Iranian society: Institution of Temporary Marriage

 
PIIS086919080032084-9-1
DOI10.31696/S086919080032084-9
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Professor
Affiliation: MGIMO University
Address: Russian Federation, Moscow
Occupation: Associate Professor
Affiliation: MGIMO University
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 5
Pages189-198
Abstract

The article focuses on an analysis of the reasons for the emergence of the institution of temporary marriage in Zoroastrian society and shows its further functional transformation in modern Iran. The existence of such a social norm in the patriarchal culture of Ancient Iran laid the foundation for a different interpretation of some tenets of Islam: despite the conditional prohibition of the official authorities, this type of marriage has always been practiced among the Iranian peoples, and has now acquired its original forms. Today, the Islamic Republic of Iran is the only state that provides the right to enter into marital relations for a predetermined period. In the last decade, the emergence of new forms of interpersonal relationships has been recorded. The authors of the article examine the sociocultural value, meaning and functioning of temporary marriage (sigheh) in modern Iranian society. The study documents deviations of this institution associated with strict gender segregation in society, economic instability, low levels of sexual and legal literacy of the population and insufficient elaboration of legislation etc.Changed forms of the institution of temporary marriage bring a lot of social harm, distort the worldview of the younger generation, lead to a decrease in the number of permanent marriages and an increase in divorce statistics.Solving such complex interconnected issues requires an integrated approach: effective legal mechanisms for regulating matrimonial relations should be launched, measures should be taken to increase the literacy of the population and conduct educational work to create a healthy socio-cultural environment.

KeywordsIran, temporary marriage, sigheh, family, women, civil rights
Received07.09.2024
Publication date27.10.2024
Number of characters22332
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Целью статьи является рассмотрение феномена временного брака как части брачно-семейных отношений в иранском обществе, выявление причин трансформации и актуальности института временного брака в Иране на современном этапе. Предпринята попытка проследить истоки формирования и степень устойчивости этой культурной нормы в иранском социуме, некогда представляющего собой зороастрийскую общность, а с VII в., после арабского завоевания, подвергшегося влиянию новой идеологии – ислама. Авторы попытались заполнить лакуны в исследовании феномена сигэ в современном иранском обществе, а именно: рассмотреть функциональность этого института; выявить новые механизмы заключения временного брака; оценить тенденции трансформации сигэ; зафиксировать пробелы в правовом регулировании семейно-брачных отношений; предложить возможные механизмы упорядочивания этого социокультурного явления.
2 Авторы использовали следующие социологические и культурологические методы: историко-правовой анализ (диахронное и синхронное сравнение), наблюдение, интервью, вторичный анализ исследований, проведенных в Иране. Для понимания идентичности личности и конструирования культурных значений и практик применен сравнительный и нарративный анализ.
3 Тема временного брака слабо разработана российскими исследователями: М.С. Пелевин подробно рассмотрел брачно-семейное и наследственное право Исламской Республики Иран (ИРИ) [Пелевин, 1998]; И.И. Салихов и Э.Н. Малмир [Салихов, 2017, с. 431], А.М. Иванов и М.А. Дорофеева [Иванов, 2019, с. 50–60] касаются юридической стороны вопроса. Также институт сигэ на современном этапе недостаточно полно описан иранским научным сообществом. В трудах на персидском языке М.C. Банихашеми [Banihashemi, 2020], М.Дж. Харанди [Harandi, 2012] и др. освещается религиозно-правовая база этого феномена; С. Мохтари опубликовала ряд статей на русском языке [Мохтари, 2021] об истории создания данного института и его роли в культуре Ирана, частично затронула ситуацию в современном иранском обществе. Книга «Семья в Иране (Ханавада)» Х. Фархуджаста касается вопросов иранской семьи и отчасти многоженства [Фархуджаста, 2005]. Выполнен ряд глубоких исторических [Ende, 1980; Gribetz, 1994; Gourji, 2009; Haery, 1989; Howard, 1975; Margalit, 2018; McGlinn, 2000] и небольших эмпирических [Ghodsi, 1994; Niechcial, 2009] исследований этого социального явления на европейских языках. Работы К. Якуби посвящены отображению временного брака в литературе и кинематографе Ирана ХХ в. [Yaghoobi, 2020]. Названные ученые обращаются к исторической ретроспективе предмета исследования: разбирают позиции разных богословско-правовых школ и дают обзор Гражданского кодекса и Конституции ИРИ. Выполняя вторичный анализ эмпирических исследований, проведенных в Иране, и теоретически обобщая их, авторы статьи предпринимают попытку создать базу для проведения в России дальнейших исследований этого вопроса.

