The Ethnographer Boris Aleksandrovich Vasiliev and his Essay “Five Days among Orochis”: Writing Strategies in Soviet Ethnography

 
PIIS086954150012346-0-1
DOI10.31857/S086954150012346-0
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Institute of Ethnology and Anthropology, Russian Academy of Sciences
Address: 32a Leninsky prospekt, Moscow, 119991, Russia
Affiliation: Peter the Great Museum of Anthropology and Ethnography (Kunstkamera), Russian Academy of Sciences
Address: 3 University Emb., St. Petersburg, 199034, Russia
Journal nameEtnograficheskoe obozrenie
Edition№5
Pages5-22
Abstract

The article introduces and examines a text written by a Moscow ethnographer Boris Vasiliev. In order to present the results of fieldwork conducted among the Orochis in 1927, he employed the genre of essay – one of the most interesting genres in the history of early Soviet ethnography, which has received little attention to date. We inquire into the process of writing academic texts, considering a wide range of circumstances: the prevailing theoretical matrix, ideological climate, biographical context, and interactions with colleagues or informants. The publication of Vasiliev’s essay provides an opportunity to review and rethink research strategies and methodologies used by representatives of the Moscow ethnographic school. The essay is of substantial interest as an important ethnographic source containing detailed descriptions of the Orochi funeral rite; it further acquaints the present-day scholar with a particular strategy of writing based on reflexivity and personal experience. We reconsider the contributions of Boris Vasiliev to Russian scholarship, particularly to the preparation of chapters of the well-known collective work on “Peoples of Siberia” (1956). We argue that the works of early Soviet ethnographers demonstrate varying degrees of “filtration” or “distillation” of scholarly knowledge, which helps us to reflect both on the role of the researcher and his field experience and the role of academic schools, traditions, and discussions in the production of texts of various genres.

KeywordsBoris Vasiliev, Tungus expedition, Orochis, ethnographic text, Moscow ethnographic school
AcknowledgmentThis research was supported by the following institutions and grants: Russian Foundation for Basic Research, https://doi.org/10.13039/501100002261 [grant no. 18-09-00537]
Publication date28.12.2020
Number of characters45791
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Борис Александрович Васильев (17.02.1899–17.11.1976) – этнограф, антрополог, литературовед, один из наиболее глубоких знатоков медвежьего праздника (Васильев 1929, 1940, 1946, 1948), оставил яркий и неповторимый след в истории этнографических и антропологических исследований Дальнего Востока. Васильев был человеком удивительной и очень непростой судьбы1. Родился Борис Александрович в семье врача, проживавшей в Староконюшенном переулке старой Москвы. Молодой человек окончил частную мужскую гимназию А.В. Адольфа, где давали хорошее образование и много внимания уделяли изучению языков. Юность и студенческие годы Бориса Васильева пришлись на непростое послереволюционное время – время ломки привычных устоев жизни, смены экономической и идеологической систем. Одновременно это были годы мощного развития краеведческого движения и внимания государства к своим “национальным окраинам”. В 1919 г. молодой человек поступил на основанное профессором Д.Н. Анучиным отделение антропологии физико-математического факультета Московского университета. Тогда же он увлекся русской религиозной философией, посещал семинар И.А. Ильина, на котором познакомился со священником о. Сергием Мечевым и стал прихожанином храма Николы в Клениках, где собиралась московская интеллигенция. 1. Информацию о Б.А. Васильеве биографического характера можно найти на сайтах религиозных православных организаций: церковь хранит память о своем прихожанине и священнике (http://www.klenniki.ru/mechev-obchin/mechevskay-kliriki/177-boris-vasiliev; Васильев Б.А. б.г.).
2 Из-за своих религиозных убеждений Б.А. Васильев был репрессирован, что не позволило ему полностью реализовать свой творческий потенциал, обработать все собранные им материалы, хранящиеся сегодня в архивах и музеях в Санкт-Петербурге и Москве. В нашей статье речь пойдет как раз о таком, до настоящего времени невостребованном очерке из архива Музея антропологии и этнографии (Кунсткамера) РАН, а также об особенностях этого жанра и применяемых в нем стратегиях письма, т.е. способах производства информации и ее изложения в тексте.
3 Обращаясь к изучению судьбы и творческого наследия Б.А. Васильева, восстанавливая особенности биографии почти забытого ученого и вводя в научный оборот подготовленный им неопубликованный очерк, мы попытаемся показать разнообразие этнографий в СССР до известного Совещания этнографов Москвы и Ленинграда 1929 г., разнообразия, заключавшегося в различных мировоззренческих и методологических установках, целях, методах, этических аспектах полевой работы и способах презентации собранного материала. Рассматриваемая в данной статье проблема соотношения поля и текста выводит на вопросы использования различных жанров и стилей в научном письме и о путях производства научного знания.
4 Московская полевая этнография: исследования в Сибири и на Дальнем Востоке России (1927–1928)
5 Еще студентом Борис Васильев начал работать в открывшемся в Москве в 1924 г. Центральном музее народоведения (бывший Румянцевский музей; далее – ЦМН) (Ипполитова 2001). На волне советской национальной политики и развития краеведения ЦМН получил финансирование и обрел, правда ненадолго, новые выставочные площади – он расположился на территории Мамоновой дачи на Воробьевых горах и в здании Александринского дворца. Директором музея в те годы был фольклорист, этнограф, литературовед Б.М. Соколов, а заведующим отделом Сибири, в котором с 1924 по октябрь 1929 г. работал Б.А. Васильев, профессор Московского университета Б.А. Куфтин. Так случилось, что в Москве не было (и, по существу, до сих пор нет) этнографического музея (Там же). В формирующиеся фонды ЦМН были переданы экспонаты из различных московских музеев и с выставок. Перед работниками Центрального музея народоведения стояла задача срочно собрать этнографические коллекции, поскольку предполагалось создать новые экспозиции и обустроить шесть “обстановочных” залов. Специальный зал должен был быть посвящен одному из малых народов Сибири. Планировалось также проводить тематические выставки (Там же).

