Russian intelligentsia about the “depths” of the Russian revolution: hysterics and illusions in the context of time

 
PIIS004287440006050-0-1
DOI10.31857/S004287440006050-0
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: National Research University "Higher School of Economics"
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameVoprosy filosofii
EditionIssue 8
Pages134-145
Abstract

The article attempts to reflect on the revolution and the fate of Russia by the Russian intelligentsia in the collection “De profundis” (1918); it reconstructs the borderline mental situation of the Russian thought of that time – the breakdown experienced by the intellectuals, the state of intellectual hysteria. The authors of the collection send their accusations to two addresses – “mass”, “Russian people”, its “lack of culture”, “wildness”, etc. and the “rotten” Russian intelligentsia, who seduced the people, cut them off from Orthodoxy and honoring the fatherland. The question is raised whether the authors of the collection themselves realize the destructive nature of such criticism. An attempt of S.N. Bulgakov to find reconciliation of the dispute between the six “talking heads” and the words about the resurrection of Christ does not give confidence in the salvation of Russia. The author of article shows that the S.L. Frank’s accusations addressed to the people who replaced the “idea of socialism” with a “personal material interest” is doubtful. The diagnosis of the “spirits of the revolution”, extracted by Berdyaev from the works of Russian writers, is of interest from a literary and philosophical point of view, but it does not give a recipe for saving Russia. The problem, as it seems to the author of article, is in the absence of analytics and intellectual consensus regarding the events under discussion. In another, program key, as the author shows, is written the article by P.B. Struve, who offered an alternative to the transformation of a collapsed empire for building Russia as a nation. However, his departure to emigration at the end of 1918 turned this program into an illusion. The author of article discovers that the tasks set by Struve are still in demand today by the Russian authorities, and she concludes that Russian history is slowly moving.

Keywordscollection “De Profundis”, revolution, Russia, war, intelligentsia, people, Orthodoxy, nation, hysteria, illusions, Bulgakov, Berdyaev, Frank, Struve
AcknowledgmentThe study has been funded by the Russian Academic Excellence Project '5-100'
Received08.09.2019
Publication date24.09.2019
Number of characters37606
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Замысел сборника «Из глубины» принадлежит П.Б. Струве как ответ русской интеллигенции на революционные события 1917 г. и как продолжение двух других публичных выступлений русских интеллектуалов в сборниках «Проблемы идеализма» (1905) и «Вехи» (1909). Написанный весной – летом 1918 г. и связанный с журналом «Русская мысль», он был подготовлен к выходу в августе 1918 г. с предисловием Петра Струве, однако долго не был известен широкой публике. Тираж, как пишет исследователь-публикатор сборника М.А. Колеров пролежал до 1921 г., так как попытка пустить его в продажу была пресечена властями [Колеров 2017, 167; Колеров, Плотников 1991, 555]. Авторы-эмигранты вывезли два экземпляра в Европу; еще 2 сохранились в России. К полувековому юбилею русской революции сборник был издан в парижском издательстве YMCA-Press. В то время в Париже – 1967 г. – зрел молодежный протест, своя революция, «революция цветов».
2 Названием для всего сборника послужило название статьи С. Франка, которое могло восприниматься читателем как отсылка к глубинам российской истории. Однако Франк имел в виду известный текст Давидова псалма «De profundis»: из глубины своего одиночества человек взывает к Господу. И тот и другой смысл проясняет цели сборника – анализ революционной катастрофы октября 1917 г., судьбы России и ее глубинной духовной опоры – православной веры.
3 Фокус внимания в 11 статьях сосредоточен на анализе тех социальных сил, которые всего за год изменили огромную Российскую империю до неузнаваемости. Известная до того времени лишь в политических призывах большевиков «классовая борьба» пролетариев с буржуазией стала реальностью. На политическую сцену России вышли новые силы – революционеры разных партий, рабочие, солдаты, бежавшие с Германского фронта, крестьяне, надеявшиеся получить «свою» землю. Их желание быстрейшего осуществления своих надежд ускоряло превращение насилия фронтового в насилие гражданское. Царская Россия, как жестко выразился Розанов, «слиняла в три дня», в три мартовских дня 1917 г. Но смена власти лишь притормозила нарастание революционных действий. Новый, октябрьский переворот и набиравший силу большевистский террор ввергли Россию в масштабную Гражданскую войну при незавершившихся еще в феврале 1918 г. военных действиях на немецко-русском фронте Первой мировой.
4 Создания сборника – интервал от апреля, когда Брестский мир был уже подписан, до августа 1918 г., то есть еще до выхода Декрета Совнаркома «О красном терроре» (5 сентября 1918 г.). Вырвав власть из рук Временного правительства, большевики хорошо понимали, что значит не удержать ее. В борьбе за власть они поставили на кон истории жизнь каждого человека, попасть в списки заложников к расстрелу мог любой. Председатель ВЧК М. Лацис писал, что, если в первой половине 1918 г. ВЧК приговорила к расстрелу 22 человека, то во второй половине года – 6 тыс. человек [Лацис 1921, 11].

Number of purchasers: 3, views: 1831

Readers community rating: votes 0

1. Kara-Murza, Alexey A. (2012) ‘P.B. Struve and the Development of the Concept of “Personal Applicability”’, Zhukova Olga A., Kantor Vladimir K. (eds.) Pyotr Berngardovich Struve, Russian Political Encyclopedia (ROSSPEN), Moscow, pp. 130–170 (In Russian).

2. Khavkin, Boris L. (2018) ‘The Problem of the Brest Peace in the Russian-German Relations’ (1918), Philosophical Letters. Russian-European Dialogue. 1, 2 (2018), pp. 67–80 (In Russian).

3. Kolerov, Modest A. (2017) From Marxism to Idealism and the Church (1897–1927), Publishing of the Tsiolkovsky Bookstore, Moscow (In Russian).

4. Kolerov, Modest A., Plotnikov, Nikolai S. (1991) ‘De Profundis. Collection of Articles about the Russian Revolution. Notes’, Milestones. De Profundis, Pravda, Moscow (In Russian).

5. Tsypin, Vladislav, archpriest (2018) On the Separation of the Church from the State and the School from the Church, URL: http://www.pravoslavie.ru/110393.html

6. Usmanov, Sergei M. (2009) ‘Intelligentsia and the Future of Russia in the Dialogues of S.N. Bulgakov’, Intelligentsia and the world. Vol. 3 (2009), pp. 85–99, URL: http://ivanovo.ac.ru/upload/medialibrary/0d1/intelligen_2009_3.pdf

7. Zyuzina, Irina A, Milyakova, Lidia B. (2010) ‘Expulsion of the Clergy and Laity from the Kremlin Monasteries and Temples in 1918’, Tserkov' i vremja. 2010. Vol. 4 (53), URL: https://mospat.ru/church-and-time/616

Система Orphus

Loading...
Up