Number of purchasers: 0, views: 15

Readers community rating: votes 0

1. Berezina A.V. Feminism in Iran: Genesis and Evolution. Concept: Philosophy, Religion, Culture. 2021. Vol. 5. No. 2. Pp. 114–130 (in Russian).

2. Berezina A.V. Ethnocultural Traditions of Raising Children in Modern Iran. Linguistic and Regional Studies: Methods of Analysis, Teaching Technologies. Vol. 2. Childhood in Culture and Society. Ed.: L.G. Vedenina. Moscow: MGIMO–University, 2023. Pp. 114–125 (in Russian).

3. Ivanov A.M., Dorofeeva M.A. The Ways to Perfection of Regulation of Martial and Family Relations in Iran and Azerbaijan. Theology. Philosophy. Law. 2019. No. 3 (11). Pp. 43–64 (in Russian).

4. Interview of DidarNews with Kamile Ahmadi on the Status of Temporary Marriage in Iran. 2019 (in Persian). https://www.aparat.com/v/KPpd3 (accessed: 03.10.2023).

5. Quran. Translation and comments by I.Yu. Krachkovsky. Moscow: Nauka, 1986 (in Russian).

6. Mokhtari S. The role of the Institution of Temporary Marriage in Iranian Culture. Human and Culture. 2021. No. 1. Pp. 58–72 (in Russian).

7. Mutahhari M. Women’s Legal Status in Islam. Transl. by M. Mashkhulov. Moscow: Sadra, 2013 (in Russian).

8. Pelevin M.S. Matrimonial and Inheritance Law of the Islamic Republic of Iran. Saint Petersburg: Saint Petersburg State University Press, 1998 (in Russian).

9. Salikhov I.I., Malmir E.N. Legal Status of the Wife According to Legislation of the Russian Federation and the Islamic Republic of Iran. Proceedings of Kazan University. Humanities Series. 2017. Vol. 154. No. 2. Pp. 426–438 (in Russian).

10. Farhudzhasta H. Famili in Iran (Khanavada). Saint Petersburg: Peterburgskoe Vostokovedenie, 2009 (in Russian).

11. Khushkadamova Kh.O. Social Status of Women in Modern Tajikistan Society. Thesis of Doctor of Sociological Sciences. Moscow, 2013 (in Russian).

12. Khushkadamova Kh.O. The Influence of Transformation Processes on Family and Marriage Relations in Central Asia. Russia and the Moslem World. 2014. No. 7. Pp. 102–103 (in Russian).

13. Statistics of Temporary Marriages in Iran and the Announcement of the State of Danger. 2023 (in Persian). https://vista.ir/w/a/16/buwcm (accessed: 01.10.2023).

14. Ahmadi K. An Echo of Silence. Tehran: Shirazeh, 2019(1) (in Persian).

15. Ahmadi K. A House on the Water. Tehran: Shirazeh, 2019(2) (in Persian).

16. Altaha S.H., Nouri S., Asadi M. Analysis and Examination of Claim on Abolition of Mut’ah. Interdisciplinary Quranic Studies. 2016. 9(2). Pp. 71–90 (in Persian).

17. Banihashemi M.S. An Examination of the Validity of Temporary Marriage with the Intention of Being Mahram with a Third Person. The Quarterly Journal of Fiqh. 2020. Vol. 27 (102). Pp. 127–151 (in Persian).

