Transformation of the Iraqi Popular Mobilization Forces. Integration into the political and economic elite?

 
PIIS086919080032070-4-1
DOI10.31696/S086919080032070-4
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Senior Research Fellow
Affiliation: Institute of Oriental Studies RAS
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 5
Pages83-94
Abstract

The article examines the formation of the Popular Mobilization Forces (PMF, al-Hashd al-Shaabi) as part of the hybridization of the Iraqi security system, as well as traces the transformation of the role of the PMF during 2014–2023. The spread of the terrorist organization “Islamic State in Iraq and the Levant” (ISIL, banned in the Russian Federation) in 2014 became a serious challenge to Iraqi statehood. This event occurred as a result of the withdrawal of US armed forces from Iraq in 2011 and in the context of a conflict among the political elites. The failure of the Iraqi armed forces to contain ISIL brought to the fore numerous non-state actors, armed groups, mainly representing the Shiite part of the country's population. Their legitimation is associated with the fatwa of the Shiite spiritual leader of Iraq Ali al-Sistani.The emergence of the PMF as a new element of the Iraqi security system corrected the situation at the front and made it possible to carry out some necessary reforms in the army. The article analyzes the current challenges faced by PMF, and also traces the evolution of the PMF’s role from 2014 to 2023. The article demonstrates that the PMF leaders exercise influence beyond the exclusively military sphere, extending it to both the political and economic spheres of the state. At the same time, the central authorities are aimed at the strategic integration of the PMF’s armed groups into the country's security system in the conditions of continued state building evolution.

KeywordsIraq, Al-Sistani, elite, fatwa, al-hashd ash-shaabi, popular mobilization
AcknowledgmentResearch was funded by the grant from the Russian Science Foundation № 24-78-00056, https://rscf.ru/project/24-78-00056/
Received08.10.2024
Publication date27.10.2024
Number of characters30797
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Оглавление
2

ИСТОРИЯ ФОРМИРОВАНИЯ И ЗАКОНОДАТЕЛЬНОЕ ОФОРМЛЕНИЕ В КАЧЕСТВЕ ЭЛЕМЕНТА СИСТЕМЫ БЕЗОПАСНОСТИ

3 В исследовательской среде на протяжении последнего десятилетия укрепляется внимание к вопросам негосударственных вооруженных формирований, а также трансформации и гибридизации системы безопасности. Это безусловно тянет за собой круг дополнительных вопросов, ключевым среди которых является вопрос отношений негосударственных вооруженных акторов (Non state armed actors) и государства. В одних случаях вооруженные негосударственные акторы (далее – НГА) выступают антиправительственными и нацелены на распад государства, в других случаях они могут быть лояльны государству и даже финансироваться им. В этом контексте довольно уникален случай одного из крупнейших ближневосточных движений – Сил народного ополчения (СНО) Ирака. Образованные как разрозненные вооруженные группировки организации СНО в итоге трансформировались в легальную значительную вооруженную, политическую и экономическую силу, конкурирующую за власть в иракском государстве.
4 На Западе тематикой негосударственных акторов начали заниматься с 1960-х гг. Известны труды А. Уолферса [Wolfers, 1962], Дж. Бертона [Burton, 1968], Дж. Розенау [Rosenau, 1969], Дж. Ная и Р. Кохейна [Nye, Keohane, 1971]. В России стоит отметить работы М.М. Лебедевой [Лебедева, 2019], П.А. Цыганкова [Цыганков, 2013]. Отдельного внимания заслуживают работы В.В. Наумкина и В.А. Кузнецова [Наумкин, Кузнецов, 2020], посвященные непосредственно отношениям вооруженных НГА и государств (на примере Ближнего Востока). В.В. Наумкин и В.А. Кузнецов определили, что разделение негосударственных акторов на государствоцентричных и геоцентричных (они делят НГА вслед за Дж. Наем и Р. Кохейном) должно быть уточнено. Российские исследователи предлагают в части государствоцентричных НГА разбивать их по категориям: 1) структуры, действующие в интересах того или иного государства, плотно взаимодействуя с государственными институтами; 2) организации, которые, хотя и действуют в собственных интересах, всё же плотно взаимодействуют с конкретными правительствами, так или иначе встраиваясь в предлагаемую систему политических и экономических отношений; 3) игроки, которые, не будучи связаны с конкретными правительствами или даже находясь в противостоянии им, сохраняют государствоориентированное поведение [Наумкин, Кузнецов, 2020, с. 110].
5 Здесь в иракском контексте возникает знаменательный парадокс – СНО до 2016 г. можно назвать государствоцентричным вооруженным НГА, но с конца 2016 г. – это формально легализованный государственный институт. В данной статье мы ставим целью проанализировать этот процесс – как проходила трансформация НГА (на примере СНО) в законный институт, а также как лидеры НГА интегрировались в политическую и экономическую элиту государства. Нам приходится поднимать вопрос именно об эволюции и трансформации как системы безопасности Ирака, так и политической элиты, поскольку лидеры групп СНО в последнее десятилетие стали занимать позиции не только в военной, но и в политической и экономической сферах.

