Why did Ancient Egypt become the birthplace of tomb biography?

 
PIIS086919080030828-7-1
DOI10.31696/S086919080030828-7
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Professor, Department of Ancient East
Affiliation:
St. Petersburg University
Novosibirsk National Research State University
Address: St. Petersburg, 11 Universitetskaya Emb.; Novosibirsk, 1 Pirogova
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 4
Pages16-25
Abstract

Tomb biography is the most characteristic genre of ancient Egyptian writing, which is known from the Old Kingdom to the establishment of Christianity. The article investigates why it was in Ancient Egypt that this genre first became widespread.

In the “pre-axial” religions, the mortuary cult was usually provided by the deceased’s relatives and only for a relatively short time; then, his “personal identity” was sort of “dissolved” in his distant descendants’ commemoration of their entire “community of the dead.” Hence, there was no need in tomb biographies:  the closest descendants were generally obliged to perform the cult regardless of the deceased’s merits and achievements –  simply by virtue of kinship solidarity customs. And then, having dissolved in the “community of the dead” the “soul” no longer needed a personal cult, and therefore there was no need to preserve any detailed memories of that deceased.

A unique feature of the ancient Egyptian religion was the belief in the possibility of eternal “individualized” existence of one of a man’s “souls” – his “Double (kA)”, who continued to stay “on earth” thanks to tomb stone architecture and sculpture. However, the Double’s prosperity also depended on the everlasting preservation of the deceased’s memorials and performance of mortuary cult for him – that which the relatives of the deceased were not able to guarantee: personal mortuary cults of non-royal persons rarely lasted in Egypt for more than a century. One could therefore only hope for reverence for this deceased from the entire Egyptian society, as the latter was considered eternal. And this could only be prompted by the “good memory” of the deceased’s virtues and accomplishments, which only tomb biographies could pass on to distant descendants. Thus, the hope for the eternal “individual” survival of the Double, obtained due to stone monuments, forced the Egyptians to speak out about their relationships not only with relatives and colleagues, but with all of mankind (in its ancient Egyptian understanding), thereby giving rise to the world oldest written discourse on morality and sociality with a great many participants.

 

KeywordsAncient Egypt, commemoration of ancestors, mortuary cult, Double, stone memorial, tomb biography
AcknowledgmentThe research was carried out at the expense of the grant from the Russian Science Foundation no. 23-28-00155 “The culture of mutual assistance in the civilization of Ancient Egypt (3rd – first half of the 2nd millennium BC)”, https://rscf.ru/project/23-28-00155/
Received13.08.2024
Publication date25.08.2024
Number of characters22600
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 He who knows one [religion], knows none [Müller, 1873, p. 16]
2 При всем ярком своеобразии духовной культуры Древнего Египта, исследователи редко задаются вопросом, почему та или иная её уникальная черта сложилась и ярко проявилась именно на берегах Нила, отсутствуя или будучи выраженной гораздо слабее в других древних обществах. К сожалению, так обстоит дело и с кладбищенскими жизнеописаниями – «характернейшим»1 и «центральным»2 жанром древнеегипетской письменности, развивавшемся дольше двух с половиной тысячелетий, со Старого царства и до прихода христианства. Египтологии с самого начала было понятно, что таковые создавались для обоснования морального права покойника на заботу потомков о его загробном бессмертии: на почтительное обращение с его кладбищенскими памятниками, исполнение для него хотя бы простейших культовых действий и т.п. Однако в несчетных исследованиях жизнеописаний, включая новейшие пространные коллективные монографии [Living Forever, 2019; Ancient Egyptian Biographies, 2020], даже не поставлен вопрос, почему данная традиция возникла и столь ярко развивалась именно в стране фараонов, а не в других обществах ранней древности. Если, скажем, в Сиро-Месопотамском регионе автобиографические надписи обычно создавались только для правителей и потому немногочисленны, в Египте сохранились тысячи жизнеописаний чиновников, жрецов, военных и даже ремесленников. Эта цивилизация оставила нам больше жизнеописаний, чем любая другая культура древности и средневековья, причем только на берегах Нила они возникли и долгое время существовали как жанр сугубо кладбищенский. 1. [Assmann, 2003, S. 178].

2. [Ancient Egyptian Biographies, 2020, p. 1].
3 Почему же при наличии во всех культурах ранней древности мечты о достижении бессмертия только у египтян возник для этого широко распространенный обычай кладбищенских жизнеописаний? Попробуем ответить на этот вопрос в предлагаемой статье.
4 О продолжительности персональных поминальных культов в религиях «пред-осевого времени»
5 В религиях со слабо разработанными представлениями о непременном загробном воздаянии, исходящем от высших сил, благополучие умершего обычно связывалось с заупокойным культом, совершаемым ему потомками. В ряде религий даже при наличии идеи воздаяния «свыше» одна из составляющих индивидуальности покойника (его «душ») считается способной контактировать с живущими для получения от них заупокойных ритуалов. Но как долго исполняются обеспечивающие это персональные поминальные культы?
6 Если не брать в расчет случаи исключительные – вождей, легендарных героев и предков – в эпоху поздней первобытности память о рядовых «конкретных людях» сохраняется, как правило, в пределах их кровно-родственной группы и только на протяжении «трех-четырех поколений» [История…, 1988, с. 419–420]. Очевидно, что в этих же пределах обычно существует и персональный поминальный культ (cр. [Жамбалова, 2000, с. 268]). В дальнейшем индивидуальность умершего изглаживается из памяти потомков, и он остается адресатом ритуалов лишь как один из множества безымянных «предков» или сливается с ними в некое единое целое.

