Foreign Policy Doctrines of Islamist Organisations in Pakistan (Late 1940s – Early 1970s) within the Context of Islamic Perception of International Law

 
PIIS086919080017212-0-1
DOI10.31857/S086919080017212-0
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Associate Professor at the Department of South Asian History, Institute of Asian and African Studies, Lomonosov Moscow State University
Affiliation: Lomonosov Moscow State University
Address: Russian Federation, Moscow, Mokhovaya St, 11
Occupation: Associate Professor at the Department of Indian, Iranian and African Languages, Moscow State Institute of International Relations (MGIMO University) the MFA of Russia
Affiliation: Moscow State Institute of International Relations (MGIMO University) the MFA of Russia
Address: Russian Federation, Moscow, Vernadskogo Prospect, 76
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 2
Pages40-50
AbstractThe article analyses the specifics of how Pakistani Islamists define the guidelines and aims of State’s foreign policy. It is during the initial period of Pakistan’s existence, scrutinized by the authors, that the basis for this vision was laid: at that time the Islamists were urged to form their own perception of Pakistan’s role and position in the world, as well as to transmit their attitude towards the official foreign policy of the Pakistani government. Since both these tasks were being accomplished in consonance with Islamic norms, the current study involves a general review of respective doctrines and demonstrates how they were interpreted within the Pakistani context. The article also provides evidence that at this stage there came into existence specific factors within Pakistan which influenced the Islamists’ worldview – including the matters of foreign policy. The main factors of this kind, laid out in the article, are the following: firstly, the attitude of the State government towards the Islamists and the level of their access to power; secondly, the place of “Islamic theme” within the foreign policy promoted by the State. Created as a Muslim state, Pakistan from the very beginning faced the need to define the role of Islam in policymaking – the task that considerably affected both domestic and foreign policy, complicating inter-State relations. Detailed study of the established points determines under which circumstances Pakistani Islamists developed their views of foreign policy and to what extent these views came in harmony with dogmatic Islamic perception of International Law.  
KeywordsPakistan, Islam, Islamist parties, International Law.
Received03.12.2021
Publication date11.05.2022
Number of characters27581
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Приход исламистов к власти демократическим путем в современном мире не представляется чем-то невозможным: прецеденты наблюдались в Турции, Египте, Палестине и Индонезии [Mudasir, 2016, p. 237].
2 Пакистан, с одной стороны, имеет в этом отношении определенный исторический опыт, а с другой – демонстрирует тенденции к росту религиозных настроений и на современном этапе.
3 Исследователи высказывают противоречивые мнения о том, привносит ли растущая популярность исламистов дополнительные вызовы в международные отношения или, наоборот, открывает новые возможности для урегулирования конфликтных вопросов.
4 Так или иначе, включенность исламистских организаций в политические системы мусульманских государств является свершившимся фактом, имеющим далеко идущие последствия для глобальной политики. Для объективной оценки этих последствий представляется необходимым определить специфику внешнеполитических установок исламистских партий в историческом контексте.
5 В настоящей статье данная задача решается на примере Пакистана – государства, в котором исламисты, хотя и не находятся у власти напрямую, но тем не менее уже на протяжении длительного времени наращивают свое влияние, а исламистские партии составляют неотъемлемую часть пакистанской политики с момента возникновения государства.
6 Рассматриваемый нами период – от момента образования государства в 1947 г. до начала 1970-х гг. – в этой связи представляет особый интерес. Данный период, названный в историографии периодом «объединенного Пакистана» [Nuruzzaman, 2010], охватывает время существования Пакистана в его первоначальных границах – до выделения Бангладеш в 1971 г.1. 1. Поскольку точкой отсчета внутриполитического кризиса, приведшего к образованию Бангладеш, стали всеобщие выборы 1970 г., для решения исследовательских задач представляется целесообразным принять именно 1970 г. в качестве верхней временной рамки.
7 Именно на этом, раннем, этапе существования Пакистана происходило его утверждение как субъекта международного права, что подразумевало в числе прочего выработку внешнеполитического курса и формулирование позиций по основным вопросам глобальной и региональной политики. Схожий процесс – хотя и в меньших масштабах – протекал внутри пакистанских исламистских объединений. Им необходимо было вынести в публичное пространство собственные внешнеполитические ориентиры, которые бы одновременно способствовали укреплению позиций исламистов внутри Пакистана и соответствовали предписаниям Корана и Сунны. С задачей удалось справиться: забегая вперед, можно констатировать, что заложенные в данный период установки в той или иной форме прослужат исламистским организациям до конца ХХ в.
8 В свете вышесказанного представляется необходимым провести системный анализ тех норм, которые лежат в основе исламского видения международного права.
9

