Prospects for a New Somali National Security Architecture

 
PIIS086919080029916-4-1
DOI10.31696/S086919080029916-4
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Deputy Head of Chair
Affiliation: Oryol Law Institute of the Ministry of the Interior of the Russian Federation named after V. V. Lukyanov
Address: Oryol, Ignatova street, 2
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 4
Pages135-146
Abstract

In the 21-st century, Somalia remains one of the epicenters of instability in Africa. The country is suffering from state fragility, terrorism and different non-traditional security threats, which already obtain regional dimension.

 

The United Nations (UN), the African Union (AU), the European Union (EU), the Inter-Governmental Authority on Development (IGAD) have taken a numerous action for internal conflict resolution, but these efforts have had varying results. For example, in Somalia the UN peacekeeping suffered one of the biggest failures of the 20-th century. 

 

A new integrated approach to stabilization is related to the London 2017 Conference on Somalia decision to transfer the authority for internal stability to the Somalia Security Forces. This important step can be considered as confirmation by the world community of the national government responsibility for the situation in the country. The implementation of this scenario may be possible due to long-term international support to the national security forces capacity building.

 

The upcoming AU mission withdrawal period underscores the relevance of Somalia security models’ studies taking into account sub-regional factors.

 

The results of the study show that the political will and readiness of the Somalian authorities to accept responsibility for the situation in the country can be considered as the fundamental conditions for a new National Security Architecture model. In a worst-case scenario, Somalia may seek assistance from the sub-regional organizations that are increasingly active in resolving internal conflicts. Membership in the East African Community (EAC) expands the prospects for sub-regional assistance to Somalia internal security sector.

 
KeywordsUN, AU, EU, Somalia, peacekeeping, National Security Architecture, sub-regional organizations
Received11.06.2024
Publication date25.08.2024
Number of characters27252
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Более 40 лет ООН и партнеры по миротворчеству прилагают усилия для урегулирования внутреннего конфликта в Сомали, которое по данным Института по исследованиям в сфере безопасности наряду с Южным Суданом входит в пятерку самых небезопасных государств мира [The state of peace and security in East Africa 2021, р.1].
2 Для стабилизации обстановки в стране в 1992–1995 гг. были последовательно развернуты две миротворческие операции, неудачи которых послужили основанием для кардинального пересмотра подходов ООН к миротворчеству [Шагалов 2005, Пархоменко 2020, Урнов 2022].
3 Важно отметить, что после вывода миротворческих сил ООН проявила политическую волю и приняла решение сохранить присутствие в стране в формате специальной политической миссии – Политического отделения ООН для Сомали (UNPOS)1. 1. UNPOS находилась вне территории Сомали около 17 лет и официально вернулась в столицу Сомали г. Могадишо только в 2012 г. (прим. авт.).
4 Наряду с действиями в поддержку политического процесса ООН совместно с партнерами различного уровня, органами государственного управления и организациями гражданского общества Сомали разрабатывала новые подходы к стабилизации ситуации в стране, основанные на разделении сфер ответственности субъектов миротворчества.
5 Некоторые аспекты действий мирового сообщества по урегулированию в Сомали нашли отражение в публикациях российских авторов [Шагалов, 2005; 2011; Ютяева, 2021; Пархоменко, 2020; Денисова, Костелянец, 2023], но комплексного исследования перспектив формирования новой архитектуры безопасности Сомали и возможной роли в данном процессе субрегиональных акторов проведено не было. При исследовании перспектив новых подходов к стабилизации в Сомали наряду с российскими источниками были использованы публикации иностранных авторов [Sawyer, 2021; Wepundi, Sharamo, 2021; Day, Hunt, 2023; Wario, Hassen, 2023].
6 Методология исследования основана на междисциплинарном подходе, позволяющем учесть все многоплановые аспекты деятельности по урегулированию внутреннего конфликта в Сомали, а также системном подходе, логически подтверждающем взаимосвязь и целостность многолетних миротворческих усилий глобального, региональных, субрегиональных и национальных акторов.
7

НОВЫЕ ФОРМАТЫ ВЗАИМОДЕЙСТВИЯ ПО ОСИ «ООН-АС» ДЛЯ СТАБИЛИЗАЦИИ СИТУАЦИИ В СОМАЛИ

8 Важным этапом в процессах урегулирования конфликта в Сомали стало принятое в январе 2007 г. Советом мира и безопасности (СМБ) АС решение о развертывании миссии региональных стабилизационных сил. Это решение было подкреплено 20 февраля 2007 г. СБ ООН, уполномочившим АС на основании главы VII Устава ООН развернуть Миссию Африканского союза в Сомали (AMISOM) [S/RES/1744, 2007].
9 Утвердив мандат AMISOM ООН предприняла попытку передать ответственность за «силовое миротворчество» региональным силам безопасности, приняв на себя мероприятия по материально-технической поддержке их деятельности [Шагалов, 2011, с. 212]. Данный подход в определенной мере возможно рассматривать как поддержку на уровне ООН реализации принципа «африканских решений для африканских проблем» [Денисова, Костелянец, 2023, с. 453].

