The model of differentiated products market for its development forecasting (on the example of the cheese market)

 
PIIS042473880010497-5-1
DOI10.31857/S042473880010497-5
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: All-Russian Institute of Agrarian Problems and Informatics after A.A. Nikonov, The Federal Research Center for Agrarian Economics and Social Development of Rural Territories — VNIIESH
Address: Russian Federation,
Journal nameEkonomika i matematicheskie metody
EditionVolume 56 Issue 3
Pages68-78
Abstract

We developed a partial equilibrium model for assessing the development forecasts for the horizontally differentiated products market, which allows us to predict the main parameters of the supply and demand of the commodity market. The model includes two sub-models. Using the pricing model in the market for differentiated products with two competitors, the parameters of price equilibrium are determined. The estimates obtained are then used in the forecast model. The practical possibilities of the model are demonstrated on the example of the Russian rennet cheese market. An analysis of the forecast showed that in the future it is expected to equalize the rate of domestic production and imports. Producer prices will rise, while the import price are likely to decline. The growth in consumption will mainly be ensured by imports. A significant part of the demand due to a decrease in the population’s cash income will move to more affordable food segments. The forecast model for the development of commodity markets for differentiated products is a one-sector model of partial equilibrium and is intended for government bodies that make decisions on the development and justification of economic policy measures.

Keywordsimperfect competition, differentiated products market, partial equilibrium model, development forecast, cheese market.
AcknowledgmentThis study was supported by the Russian Foundation for Basic Research (project 19-010-00098).
Received10.07.2020
Publication date04.09.2020
Number of characters30871
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 1. Введение
2 Разработка прогнозов вносит устойчивость и предсказуемость в процессы развития товарных рынков. Анализируя ожидаемые в перспективе цены и спрос на отдельные виды продукции, производители могут сформировать структуру производства выгодным для себя образом. Органы государственного регулирования используют прогнозы при разработке программных документов, планировании сроков реализации мер экономической политики, а также в целях предупреждения кризисных ситуаций. Модели и методы прогнозирования представляют собой важную часть методологии исследования товарных рынков.
3 В общей системе товарных рынков по степени важности выделяется рынок агропродовольственной продукции. Его значимость заключается в том, что продовольствие входит в сферу первичных потребностей населения; существует необходимость ежедневного нормированного потребления продуктов питания. Одновременно производство сельскохозяйственной продукции связано с высокой зависимостью от природно-климатических условий, что отражается в повышенной волатильности конкретных рынков.
4 В системе агропродовольственного сектора России большой интерес для научных разработок представляет рынок молока и молочной продукции, так как он остается одним из наиболее важных рынков с точки зрения спроса, но одновременно — и одним из самых проблемных. Его специфика связана с продолжительными инвестиционными циклами, которые в текущих макроэкономических условиях не привлекают инвесторов. В продовольственной корзине населения расходы на сыр и сырные продукты занимают важное место, что свидетельствует о высокой актуальности разработки прогнозов динамики производства для этого вида продукции.
5 Имеется ряд эмпирических исследований, свидетельствующих о несовершенном виде конкуренции на рынке сыра. В работе (Shields, 2010) оценивался уровень концентрации в производстве сыра в США. Так, доля четырех предприятий в период 1972–2002 гг. составляла от 34 до 52%, что подтверждает наличие в этой отрасти в США несовершенной конкуренции. Эконометрический анализ, выполненный в работе (Chavas, 2008), свидетельствует о несовершенной конкуренции также и на рынке предприятий, занятых хранением сыров, в США. В (Arnade et al., 2007) авторы оценивали уровень конкуренции на розничных рынках сыра; было установлено наличие ценовых наценок, характерных для несовершенно конкурентного поведения. Тенденция к разнообразию предложения молочной продукции в крупнейших странах–производителях молочной продукции также стимулируется мерами политики правового регулирования. Так, одним из ключевых положений законодательства стран ЕС в отношении «защищенного наименования места происхождения» (Protected denomination of origin) является необходимость использования в производстве сыра молока местных производителей (Soregaroli et al., 2011).