МЕЖДУНАРОДНОЕ ПРАВО В ИСЛАМЕ

10 Целый ряд исследователей указывают на то, что в основе международных отношений как академической дисциплины заложены прозападные подходы; соответственно международные институты строятся исключительно на западно-ориентированных нормах [Islam and International Relations, 2016, p. 1].

Number of purchasers: 0, views: 416

Readers community rating: votes 0

1. Egorov E.N. «Tablighi Jamaat» Movement, Ideology and Operation Methods: the Case of Kyrgyzstan. Politicheskaya Ekspertiza: POLITEX. 2015. Vol. 11. No. 1. Pp. 151–167 (in Russian).

2. Ignatenko A.A. From Philippines to Kosovo (in Russian) http://www.ng.ru/ideas/2000-10-12/8_islam.html (accessed: 22.09.2019).

3. Quran. Translated by I.Yu. Krachkovskiy. Rostov-on-Don: Feniks, 2004 (in Russian).

4. Pakistan, the States of South Asia and Middle East. Ed. V.Ya. Belokrenitskiy, S.N. Kamenev, V.N. Moskalenko. Moscow: Nauchnaya Kniga, 2004 (in Russian).

5. A History of Pakistan and Its Origins. Ed. C. Jaffrelot. London: Anthem Press, 2004.

6. Ayubi N. Political Islam. London and New York: Routledge, 1993.

7. Bishku M.B. In Search of Identity and Security: Pakistan and the Middle East, 1947–77. Journal of Conflict Studies. 1992. Vol. 12. No 3. Pp. 30–51.

8. Delvoie L.A. The Islamization of Pakistan's Foreign Policy. International Journal. 1995. Vol. 51. No. 1. Pp. 126–147.

9. Islam and International Relations: Contributions to Theory and Practice. Ed. D. Abdelkader, N. Manabilang Adiong, R. Mauriello. New York: Palgrave Macmillan, 2016.

10. Jalal A. Partisans of Allah: Jihad in South Asia. Cambridge and London: Harvard University Press, 2008.

11. Khadduri M. War and Peace in the Law of Islam. Baltimore: The John Hopkins Press, 1955.

12. Khan S.S. Pakistan and the Organization of Islamic Conference. Pakistan Horizon. 2003. Vol. 56. No. 1. Pp. 59–77. www.jstor.org/stable/41394012 (accessed: 05.02.2020).

13. Kidwai R. Everyone Misinterprets Ghazwa-e-Hind, but a Jamiat Scholar Explains What It Really Means https://theprint.in/opinion/everyone-misinterprets-ghazwa-e-hind-but-a-jamiat-scholar-explains-what-it-really-means/301686/ (accessed: 05.04.2021).

14. Mudasir N. Islamic Political Parties and the Nature of Politics in Pakistan. Asian Journal of Political Science. 2016. Vol. 24. No. 2. Pp. 237–265.

15. Nawab M. The Ulama in Pakistani Politics https://dr.ntu.edu.sg/bitstream/10356/90455/1/RSIS-WORKPAPER_110.pdf (accessed: 25.01.2020).)

16. Nuruzzaman M. Federalism and State Disintegration – United Pakistan, 1947–1971: Some Historical Lessons for Afghanistan and Iraq. Journal of Asian and African Studies. 2010. Vol. 45. No. 5. Pp. 504–521.

17. Rahman F. Islam. Chicago: Chicago University Press, 1979.

18. Sunan an-Nasa'i https://sunnah.com/nasai/25/91 (accessed: 04.06.2020).

Система Orphus

Loading...
Up