, Perspectives]. PhD diss., Moscow State University.

13. Ilin, V.I., and N.E. Pokrovskii, eds. 2016. Gorozhane v derevne. Sotsiologicheskie issledovaniia v rossiiskoi glubinke: dezurbanizatsiia i sel’sko-gorodskie soobshchestva; kollektivnaia monografiia [Citizens in the Village. Sociological Research in Russian Province: Dezurbanization and Rural-Urban Communities: Collective Monograph]. Moscow: Universitetskaia kniga.

14. Jacob, J.K. 1997. New Pioneers: The Back-to-the-Land Movement and the Search for a Sustainable Future. University Park: Pennsylvania State University Press.

15. Kormina, Zh.V. 2019. Palomniki: etnograficheskie ocherki pravoslavnogo nomadizma [Pilgrims: Ethnographic Essays on Orthodox Nomadism]. Moscow: Izdatel’skii dom Vysshei shkoly ekonomiki.

16. Kuliasova, A. 2004. Ekonoosfernoe poselenie “Tiberkul”: v poiskah al’ternativnogo obraza zhizni [Eco-Noosfernoe Ecovillage “Tiberkul”: In the Search of Alternative Way of Life]. In Ekoposeleniia v Rossii i SSHA [Ecovillages in Russia and in the USA], edited by M. Sokolov, 10: 63–95. St. Petersburg: TsNSI.

17. Lesiv, M. 2013. The Return of Ancestral Gods: Modern Ukrainian Paganism as an Alternative Vision for a Nation. Montreal: McGill-Queen’s University Press.

18. Liftin, K. 2012. A Whole New Way of Life: Ecovillages and Revitalization of Deep Community. In The Localization Reader: Adapting to the Coming Downshift, edited by R.D. Young and T. Princen, 129–140. Cambridge: MIT Press.

19. Lockyer, J., and J.R. Veteto. 2013. Environmental Anthropology Engaging Ecotopia: An Introduction. In Environmental Anthropology Engaging Ecotopia: Bioregionalism, Permaculture, and Ecovillages, edited by J. Lockyer and J.R. Veteto, 1–34. New York: Berghahn Books.

20. Magnusson, D. 2018. Going Back to the Roots: The Fourth Generation of Swedish Eco-Villages. Scottish Geographical Journal 134 (3–4): 122–140. https://doi.org/10.1080/14702541.2018.1465199

21. Maknoten, F., and D. Urri. 1999. Sotsiologiia prirody [Sociology of Nature]. In Teoriia obshchestva. Fundamental’nye problemi [The Theory of Society: Fundamental Problems], edited by A.F. Filippov, 260–291. Moscow: Kanon-Press-Ts “Kuchkovo pole”.

22. Melnikova, E.A. 2016. Istorizatsiia fol’klora i vizual’noe prostranstvo “narodnosti” [The Historicization of Folklore and the Visual Space of “Narodnost”]. Etnograficheskoe obozrenie 6: 58–71.

23. Nefedova, T.G., N.E. Pokrovskii, and A.I. Treivish. 2015. Urbanizatsiia, dezurbanizatsiia i sel’sko-gorodskie soobshchestva v usloviiakh rosta gorizontal’noi mobil’nosti [Urbanization, Desurbanization and Rural-Urban Communities in a Horizontal Mobility Growth]. Sotsiologicheskie issledovaniia 12: 60–69.

24. Nefedova, T.G., K.V. Averkieva, and A.G. Makhrova. 2016. Mezhdu domom... i domom. Vozvratnaia prostranstvennaia mobil’nost’ naseleniia Rossii [Between Home... and Home: The Returnable Spatial Mobility of the Population of Russia]. Moscow: Novyi khronograf.

25. Pchelkina, S. 2004. Social’nye aspekty ustoichivogo razvitiia: nekommercheskoe partnerstvo priemnyh semei (ekoposelenie “Kitezh”) [Social Aspects of Sustainable Development: Nonprofit Partnership of Foster Families]. In Ekoposeleniia v Rossii i SSHA [Ecovillages in Russia and in the USA], edited by M. Sokolov, 10: 53–62. St. Petersburg: TsNSI.

26. Pozanenko, A.A. 2016. Popytki institutsionalizatsii poselenii rodovykh pomestii v Rossii [Approaches to Institutionalize the Settlement of Family Homesteads in Russia]. In Poisk posturbanisticheskikh modelei zhizneustroistva [Search for Post-Urban Models of Life], edited by A.V. Ermishina and L.V. Klimenko, 183–192. Rostov-na-Donu: Fond nauki i obrazovaniia.

27. Pozanenko, A.A. 2020. Faktory, opredeliaiushchie uspeshnost’ poseleniia rodovykh pomestii [Factors Determining the Success of Settlement of Family Homesteads]. EKO 2: 143–157. https://doi.org/10.30680/ECO0131-7652-2020-2-143-157

28. Seleznev, A.G. 2015. Gorozhane vne goroda: etnograficheskoe izuchenie novykh ekoposelenii na territorii Omskoi oblasti (po materialam ekspeditsii 2015 goda) [Citizens Outside the City: Ethnographic Study of New Ecovillages on the Territory of the Omsk Region (Based on the Materials of the 2015 Expedition)]. In Problemy arkheologii, etnografii, antropologii Sibiri i sopredel’nykh territorii [Problems of Archaeology, Ethnography, Anthropology of Siberia and Adjacent Territories], XXI: 553–557. Novosibirsk: Izdatel’stvo IAET SO RAN.

29. Tiukhtiaev, A.E. 2019. Telesnost’ i sotsial’nost’ v n’iu-eidzh palomnichestve [Corporeality and Sociality in New Age Pilgrimage]. Gosudarstvo, religiia, tserkov’ v Rossii i za rubezhom 4 (37): 45–68.

30. Vinogradskaia, O.Ya. 2019. Ot-chego gorozhane edut v derevniu: fenomenologiia i praktika [Why and Urbanites Go to the Village: Phenomenology and Practice]. Krest’ianovedenie 4 (3): 140–155.

31. Zadorin, I.V., D.V. Maltseva, A.P. Khomiakova, and L.V. Shubina. 2014. Al’ternativnye sel’skie poseleniia v Rossii: stikhiinaia vnutrenniaia emigratsiia ili osoznannyi transfer v budushchee [Alternative Rural Settlements in Russia: Spontaneous Internal Emigration or Deliberate Transfer to the Future]. Labirint 2: 64–77.

32. Zoccatelli, P.L. 2016. “All the Heavens in Your Hands”: Oberto Airaudi and the Art of Damanhur. Nova Religio: The Journal of Alternative and Emergent Religions 19 (4): 145–162.

33. Zviagintsev, V.I., and M.A. Neuvazhaeva. 2015. Pereselentsy iz goroda v sel’skuiu mestnost’: fenomen “obratnoi migratsii” v sovremennoi Rossii [Migrants from Ñities to Rural Areas: The Phenomenon of “Reverse Migration” in Modern Russia]. Mir Rossii 1: 101–135.

Система Orphus

Loading...
Up