Stratagem Thinking and Manipulative Practices in Chinese Management: a Sociological Analysis

 
PIIS086919080032000-7-1
DOI10.31696/S086919080032000-7
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Professor, St. Petersburg State University; Associate researcher, Sociological Institute of FCTAS RAS
Affiliation: St. Petersburg State University
Address: Russian Federation, St. Petersburg
Occupation: Professor, St. Petersburg State University; Associate researcher, Sociological Institute of FCTAS RAS
Affiliation:
St. Petersburg State University
Sociological Institute of FCTAS RAS
Address: Russian Federation, St. Petersburg
Occupation: Head of Department of Oriental and Asia Pacific Studies
Affiliation: Irkutsk State University, Institute of Philology, Foreign Languages and Media Communication
Address: Russian Federation
Occupation: associate professor
Affiliation: Irkutsk State University
Address: Russian Federation, Irkutsk
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 5
Pages212-223
Abstract

Stratagem thinking and manipulative practices in the activities of the heads of Chinese organizations can be considered as a special social engineering, as “mind engineering” of employees of organizations, “brainwashing”, “mind control” – i.e., as a set of latent strategies, principles and methods of influence. Manipulative practices complement traditional Chinese manipulation technologies – stratagem thinking. The stratagems and tactics of manipulative practices of the heads of Chinese organizations add up to a set of manipulative practices of interaction with subordinates and can look like stable universal systems that make up a traditional set of manipulations, complemented by modern technologies for programming the behavior of subordinates. A historical and sociological review of manipulation as an element of control in the activities of Chinese leaders is carried out, and examples of manipulative techniques that develop stratagem ideas are also shown. It is noted that in non-standard situations, the head can develop and implement his internal manipulative attitudes and beliefs as new unique forms of manipulation - new standards of communication, behavior and decision-making that are most suitable for programming and controlling the behavior of subordinates in the current situation. It is concluded that the manipulative practices of Chinese executives should be analyzed as a special form of social interaction in combination with economic, psychological, technological and other means in the interests of promoting corporate culture, certain ideas, values, etc., sometimes in contrast to the interests, goals and values of employees.

KeywordsChina, stratagems, manipulation practices, heads of organizations, sociology of management
AcknowledgmentThe work was supported by the Russian Science Foundation grant No. 24-28-01448.
Received07.10.2024
Publication date27.10.2024
Number of characters23311
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

Китай общество знакомых людей. Фэй Сяотун

2

ВВЕДЕНИЕ

3 Традиционные китайские принципы выстраивания отношений – стратагемное мышление, дополненные еропейскими манипулятивными практиками, формируют новую коммуникативную реальность. Глубокие исследования манипулирования, проведенные Б.Н. Бессоновым, В.П. Даниленко, Е.В. Доценко, С.Г. Кара-Мурзой, В.П. Шейновым, Э. Шостромом, А.М. Филатовым, Сун Баоанянем, Цзя Юйцзяо, Ни Яном, Чжао Лили, П. Хофером, Дж. Рудиновым и многими другими, создают научную базу для проведения социологического анализа этого феномена на новом уровне систематизации.
4 Стратагемное мышление и манипулятивные практики китайских руководителей на бытовом и научном уровнях воспринимаются проблемно. На бытовом уровне отношение к стратагемному мышлению уважительное и заинтересованное, в то время как к манипулированию – скорее негативное. В общественном сознании стратагемам отведено место национального культурного кода китайцев, а манипулятивные практики, напротив, относят к темной стороне треугольника личности (Земля, Небо, Человек) и индоктринации – некритическому восприятию получаемой информации [My, 2010].
5 Китайские научные исследования раскрывают иное отношение к манипуляциям в управлении. Во-первых, отмечается такая особенность, как нацеленность на «тактику атак людскими волнами», а присущая традиционной модели управления логика жестких распоряжений и контроля все больше обнажает ее ограниченность [Ян, 2023, с. 74–86]. Во-вторых, в китайской традиции признание первенства морали и репутации является базовым основанием всякого социального взаимодействия. Однако в научных исследованиях, в отличие от бытовых представлений, этические проблемы манипулирования воспринимаются, скорее, терпимо. В-третьих, манипулятивные практики китайских руководителей являются технологиями реализации принципов концепции «цзяо хуа» («обучение и воспитание»), предполагающей добровольное желание исполнять его волю [Чжао Лили, Цюй Сихуа, 2005, с. 85–88]. Манипулирование в данном случае рассматривается как условие жизнеспособности системы, стандартно воспринимаемое китайцами в моральном и эмоциональном смысле или как «позитивное» и «хорошее», или как «негативное» и «плохое».
6 Эмпирическая часть анализа проблемы базируется на авторских исследованиях, проведённых с 2014 по 2022 гг. и посвящённых оценке качеств личности китайского руководителя. В интернет-опросе предлагалось оценить 24 качества китайских руководителей, в т.ч. умение манипулировать. В опросе приняли участие 1472 человека из различных провинций Китая в возрасте от 18 до 66 лет [Дерюгин и др., 2020, с. 139–160]. Выводы статьи опираются на результаты ряда интервью и фокус-групп с китайскими молодыми предпринимателями [Дерюгин и др., 2017].
7 Цель исследования – выявление, обоснование и эмпирическое подтверждение различий в оценке роли манипуляций в общественном сознании китайцев и среди руководителей китайского бизнеса, социальная обусловленность этого явления.