Number of purchasers: 0, views: 1088

Readers community rating: votes 0

1. Alekseenko, E.A. 2010. “…I mozhno skazat’, chto schastliv”. Interv’iu s Evgeniei Alekseevnoi Alekseenko. Beseda, zapis’, redaktura i kommentarii A.A. Sirinoi [And You Can Say, “I’m Happy”: Interview with Evgenia Alekseevna Alekseenko; Conversation, Recordings, Editing and Comments by A.A. Sirina]. Sibirskii sbornik-2. K yubileiu Evgenii Alekseevny Alekseenko [Siberian. Vol. 2, Dedicated to the Anniversary of Evgenia Alekseevna Alekseenko], 6–21. St. Perersburg: MAE RAN.

2. Alymov, S.S., and A.M. Reshetov. 2003. Boris Alekseevich Kuftin: izlomy zhiznennogo puti [Boris Alekseevich Kuftin: Breaks in Life Path]. In Repressirovannye etnografy [Repressed Ethnographers], edited by D.D. Tumarkin, 1: 227–268. Moscow: Vostochnaia literaturа.

3. Anderson, D., and D. Arzyutov. 2016. The Construction of Soviet Ethnography and “The Peoples of Siberia”. History and Anthropology 27 (2): 183–209. http://dx.doi.org/10.1080/02757206.2016.1140159

4. Arzyutov, D.V., and S.A. Kan. 2013. Kontseptsiia polia i polevoi raboty v rannei sovetskoi etnografii [The Concept of the “Field” in Early Soviet Ethnography]. Etnographicheskoe obozrenie 6: 46–68.

5. Batianova, E.P. 2004. In Memoriam: Anna Vasil’evna Smoliak. Etnographicheskoe obozrenie 2: 165–169.

6. Beniamin, W. 2014. Moskovskii dnevnik [Moscow Dairy]. Moscow: Ad Marginem.

7. Bereznitsky, S.V. 2014. Polevye issledovaniia kul’tury tumninskikh orochei v iiule 2006 goda [Field Studies of the Tumnin Orochi Culture in the July 2006]. Materialy polevykh issledovanii MAE RAN 14 [Field Research Materials of MAE RAS], edited by E.G. Fedorova, 14: 130–148. St. Petersburg: MAE RAN.

8. Bereznitsky, S.V. 2018. Photocollektsii Tungusskoi expeditsii v fondakh Museia Antropologii i Etnografii RAN [Photo Collections of the Tungus Expedition in the Funds of the Museum of Anthropology and Ethnography of RAS]. Voprosy muzeologii 9 (1): 111–119.

9. Bromlei, Yu.V., and D.D. Tumarkin, eds. 1982. Glazami etnografov [Through the Eyes of Ethnographers]. Мoscow: Nauka.

10. Clifford, J. 1986. Introduction: Partial Truths. In Writing Culture: The Poetics and Politics of Ethnography, edited by G.E. Marcus and J. Clifford, 1–26. Berkeley: University of California Press.

11. Clifford, J. 1997. Spatial Practices: Fieldwork, Travel, and the Disciplining of Anthropology. In Anthropological Locations: Boundaries and Grounds of a Field Science, edited by A. Gupta and J. Ferguson, 185–222. Berkeley: University of California Press.

