Digital Transaction Platforms: Ensuring Their Efficiency

 
PIIS042473880013023-4-1
DOI10.31857/S042473880013023-4
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Head of Economics Department
Affiliation:
Plekhanov Russian University of Economics
Central Economics and Mathematics Institute of RAS
Address: Moscow, Russian Federation
Occupation: Scientific concept adviser
Affiliation: CEMI RAS
Address: Nakhimovky prospect 47
Affiliation:
Plekhanov Russian University of Economics
Central Economics and Mathematics Institute of RAS
Address: Russian Federation
Journal nameEkonomika i matematicheskie metody
EditionVolume 57 Issue 1
Pages5-18
Abstract

 

 

The objects of study are digital transaction platforms. The aim of the research is to analyze the economic phenomenon of digital transaction platforms, to reveal its main features and to explore the environment that ensures the economic efficiency of this business model. The authors offer their own definition of a digital transaction platform, the taxonomy of its types as well as the analysis of correlation between business areas and methods of cost-benefit distribution.     

 

The paper presents a new mathematical economic model of a platform with three groups of agents – suppliers, visitors (potential customers) and advertisers. Unlike its predecessors, the model takes into consideration a large number of interconnections in the behaviour of suppliers, customers and advertisers, focuses on calculation of the payback period of a platform instead of maximizing the current income of the platform operator, applies logistic functions for describing the network effect of the relationships between the number of transactions and the number of sellers, the number of sellers and the number of transactions in the previous period, the price of advertising space and the number of users. 

The authors reveal the main principles of pricing management for platform services and show that the payback opportunity largely depends on the pace of accumulation and exhaustion of network effects – thus, the forecast of expansion of network effects is very likely to be wrong.

 

Keywordsdigital platforms, transaction platforms, network effect, bilateral markets, mathematical model, logistic function
AcknowledgmentThis study was supported by the Russian Foundation for Basic Research (project 18-010-00216).
Received25.03.2021
Publication date29.03.2021
Number of characters33945
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

Введение

2 В настоящее время цифровые платформы находятся в центре научного и публицистического обсуждения значительного числа исследователей. Во многом это объясняется бурным развитием данной модели организации бизнеса и ее влиянием на переформатирование экономических связей. Уже тот факт, что в течение последних нескольких лет 8 из 10 крупнейших (по капитализации) компаний мира – это компании, которые можно отнести к цифровым платформам – Microsoft, Apple, Amazon, Alphabet (Google), Facebook, Alibaba, Tencent – впечатляет.
3 Вместе с тем, нельзя не увидеть и обратной стороны медали. Огромное число компаний, который пытались организовать свой бизнес в виде платформ, либо так и не смогли выйти на уровень окупаемости, либо разорились. Согласно исследованиям (Йоффи и др., 2019), средний срок жизни платформы составляет меньше 5 лет. Многие платформы прекращают свою деятельность в течение первых 2–3 лет после выхода на рынок.
4 Данный факт свидетельствует не только о чрезвычайно высоких рисках такой модели организации бизнеса (ее чувствительности ко множеству плохо предсказуемых характеристик внешней среды), но и о явных пробелах в методологии прогнозирования таких параметров развития платформы как: численность различных групп участников, объемы поступлений из различных источников, время выхода на уровень насыщения (плато сетевого эффекта), время достижения текущей окупаемости, время достижения инвестиционной окупаемости.
5 Во многом это связано с тем, что решение проблемы обеспечения окупаемости платформы как инвестиционного проекта до сих пор сдерживается дефицитом математических моделей, адекватно описывающих как процессы формирования сетей различных пользователей платформы, так и управление этими процессами с помощью механизмов ценообразования. Настоящая работа призвана восполнить этот пробел путем построения обобщенной модели, описывающей сетевые эффекты и их взаимовлияние на всем протяжении жизненного цикла платформы.
6 Для выявления условий эффективности платформ необходимо соотнесение сфер ее деятельности и источников обеспечения их ресурсами. Такое соотнесение предполагает учет специфики отдельных типов платформ, их классификацию. Последующее изложение содержит краткое обсуждение самого феномена платформ, анализ особенностей цифровых платформ-посредников. Приводится обзор литературы по моделированию деятельности платформ. Дается описание авторской модели цифровой платформы с тремя группами агентов – поставщиками, посетителями (потенциальными покупателями) и рекламодателями. Представлены численные расчеты по этой модели и обсуждение их результатов.
7

Определение области исследования

8 В течение последних 20 лет в научной литературе ведется оживленная дискуссия о роли цифровых платформ в современной экономике, истоках происхождения данного феномена и его экономической сущности. При этом взгляды различных исследователей кардинально различаются. Если одни авторы воспринимают платформы как революционное изменение экономических отношений (Geoffrey, Marshall, Sangeet, 2016), то другие воспринимают современные цифровые платформы как очередной этап в развитии капитализма (Срничек, 2019).

