E. A. Food as a Power Resource among the Amguema Chukchi: Studying V.G. Kuznetsova’s Field Diaries

 
PIIS086954150004881-9-1
DOI10.31857/S086954150004881-9
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Peter the Great Museum of Anthropology and Ethnography (Kunstkamera)
Address: 3 University Emb., St. Petersburg, 199034, Russia
Journal nameEtnograficheskoe obozrenie
Edition№2
Pages43-60
Abstract

The article examines food practices of the Amguema Chukchi as a vehicle for the building of social hierarchy in a community. The study draws on the field diaries of Varvara Kuznetsova, a Soviet eth‑ nographer who was living with reindeer herders in the Amguema tundra in Chukotka for three years from 1948 to 1951. The distribution of food resources in Chukchi families was asymmetric. An analy‑ sis of these differences reveals the situational character of power in the camps of reindeer Chukchi. The person who was distributing food influenced power relations existing in the community. How‑ ever, first, hierarchy could be challenged by other participants of the interaction; and secondly, differ‑ ent people could perform the role of food distributor at different time periods.

Keywordsfood, power relations, Chukotka, Amguema Chukchi, reindeer herding
AcknowledgmentThis research was supported by the following institutions and grants: Russian Science Foundation, https://doi.org/10.13039/501100006769 [grant no. 17-78-10125]
Publication date25.05.2019
Number of characters41470
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Во всех культурах еда, будучи необходимой для удовлетворения естественной потребности человека, а также служащая источником удовольствия, сопровождающего ее принятие, связана с самыми разными сферами жизни людей: с хозяйственно-экономической деятельностью, экономическим и символическим обменом; она находит свое отражение в ритуале, идентичности, власти. Как отметили авторы историографического обзора по антропологии пищи С. Минц и К. Дюбуа, “наряду с дыханием питание, возможно, является самой необходимой для жизни человека деятельностью, и оно наиболее тесным образом переплетено с социальной жизнью людей” (Mintz, Du Bois 2002: 102).
2 В литературе уже есть примеры исследования связи между властью и питанием людей (Codere 1957: 473–486; Goody 1982; Mintz 1985). Однако в работах по этнографии чукчей этому аспекту практически не уделялось внимания. В целом ряде работ, например, подробно описаны существовавшие как у оленеводов, так и у морских зверобоев различные блюда, но не очень детально раскрыты контексты и ситуации их употребления (Афанасьева, Симченко 1993: 56–100; Богораз 1991: 126–142; Вдовин, Батьянова 2010: 517–543). Говоря об исследованиях питания на Чукотке, следует упомянуть работы С. Ямин-Пастернак по употреблению грибов (см., напр.: Yamin-Pasternak 2008: 214–222; 2009: 49–56), а также ее статьи в соавторстве с другими учеными, посвященные использованию воды и ферментированных продуктов в советский и постсоветский периоды в районе Берингова пролива (Yamin-Pasternak et al. 2014: 619–646; 2017: 117–136). В упомянутых исследованиях поднимается вопрос о влиянии государства на систему питания людей, их отношение к пище и ее чувственное восприятие.
3 В данной статье рассматривается питание оленеводов Амгуэмской тундры в контексте властных отношений на уровне локального сообщества, показывается, что распределение продуктов в чукотских хозяйствах не было “коммунистическим”, напротив, оно отличалось асимметричностью. Анализ выявленных различий позволяет не только увидеть, что социальная иерархия влияла на состав, качество и количество потребляемой человеком пищи, но и выделить особенности властных отношений в семьях оленных чукчей. Одной из этих особенностей была ситуативность. Колебания в отношениях власти улавливались людьми, что проявлялось в их действиях, в т. ч. в пищевых практиках.
4 Я использую термин “власть” в соответствии с традицией, восходящей к М. Веберу, как вероятность того, что актор будет в состоянии реализовать свою волю в социальном отношении (даже если встретит сопротивление), независимо от того, на чем эта вероятность основывается (цит. по: Крадин 2004: 87). Схожие определения давали Т. Диц и Т. Бернс, М. Фуко, Э. Гидденс (Dietz, Burns 1992: 190; Foucault 1986: 220; Giddens 1993: 117–118). При такой трактовке отпадает вопрос об эгалитаризме. В любом человеческом коллективе одни навязывают свою волю другим, и для этого вовсе не нужны формализованные институты власти. В общем, как отметил А.В. Головнев, нужно “расстаться с наукомифом о первобытном коммунизме или изначальном эгалитаризме”, ведь уже у приматов существуют иерархические отношения (Головнев 2009: 129).

