Pandemic and the Figure of Philosopher

 
PIIS023620070013079-3-1
DOI10.31857/S023620070013079-3
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Leading Researcher, Head of the Department of Humanitarian Expertise and Bioethics
Affiliation: RAS Institute of Philosophy
Address: 12/1 Goncharnaya Str., Moscow 109240, Russian Federation
Journal nameChelovek
EditionVolume 31 Issue №6
Pages11-30
Abstract

The article explores the philosophical discourse that has formed in the context of the development of the COVID-19 coronavirus pandemic. The role of philosophy in evaluating a number of socio-political problems caused by this pandemic is evaluated and various forms of attitude to the pandemic among philosophers are analyzed. It was shown that the coronavirus pandemic gave impetus to rethinking the foundations of philosophy and was used as an informational occasion and a tool for conceptualizing and promoting a number of philosophical ideas, in particular, such as “camp”, “state of emergency”, and “biopolitics” (in particular, this is characteristic for the position of J. Agamben). At the same time, in the context of the pandemic, the position of suspending philosophical expert judgments was articulated, due to the limited knowledge of the pandemic and the particular rooted philosophy in important “eternal questions”, but not able to respond urgently to urgent (G. Harmann), and the relevance of the moral act of silence, expressing solidarity with the people who took the blow of the tragic situation (K. Malabo). In addition, the article explores the problem of revising philosophical concepts that were especially common during the coronavirus pandemic. The polysemantic complexity of the concept of “exception” is noted. In particular, broad connotations of the concepts of “exclusion” and “exclusivity” were considered. It is demonstrated that the practice of exclusion causes a process of biopolitical isolation. Exception transgresses into self-exclusion, and it, in turn, echoes the concepts of racial, caste, ethnic purity. An exception in the biopolitical sense, considered in the narrow context of quarantine measures taken and provoking protest from J. Agamben, may be adjacent to the existing violent mechanisms of sociocultural exclusion and ontological exclusion. Consideration of the various positions of philosophers made it possible to explicate in the context of the emerging discourse on a pandemic an association associated with the well-known thought experiment, the “Mary's room” by F. Jackson, widely discussed among representatives of the philosophy of consciousness.

 

Keywordspandemic, coronavirus, pandemic philosophy, disaster medicine, exceptional situation
Received23.12.2020
Publication date23.12.2020
Number of characters49771
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Если значение термина «патернализм» устоялось и понимается более-менее единообразно, то содержание понятия «культура» в гуманитарных исследованиях вариативно, причем эта вариативность сохраняется и при попытках сузить и уточнить предмет научного интереса (например, «молодежная культура», «производственная культура», «массовая культура»). Поскольку последняя как раз является предметом нашего рассмотрения, то сразу отметим, что в спектре значений данного выражения присутствует и «культура масс», и «культура для масс», и «современная городская культура», и «культура повседневности», и «глобальная культура индустриального общества».
2 Разнятся и представления о процессах формирования массовой культуры – от полной стихийности до планомерного насаждения. При этом первый вариант обычно связывается с высвобождением рыночных тенденций в экономике страны и с развитием представительной демократии, а второй – с той или иной степенью политического авторитаризма и с сильным влиянием государственных структур на экономические процессы.
3 В то же время, если рассматривать, скажем, рекламную отрасль как часть массовой культуры (будь то коммерческая реклама товаров или политическая реклама программ и кандидатов на выборах), то было бы неправомерно отказывать ей в целенаправленном воздействии на формирование массовых предпочтений. И это справедливо для стран с разной степенью государственного участия в экономике.
4 Что касается «патернализма», отметим, что в последнее десятилетие стало весьма распространенным утверждение о том, что патернализм и традиционализм являются характерной чертой массового сознания жителей России1. 1. Темницкий А.Л. Социальные и культурные "скрепы" патерналистской цивилизации в России // Российское общество в современных цивилизационных процессах // СПб.: Интерсоцис. 2010. С. 461-467; >>>> , >>>> Этатизм и патернализм как культурные маркеры цивилизационной идентичности в России // Гуманитарий Юга России. 2013. № 3. C. 90-103; >>>> >>>> Квазимодернизация в современной России как противостояние ценностей модернизма и традиционализма // Журнал «Манускрипт» Т.12, №  >>>> . 2019. Тамбов, Изд. ООО Грамота. С. 93-98. ISSN: 2618-9690.
5 Немало публикаций в СМИ, посвященных реформам в различных областях экономики, указывают в качестве основного препятствия для модернизации «пережитки социализма» и в т.ч. патернализм в отношениях индивидуума с работодателем и с государством, традиционализм в сфере образования, в семейных отношениях и в эстетических предпочтениях2. 2. Никовская Л.И. Гражданский синдром // Независимая газета. 02.12.2014
6 Патернализм и традиционализм нередко рассматривается как причина неуспешности отдельных проектов. Одним из авторов был даже введен в употребление термин «патерналистский синдром»3. 3. Разинский Г.В. Синдром патернализма в сфере трудовых отношений // Вестник ПНИПУ.Социально-экономические науки.2012. №13 (37). С. 20-23.
7 Вместе с тем, фундаментальные исследования культуры, соответствующей современному российскому массовому сознанию, практически отсутствуют. Как представляется, одна из причин их отсутствия – в том, что в данной области российская ситуация некоторым образом уникальна: на протяжении ХХ века сброс государственной идеологии произошел в нашей стране дважды. В связи с этим прежде всего требует определенности вопрос о соотношении «досоветской» и «советской» культуры: является ли вторая органичным продолжением первой и каковы, в таком случае, ее стержневые свойства; либо, если считать их явлениями абсолютно чуждыми друг другу и разнонаправленными, то проявления какого именно патернализма и традиционализма − «советского» или «досоветского» мы наблюдаем сегодня? Как известно, единого мнения по данному вопросу у отечественных ученых за прошедшие 30 лет не сложилось.

