Relations between Czech Republic and Central Asian countries

 
PIIS086919080030537-7-1
DOI10.31696/S086919080030537-7
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Leading Research Associate, Department of Central and Eastern European Studies, Institute of Europe, Russian Academy of Sciences
Affiliation: Institute of Europe, Russian Academy of Sciences
Address: 11-3, Mokhovaya str., Moscow, Russia, 125009
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 4
Pages48-59
Abstract

The article deals with the Czechia's bilateral relations with the countries of Central Asia (CA) at the post-socialist era. Before the special military operation in Ukraine in 2022, the states of the region had not attracted much attention from Prague because of the focus on the Euro-Atlantic states, the small size of the internal market of CA, and prejudices about the non-democratic nature of the local political regimes.Despite the attempts by several Czech politicians to boost relations with Central Asian states, positive dynamics of co-operation was observed only with Kazakhstan, which is an important provider of energy resources. The author notes that the escalation of the Ukrainian crisis in 2022 led to a surge in Czech interest in CA, because of the general policy of the European Union, which declared the importance of promoting the interests of the association in this foreign policy track, Prague's desire to strengthen its own voice in the international stage, and the desire to support local producers, who have acutely felt the consequences of restrictions on exports of their products to Russia. It has been revealed that in 2022–2023, the Czechia's political dialogue with the Central Asian countries visibly strengthened, trade and economic relations increased. In these two years, trade turnover between the CA countries (except Turkmenistan) and the Czechia demonstrated a multiple growth both in absolute and relative terms. However, such an unnatural spurt was justified mainly by using Central Asian states as re-export points for goods intended for shipment to Russia.The author claims that this situation confronts the pragmatic and value-based position of the Czech authorities: on the one hand, they promoted Czech business, by maintaining a high level of relations with Central Asian states, but on the other hand, they also deliberately violated the anti-Russian sanctions, by supplying goods to Central Asia. 

KeywordsCzech Republic, Central Asia, European Union, Kazakhstan, Kyrgyzstan, Uzbekistan, Tajikistan, Turkmenistan.
Received02.08.2024
Publication date25.08.2024
Number of characters30889
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Начало специальной военной операции (СВО) на Украине в феврале 2022 г. ознаменовало начало «глобальной пересборки», сопровождающейся «глубокой трансформацией системы международных отношений» и резким ростом конфронтационности [Европа в глобальной пересборке, 2023, с. 8]. На фоне стремительного разворота России на Восток, подразумевающего форсированный процесс переключения политико-экономической деятельности Москвы с государств «коллективного Запада» на страны Глобального Юга, её евро-атлантические антагонисты также совершали поворот в сторону афро-азиатского региона. В условиях украинского кризиса Европейский союз обратил особое внимание на страны Центральной Азии (Казахстан, Кыргызстан, Таджикистан, Туркменистан, Узбекистан).
2 Брюссель впервые официально указал на важность центральноазиатского региона ещё в 2007 г. на страницах стратегии «ЕС и Центральная Азия: стратегия для нового партнерства» [The EU, 2007]. Спустя 12 лет был опубликован новый документ – «ЕС и Центральная Азия: новые возможности для крепкого партнерства» [The EU, 2019], который развивал идеи Глобальной стратегии ЕС (2016 г.), где четко обозначалась необходимость «инвестиций в устойчивость государств и обществ ЦА» [A Global Strategy, 2016]. Научный сотрудник Института США и Канады Н.А. Гегелашвили отмечала, что после 2019 г. «политика Евросоюза стала характеризоваться большим прагматизмом…», который исходил из «географического положения региона, его энергетических ресурсов, а также ключевой роли, обеспечивающей смычку между Европой и Азией» [Гегелашвили, 2023, c. 120]. Показательно, что ещё в 2011 г. отечественный политолог С.М. Юн считал, что «стратегической задачей» европейских государств в ЦА стало «сокращение влияния России в регионе, консолидация западного, в том числе европейского, вектора международных связей центральноазиатских государств» [Юн, 2011, с. 51].
3 Подобный внешнеполитический вектор ЕС подтвердил себя после обострения российско-украинских отношений в 2022 г., когда Брюссель полностью солидаризовался с США в плане придания своей политики в ЦА откровенно антироссийского характера [Постсоветские государства, 2011, с. 174]. Главный научный сотрудник ИМЭМО РАН Д.Б. Малышева, отмечая сдвиги в европейской политике, указывала на то, что «ЕС ясно демонстрировал стремление к более структурированному экономическому взаимодействию с отходом от акцентирования требований в области демократии и прав человека. Одновременно политика ЕС на постсоветском пространстве становилась всё менее ценностной и всё более геополитической по содержанию» [Постсоветские государства, 2011, с. 166].
4 На фоне усиления деятельности Евросоюза и государств-локомотивов объединения на восточном направлении малые страны-участницы ЕС также начинали предпринимать усилия по освоению этого вектора внешней политики. Показателен пример Чехии, которая до начала украинского кризиса не воспринимала регион целостно, выстраивая отношения с отдельными государствами, прежде всего с Казахстаном. Остальные страны находились за пределами внимания как официальных властей, так и научного сообщества ввиду слабых экономических связей, отдаленного расположения и наличия там политических режимов, тяготеющих к авторитаризму. Неудивительно, что в фундаментальных ежегодных исследованиях Института международных исследований (г. Прага), суммирующих все внешнеполитические события Чехии за конкретный год, никогда не было материалов, комплексно отражающих чешско-центральноазиатские отношения1. Таким образом, в Чехии к моменту начала СВО на Украине отсутствовал научный задел по этой теме. Что касается историографии, созданной за её пределами, то данная тематика также не вызывала интереса у научного сообщества. Однако в публичном дискурсе после 2022 г. внимание к ЦА среди чешских политиков и ученых заметно возрастает. 1. Редкие моменты активизации отношений Праги с ЦА фиксировались в главах, посвященных Дальнему Востоку.

