Scientific and Artistic Creativity: Ideal Objects

 
PIIS004287440005741-0-1
DOI10.31857/S004287440005741-0
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Institute of Philosophy, Russian Academy of Sciences
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameVoprosy filosofii
EditionIssue 7
Pages150-161
Abstract

In this paper science is regarded as complex system, composed by ideal objects viewed as complex ideal system of scientific meanings. We accept the standpoint, that ideal objects of biology could model reality of living nature. It has been substantiated that scientific ideal objects, as well as entire picture of the world are metaphorically laden. The concepts of an ideal object and a picture of the world as special metaphors of single scientist’s and scientific community’s self-determination have been contemplated in the framework of existential philosophy. Artistic (poetical) image has also been analyzed. It has clearly been shown, that it has many typological features in common with scientific ideal objects. We took biology as natural science and poetics a as the examples of artistic creativity. It is well-known, that biology deals with complex objects: vivid substance’s study requires special methodology. Due to its complexity, biology stands apart from other natural sciences. Biologists create special models of biological processes, in vitro or by means of the PS’s programs. We appeal to David Bloor’s , Edinburg cognitive sociologist, monograph “Knowledge and Social Imagery” in order to make clear, that ideal scientific objects have some features in common with social image. To demonstrate resemblance of scientific ideal objects with artistic images we use the image of bird cherry tree in B. Akhmadulina’s poetry. We are trying to show, that this image is similar to scientific ideal object.

Keywordsscience, consciousness, ideal object, scientific image of the world, image, metaphor
Received28.07.2019
Publication date28.07.2019
Number of characters37025
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 В предлагаемой работе речь пойдет о творчестве идеальных объектов как в науке (мы возьмем как пример биологию), так и в искусстве (на примере поэтического творчества).
2 Для наших исследовательских целей мы примем определение известного отечественного феноменолога Н.М. Смирновой, которая определяет творчество как создание новых культурных смыслов [Смирнова 2015, 68]. Любой смысл культурноотносителен. Универсалии культуры как идеальные объекты представляют собой системы смыслов в качестве регулятивов человеческого мышления и деятельности. Смыслами наделены любые артефакты. Науку в данной работе мы рассматриваем как сложную идеальную систему научных смыслов, в художественном же творчестве творятся смыслы художественные. Из научных смыслов конструируются идеальные объекты науки (ИО) и целая научная картина мира (НКМ).
3 Каждый единичный научный факт можно представить себе как систему научных смыслов – рефлективных единиц, существующих в сознании ученого. Но каждый эмпирический научный факт теоретически нагружен. Теория также является сложной и развернутой системой научных смыслов. Идеальные объекты науки как составная часть сложной идеальной системы – целостной науки – представляют собой системы (по сравнению со всей наукой более низкого порядка). Научные картины мира предстают с этой точки зрения как системы высшего порядка по сравнению с отдельными идеальными объектами (ИО) и теориями, но низшего порядка, чем общенаучная картина мира (НКМ) или наука в целом как способ познания мира. Научные картины мира (НКМ) как системы, в свою очередь, являются частью человеческого мира. Весь человеческий мир, включая повседневный жизненный мир, миры искусств, науки и наук, религии – является системой смыслов высшего порядка. Научные картины мира изменяются вместе с науками, и это изменение каждый раз влияет на всю человеческую культуру. Мы можем, в свою очередь, анализировать смену научных картин мира как трансформацию мира человечества. Весь человеческий мир как идеальная система трансформируется с изменением своих подсистем: жизненного мира, искусств, религий, наук. И поскольку структуры науки представляют собой многоуровневую, сложную идеальную систему, находящуюся постоянно в стадии трансформации (по Т. Куну, незначительной в случае решения задач или тотальной в случае революций), постольку и весь мир человечества трансформируется с изменением научных представлений. Такая трансформация зависит от вполне определенной части социума – научного сообщества. Так же, как трансформация эстетических представлений зависит от части общества, занимающейся искусством, трансформация, связанная с развитием науки, зависит от научного сообщества. Научное сообщество, таким образом, становится субъектом для идеальных трансформаций научной картины мира (НКМ) и научных теорий.

Number of purchasers: 4, views: 1808

Readers community rating: votes 0

1. Bloor, David (1976) Knowledge and Social Imagery, Google Scholar, London.

2. Klein, Jacob (1992) Greek Mathematical Thought and the Origin of Algebra, Dover Publications.

3. Markova, Liudmila A. (2009) ‘Science Perspective: the Meaning of Truth as an Alternative’ Epistemology & Philosophy of Science, 4, pp. 48?57 (in Russian).

4. Maturana, Humberto, Varela Francisco (1973) ‘Autopoiesis: the organization of the living’, Maturana, Humberto, Varela, Francisco Autopoiesis and Cognition. New Science Library, Boston, 1980, pp. 63?134.

5. Smirnova, Natalia M. (2009) Social Phenomenology in the Study of Modern Society, Canon+ , Moscow (in Russian).

6. Smirnova, Natalia M. (2014) ‘The Interactive Nature of Meaning: Epistemology of Metaphor’, Smirnova, Natalia M. (ed.) Experience and Meaning. Institute of Philosophy, Russian Academy of Sciences, Moscow, pp. 15?38 (in Russian).

7. Smirnova, Natalia M. (ed.) (2014) Experience and Meaning, Institute of Philosophy, Russian Academy of Sciences, Moscow, (in Russian).

8. Smirnova, Natalia M. (2015) ‘Creativity as a Process of New Cultural Meanings Creation’, Smirnova, Natalia M., Alexeev, Andrey U. (eds.) Philosophy of Creativity, Iintell, Moscow, pp. 63?77 (in Russian).

9. Smirnova, Natalia M., Beskova, Irina A., Maidanov, Anatoly S. (2015) Language, Meaning, Creativity, Institute of Philosophy, Russian Academy of Sciences, Moscow (in Russian).

10. Smirnova, Natalia M. (2017) Meaning and Creativity, Canon+, Moscow (in Russian).

11. Stepin, Vyacheslav S. (1999) Theoretical Knowledge, Moscow, (in Russian).

12. Stepin, Vyacheslav S. (2011) Civilization and Culture, Saint-Petersburg

13. University of the Humanities and Social Sciences, Saint-Petersburg (in Russian).

14. Stepin, Vyacheslav S. (2015) Philosophy and Methodology of Science. Academic Project; Alma Mater, Moscow (in Russian).

Система Orphus

Loading...
Up