Number of purchasers: 0, views: 9

Readers community rating: votes 0

1.  Berlev O.D. Social Relations in Ancient Egypt of the Middle Kingdom Era. Moscow: Nauka, 1978 (in Russian).

2. Bolshakov A.O. A Person and Their Double. Saint Petersburg: Aleteiya, 2001(in Russian).

3. Demidchik A.E., Khaprova A.V. “I Am Your Companion on Earth, Fight for Me!”: Mutuality in Ancient Egyptian Letters to the Dead in the End of 3rd – the Beginning of 2nd Millennium BC. Vestnik NSU. Series: History and Philology. 2024. Vol. 23. No. 1: History. Pp. 9–18 (in Russian).

4. Ermakova L.M. Ancestor Worship in Japanese Culture. Shinto – the Way of the Japanese Gods. Vol. 1. Saint Petersburg: Giperon, 2002. Pp. 43–59 (in Russian).

5. Zhambalova S.G. The Profane and Sacred Worlds of the Olkhon Buryats (19th–20th centuries). Novosibirsk: Nauka, 2000 (in Russian).

6. History of the Orient. Vol. 1. The Orient in Ancient Times. Moscow: Vostochnaya literatura, 1997 (in Russian).

7. History of the Primitive Society. The Era of Class Formation. Moscow: Nauka, 1988 (in Russian).

8. Kokina E.A. Some Observations on Usurpation of Noblemen’s Tombs of the Old Kingdom. St. Petersburg Egyptological Readings 2011–2012. Saint Petersburg: The State Hermitage Publishing House, 2013. Pp. 75–86 (in Russian).

9. Kokina E.A. Legal Aspects of the Ownership of Noblemen’s Tombs in the Old Kingdom of Egypt. PhD Thesis. Moscow: MSU, 2014 (in Russian).

10. Kurbanov S.O. The Confucian “Classic of Filial Piety” in the Korean Interpretation. Saint Petersburg: SPbGU, 2007 (in Russian).

11. Malykh S.E. Tens, Hundreds, Thousands: On the Question of the Rationality of the Ancient Egyptian Burial Rites and Funerary Cult. Stratum Plus. 2022. No. 2. Pp. 33–46 (in Russian).

12. Nakorchevskiy A.A. Shinto. Saint Peterburg: Peterburgskoe vostokovedenie, 2000 (in Russian).

13. Sidikhmenov V.Y. China: Pages of the Past. 3rd ed. Moscow: Nauka, 1987 (in Russian).

14. Tokarev S.A. The Early Forms of Religion. Moscow: Politizdat, 1990 (in Russian).

15. Shehab el-Din T.M. Autobiography in Ancient Egypt of the 4th – 8th Dynasties. PhD Thesis. Saint Petersburg: IOS RAS, 1993 (in Russian).

16. Addison J.T. The Modern Chinese Cult of Ancestors. The Journal of Religion. 1924. Vol. 4. Pp. 492–503.

17. Ancient Egyptian Biographies: Contexts, Forms, Functions. J. Stauder-Porchet, E. Frood, A. Stauder (eds.) Atlanta: Lockwood, 2020.

18. Assmann J. Preservation and Presentation of Self in Ancient Egyptian Portraiture. Studies in Honor of William Kelly Simpson. Vol. I. Boston: Museum of Fine Arts, 1996. Pp. 55–81.

19. Assmann J. Erinnerung und Identität – der ägyptische Weg. Geschichts- Erzählung und Geschichts-Kultur: zwei geschichtsdidaktische Leitbegriffe in der Diskussion. Hrsg.: U. Baumgärtner, W. Schreiber. München: Utzverlag, 2001. S. 137–157.

20. Assmann J. Stein und Zeit. 3. Auflage. München: Wilhelm Fink, 2003.

21. Assmann J. Death and Salvation in Ancient Egypt. Ithaca, London: Cornell University Press, 2005.

22. Baines J., Lacovara P. Burial and the Dead in Ancient Egyptian Society: Respect, Formalism, Neglect. Journal of Social Archaeology. 2002. Vol. 2. Pp. 5–36.

23. Berlev O.D. The Eleventh Dynasty in the Dynastic History of Egypt. Studies Presented to Hans Jakob Polotsky. Ed.: D.W. Young. Beacon Hill: Pirtle & Polson, 1981. Pp. 361–377.