Number of purchasers: 0, views: 8

Readers community rating: votes 0

1. Havel did not have time to present the award to Askarov. Azattyk. 20.12.2011 (in Russian) https://clck.ru/39tG86 (accessed: 11.03.2024).

2. Gegelashvili N. The Role of the US and the EU in Central Asia in the New Geopolitical Realities. Russia and New States of Eurasia. 2023. No. 2(59). Pp. 112–126 (in Russian).

3. Europe in the Global Reassembly. A. Gromyko (ed.). Moscow: IE RAS, Ves Mir, 2023 (in Russian).

4. Kasym-Jomart Tokayev Met the Prime Minister of the Czech Republic Petr Fiala. President of the Republic of Kazakhstan. 24.04.2023 (in Russian) https://clck.ru/39tKqU (accessed: 11.03.2024).

5. Kyrgyzstan – Czech Republic. From “Intergelpo” to Parliamentarism. Azattyk. 16.03.2016 (in Russian) https://clck.ru/39tK5P (accessed: 11.03.2024).

6. Melnikovová L., Fingerland J. Kazakhstan and the Czech Republic: Distance is not a Hindrance. Kazakhstan in Global Processes. 2015. No. 4. Pp. 56–64 (in Russian).

7. Post-Soviet States at the Present Stage: Domestic Political Dynamics and the Search for Development Paths. Moscow: IMEMO RAS, 2024 (in Russian).

8. Czech Republic and Uzbekistan Need Further Expansion of Bilateral Cooperation. RIA Novosti. 14.09.2004 (in Russian) https://clck.ru/39tJ7c (accessed: 11.03.2024).

9. Czech Republic and Kyrgyzstan Identify Priorities for Cooperation. Azattyk. 10.09.2004 (in Russian) https://clck.ru/39tJqN (accessed: 11.03.2024).

10. Yun S.M. Comparative Analysis Policy of Germany, Britain and France in Central Asia. Comparative Politics Russia. 2011. No. 4(6). Pp. 50–64 (in Russian).

11. A Global Strategy for the European Union’s Foreign and Security Policy. European Union. June 2016. https://clck.ru/39tKxj (accessed: 11.03.2024).

12. České firmy láká Střední Asie: Podnikatelé budou jednat v Kazachstánu, Tádžikistánu a Uzbekistánu. BusinessInfo. 03.02.2017. clck.ru/39tGus (accessed: 11.03.2024).

13. Český obranný průmysl má v Kazachstánu dobrou pověst. MZV ČR. 27.09.2023. https://clck.ru/39tSLu (accessed: 11.03.2024).

14. Chupilkin M., Javorcik B., Plekhanov A. The Eurasian Roundabout: Trade Flows into Russia through the Caucasus and Central Asia. EBRD Working Paper. 02.2023. https://clck.ru/39tSMo (accessed: 11.03.2024).

15. Exportní a investiční příležitosti České republiky ve Střední Asii v návaznosti na měnící se tranzitní a infrastrukturní podmínky region. Prague: Metropolitní univerzita. https://clck.ru/39tPRp (accessed: 11.03.2024).

16. Fürst R., Kizeková A., Kožíšek D. The Czech Foreign Policy in the Asia Pacific Improving Balance, Mostly Unfulfilled Potential. Czech Foreign Policy Analysis 2017. Prague: Institute of International Relations, 2018. Pp. 221–236.

17. Kazakhstan Is Breaking Out of Russia’s Grip. FP. 16.09.2022. https://clck.ru/39tPSs (accessed: 11.03.2024).

18. Koncepce zahraniční politiky České republiky. MZV ČR. 13.07.2015. https://clck.ru/39tFbT (accessed: 11.03.2024).

19. Koncepce zahraniční politiky České republiky. MZV ČR. 20.07.2011. https://clck.ru/39tFeS (accessed: 11.03.2024).

20. Pohyb zboží přes hranice (PZpH). Český statistický úřad. https://apl.czso.cz/pll/stazo/STAZO.STAZO (accessed: 11.03.2024).

21. The EU and Central Asia: New Opportunities for a Stronger Partnership. European Commission. 15.05.2019. https://clck.ru/39tPZC (accessed: 11.03.2024).

22. The EU and Central Asia: Strategy for a New Partnership. European Parliament. 2007. https://clck.ru/39tPYK (accessed: 11.03.2024).

23. Zemánek L. Czech Republic External Relations Briefing: Foreign Policy in 2023: Clashing with Reality. China – CEE Institute Briefing. Vol. 68. No. 4. https://clck.ru/39tPVP (accessed: 11.03.2024).

24. Zemánek L. Petr Fiala’s Tour to Asia: Political and Economic Cooperation. China – CEE Institute Briefing. Vol. 62. No. 4. https://clck.ru/39tPWR (accessed: 11.03.2024).

25. Zpráva o vývoji platební bilance — 2022. ČNB. 01.07.2023. https://clck.ru/39tPXB (accessed: 11.03.2024).

Система Orphus

Loading...
Up