Number of purchasers: 2, views: 2030

Readers community rating: votes 0

1. Afanasieva, G.I., and Yu.B. Simchenko. 1993. Traditsionnaia pishcha beregovykh i olennykh chukchei [Traditional Food of Coastal and Reindeer Chukchi]. Sibirskii etnograficheskii sbornik — 6. Kniga 1. Narody Sibiri XXIV: 56–100.

2. Andronov, B.M. 2008. Kollektivizatsiia po-chukotski. 1951–1952 gody [Collectivisation on Chukotka: 1951–1952]. In Tropoiu Bogoraza: Nauchnye i literaturnye materialy [The Path of Bogoras: Scientific and Literary Materials], edited by L.S. Bogoslovskaia, V.S. Krivoshchekov, and I.I. Krupnik, 102–126. Moscow: Institut naslediia Geos.

3. Bogoraz, V.G. 1991. Material’naia kul’tura chukchei [Chukchi’s Material Culture]. Moscow: Vostochnaia literatura.

4. Bourdieu, P. 2001. Prakticheskii smysl [Practical Sense]. St. Petersburg: Aleteiia.

5. Bourdieu, P. 2005. Sotsial’noe prostranstvo i simvolicheskaia vlast’ [Sociological Space and Symbolic Power]. In Sotsiologiia sotsial’nogo prostranstva [Sociology of Social Space], edited by N.A. Shmatko, 64–86. Moscow: Institut eksperimental’noi sotsiologii; St. Petersburg: Aleteiia.

6. Codere, H. 1957. Kwakiutl Society: Rank and Class. American Anthropology 59 (3): 473–486.

7. Davydova, E.A. 2015. Vlastnye otnosheniia v semeino-rodstvennykh kollektivakh olennykh chukchei (po materialam XIX — pervoi poloviny XX veka) [Power Relations in Family Groups of Reindeer Chukchi: On the Materials of 19th — the First Half of 20th Century]. PhD diss. Peter the Great Museum of Anthropology and Ethnography (The Kunstkamera).

8. Davydova, E.A. 2015. Deistviia, chuvstva, vospriiatie: analiz polevoi raboty V.G. Kuznetsovoi [Actions, Feelings, Perception: The Analysis of the Field Work of V.G. Kuznetsova]. In Teoriia i praktika issledovaniia etnokul’turnykh kompleksov: posviashchaetsia 65-letiiu so dnia rozhdeniia V.A. Kozmina [Theory and Practice of Research of Ethno-Cultural Complexes: Dedicated to the 65th Anniversary of the Birth of V.A. Kozmin], edited by I.I. Verniaev, S.B. Egorov, A.G. Novozhilov, and N.A. Popov, 12–14. St. Petersburg: Institut istorii Sankt-Peterburgskogo gosudarstvennogo universiteta.

9. Davydova, E.A. 2015. Polevye dnevniki V.G. Kuznetsovoi kak etnograficheskii istochnik [The Field Diaries of V.G. Kuznetsova as an Ethnographic Source]. Universitetskii nauchnyi zhurnal 15: 160–167.

10. Dietz, T., and T.R. Burns. 1992. Human Agency and the Evolutionary Dynamics of Culture. Acta Sociologica 35 (3): 187–200.

11. Foucault, M. 1986. Disciplinary Power and Subjection. In Power, edited by S. Lukes, 229–242. Oxford: Blackwell.

12. Foucault, M. 1999. Nadzirat’ i nakazyvat’: rozhdenie tiur’my [Discipline and Punish: The Birth of the Prison]. Moscow: Ad Marginem.

13. Galkin, N.A. 1929. V zemle polunochnogo solntsa: Chukotskii poluostrov. Dnevnik nabliudenii i vpechatlenii [In the Land of the Midnight Sun: The Chukchi Peninsula: The Diary of Observations and Impressions]. Moscow; Leningrad: Molodaia gvardiia.

14. Giddens, E. 1993. New Rules of Sociological Method: A Positive Critique of Interpretative Sociologies. Cambridge: Polity Press.

15. Golovnev, A.V. 2009. Antropologiia dvizheniia: drevnosti Severnoi Evrazii [Anthropology of Mobility: The Antiquities of Northern Eurasia]. Ekaterinburg: Ural’skoe otdelenie RAN; Volot.

16. Goody, J. 1982. Cooking, Cuisine and Class: A Study in Comparative Sociology. Cambridge: Cambridge University Press.

17. Habeck, O. 2005. What it Means to Be a Herdsman: The Practice and Image of Reindeer Husbandry among the Komi of Northern Russia. Munster: Lit-Verlag.

