“If There is God, everything is Lawful” (Dostoevsky’s Central Meta-theme in Contemporary European Psychoanalytic Philosophy)

 
PIIS004287440006321-8-1
DOI10.31857/S004287440006321-8
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Institute of Russian Literature
Address: Russian Federation, St. Petersburg
Journal nameVoprosy filosofii
EditionIssue 9
Pages87-97
Abstract

A well-known Ivan Karamazov’s saying “If there is no God, averything is lawful” in reality signifies the central meta-theme of many Dostoevsky’s works. It was plenty of times reinterpreted by Western philosophers and writers. The most recent versions of this saying take place in the contemporary psychoanalytic and Freudo-Marxist philosophy. E.g. Jacques Lacan thought that “if there is no God, nothing is lawful”, and Slavoy Žižek attributed to Dostoevsky himself a conviction: “If there is a God, everything is lawful”. The article shows which versions of this saying are present in Dostoevsky’s novel “Brothers Karamazov” and in his short story “Bobok”, which meaning this meta-theme has in the whole structure of these literary works, and which of them express the author’s own position. The bright reinterpretations of Dostoevskу’s central meta-theme by some representatives of contemporary European psychoanalytic philosophy are explained in the article by their own characteristics and by the specificity of its usage in modern culture. They are regarded as the obvious transformations of Dostoevsky works’ meta-theme which, nevertheless, contribute to understanding the modernity.

KeywordsDostoevsky, meta-theme, God, creative, novel, Russian, transformation, reinterpretation, Lacan, Žižek, philosophy, contemporary, European, psychoanalitic
AcknowledgmentThe reserach is carried out with financial assistance of the Russian Science Foundation (the project “Dostoevsky’s Notebooks: the Dinamic Trascription and the Full Text Publication of Autographs”, number 16-18-10034), Institute of Russian Literature, Russian Academy of Sciences, and of the Russian Foundation of Fundamental Research (the project “Dostoevsky in the Media Space of the Contemporary Russian Culture”, number 18-012-90003)
Received22.09.2019
Publication date24.09.2019
Number of characters29966
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной

Table of contents

1 В современной науке категории и методы психоаналитической философии нередко применяются к художественной литературе [Gunn 1988, Филиппов 1975]. Существует, например, немало работ, в которых делается попытка использовать теории Жака Лакана для интерпретации произведений Ф.М. Достоевского [Ковалев, Кудряшев 2009; Исаков 2015]. В Интернете можно найти немало психоаналитических интерпретаций Достоевского с позиций Лакана, для которых характерны, однако, субъективизм и даже произвол не только в истолковании произведений писателя, но и в их изложении, см., например: [Философский Штурм 2012]. Между тем до настоящего времени не было специально рассмотрено то, как Лакан и его последователи сами смотрели и смотрят на Достоевского.
2 Знаменитая формула Ивана Карамазова «Если Бога нет, то все позволено» в действительности обозначает центральную философскую метатему всего творчества Ф.М. Достоевского, которая подвергается художественной проверке в «Униженных и оскорбленных», в «Записках из подполья» и во всех романах так называемого «великого пятикнижия». Впоследствии она неоднократно подвергалась разнообразным трансформациям в западной философии. Так, например, формулируя исходную позицию экзистенциализма, Ж.-П. Сартр писал: «…даже если бы бог существовал, это ничего бы не изменило. Человек должен обрести себя и убедиться, что ничто не может его спасти от себя самого, даже достоверное доказательство существования бога» [Яковлев (сост.) 1989, 344; Фокин 2013, 235–257].
3

1

4 Любопытные новые истолкования формулы героев Достоевского имеют место в современной европейской философии психоаналитического и фрейдомарксистского толка. В одном из «семинаров» Лакана читаем: «Как вы помните, сын Иван, заманив его (то есть своего отца, Федора Карамазова – С. К.) на опасные тропы, которыми движется мысль человека цивилизованного, заводит речь о том, что если Бога, мол, не существует… – если Бога нет, подхватывает отец, тогда все позволено. Мысль, конечно, наивная, ибо мы, аналитики, прекрасно знаем, что если Бога нет, то не позволено вообще ничего. Невротики каждый день дают тому наглядный пример» [Лакан 1999, 185; Lacan 1988, 128]. 
5 Такого в точности диалога у Достоевского нет, но наиболее близко ему соответствует глава VIII книги третьей «За коньячком». В ней Федор Павлович заявляет Алеше: «…ведь коли Бог есть, существует, – ну, конечно, я тогда виноват и отвечу, а коли его нет вовсе-то, так ли их еще надо, твоих отцов-то? Взять бы всю эту мистику да разом по всей русской земле и упразднить, чтоб окончательно всех дураков обрезонить» (Курсив мой. – С. К.), – а Иван возражает ему на это: «Да ведь коль эта истина воссияет, так вас же первого сначала ограбят, а потом… упразднят» [Достоевский 1972–1990, XIV, 122–123]. Так что на своем семинаре 1954/1955 г. Лакан излагал Достоевского довольно приблизительно.