Number of purchasers: 1, views: 161

Readers community rating: votes 0

1. Armstrong M. (2006) Competition in two-sided markets. Rand Journal of Economics, Vol. 37, 3. P. 668-691.

2. Balandina M.S., Baskakova I.V. Two-sided markets: definition, key elements and instruments for assessment. Journal of the Ural state university of economics, Vol. 64, 3. P. 12-20 (in Russian).

3. Borovkova A.E. (2019) Product differentiation in two-sided market with uncertainty in product quality value. Economics and mathematical methods, Vol. 55, 2. P. 104-117 (in Russian).

4. Cachon G., Daniels K., Lobel R. (2017) The Role of Surge Pricing on a Service Platform with Self-Scheduling Capacity. Manufacturing & Service Operations Management, Vol. 19, 3. P. 337-507.

5. Dement'ev V.E., Ustyuzhanina E.V., Evsukov S.G. (2017). Hybrid Forms of Business Organization: The Interfirm Cooperation Perspective. Russian Management Journal, 1, 89–122 (in Russian).

6. Dement'ev V.E., Ustyuzhanina E.V., Evsukov S.G. (2020). The importance of a strategic approach to pricing in markets for network goods. The Journal of the New Economic Association, 2 (46). Ð. 57–71 (in Russian).

7. Doganoglu T. (2003) Dynamic price competition with consumption externalities. Netnomics, 5, P. 43–69.

8. Evans D.S., Schmalensee R.L., Noel M.D., Chang H.H., Garcia-Swartz D.D. (2011) Platform Economics: Essays on Multi-Sided Businesses. Competition Policy International. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=1974020.

9. Fligstein N. (2013) The architecture of markets: an economic sociology of twenty-first-century capitalist societies. Moscow: National Research University Higher School of Economics (in Russian).

10. Geoffrey G., Marshall W., Sangeet P. (2016) Platform Revolution: How Networked Markets Are Transforming the Economy and How to Make Them Work for You. Nova Littera SIA.

11. Joffe D., Gaver A., M. Cusumano. (2019) Why digital platforms are dying. Vedomosti, [Electronic resource] Vedomosti 21.12.2019 (date of request: 07.08.2020) file:///C:/Users/Home%20PC/Downloads/Ïî÷åìó%20óìèðàþò%20öèôðîâûå%20ïëàòôîðìû%20-%20Âåäîìîñòè.html (in Russian).

12. Mart??nez-de-Alb?eniz V., Pinto C., Amorim P. (2020) Driving Supply to Marketplaces: Optimal Platform Pricing when Suppliers Share Inventory. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=3643261

13. Hagiu A., Halaburda H. (2011) Expectations, Network Effects and Platform Pricing. Harvard Business School Working Papers 12-045. December.

14. Hagiu A., Wright J. (2015) Multi-sided platforms. International Journal of Industrial Organization, Vol. 43, P. 162-174.

15. Huukia H., Svento R. (2020) Unobserved preferences and dynamic platform pricing under positive network externality. Econometrics: Econometric & Statistical Methods - Special Topics eJournal. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=3549246.

16. Lin X., Chen C., Lin Z., Zhou Y. (2019) Pricing and Service Strategies for Two-sided Platforms. Journal of Systems Science and Systems Engineering, Vol. 28, No. 3, Ð. 299–316

17. Lobel O. (2017) Coase & the Platform Economy. Research Paper No. 17-318 2017, University of San-Diego.

18. Mitchell M., Skrzypacz A. (2006) Network Externalities and Long-Run Market Share. Economic Theory, 29. P. 621–648.

19. Polanyi, K. (2002) Economics as an institutionalized process. Journal of Economic Sociology, Vol. 3, 2. P. 62–73 (in Russian).

20. Rochet J. C., Tirole J. (2003) Platform competition in two-sided markets. Journal of the European Economic Association, Vol. 1. 4. P. 990–1029.

21. Rochet J. C., Tirole J. (2006) Two-sided markets: a progress report. The RAND Journal of Economics, Vol. 37, 3. P. 645–667.

22. Shapiro C., Varian H. (1999) Information Rules: a strategic guide to the network economy. Boston, Massachusetts: Harvard Business School Press.

23. Shastitko A., Parshina E. (2016) Two-sided markets: the subject matter specification. Journal of modern competition, Vol. 10, 1. P. 5-18 (in Russian).

24. Srnicek N. (2019) Platform capitalism. Moscow: National Research University Higher School of Economics (in Russian).

25. Strelets I.A. (2019) Features of bilateral markets network benefits. Journal of international economic affairs, Vol. 9, 1. P. 383-392 (in Russian).

26. Veiga A. (2014) Dynamic Platform Design. NET Institute Working Paper, ¹ 14-15.

27. White J., Chapsal À., Yeater À. (2018) European Union – Two-Sided Markets, Platforms and Network Effects. E-Commerce Competition Enforcement Guide, 07 December.

28. Yablonsky S.A. (2013) Multidimensional platforms and markets: main approaches, concepts and practices. Russian management journal, Vol. 11, 4. P. 57-87 (in Russian).

Система Orphus

Loading...
Up