The Transformation of the Hospitality Etiquette of the Kazakhs

 
PIIS086954150009609-9-1
DOI10.31857/S086954150009609-9
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Al-Farabi Kazakh National University
Address: 71 al-Farabi Av., GUK 3, Almaty, A15E3B4, Republic of Kazakhstan
Affiliation: Nur-Mubarak Egyptian University of Islamic Culture
Address: 73 al-Farabi Av., Almaty, A15E3E7, Republic of Kazakhstan
Affiliation: Al-Farabi Kazakh National University
Address: 71 al-Farabi Av., GUK 3, Almaty, A15E3B4, Republic of Kazakhstan
Journal nameEtnograficheskoe obozrenie
Edition№2
Pages153-167
Abstract

The article discusses hospitality etiquette, a traditional institution in the Kazakh society which has been changing under the influence of globalization and urbanization. The study is drawn on the data collected during a number of field trips to various regions of Kazakhstan, Mongolia, and Russia. We have examined an array of features making the Kazakh hospitality etiquette distinctive, such as the categorizing of guests, the order of their admittance, the rules of hosts’ and guests’ behavior, the manner in which guests get seated at the table and the order in which meat dishes are distributed, as well as the gender roles at the ceremony. We attempt to spell out what is general and particular and what is traditional and novel to the etiquette. We argue that hospitality etiquette still retains its place among the most important social values of the Kazak society despite being subjected to transformations.

Keywordsguest categories, etiquette, tradition, meal, treat (dam), kut, gift exchange, God’s guest, ritual
Received18.06.2020
Publication date19.06.2020
Number of characters44598
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Гостеприимство – важнейшая составляющая жизни казахов, трансформировавшаяся в особую черту национального характера. Казах может зарезать последнего барана, остаться без средств к существованию, но обычаи гостеприимства соблюсти. Традиционный этикет этого народа сформировался под воздействием исторических процессов, идеологических устоев, благодаря особым этнокультурным связям и географической обособленности. Он призван поощрять и маркировать структурированное и дифференцированное отношение членов общества, выражен в стереотипах поведения, коммуникации между людьми, их отношении к животным, природным объектам, предметам быта и способах их использования. Казахский этикет показывает мировоззрение и ценностные ориентиры народа. В нем переплетены средневековые элементы, правила поведения, связанные как с советским сознанием, так и с современным мышлением; по этой причине в казахском этикете можно выделить разновременные пласты ХІХ–ХХІ вв.
2 Главной задачей данной статьи является анализ и сопоставление традиционного и современного обычаев приема гостей. Этот ритуал (в повседневном и праздничном вариантах) и дарообмен являются важной составляющей казахского этикета. Существует представление, что во время счастливых событий нужно приглашать гостей. Для этого совершается определенная материальная трата, балансирующая пришедшую по воле Всевышнего радостную энергию, – если обмена приходящей и исходящей энергий не происходит, то, как считается, человек подвергает себя опасности сглаза или прихода какой-либо напасти (Тохтабаева 2013: 157).
3 Основными источниками данного исследования послужили опубликованные в разное время работы по фольклористике и этнографии, художественная литература и полевые материалы авторов, собранные у казахов Западной Монголии (Баян-Улгийский аймак), Южного и Западного Казахстана и России.
4 Отдельные описания обрядов гостеприимства, правил поведения гостей и нравов казахов в XVIII–XIX вв. содержатся в трудах дореволюционных российских и зарубежных исследователей (краеведов-любителей, естествоиспытателей, путешественников, военных чиновников и т.д.). Это такие авторы, как А. Диваев, Х. Кустанаев, Р. Каруц, Н. Гродеков, Л. Баллюзек, И. Андреев, И. Ибрагимов, В. Радлов, А. Левшин, С. Руденко и др. Например, книга Н.И. Гродекова представляет собой труд по этнографии и обычному праву киргизов Сырдарьинской обл. второй половины ХІХ в. В седьмой главе коротко описан обычай обязательного гостеприимства кунакасы, связанный с представлениями об общности родовой собственности и основанный на легенде о невыделенном имуществе Алаша (Гродеков 2011: 102).
5 Особое внимание различным аспектам этнокультурной традиции уделяли также этнографы СССР и постсоветских стран. Так, в работах И.Г. Анчабадзе (Анчабадзе 1985), И.Л. Бабич (Бабич 1995), А.К. Байбурина и Топоркова (Байбурин, Топорков 1990), Б.Х. Бгажнокова (Бгажноков 1978; 1985), посвященных в основном народам Кавказа, выделяются функции гостепримства (защитная, коммуникативная, информационная, престижная и др.), типы гостей и виды приема гостей (в зависимости от их возраста, статуса, личных качеств, степени родства и др.), описываются стереотипные формы поведения. Широкий круг вопросов, связанных с этикетными ситуациями в 80-е годы ХХ в., рассмотрен в сборнике статей “Этикет у народов Передней Азии” (Байбурин, Решетов 1988). Появление данного труда открыло новое направление в этнологии.