Number of purchasers: 0, views: 9

Readers community rating: votes 0

1. Denisova T.S., Kostelyanets S.V. African Solutions to African Problems: Peacekeeping Efforts of the African Union and African Regional Organizations. Vestnik RUDN. International Relations. 2023. Vol. 23 No. 3. Pp. 451-465. – DOI 10.22363/2313-0660-2023-23-3-451-465 (in Russian)

2. Ivkina N.V., Loshkariov I.D. The Problem of the EU’S Defense Identity: The Peacekeeping Experience in Africa Vostok (Oriens). 2023. No. 5. Pp. 81–91 (in Russian)

3. Kostelyanets S.V. IGAD: from drought resilience initiatives to conflict resolution. Resolving Political-Military Conflicts in Africa: The Role of Regional Organizations. Ed. S.V. Kostelyanets, A.A. Tkachenko. Moscow: Institute for African Studies of the Russian Academy of Sciences, 2017. Pp. 9-15 (in Russian)

4. Mezhpravitel'stvennaya organizatsiya po razvitiyu (IGAD). MID Rossijskoj Federatsii. https://www.mid.ru/ru/foreign_policy/rso/afrikanskie-organizacii/1733714/ (accessed 07.01.2024).

5. Parlanova A.T.K. Foreign Aid to Somalia: Compassionate Donors or Strategic Interests? Topical issues of contemporary international relations. 2015. No. 5. Pp. 113–118 (in Russian)

6. Parkhomenko V.К. USA - Somalia: Escalation of US Participation in the War with Al-Shabaab. USA & Canada: Economics, Politics, Culture. 2020. Vol. 50, No. 4. Pp. 100–113. – DOI 10.31857/S268667300012651-6 (in Russian)

7. Rossiya-Vostochnoafrikanskoe soobschestvo – VAS. MID Rossijskoj Federatsii. https://www.mid.ru/ru/foreign_policy/rso/afrikanskie-organizacii/1741809/ (accessed 07.01.2024).

8. Tishkov, S. A. The activities of UN multidimensional peacekeeping missions: modern paradigm, imperatives of improvement. PhD (Politics) dissertation. Oryol, 2011 (In Russian)

9. Urnov A.Yu. USA Policy in Sub-Saharan Africa. Journal of the Institute for African studies. 2022. No. 3(60). Pp. 6-25 – DOI 10.31132/2412-5717-2022-60-3-6-25 (in Russian)

10. Shagalov V.A. The Peace-Making Operation of the UN in Somalia in 1992-1995. Uchenye Zapiski Kazanskogo Universiteta. Seriya Gumanitarnye Nauki. 2005. Vol. 147, No. 1. Pp. 157-177. (in Russian)

11. Shagalov V.A. The Civil War in Somalia and the Peacekeeping operation of African Union. Uchenye Zapiski Kazanskogo Universiteta. Seriya Gumanitarnye Nauki. 2011. Vol. 153, No. 1. Pp. 207-216. (in Russian)

12. Iutiaeva I.R. African Union as a Peacekeeper: is the Mission Possible? Vostok (Oriens). 2021. No. 3. Pp. 193–201. – DOI 10.31857/S086919080014989 (in Russian).

13. About EUCAP Somalia. https://www.eeas.europa.eu/eucap-som/about-eucap-somalia_en?s=332 (accessed 21.01.2024).

14. AMISOM Hands Over a New Police Station to Somali Police Force. https://amisom-au.org/2016/02/amisom-hands-over-a-new-police-station-to-somali-police-force/ (accessed 08.01.2024).

15. AMISOM hands over Motorcycles to the Somali Police Force. https://amisom-au.org/2015/10/amisom-hands-over-motorcycles-to-the-somali-police-force/ (accessed 08.01.2024).

16. ATMIS Hands Over Newly Constructed Police Station at Jowhar Airport in Hirshabelle State. https://atmis-au.org/atmis-hands-over-newly-constructed-police-station-at-jowhar-airport-in-hirshabelle-state/ (accessed 08.01.2024).