Number of purchasers: 0, views: 13

Readers community rating: votes 0

1. Krylov G.L. Popular Mobilization Forces (Quwwat al-Hashd al-Shaabi) as a Factor Influencing Security and Political Situation in Iraq after 2014. Social Sciences and Contemporary World. 2021. No. 2. Pp. 126–143 (in Russian).

2. Lebedeva M.M. Non-State Actors in World Politics. Theory of Politics. A Workshop. T.A. Alekseeva, I.D. Loshkarev (eds.) Moscow: Aspekt Press, 2019. Pp. 436–452 (in Russian).

3. Mamedov R.Sh. Iraq at the Beginning of the 21st Century: On the Way to a New Statehood. Moscow: IOS RAS, 2023 (in Russian).

4. Mamedov R.Sh., Sapronova M.A. Features of the Political Development of Iraq in 2003–2020: the Formation of a New Elite. Scientific Dialogue. 2021. No. 1. Pp. 357–370 (in Russian).

5. Naumkin V.V., Kuznetsov V.A. On the Issue of Classification of Non-State Actors in the Middle East. World Economy and International Relations. 2020. No. 6. Pp. 104–113 (in Russian).

6. Tsygankov P.A. Non-State Actions in International Relations: definition, political activity and typology. Observer. 2013. No. 9(284). Pp. 5-17 (in Russian).

7. Al-Hasan T. Tawaquatu bitarajui tahdidati alfasaili didda assaudiyati aqiba altaqarubi maa iran [Expectations of a Decline in the Factions’ Threats against Saudi Arabia following the Rapprochement with Iran. Al-Mada press. 11.03.2023 (in Arabic)]. https://almadapaper.net/view.php?cat=285243 (accessed: 06.02.2024).

8. Ma Wardu fi Khutbati Aljumu ati Limumathila Almarji Iati Aldiyniati al Ulya fi Karbalai Almuqadasati Alshekh Abd al-Mahdi al-Karbalai fi 14 shaabani 1435 h. [What Has been Stated in the Friday Prayer Sermon by the Supreme Religious Authority Representative in Holy Karbala, Sheikh Abd al-Mahdi al-Karbalai on (14/Shaban/1435). The Official Website of the Office of His Eminence Al-Sayyid Ali Al-Husseini Al-Sistani. 13.06.2014 (in Arabic)]. https://web.archive.org/web/20230112015637/http://www.sistani.org/arabic/archive/24918/ (accessed: 19.01.2024).

9. Maahadu Washington: ziadatu ghayri adiati fi adidu quwati al-hashed al-shaabi bilarqam [The Washington Institute: Unusual Increase in the Quantity of the Popular Mobilization Forces in Numbers. Al-Baghdadiya. 07.06.2023 (in Arabic)]. https://albaghdadiatv.com/معهد-واشنطن-زيادة-غير-عادية-في-عديد-قوا/ (accessed: 24.01.2024).

10. Muttahidun: Qanun al-hashed al-shaabi yadurr bilamaliya al-siyasiya. [Muttahidun: The Popular Mobilization Law harms the political process. Al-Sumariya. 25.11.2016 (in Arabic)]. https://www.alsumaria.tv/news/186982/متحدون-قانون-الحشد-الشعبي-يضر-بالعملية (accessed: 17.01.2024).

