“Time to Kill, and Time to Heal”: The Human Being in a COVID-19 Pandemic

 
PIIS023620070013081-6-1
DOI10.31857/S023620070013081-6
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Institute of Philosophy RAS
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameChelovek
EditionVolume 31 Issue №6
Pages31-49
Abstract

The COVID-19 pandemic has created a situation that, as a special kind of “device”, made it possible to more clearly characterize the emerging boundaries of the human essence in human beings. The article offers an interpretation of William Shakespeare's line “The time is out of joint…” with the use of the semantics of the repetition “time... and time...” from the biblical Book of Ecclesiastes. The article shows the return in a pandemic situation of the value attitudes of the socio-centric model of healing, characteristic of the ethos of war, which presupposes the justification of human secrifices on the altar of the common good. The consequences of the crisis of scientific expertise, the replacement of conceptual thinking with clip think, are discussed. The concept of biopower, understood in the additional relation of a person's power over life in the style of M. Foucault and the power of life over a person in the style of the idea of the holiday of G.-G. Gadamer. This complementarity is understood as the articulation of two types of tenses, which, based on the biblical tradition, are designated as the time to heal and the time to kill. Power over life (directed change, control and construction) is paid for by submission to it. In this regard, the concept of biototalitarianism is clarified.

Keywordsbiopower, biotalitarianism, festival time, labor time, “death of expertise”, COVID-19 pandemic, patient-centered model, socio-centered model, triage, W. Shakespeare
Received23.12.2020
Publication date23.12.2020
Number of characters40510
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

                                        Всему свое время, и время всякой вещи под небом:
                                        время рождаться, и время умирать;

                                        время насаждать, и время вырывать посаженное; 
                                        время убивать, и время врачевать;                                       

                                                  <…> 
                                         время войне, и время миру.

                                        

                                                                                                               Книга Экклесиаста                 

 

2 Обсуждение поставленной темы началось в выступлении автора на круглом столе журнала «Человек»1. Были сформулированы в качестве предварительных положения, характеризующие феномен человеческой ситуации — существеннейших особенностей обнаружения в мире человека как себя самого в оптике чрезвычайной ситуации пандемии COVID-19. В данной ситуации повторяется экзистенциальное переживание вышибленности человека из устойчивых социальных луз (В.С. Библер), подвешенности в ускользающем миге настоящего, потерявшего связь со своим прошлым и будущим. Прошлое и будущее из освоенных, понятных и контролируемых квалификаций бытия, в котором человек есть, приобрели черты дикости, неконтролируемой стихийной угрозы. Гордыня человеческого могущества, еще вчера кружившая головы трансгуманистов посулами технологически обеспечиваемого бессмертия, посрамлена фактом беспомощности перед вызовом элементарно устроенного коронавируса. Биовласть как сеть дисциплинарно организованных практик господства человека над жизнью продуктивно функционирующего тела и успешно размножающейся человеческой популяции (М. Фуко) предъявила свою темную оборотную силу господства жизни над человеком, его политическими и экономическими институтами, что позволило поставить вопрос о биототалитаризме. 1. См.: Человек. 2020. Т. 31, № 5.
3 В данной статье попробую дать более подробные разъяснения высказанных суждений, для начала обратившись к строкам У. Шекспира.
4 «Суставы» времени и их «вывихи»

Number of purchasers: 2, views: 500

Readers community rating: votes 0

1. Gurevich K.G., Tishchenko P.D., Fabrikant E.G., Yudin B.G. Eticheskie problemy okazaniya medicinskoj pomoshchi v chrezvychajnyh situaciyah [Ethical Problems of Medical Care in Emergency Situations]. Moscow: Moscow University for the Humanities Publ., 2007.

2. Kant I. Kritika chistogo razuma [Critics of Pure Reason]. Kant I. Sochineniya: v 6 t. [Essays: in 6 vol.]. Vol. 3. Moscow: Mysl' Publ., 1964.

3. Nikols T. Smert' ekspertizy: Kak Internet ubivaet nauchnye znaniya [Death of the Expertise: How the Internet is Killing Scientific Knowledge]: transl. from Engl. Moscow: EKSMO Publ., 2019.

4. Foucault M. Rozhdenie biopolitiki: Kurs lekcii, prochitannyh v Kollezh de Frans v 1978–1979 uchebnom godu [The Birth of Biopolitics: Lectures at the College de France, 1978–1979]: transl. from French. Moscow: Nauka Publ., 2010.

5. Jennings B., Callahan D., Caplan L.A. Ethicaland Policy Issue in Reabilitation Medicina. A Hastings Center Report. Special Supplement. 1987. August.

6. Kubar O.I. et al. Ethical Consideration Regarding COVID-19. EC Microbiology. 2020. Special Iss. 02. P. 14–15.

7. Nichols Th.M. The Death of Expertise: The Campaign Against Established Knowledge and Why it Matters. Oxford: Oxford University Press, 2017.

8. World Health Organization. (‎2005)‎. Emergency Triage Assessment and Treatment (‎‎‎ETAT)‎‎‎. URl: https://apps.who.int/ iris/handle/10665/43386 (date of access: 01.08.2020).

9. World Health Organization (2020). Regional Office for the Western Pacific. Algorithm for COVID-19 Triage and Referral: Patient Triage and Referral for Resource-limited Settings During Community Transmission. Manila WHO Regional Office for the Western Pacific. URL: https://apps.who.int/ iris/handle/10665/ 331915 (date of access: 01.08.2020).

Система Orphus

Loading...
Up