Number of purchasers: 1, views: 1623

Readers community rating: votes 0

1. Alimbaj 2012 – Alimbaj N. Қazaқty`ң e`tnografiyaly`қ kategoriyalar, ұғy`mdar men ataulary`ny`ң dəstүrli zhүjesi (Tradicionnaya sistema e`tnograficheskix kategorij, ponyatij i nazvanii u kazaxov). E`nciklopediya. T. 4. Almaty`: Slon, 2012.

2. Aue`zov 1978 – Aue`zov M. Put` Abaya. V 2 t. T. І. Almaty`: Zhaushy`, 1978.

3. PMA 1 – Polevy`e materialy` avtorov. E`kspediciya v s. Miyaly` Balxashskogo r-na Almatinskoj obl. Respubliki Kazaxstan, maj 2000 g.

4. PMA 2 – Polevy`e materialy` avtorov. E`kspediciya v Shalkarskij r-n Aktyubinskoj obl. Respubliki Kazaxstan, iyun` 2006 g.

5. PMA 3 – Polevy`e materialy` avtorov. E`kspediciya v Ky`zy`lordinskuyu obl. Respubliki Kazaxstan, maj, iyun` 2005 g.

6. PMA 4 – Polevy`e materialy` avtorov. E`kspediciya v Bayan-Ul`gijskij ajmak Zapadno-Mongol`skogo okruga Mongolii, avgust 2005 g.

7. PMA 5 – Polevy`e materialy` avtorov. E`kspediciya v s. Bajbek Krasnoyarskogo r-na Astraxanskoj obl. Rossii, avgust 2007 goda.

8. Tұrmanzhanov 2004 – Tұrmanzhanov Ө. Қazaқty`ң maқal-mәtelderі (Kazaxskie poslovicy i pogovorki). Almaty`: Raritet, 2004.

9. Anchabadze, Yu.D. 1985. Prekrasnyi obychai gosteprimstva [A Beautiful Custom of Hospitality]. Sovetskaia etnografiia 4: 110–120.

10. Argynbaev, Kh.A. 1973. Kazak khalkyndagy sem’ia men neke [Family and Marriage of Kazakhs]. Alma-Ata: Gylym baspasy.

11. Azhigali, S.E., ed. 2001. Obychai i obriady kazakhov v proshlom i nastoiashchem [Customs and Rituals of the Kazakhs in the Past and Present]. Almaty: Gylym.

12. Babich, I.L. 1995. Narodnye traditsii v obshchestvennom bytu kabardintsev [Folk Traditions in Public Life of Kabardins]. Moscow: In-t etnologii i antropologii im. N.N. Miklukho-Maklaia RAN.

13. Baiburin, A.K. and A.M. Reshetov, eds. 1988. Etiket u narodov Perednei Azii [Etiquette among the Peoples of Asia]. Moscow: Nauka.

14. Baiburin, A.K., and A.L. Toporkov. 1990. U istokov etiketa. Etnograficheskie ocherki [At the Origins of Etiquette. Ethnographic Essays]. Leningrad: Nauka.

15. Bgazhnokov, B.Kh. 1978. Adygskii etiket [Adyg Etiquette]. Nalchik: El’brus.

16. Bgazhnokov, B.Kh. 1985. Priem pochetnogo gostia v traditsionnoi kul’ture adygskikh (cherkesskikh) narodov [Reception of the Guest of Honor in the Traditional Culture of the Adyghe (Circassian) Peoples]. In Etnicheskie stereotipy povedeniia [Ethnic Stereotypes of Behavior], edited by A.K. Baiburin, 179–200. Moscow: Nauka.