17. Communiqué of the Third Heads of State Conclave on the Democratic Republic of Congo. 2022. https://www.eac.int/communique/2504-communiqué-the-third-heads-of-state-conclave-on-the-democratic-republic-of-congo-the-nairobi-process (accessed 12.01.2024).

18. Communiqué of the 22-nd Ordinary summit of the East African Community Heads of State. 2022. https://www.eac.int/communique/2537-communiqué-of-the-22nd-ordinary-summit-of-the-east-african-community-heads-of-state (accessed 12.01.2024).

19. Day A., Hunt C.T. A Perturbed Peace: Applying Complexity Theory to UN Peacekeeping. International Peacekeeping. 2023. Vol. 30. No. 1. Pp. 1-23. – DOI: 10.1080/13533312.2022.2158457.

20. East African Community. https://www.eac.int/ (accessed 12.01.2024).

21. European Union Naval Force Somalia Military Operation ATALANTA. https://www.eeas.europa.eu/eu-navfor-somalia/european-union-naval-force-somalia-military-operation-atalanta_und_en (accessed 21.01.2024).

22. EUTM Somalia in Figures. https://www.eutm-somalia.eu/ (accessed 08.01.2024).

23. Montclos M-A. Boko Haram, une exception dans la mouvance djihadiste? Politique étrangère. 2015. Vol. 80, No. 2. – DOI:10.3917/pe.152.0147.

24. MNJTF Mandate. https://mnjtffmm.org/mandates/ (accessed 07.01.2024).

25. Okeke J.M. Blended Stabilisation? Experiences from the Lake Chad Basin region. ACCORD Conflict & Resilience Monitor, November 25, 2020. https://www.accord.org.za/analysis/blended-stabilisation-experiences-from-the-lake-chad-basin-region/ (accessed: 05.01.2024).

26. S/RES/1744. 2007. https://www.un.org/securitycouncil/ru/content/resolutions-adopted-security-council-2007 (accessed 07.01.2024).

27. S/RES/2520. 2020. https://www.un.org/securitycouncil/ru/content/resolutions-adopted-security-council-2020 (accessed 07.01.2024).

28. S/RES/2628. 2022. https://www.un.org/securitycouncil/ru/content/resolutions-adopted-security-council-2022 (accessed 07.01.2024).

29. S/RES/2710. 2023. https://daccess-ods.un.org/tmp/6342246.53244019.html (accessed 07.01.2024).

30. S/2023/758. 2023. https://unsom.unmissions.org/secretary-generals-reports (accessed 08.01.2024).

31. S/2016/951. 2016. https://www.un.org/securitycouncil/ru/content/reports-submitted-transmitted-secretary-general-security-council-2016 (accessed 07.01.2024).

32. S/2023/574. 2023. https://www.un.org/securitycouncil/ru/ontent/reports-submitted-transmitted-secretary-general-security-council-2023 (accessed 07.01.2024).

33. Sawyer K. Can the East African Community stabilize eastern DRC? ISS Today, November 01, 2022. https://issafrica.org/iss-today/can-the-east-african-community-stabilise-eastern-drc (accessed 07.01.2024).

34. Sherman J., Sarfate A., Dahir I. The Future of UN Peacekeeping and Parallel Operations. International Peace Institute. https://www.ipinst.org/wp-content/uploads/2021/01/Future-of-Peace-Operations-and-Parallel-Forces-js.pdf. (accessed: 05.01.2024).

35. The Agreement Establishing the Inter-Governmental Authority on Development (IGAD). https://igad.int/ (accessed 07.01.2024).

36. Wario H., Hassen R. Too much, too fast? Somalia joins the East African Community. ISS Today, November 01, 2023. https://issafrica.org/iss-today/too-much-too-fast-somalia-joins-the-east-african-community (accessed 07.01.2024).

37. Wepundi M., Sharamo R.D. The state of peace and security in East Africa. ISS Monograph 205, 2021. https://issafrica.org/research/monographs/the-state-of-peace-and-security-in-east-africa (accessed: 05.01.2024).

38. Zabala M.L. Assessing the Effectiveness of the Multinational Joint Task Force. ACCORD Conflict & Resilience Monitor, February 24, 2023. https://www.accord.org.za/analysis/assessing-the-effectiveness-of-the-multinational-joint-task-force/# (accessed 07.01.2024).

Система Orphus

Loading...
Up