18. Kallinikov, N.F. 1912. Nash krainii Severo-Vostok [Our Far North-East]. St. Petersburg: Tipografiia Morskogo ministerstva.

19. Khakhovskaia, L.N. 2016. Polevye issledovaniia V.G. Kuznetsovoi v Amguemskoi tundre [The Field Research of V.G. Kuznetsova in the Amguem Tundra]. Etnographicheskoe obozrenie 3: 83–95.

20. Kozmin, V.A. 1993. Etnograficheskii istochnik i polevaia etnografiia [Ethnographic Source and Field Ethnography]. Istoricheskaia etnografiia 3: 152–159.

21. Kradin, N.N. 2004. Politicheskaia antropologiia [Political Anthropology]. Moscow: Logos.

22. Lederman, R. 1990. Pretexts for Ethnography: On Reading Fieldnotes. In Fieldnotes: The Making of Anthropology, edited by R. Sanjek, 71–91. New York: Cornell University Press.

23. Merk, K. 1978. Opisanie obychaev i obraza zhizni chukchei [The Description of Customs and Lifestyle of Chukchi]. In Etnograficheskie materialy severo-vostochnoi geograficheskoi ekspeditsii: 1785–1795 gg. [Ethnographical Materials of Northeastern Geographical Expedition: 1785– 1795], edited by I.S. Vdovin, 98–151. Magadan: Magadanskoe knizhnoe izdatel’stvo.

24. Mikhailova, E.A. 2014. Fotografii iz ekspeditsii Varvary Grigor’evny Kuznetsovoi (1948–1951 gody) [The Photographs from the Expedition of Varvara Grigor’evna Kuznetsova (1948–1951)]. In Sbornik Museia Antropologii i etnographii. Vol. LIX. Illiustrativnye kollektsii Kunstkamery [The Collection of Museum of Anthropology and Ethnography. Vol. LIX. Illustrative Collections of Kunstkamera], edited by V.A. Prishchepova, 112–133. St. Petersburg: Muzei antropologii i etnografii RAN.

25. Mikhailova, E.A. 2015. Skitaniia Varvary Kuznetsovoi: Chukotskaia ekspeditsiia Varvary Grigor’evny Kuznetsovoi. 1948–1951 gody [The Wandering of Varvara Kuznetsova: The Cuckchi Expedition of V.G. Kuznetsova]. St. Petersburg: Muzei antropologii i etnografii RAN.

26. Mintz, S. 1985. Sweetness and Power: The Place of Sugar in Modern History. New York: Penguin.

27. Mintz, S., and C. Du Bois. 2002. The Anthropology of Food and Eating. Annual Review of Anthropology 31: 99–119.

28. Sanjek, R. 1990. A Vocabulary for Fieldnotes. In Fieldnotes: The Making of Anthropology, edited by R. Sanjek, 92–138. New York: Cornell University Press.

29. Vdovin, I.S., and E.P. Batianova. 2010. Khoziaistvo i material’naia kul’tura [Economy and Material Culture]. In Narody Severo-Vostoka Sibiri [Peoples of Northeastern Siberia], edited by E.P. Batianova and V.A. Turaev, 517–543. Moscow: Nauka.

30. Volkov, V.V., and O.V. Kharkhordin. 2008. Teoriia praktik [Theory of Practice]. St. Petersburg: Izdatel’stvo Evropeiskogo Universiteta v St. Petersburge.

31. Yamin-Pasternak, S. 2008. From Disgust to Desire: Changing Attitudes toward Beringian Mushrooms. Economic Botany 62 (3): 214–222.

32. Yamin-Pasternak, S. 2009. The Day that Feeds a Year: Ethnography of Mushrooming in the Russian Arctic. Fungi 2 (2): 49–56.

33. Yamin-Pasternak, S., A. Kliskey, L. Alessa, I. Pasternak, and P. Schweitzer. 2014. The Rotten Renaissance in the Bering Strait: Loving, Loathing, and Washing the Smell of Foods with a (Re) Acquired Taste. Current Anthropology 55 (5): 619–646.

34. Yamin-Pasternak, S., P. Schweitzer, I. Pasternak, A. Kliskey, and L. Alessa. 2017. A Cup of Tundra: Ethnography of Thirst and Water in the Bering Strait. In Meanings and Values of Water in Russian Culture, edited by J. Costlow and A. Rosenholm, 117–136. London: Routledge.

Система Orphus

Loading...
Up