17. Ernazarov, Zh.T. 2003. Semeinaia obriadnost’ kazakhov: simvol i ritual [Family Rites of the Kazakhs: Symbol and Ritual]. Almaty.

18. Grodekov, N.I. 2011. Kirgizy i karakirgizy Syr-Dar’inskoi oblasti: yuridicheskii byt [The Kyrgyz and the Karakyrgyz of the Syr-Darya Region: a Legal Life]. Moscow: Vostochnaia literatura.

19. Ilminskii, N.I. 1860. Drevnii obychai raspredeleniia kuskov miasa, sokhranivshiisia u kirgizov. Poiasnenie odnogo mesta v Istorii mogolov Rashid-Eddina (pis’mo N.I. Il’minskogo k P.S. Savel’evu) [Ancient Custom of Distribution of Meat Pieces, Preserved among the Kyrgyz. Explanation of a Place in the History of the Mughals of Rashid-Eddin (Letter from N.I. Ilminskii to P.S. Saveliev)]. St. Petersburg: Tip. Imperatorskoi Akademii Nauk.

20. Іslemzhanyly, K. Kazaktyn otbasy fol’klory [Family folklore of the Kazakhs]. Almaty: Arys, 2007.

21. Kabdoldina, G.A. 2012. Kydyrma konak (brodiashchii gost’) [Wandering Guest]. In Traditsionnaia sistema etnograficheskikh kategorii, poniatii i nazvanii u kazakhov. Entsiklopediia [The Ethnographic Traditional System of Categories, Concepts and Names of the Kazakhs. Encyclopedia]. Vol. 4: 130–131. Almaty: Alem Damu integratsiia.

22. Kenzheakhmetuly, S. 2001. Kazakhskie narodnye traditsii i obriady: nauchno-populiarnaia literatura [Kazakh Folk Traditions and Rites: Popular-Science Literature]. Almaty: Ana tili.

23. Kenzheakhmetuly, S. 2005. Natsional’naia kukhnia kazakhov [National Kitchen of Kazakhs]. Almaty: Almaty kitap.

24. Khatran, D. 2002. Kazaktyn destyrlі as tasam medenietі (tarikhi etnologiialyk zertteu) [Kazakh Traditional Food Culture (Ethnological Research)]. Almaty: KazMOGZI.

25. Meirmanova, G.A. 2010. Traditsiia blagosloveniia u kazakhov [The Tradition of Blessing among the Kazakhs]. Zhivaia starina 3: 15–18.

26. Michaels, P.A. 2007. An Ethnohistorical Journey through Kazakh Hospitality. In Everyday Life in Central Asia: Past and Present, edited by J. Sahadeo and R. Zanca, 145–159. Bloomington: Indiana University Press.

27. Sagnaeva, S.K., and A.A. Kospanov. 2001. Institut gostepriimstva v kazakhskom obshchestve (po materialam Zapadno-Kazakhstanskoi oblasti) [Institute of Hospitality in the Kazakh Society (Based on the Materials of the West Kazakhstan Region)]. In Obychai i obriady kazakhov v proshlom i nastoiashchem [Customs and Rituals of the Kazakhs in the Past and Present], edited by S.E. Azhigali, 230–244. Almaty: Gylym.

28. Shakhanova, N.Zh. 1987. Traditsionnaia pishcha kazakhov kak istoriko-etnograficheskii istochnik: po materialam kochevykh i polukochevykh grupp [Traditional Kazakh Food as a Historical and Ethnographic Source: Based on the Materials of Nomadic and Semi-Nomadic Groups]. PhD diss., A.A. Zhdanov Leningrad State University.

29. Suraganova, Z.K. 2006. Osnova i funktsii kazakhskogo obychaia gostepriimstva “konakasy” [The Basis and Functions of the Kazakh Custom of Hospitality “Konakasy”]. Vestnik KazNU. Seriia istoricheskaia 2 (41): 175–181.

30. Tokhtabaeva, Sh.Zh. 2013. Etiket kazakhov [Etiquette of the Kazakhs]. Almaty: Daik-Press.

31. Toleubaev, A.T. 1991. Relikty doislamskikh verovanii v semeinoi obriadnosti kazakhov (XIX – nach. XX v.) [Relicts of Pre-Islamic Beliefs in the Family Rites of Kazakhs (19th –beginning of 20th Century). Alma-Ata: Gylym.

Система Orphus

Loading...
Up