Number of purchasers: 3, views: 4628

Readers community rating: votes 0

1. Dyakov, Aleksandr V. (2010) Jacques Lañan. The figure of the Philosopher, Ìoscow (In Russian).

2. Esaulov, Ivan A. (2011) The Methodological Foundations of Freud’s Work on Dostoevsky and the Positions of the Soviet Literary Critics. http://transformations.russian-literature.com/metodologicheskie-osnovanija-raboty-freuda-o-dostoevskom-i-sovremennaja-nauka (In Russian).

3. Filippov, Lev I. (1975) ‘Jean Lacan’s Structural Psychoanalysis in Structural Literary Criticism’, Yu.B. Borev (ed.) Theories, Trends, Conceptions (Crytical Analysis). The Image and its Structure, Nauka, Moscow, pp. 36 – 63 (In Russian).

4. Fokin, Sergei L. (2013) Dostoevsky’s Images in the French Literature of 20th Century, St. Petersburg (In Russian).

5. Gunn, Daniel (1988) Psychoanalysis and Fiction (An Exploitation of Literary and Psychoanalytic Borders), Stanford.

6. Isakov, Àleksandr N. (2015) ‘Dostoevsky and Lacan. An Analysis of the «Crime and Punishment»’s Text’, Philosophical and Theological Research of Modernity, 2015. Available at: einai.ru/ru/archives/565 (18.10.2015 ) (In Russian).

7. Kantor, Vladimir K. (2011) ‘Confession and Theodicy in Dostoevsky’s Works (Aurelius Avgustinus's Reception)’, Voprosy Filosofii, Vol. 4 (2011), pp. 95–103 (In Russian).

8. Kibalnik, Sergei A. ‘Fyodor Dostoevsky and Max Stirner’, The New Philologocal Bulletin. 2018. Vol. 2 (45), pp. 58–72. (https://cyberleninka.ru/article/v/fedor-dostoevskiy-i-maks-shtirner-k-postanovke-problemy) http://slovorggu.ru/2018_2/45.pdf (In Russian).

9. Kibalnik, Sergei A. On Philosophical Subtext of “If there is no God…” Formula in Dostoevsky’s Works // // Russkaya Literatura. 2012. ¹ 3. S. 153 – 163 (In Russian).

10. Kovalyov, Oleg F., Kudriashyov Ivan S. (2009) ‘The Specificity of the Desire Discourse in Dostoevsky’s Novel “Humiliated and Insulted”’, Critics and Semiotics. Issue 13, pp. 227 – 239. Available at: http://www.philology.nsc.ru/journals/kis/pdf/CS_13/cs013koval_kudr.pdf (InRussian).

11. Parker, Ian (2010) Slavoj Zizek: à Critical Introduction, Izhevsk (Russian Translation).

12. Pereverzentsev, Vyacheslav, archpriest (2007) ‘Ivan Karamazov’s Revolt (Justification of God and World in Dostoevsky’s Novel “Brothers Karamasov”’, T.A. Kacatkina (ed.) The Novel “Brothers Karamasov” by Dostoevsky. Contemporary Problems of the Novel’s Research, Moscow, pp. 161–179 (In Russian).

13. Rak, Vadim D. (2003) ‘“What is Bobok?”’ Rak V.D. Pushkin, Dostoevsky and others. A Collection of Articles. St. Petersburg, pp. 431–433 (In Russian).

14. Strakhov, Nikolai N. (1973) Observations, The Literary Heritage. F.M.Dostoevsky. New materials and Research. Vol. 86. Moscow, pp. 560–563 (In Russian).

15. Thompson, Diane Oenning (2001) ‘Problems of the Biblical Word in Dostoevsky’s Poetics’. Pattison G. (Ed.) Cambridge Books Online. Dostoevsky and the Christian Tradition, pp. 69–102.

16. Zbrozhek, Åkaterina À. (2013) The Philosophical Ideas of S. Zizek. The Author’s Abstract of CSc Dissertation. Ìoscow (In Russian).

Система Orphus

Loading...
Up