24. Bierbrier M.L. Genealogies. Oxford Handbook of Egyptology. Eds.: I. Shaw, E. Bloxam. Oxford: Oxbow Books, 2020. Pp. 809–819.

25. Breasted H.J. The Dawn of Conscience. New York, London: Charles Scribner’s Sons, 1933.

26. Cradic M.S. Embodiments of Death: The Funerary Sequence and Commemoration in the Bronze Age Levant. Bulletin of the American Schools of Oriental Research. 2017. No. 377. Pp. 219–248.

27. Demidchik A.E. Eleventh Dynasty Written Evidence on the Relationship between the KA and the Cult Image. Zeitschrift für Ägyptische Sprache und Altertumskunde. 2015. Bd. 142. S. 35–42.

28. Fowler Ch. Identities in Transformation: Identities, Funerary Rites and the Mortuary Process. The Oxford Handbook of the Archaeology of Death and Burial. L. Nilsson, S. Tarlow (eds.) Oxford: Oxford Academic, 2013. Pp. 510–226.

29. Franke D. Altägyptische Verwandschaftsbezeichungen im Mittleren Reich. Hamburg: Borg, 1983.

30. Gardiner A.H. The Attitude of the Ancient Egyptians to Death & the Dead. Cambridge: Cambridge University Press, 1935.

31. Garland R. The Greek Way of Death. New York: Cornell University Press, 1985.

32. Hannig R. Ägyptisches Wörterbuch. Bd. I. Mainz am Rhein: Philipp von Zabern, 2003.

33. Harrington N. Living with the Dead: Ancestor Worship and Mortuary Ritual in Ancient Egypt. Oxford: Oxbow Books, 2012.

34. Helck W. Die Lehre des Djedefhor und die Lehre eines Vaters an seinen Sohn. Wiesbaden: Otto Harrassowitz, 1984.

35. Jánosi P. The Tombs of Officials. Houses of Eternity. Egyptian Art in the Age of the Pyramids. Do. Arnold, Ch. Ziegler, C. Roehrig (eds.) New York: The Metropolitan Museum of Art, 1999. Pp. 26–39.

36. Living Forever: Self-Presentation in Ancient Egypt. H. Bassir (ed.) Cairo, New York: The American University in Cairo Press, 2019.

37. Malykh S.E. Ancient Egyptian Burial Rites of the Vth and VIth Dynasties: The Problem of Rationality and Symbolism. Chronique d’Égypte. 2018. T. XCIII. Fasc. 185. Pp. 58–76.

38. Mbiti J.S. African Religions and Philosophy. 2nd ed. Oxford, Portsmouth: Heinemann, 1990.

39. Müller F. M. Introduction to the Science of Religion: Four Lectures Delivered at the Royal Institution, with Two Essays on False Analogies, and the Philosophy of Mythology. London: Longmans, Green 1873.

40. Osing J., Moursi M., Arnold Do., Neugebaurer O., Parker R.A., Pengree D., Nur-el-Din M.A. Denkmäler der Oase Dachla: Aus dem Nachlass von Ahmed Fakhry. Mainz am Rhein: Philipp von Zabern, 1982.

41. Parkinson R.B. The Tale of the Eloquent Peasant. Oxford: Griffith Institute, Ashmolean Museum, 1991.

42. Posener G. L’Enseignement loyaliste. Sagesse égyptienne du Moyen Empire. Genève: Librairie Droz, 1976.

43. Quack J.F. Die Lehren des Ani: Ein neuägyptischer Weisheitstext in seinem kulturellen Umfeld. Freiburg, Göttingen: Universitätsverlag, Vandenhoeck & Ruprecht, 1995.

44. Sánchez Casado R. The Ka-servant. Priestly officiants in the Old Kingdom. R. Sánchez Casado, A.J. Morales (eds.) Alcalá de Henares: Editorial Universidad de Alcalá, 2022. Pp. 261–291.

45. Scurlock J. Death and the Afterlife in Ancient Mesopotamian Thought. Civilizations of the Ancient Near East. Ed.: J.M. Sasson. New York: Simon and Schuster Macmillan, 1995. Pp. 1883–1893.

46. Shirai Y. Ideal and reality in Old Kingdom private funerary cults. The Old Kingdom Art and Archaelogy. M. Bárta (ed.) Prague: Czech Institute of Egyptology Faculty of Arts, Charles University in Prague, Publishing House of the Academy of Sciences of the Czech Republic, 2006. Pp. 325–334.

47. Toorn K. van der. Dead That Are Slow to Depart: Evidence for Ancestor Rituals in Mesopotamia. Remembrance of Me: Feasting with the Dead in the Ancient Middle East. V. Rimmer Hermann, J.D. Schloen (eds.) Chicago: Oriental Institute of the University of Chicago, 2014. Pp. 81–84.

48. Vandekerckhove H., Müller-Wollermann R. Elkab VI: Die Felsinschriften des Wadi Hilâl. Brussel: Musées royaux et d’histoire konnklijke musea vor kunst en geschiedenis, Brepols, 2001.

Система Orphus

Loading...
Up