12. Davydov, V.N. 2019. Severobaikal’skii otriad tungusskoi ekspeditsii 1927–1928 gg.: uchastniki, metody, materialy [Northern Baikal Party of the Tungus Expedition of 1927–1928: Participants, Methods, Materials]. In Ekho arkticheskoi Odissei: sud’by etnicheskikh kul’tur v issledovaniialh uchenykh-severovedov [Echoes of the Arctic Odysseus: The Fate of Ethnic Cultures in the Research of Northern Scholars], edited by E.N. Romanova, 217–223. Yakutsk: Elektronnoe izdatel’stvo NB TS(Ya).

13. Davydov, V.N., and A.A. Sirina. 2017. Tungusskaia ekspeditsiia 1927–1928 godov i ee mesto v istorii moskovskoi etnograficheskoi schkoly [The Tungus Expedition of 1927–1928 in the History of the Moscow Ethnographic School]. In Pole kak zhizn’ [Field as Life], edited by E.A. Pivneva, 39–49. Moscow: Nestor-Istoriia.

14. Fox, A. 2004. Real Country: Music, Language, Emotion and Sociability in Texas Working-Class Culture. Durham: Duke University Press.

15. Geertz, C. 1973. Thick Descriptions: Toward an Interpretive Theory of Culture. In The Interpretation of Cultures: Selected Essays by Clifford Geertz, by C. Geertz, 3–30. New York: Basic Books.

16. Gupta, A., and J. Ferguson. 1997. “The Field” as Site, Method, and Location in Anthropology. In Anthropological Locations: Boundaries and Grounds of a Field Science, edited by A. Gupta and J. Ferguson, 1–46. Berkeley: University of California Press.

17. Gurvich, I.S. 1975. Tainstvennyi Chuchuna [Mysterious Chuchuna]. Moscow: Mysl’.

18. Ippolitova, A.B. 2001. Istoriia Muzeia narodov SSSR v Moskve [History of the Museum of the Peoples of the USSR in Moscow]. Etnograficheskoe obozrenie 2: 144–160.

19. Its, R.F. 1976. Veka i pokoleniia. Etnograficheskie etyudy [Centures and Generations: Ethnografical Etudes]. Moscow: Mysl’.

20. Ivanov, S.V., M.G. Levin, and A.V. Smoliak. 1956. Orochi [Orochis]. In Narody Sibiri [The Peoples of Siberia], edited by M.G. Levin and L.P. Potapov, 844–854. Moscow; Leningrad: Izdatel’stvo AN SSSR.

21. Ivanov, S.V., M.G. Levin, and A.V. Smoliak. 1956. Oroki [Orokis]. In Narody Sibiri [The Peoples of Siberia], edited by M.G. Levin and L.P. Potapov, 855–860. Moscow; Leningrad: Izdatel’stvo AN SSSR.

22. Ivanov, S.V., M.G. Levin, and A.V. Smoliak. 1956. Udegeitsy [Udegeitsy]. In Narody Sibiri [The Peoples of Siberia], edited by M.G. Levin and L.P. Potapov, 831–843. Moscow; Leningrad: Izdatel’stvo AN SSSR.

23. Levin, M.G., and L.P. Potapov, eds. 1956. Narody Sibiri [The Peoples of Siberia]. Moscow; Leningrad: Izdatel’stvo AN SSSR.

24. Levin, M.G., and B.A. Vasiliev. 1956. Eveny [The Evens]. In Narody Sibiri [The Peoples of Siberia], edited by M.G. Levin and L.P. Potapov, 760–775. Moscow; Leningrad: Izdatel’stvo AN SSSR.

25. Marcus, G.E. 1995. Ethnography in/of the World System: The Emergence of Multi-Sited Ethnography. Annual Review of Anthropology 24: 95–117.

26. Roginskii, Ya. 1990. Vstrechi v Voronezhe [Meetings in Voronezh]. In Zhizn’ i tvorchestvo O.E. Mandel’shtama [Life and work of O.E. Mandelstam], edited by S.M. Margolina, 43–45. Voronezh: Izdatel’stvo Voronezhskogo universiteta.

27. Samuels, D.W., L. Meintjes, A.M. Ochoa, and T. Porcello. 2010. Soundscapes: Toward a Sounded Anthropology. Annual Review of Anthropology 39: 329–345.

28. Shcherbakova, T.I. 2010. O nekotorykh sibirskikh materialakh v sobranii GMIR [About some Siberian Materials in the Collection of the SMRH]. In Voprosy religii i religiovedeniia. Vyp. 4 [The Issues of Religion and Religious Studies], edited by T.A. Teryukova, M.M. Shakhnovich, and V.V. Schmidt, 116–126. Moscow: MediaProm.

29. Shirokogoroff, S.M. 2015. Pis’ma k L.Ya. Shternbergu (1912–1924) [Letters to L.Ya. Shternberg (1912–1924)]. Etnograficheskoe obozrenie 6: 155–172.

30. Simchenko, Yu.B. 1975. Zimnii marshrut po Gydanu [Winter Route Along Gydan]. Moscow: Mysl’.

31. Simchenko, Yu.B. 1993. Obuchnaia shamanskaia zhizn’. Etnograficheskie ocherki [Ordinary Shamanic Life]. Moscow: IEA RAS.