11. Al-Nawab A. Nakashat Sirriya fi Muhassasat al-Hukuma al-Iraqiya lil-Hashed al-Shaabi [Secret Expenditures in the Iraqi Government's Allocations to the Popular Mobilization Forces. Al-Araby Al-Jadeed (The New Arab). 27.05.2023 (in Arabic)]. https://www.alaraby.co.uk/politics/نفقات-سرية-في-مخصصات-الحكومة-العراقية-لـالحشد-الشعبي (accessed: 22.01.2024).

12. Tashkilat al-Hashed al-Shaabi al-Iraqi [Formations of the Iraqi Popular Mobilization Forces. The Al-saa. 08.08.2023 (in Arabic)]. https://alssaa.com/post/show/8654 (accessed: 15.01.2024).

13. Alaaldin F. Building a Strong, Capable Iraq Will Shape Its Foreign Policy. Asharq Al-Awsat. 04.07.2023. https://english.aawsat.com/home/article/4415056/building-strong-capable-iraq-will-shape-its-foreign-policy (accessed 05.02.2024).

14. Burton J.W. Systems, States, Diplomacy and Rules. Cambridge: Cambridge University Press, 1968.

15. Cambanis T., Esfandiary D., Ghaddar S., Wahid Hanna M., Lund A., Mansour R. Hybrid actors. Armed groups and state fragmentation in the Middle East. New York: The Century Foundation, 2019.

16. Dodge T. Understanding the Role of al-Hashd al-Shaabi in Iraq's National and Transnational Political Field. POMEPS Studies 37: Challenges to the Middle East North Africa Inclusionary State. 2020.

17. Eriksson J., Grief I. The Iraqi State's Legitimacy Deficit: Input, Output and Identity-Based Legitimacy Challenges. Global policy. 2023. Vol. 14. No. 2. Pp. 363–372.

18. Esfandiary D., Tabatabai A. Iran's ISIS Policy. International Affairs. 2015. Vol. 91. No. 1. Pp. 1–15.

19. Gaston E., Ollivant D. U.S.-Iran Proxy Competition in Iraq. Washington, DC: New America, 2020.

20. Haddad F. Understanding Iraq’s Hashd al-Sha’bi’. USA: The Century Foundation, 2018.

21. Haddad F. Iraq' s Popular Mobilization Units: A Hybrid Actor in a Hybrid State. Hybrid Conflict, Hybrid Peace: How Militias and Paramilitary Groups Shape Post-Conflict Transitions. A. Day (ed.) New York: United Nations University, 2020.

22. International Scientific Conference titled (The Competent Jihad Fatwa: Importance – Contents – Dimensions). Website of the Baghdad International Center for Studies and Peacebuilding. 23.08.2023. https://clck.ru/3DCQ7W (accessed: 15.02.2024).

23. Law № 40 from 2016 on Popular Mobilization Forces. Official Newspaper of the Iraqi Republic. 2016. Vol. 4429. P. 3 (in Arabic)

24. Al-Marashi I. Iraq’s Popular Mobilisation Units: Intra-Sectarian Rivalry and Arab Shi’a Mobilisation from the 2003 Invasion to Covid-19 Pandemic. International Politics. 2023. No. 60(1). Pp. 194–213.

25. Nye J.S., Keohane R.O. Transnational Relations and World Politics: An Introduction. International Organization. Vol. 25. No. 3. 1971.

26. Raza F. US-Iran Tensions and Instability in Iraq: Role of the Popular Mobilisation Units. Strategic Studies. 2021. No. 41(2). Pp. 1–15.

27. Rosenau J.N. Linkage Politics: Essays on the Convergence of National and Systems. New York: Free Press, I969.

28. Rudolf I. From Battlefield to Ballot Box: Contextualising the Rise and Evolution of Iraq’s Popular Mobilisation Units. London: ICSR, 2018.

29. Rudolf I. Tracing the Role of the Violent Entrepreneurs in the Iraqi Post-Conflict Economy. Intelligence briefing. Washington, DC: The New Lines Institute for Strategy and Policy, 2023.

30. Wolfers A. The Actors in World Politics. Discord and Collaboration: Essays on International Politics. Wolfers A. (ed.) Baltimore, Md: Johns Hopkins Press, 1962.

Система Orphus

Loading...
Up