18. Boluq dar doxtar va pesar. 2023. https://adleiranian.co/%D8%A8%D9%84%D9%88%D8%BA-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%AE%D8%AA%D8%B1-%D9%88-%D9%BE%D8%B3%D8%B1/ (accessed: 01.10.2023).

19. Ende W. Ehe auf Zeit (mutʻa) in der Innerislamischen. Diskussion der Gegenwart. Sonderdrucke aus der Albert-Ludwigs-Universität Freiburg. Die Welt des Islam. N.S. 1980. Bd. 20. S. 1–43.

20. Gourji A. Temporary Marriage (Mutʻa) In Islamic Law. 3rd edition. Qum: Ansariyan Publications. 2009.

21. Ghodsi T.F. Tying a Slipknot: Temporary Marriages in Iran. Michigan Journal of International Law. 1994. Vol. 15.2. Pp. 645–686.

22. Gribetz A. Strange Bedfellows: Mutʻat al-nisā’ and Mutʻat al-ḥajj: A Study Based on Sunnī and Shīʻī Sources of Tafsīr, ḥadīth and Fiqh. Berlin: Klaus Schwarz, 1994.

23. Haeri Sh. Law of Desire: Temporary Marriage in Shi’i Iran. New York: Syracuse University Press, 1989.

24. Harandi M.J. Khali’ Separation without Divorce. The Journal of Islamic Jurisprudence and Law. 2012. No. 5(9). Pp. 41–55 (in Persian).

25. Howard I.K.A. Mutʻa Marriage Recognized in the Context of Formal Procedures for Islamic Law. Journal of Semitic Studies. 1975. Vol. XX.1. Pp. 82–92.

26. Margalit Ye. Temporary Marriage: A Comparison of the Jewish and Islamic Conceptions. The Journal of Law and Religion. 2018. Vol. 33.1. Pp. 89–107.

27. McGlinn S. Family Law in Iran. 2000. https://bahai-library.com/pdf/m/mcglinn_family_law_iran.pdf (accessed: 15.01.2024).

28. Murata S. Muta’, Temporary Marriage in Islamic Law. 1986. https://www.al-islam.org/muta-temporary-marriage-islamic-law-sachiko-murata/four-pillars-muta (accessed: 10.01.2024).

29. Niechcial P. Shi’i Institution of Temporary Marriage in Tehran: State Ideology and Practice. Anthropos. 2009. No. 104. Pp. 172–179.

30. The Constitution of the Islamic Republic of Iran. Tehran: Alhoda, 2009 (in Persian).

31. The Civil Code of the Islamic Republic of Iran. Tehran: Behnami, 2009 (in Persian).

32. Family Protection Law of the Islamic Republic of Iran. Tehran: Chatr-e danesh, 2015 (in Persian).

33. Ravandi M. Social History of Iran. Vol. 1. Tehran: Negah, 1980 (in Persian).

34. Shaki M. Ayōkēn. Encyclopædia Iranica. 1987. Vol. III. Fasc. 2. P. 149.

35. Shaki M. Čakar. Encyclopædia Iranica. 1990. Vol. IV. Fasc. 6. Pp. 647–649.

36. Tahlil-e jāme’e šenāsāne-ye moxāterāt-e ezdevājhā-ye movaqqat, sefid va siqe. 2019. https://www.irna.ir/news/83288770/%D8%AA%D8%AD%D9%84%DB%8C%D9%84-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%85%D8%AE%D8%A7%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AC-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%88%D9%82%D8%AA-%D8%B3%D9%81%DB%8C%D8%AF-%D9%88-%D8%B5%DB%8C%D8%BA%D9%87 (accessed: 11.12.2023).

37. Yaghoobi C. Sigheh Marriages in Modern Iran. Gender and Body Politics in Modern Iranian Film and Literature. Cambridge: Cambridge University Press, 2020.

Система Orphus

Loading...
Up