32. Sirina, A.A. 2019. Orochi v polevykh dnevnikakh B.A. Kuftina (po materialam Tungusskoi ekspeditsii 1927–1928s) [Orochis in the Field Diaries of B.A. Kuftin (Based on the Materials from the Tungus Expedition of 1927–1928)] In Trudy Tretiei mezhdunarodnoi mezhdistsiplinarnoi Tungusskoi konferentsii “Sotsialnye vzaimodeistviia, yazyki i landshafty v Sibiri i Kitae (evenki, eveny, orocheny i drugie gruppy) [Proceedings of the Third International Interdisciplinary Tungus Studies Conference “Social Interactions, Languages and Lands in Siberia and China (Evenkis, Evens, Orochens and Other Groups)”], edited by S.V. Androsova, 205–212. Blagoveshchensk: Odeon.

33. Smoliak, A.V. 1990. Shaman: lichnost’, funktsii, mirovozzrenie [Shaman: Personality, Functions, Worldview]. Moscow: Nauka.

34. Smoliak, A.V. 2002. Elementy verovanii i kul’tov nivkhov i orochei, sviazannue s pogrebeniem utonuvshikh i bliznetsov [Elements of Beliefs and Cults of the Nivkhis and Orochis, Assosiated With the Burial of Drowned and Twins]. In Rasy i Narody [Races and Peoples], edited by Z.P. Sokolova and D.A. Funk, 28: 214–225. Moscow: Nauka.

35. Sokolova, Z.P., and E.A. Pivneva, eds. 2004. Etnologicheskaiia expertiza. Narody Severa Rossii; 1956–1958 [Ethnological Expertise: Peoples of the North of Russia; 1956–1958]. Мoscow: IEA RAS.

36. Sokolova, Z.P., and E.A. Pivneva, eds. 2005. Etnologicheskaiia expertiza. Narody Severa Rossii. 1959–1962 [Ethnological Expertise: Peoples of the North of Russia; 1959–1962]. Мoscow: IEA RAS.

37. Sokolovski, S.V. 2003. Etnografiia: stil’, zhanr i metod [Styles, Genres, and Methods (Comments to the Article by S.N. Abashin)]. Etnograficheskoe obozrenie 2: 26–34.

38. Tugolukov, V.A. 1969. Sledopyty verkhom na oleniakh [Reindeer Riding Pathfinders]. Moscow: Nauka.

39. Vasiliev, B.A. 1929. Osnovnye cherty etnografii orokov. Predvaritel’nyi ocherk po materialam ekspeditsii 1928 g. [Main Features of the Orochi Ethnography: Preliminary Essay on the Materials of the 1928 Expedition]. Etnografiia 1: 3–22.

40. Vasiliev, B.A. 1940. Starinnye sposoby okhoty u primorskikh orochei [Antient Ways of Hunting Among the Seaside Orochi. Sovetskaia etnografiia 3: 161–171.

41. Vasiliev, B.A. 1946. Medvezhii prazdnik orochei: opyt etnograficheskogo analiza obriada i mifologii [Orochi Bear Feast: Experience of Ethnographic Analysis of the Ceremony and Mythology]. PhD diss., Institute of Ethnography, USSR Academy of Sciences.

42. Vasiliev, B.A. 1948. Medvezhii prazdnik [Bear Feast]. Sovetskaiia etnografiia 4: 78–104.

43. Vasiliev, B.A. 1994 (1995). Dukhovnyi pyt’ Pushkina [The Spiritual Route of Pushkin]. Moscow: Sam & Sam.



Additional sources and materials

Источники и материалы

АМАЭ 1 – Архив Музея антропологии и этнографии РАН. Ф. 12. Оп. 1.

АМАЭ 2 – Архив Музея антропологии и этнографии РАН. Ф. К-V. Оп. 1.

АМАЭ 3 – Архив Музея антропологии и этнографии РАН. Заседания Кабинета Сибири 1938–1940 гг. Протоколы. Протокол № 15 от 28/VI-1939 г.; Протокол № 28 от 8/XII-1939 г.; Протокол № 31 от 22 XII-1939 г. (Документы находятся в научно-технической обработке). ОНД РЭМ 1 – Отдел научной документации Российского этнографического музея. Ф. 5. Оп. 2.

ОНД РЭМ 2 – Отдел научной документации Российского этнографического музея. Ф. 5. Оп. 4. Д. 298.

Васильев Б.А. б.г. – Новомученики и исповедники Вятской земли. Васильев Борис Александрович, иерей. http://martirologvyatka.ortox.ru/vjatskijj_sinodik_-dukhovenstvo/view/id/1107942

Система Orphus

Loading...
Up