Number of purchasers: 0, views: 212

Readers community rating: votes 0

1. Aglink-cosimo model documentation (2015). A partial equilibrium model of world agricultural markets. OECD. Available at: http://www.agri-outlook.org/about/Aglink-Cosimo-model-documentation-2015.pdf

2. Allen P. (1994). Economic forecasting in agriculture. International Journal of Forecasting, 10, 81–135.

3. Arnade Ñ., Pick D., Gopinath M. (2007). Measuring the degree of retail competition in U.S. cheese markets. Journal of Agricultural & Food Industrial Organization, 5 (1), 1151–1151.

4. Bouamra-Mechemache Z., Requillart V., Soregaroli C., Trevisiol A. (2008). Demand for dairy products in the EU. Food Policy, 33, 644–656.

5. Carter C., MacLaren D., Yilmaz A. (1999). How competitive is the world wheat market? Working Papers 11973. Davis, University of California, Department of Agricultural and Resource Economics.

6. Chavas J.-P. (2008). On storage behavior under imperfect competition, with application to the American cheese market. Review of Industrial Organization, 33, 325–339.

7. Dorn Yu. (2018). How is cheese in butter (in clover)? Sib.fm. Available at: https://sib.fm/articles/2018/02/28/kak-syr-v-masle (in Russian).

8. Engle R., Granger C. (1987). Co-integration and error correction: Representation, estimation, and testing. Econometrica, 55, 2, 251–276.

9. Gerasimov V. (2019). What Altai cheese makers attract customers in the face of fierce competition. Altay Truth, September 2. Available at: https://www.ap22.ru/paper/Chem-altayskie-syrodely-privlekayut-klientov-v-usloviyah-zhestkoy-konkurentsii.html (in Russian).

10. Hertel T.W. (ed.) (1997). Global trade analysis: Modeling and applications. Cambridge, New York: Cambridge University Press.

11. Kamin S., Marazzi M., Schindler J. (2006). The impact of Chinese exports on Global import prices. Review of International Economics, 14 (2), 179–201.

12. Khorchurklang S. (2005). Factors influencing Australia’s dairy product exports to Thailand: 1980–2002. Victoria Graduate School of Business Faculty of Business and Law Victoria University. Available at: http://vuir.vu.edu.au/384/

13. Lechene V. (2001). Income and price elasticities of demand for foods consumed in the home. ECON 2135. University of New Brunswick. Available at: https://pdfs.semanticscholar.org/c384/d29d9fb4993d265c9bed5be20f6d984b09c3.pdf

14. Limanova E.G., Bufetova L.P. (2002). Fundamentals of economics. Faculty of economics, Novosibirsk State University (in Russian).

15. Perekhozhuk A. (2013). Analysis of export markets and pricing in world grain markets. APK-Inform. Available at: http://www.apk-inform.com/ru/exclusive/topic/1018758#.WRwvWtSLTGg (in Russian).

16. Rude J., An H. (2013). Trans-pacific partnership: Implications for the Canadian industrial dairy sector. Canadian Public Policy — Analyse de politiques, 39, 3.

17. Shields D. (2010). Consolidation and concentration in the U.S. dairy industry. Congressional Research Service. April 27. Available at: https://nationalaglawcenter.org/wp-content/uploads/assets/crs/R41224.pdf

18. Siptits S.O., Romanenko I.A., Strokov S.N., Evdokimova N.E., Abramov A.A. (2009). Long-term forecasts for the development of agri-food markets in Russia. Moscow: VIAPI: ERD (in Russian).

19. Song W. (2007). Import demand elasticities for agricultural products in Korea: Policy implications of agricultural trade liberalization. Korea Economic Research Institute. Available at: http://agris.fao.org/agris-search/search.do?recordID=KR2008003038

20. Soregaroli S., Sckokai P., Moro D. (2011). Agricultural policy modelling under imperfect competition. Journal of Policy Modeling, 33, 195–212.

21. Stock J., Watson M. (1988). Variable Trends in Economic Time Series. Journal of Economic Perspectives, 2, 3, 147–174.

22. Stock J., Watson M. (2015). Introduction to econometrics. 3rd edition. Moscow: Delo (in Russian).

23. Tarasevich L.S., Gal'perin V.M., Ignat'ev S.M. (2004). 50 lectures on microeconomics. Saint Petersburg: Ekonomicheskaja shkola. Vol. 1, 437 (in Russian).

24. Wang D., Parton K.A., Deblitz C. (2008). Impact of potential dairy-beef production on China’s beef supply, demand and international trade. Australasian Agribusiness Review, 16, 18, 1–18.

Система Orphus

Loading...
Up