Number of purchasers: 0, views: 142

Readers community rating: votes 0

1. Agamben G. Homo sacer. Suverennaya vlast' i golaya zhizn'. [Homo sacer. Sovereign Power and Naked Life]. Moscow: Europe Publ., 2011.

2. Zhirar R. Chuma v literature i mifakh [Plague in Literature and Myths]. URL: https://batenka.ru/aesthetics/reading/girard/ (date of access: 07.07.2020).

3. Mamardashvili M. Vil'nyusskiye lektsii po sotsial'noy filosofii (Opyt fizicheskoy metafiziki) [Vilnius Lectures on Social Philosophy (Experience of Physical Metaphysics)]. St. Petersburg: Azbuka Publ., 2019.

4. Merlo-Ponti M. Fenomenologiya vospriyatiya [Phenomenology of Perception], еd. by I.S. Vdovina, S.L. Fokin. St. Petersburg: Juventa: Nauka Publ., 1999.

5. Popova O.V. Modal'nosti karantina: ot meditsiny Shoa k meditsine katastrof [Quarantine Modalities: From Shoah Medicine to Disaster Medicine]. Chelovek. 2020. N 5.

6. Suvorov A.V. Vstrecha Vselennykh, ili Slepoglukhiye prishel'tsy v mire zryacheslyshashchikh [Meeting of the Universes, or Deaf-Deaf Aliens in the World of the Hearing-impaired]. Moscow: Eksmo Publ., 2018.

7. Epstein M. Geroy nashego vremeni — chelovek v futlyare. [The hero of our time is a man in a case]. URL: https://snob.ru/profile/27356/blog/167044/ (date of access: 07.07.2020).

8. Epstein M. Geroy nashego vremeni. Kak koronavirus menyayet kul'turnyy kod i mesto cheloveka v sovremennom mire [The Hero of Our Time. How Coronavirus Changes the Cultural Code and Place of a Person in the Modern World]. URL: https://novayagazeta.ru/articles/2020/04/30/85165-geroy-nashego-vremeni (date of access: 07.07.2020).

9. Agamben G. The Invention of an Epidemic. Foucault M. Agamben G., Nancy J.L. et al. Coronavirus and Philosophers. URL: https://www.journal-psychoanalysis.eu/coronavirus-and-philosophers/ (date of access: 07.07.2020).

10. Authers J. How Coronavirus Is Shaking Up the Moral Universe. Bloomberg. 2020. March 29. URL: https://finance.yahoo.com/news/coronavirus-shaking-moral-universe-040151856.html

11. Benvenuto S. Forget About Agamben. Foucault M. Agamben G., Nancy J.L. et al. Coronavirus and Philosophers. URL: https://www.journal- psychoanalysis.eu/coronavirus-and-philosophers/ (date of access: 07.07.2020).

12. Dwivedi D., Mohan S. The Community of the Forsaken: A Response to Agamben and Nancy. URL: https://www.journal-psychoanalysis.eu/coronavirus-and-philosophers/ (date of access: 07.07.2020).

13. Harman G. Lockdown and the Sense of Threat. URL: https://baykusfelsefe.com/2020/05/06/tecrit-ve-tehdit-lockdown-and-the-sense-of-threat-graham-harman/ (date of access: 07.07.2020).

14. Jackson F. Epiphenomenal Qualia. Philosophical Quarterly. 1982. Vol. 32, N 127. P. 127–136. DOI: 10.2307/2960077

15. Luce E. The Pandemic Vocabulary. Financial Times. URL: https://www.ft.com/content/244e1fe8-695d-11ea-800d-da70cff6e4d3 (date of access: 07.07.2020).

16. Malabou С. To Quarantine from Quarantine: Rousseau, Robinson Crusoe, and “I”. URL: https://critinq.wordpress.com/2020/03/23/to-quarantine-from-quarantine-rousseau-robinson-crusoe-and-i/ (date of access: 07.07.2020).

17. Nancy J.-L. Viral Exception. Nancy J.-L., Dwivedi D., Mohan S. et al. On Pandemics. URL: http://www.journal-psychoanalysis.eu/on-pandemics-nancy-esposito-nancy/ (date of access: 05.11.2020).

18. Ronchi R. The Virtues of the Virus. URL: https://www.journal-psychoanalysis.eu/coronavirus-and-philosophers (date of access: 07.07.2020).

19. Sontag S. Illness as Metaphor. Farrar: Straus and Giroux, 1978.

Система Orphus

Loading...
Up