Number of purchasers: 0, views: 16

Readers community rating: votes 0

1. Brusenskaya L.A., Belyaeva I.V. Comparison as a Means of Persuasion and a Tool of Manipulation: Peculiarities of Use in Media-Space. Bulletin of the Russian University of Peoples Friendship. Series: Literature, Journalism. 2022. No 3. Pp. 590–599 (In Russian).

2. Wang Lianceng. Comparative Analysis of Speech Etiquette in Modern Russian and Chinese. The World of Russian-Speaking Countries. 2021. No. 4. Pp. 52–67 (In Russian).

3. Vostrikova I. Yu., Urzhumtseva T. B. The Art of Ancient Chinese Strategy in the Service of Modern Managers. Scientific Notes of the St. Petersburg branch of the Russian Customs Academy named after V.B. Bobkov. 2017. No.1. Pp. 28–31 (In Russian).

4. Deriugin P.P., Baruzdin I.A., Jin J., Sivokon M.V., Shilyaeva A.S. Network Diagnostics of Entrepreneurship Values (on the Materials of Empirical Sociological Research of Russian and Chinese Entrepreneurs). Discourse. 2017. No. 4. pp. 68–89 (In Russian).

5. Deriugin P., Lebedintseva L., Yarmak O., Chikcharev I. Sociodynamics of Human Capital in Russian Research and Educational Centers. Sociology of Science and Technology. 2020. Vol. 11, No. 4. Pp. 139–160 (In Russian).

6. Dou Yupei. From Social Management to Social Governance: a Major Innovation in Theory and Practice. Administrative Reform. 2014. No. 4. Pp. 13–20 (In Chinese).

7. Ren Ran. Comparison of the Concept of “Compliment” in Russian and Chinese Linguocultures. World of Science, Culture, Education. 2019. No. 6. Pp. 660–662 (In Russian).

8. Senger Harro von. Stratagems. On the Chinese Art of Living and Surviving. Moscow: Eksmo Publishing House, 2004. Vol. 1–2. (In Russian).

9. Kosinova L.V. Chinese Humour: Universal and National-Specific Aspects. Society and State in China. 2013. No. 1. Pp. 675–676 (In Russian).

10. Kryuchkova S., Kryuchkova E.V. The Art of Argumentation in Ancient China. Philosophical Thought. 2023. № 4. P. 1–18 (In Russian).

11. Maslov A.A. Watching the Chinese: Hidden Rules of Behavior. Moscow: Ripol Classic, 2010 (In Russian).

12. Mu Zhi. A Complete Collection of Essays on the Techniques of Psychological Manipulation. Beijing: Qiye guanli chubanshe, 2010 (In Chinese).

13. Nikitina K.V. PRC in the Linguopolitical System of Coordinates of Russian- and English-Language Media Discourse. Philology and Culture. 2019. No. 3. Pp. 74–79 (In Russian).

14. Paderina T.S., Xue B. Ethnic Originality of the "Svoy-Chuzhoy" Concept in the Linguistic Consciousness of the Russians and the Chinese. Russian Linguistic Bulletin. 2021. No. 3. Pp. 13–17 (In Russian).

15. Petrova M.V. Speech Countermanipulation as an Object of Linguistic Research: Problematic Issues. World of Science, Culture and Education. 2016. No. 4. Pp. 210–214 (In Russian).

16. Stasevich E., Gulenkov K., Sorokina I. Manipulation in Business Negotiations: Practice of Counteraction. Moscow: Alpina Publisher, 2007. (In Russian).

17. Song Baoan, Jia Yujiao. Transformation of Social Management Strategies: from Modernization to Sustainable Livelihoods. Social Science. 2009. No. 10. Pp. 25–33 (In Chinese).

18. Sun Tzu. Art of War. Moscow. 2019 (In Russian).

19. Jia Yujiao. Coordination of Interests and Orderly Society. A Theoretical Construction of Coordination of Interests in Chinese Society in Transition from the Perspective of Social Management: PhD thesis, Sociology. Changchun: Jilin University, 2010 (In Chinese).

20. Chase D. The Art of War. Guide for Business. Moscow: AB Publishing Trade, 2015 (In Russian).

21. Zhao, Li Li, Qu Xihua. Discerning the Concepts of Management in a Sociological Perspective. Tianfu New Theory. 2005. No. 2. Pp. 85–88. (In Chinese).

22. Yu Jinghui. Research on the Innovation of China's Social Management Mechanism in the Context of Globalization: PhD Thesis, Sociology. Changchun: Jilin University, 2011 (In Chinese).

23. Yang N. Practical Models and Theoretical Approaches to the Fine Management of Megacities in China. Scientific Notes. 2023. No. 1(45). Pp. 74–86.

24. Chu Yun-han, Chang Yu-tzung, Huang Ming-hua. Modernization, Institutionalism, Traditionalism, and the Development of Democratic Orientation in Rural China. Asian Barometer. A Comparative Survey of Democracy, Governance and Development. Working Paper Series. No. 22. Taipei: Asian Barometer Project Office, National Taiwan University and Academia Sinica, 2004.

Система Orphus

Loading...
Up