Spiritual-moral Phenomenon of Passive Behavior in the Paradigm of Apocalyptic and Eschatological Concepts

 
PIIS004287440001357-7-1
DOI10.31857/S004287440001357-7
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Senior lecturer of the Department of philosophy and religious studies
Affiliation: Stoletovs Vladimir state University
Address: Russian Federation, Vladimir
Journal nameVoprosy filosofii
EditionIssue 9
Pages101-111
Abstract

This article considers the ratio of the passive behavior of the individual and soteriological concepts eschato-apocalyptic systems. For this apocalyptic concepts opposed to the principles of human behavior according to the teachings of Epicurus, the doctrine of Buddhism and Taoism. The article analyzes the aspect of “suffering” as an important component of the apocalyptic, considering the above teachings as evil that must be avoided. A special place in the article is the question of responsibility. The principle of “alibi” to being peculiar to Buddhism, Daoism, and the concept of Ataraxia of Epicurus in varying degrees. However, for eschato-apocalyptic systems responsibility it is one of the most important soteriological elements. The article also raised epistemological (initiatic) question. In particular the analysis of “contemplation” as a methodology of knowledge, including in the sphere of the transcendental characteristic of Buddhism and Taoism and active methods eschato-apocalyptic concepts. The issue of axiological evaluation of “corporeality”, that is, whether it has negative or positive value from the point of view of eschato-apocalyptic systems, and Buddhism, Taoism and Epicurus. The article also discussed the issue of transgression, and the analysis of the definition of “justice” in the above exercises.

Keywordsapocalyptic, eschatology, the "inaction", Ataraxia, Buddhism, Taoism, justice, suffering, affect, transgression, evil, good, initiation, transmission of knowledge
Received19.10.2018
Publication date23.10.2018
Number of characters36450
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной

Table of contents

1

Под «эсхато-апокалиптическими системами» мы понимаем совокупность эсхатологических и апокалиптических взглядов, характерных для той или иной религиозной традиции или философской системы, отражающих не только события онтологического разрушения мироздания и последующие его метаморфозы, но и раскрывающие особенности духовных, психологических и моральных аспектов развития и деградации индивида, что имеет непосредственное отражение в его поведении; сюда мы относим не только такие традиции, как христианство, но и нетрадиционные религиозные движения апокалиптического толка.

2

Для рассмотрения поставленной темы необходимо проанализировать в качестве примеров: принцип «бездеятельности», «недеяния» в даосизме и буддизме, а также учение об атараксии Эпикура. Для начала коснемся этиологического и телеологического субстрата учения о недеянии в вышеперечисленных концепциях. Атараксия представляет собой концепцию постепенного уничтожения плотских желаний и ограничения потребностей минимумом, необходимым для жизни, что должно исключить страдания и душевные тревоги [Эпикур 1955, 210]. Самый важный вопрос, который может вызывать душевные мытарства и смятение, – сотериологические и эсхатологические аспекты индивидуального и общечеловеческого характера, – здесь не обсуждается, так как душа, по Эпикуру, смертна.

3

Учение буддизма связывает недеяние с концепцией аффектов, а также методикой борьбы с ними, так как именно аффекты привязывают человека к материальному миру. В буддизме существует многосоставное представление о структуре индивида1, где нет места такой категории, как «душа». Посмертное существование раскрывается в двух аспектах: либо вращение в кругу перерождений (сансара), либо достижение освобождения из него (нирвана). В парадигме эсхатологии нирвана не тождественна состоянию индивида, находящемуся в раю или аду.

4

Даосизм известен принципом «недеяния» более других религий и философских концепций: «Дао постоянно осуществляет недеяние, однако нет ничего такого, что бы оно не делало» [Дао де цзин 2013, 53]. Человек поддаётся течению событий, которым управляет Дао, словно плывёт по реке. Чрезмерная деятельность порождает дисбаланс и отхождение от Дао. Важными принципами для этого учения являются отрешение от пристрастий и сохранение спокойствия. Человек должен следовать Дао, а Дао со временем изменяет вещи, и в итоге вещи и события соответствуют желаниям индивида, который следует путём Дао; это исключает любое беспокойство, недовольство. Бессмертие души связано с бессмертием тела, поэтому сотериология и индивидуальная эсхатология связана с идеями трансмутации, трансгрессии и телесного бессмертия.

5

Страдания – неотъемлемый элемент эсхато-апокалиптических концепций; здесь страдания стимулируют нравственное поведение, побуждают индивида к выбору между злом и добром.

Number of purchasers: 0, views: 1342

Readers community rating: votes 0

1. Bakhtin, Mikhail, Collected works in 6 vols, vol. 1, in Russian.

2. Selected Buddhist Canonical texts, Russian Translation.

3. Weber, Max, Selected Works, Russian Translation.

4. Guénon, René, La crise du monde modern, Russian Translation.

5. Hobbes, Thomas, Leviathan, Russian Translation.

6. The Dao De Jing, Russian Translation.

7. Ilyin, Ivan A., Collected works: in 10 volumes, vol. 5, in Russian.

8. Kant, Immanuel, Collected Works, Russian Translation.

9. Moore, George E., Principia Ethica, Russian Translation.

10. Pascal, Blaise, Pensées, Russian Translation.

11. Rawls, John, A Theory of Justice, Russian Translation.

12. Spinoza, Benedictus de, Ethica, Russian Translation.

13. Freud, Sigmund, Тotem und Tabu, Russian Translation.

14. Zhang Bo-Duan, Wuzhen pian, Russian Translation.

15. Letters and fragments of Epicurus, Russian Translation.

16. Androsov, Anatoly P. (2001) Shakyamuni Buddha and Indian Buddhism. Modern Interpretation of Ancient Texts, Vostochnaya literatura, Moscow (in Russian).

17. Andrew, Alex M. (1983) Artificial intelligence, Abacus Press, Chillaton, Devon (UK) (Russian Translation 1985).

18. Arvon, Henri (1951) Le Bouddihisme, PUF, Paris (Russian Translation 2005).

19. Ermakova, Tatiaya V., Ostrovskaya, Elena P. (2004) Classical Buddhism, Azbuka-klassika, Saint Petersburg (in Russian).

20. Gerber, Helen (1909) Myths of the Norsemen: From the Eddas and Sagas, George G. Harrap and Co, London (Russian Translation 2008).

21. Guseinov, Abdusalam A. (2012) Philosophy – thought and action: articles, reports, lectures, and interviews, SPbGUP, St. Petersburg (in Russian).

Система Orphus

Loading...
Up