Shenekhen Buryats in the Era of "Socialist Modernisation" in China

 
PIIS086919080029847-8-1
DOI10.31696/S086919080029847-8
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Professor
Affiliation: Federal State Budgetary Educational Institution of Higher Education "Irkutsk State University"
Address: Russian Federation, Irkutsk
Occupation: Chief Researcher
Affiliation: Federal State Budgetary Institution of Science "Institute for Mongolian, Buddhist and Tibetan Studies, Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences"
Address: Russian Federation, Ulan-Ude
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 3
Pages69-80
Abstract

   This article explores the transition of the Shenekhen Buryat group from communal isolation and subsistence economy to participation in the dynamic modernisation processes in China. This ethnic group is presented as economically self-sufficient, culturally detached from the host society by a system of ancestral ties, language, traditions, customs, and capable of maintaining structures of sociality. The authors raise questions about how the transition to market relations affects the character and way of the group life, what are the shifts in culture, social structure, lifestyle, and what are the prospects for the very existence of this relatively small group under conditions of openness and market economy. The article shows how communalism is gradually eroding, a qualitatively different level of integration into Chinese society is emerging, and the Shenekhen Buryats are entering a period of fierce competition for education, jobs and resources. New technologies of power and control, along with traditional ones, cannot but undermine the former communal isolation. It is concluded that the group that has survived and strengthened community solidarity in an era of severe cataclysms has the prospect of undergoing social and cultural erosion in a period of growing material prosperity and the emergence of new professional, social and cultural lifts. The article is based on the materials of field researches of one of the authors during her trips to the IMAR PRC, informal interviews with Shenekhen Buryats, memoirs of the community representatives, published research papers, and mass media materials.

KeywordsShenekhen Buryats, diaspora group, insularity, consolidation, modernisation, market economy, competition
AcknowledgmentThe article was prepared within the framework of government assignments: the project “Russia and Inner Asia: the dynamics of geopolitical, socio-economic and intercultural interaction (XVII–XXI centuries)”, No. 121031000243–5
Received19.05.2024
Publication date16.06.2024
Number of characters27445
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Небольшая общность шэнэхэнских бурят в Китае не обделена вниманием отечественных и зарубежных исследователей. Ей посвящены работы Д.Ц. Бороноевой [Бороноева, 2011, с. 186–190; Бороноева, 2000], З. Шмыта [Шмыт, 2013], М.С. Михалёва [Михалёв, 2017, с. 108–120], ряда других авторов, серия наших статей [Балдано, Дятлов, 2008, с. 164–192; Балдано, 2015, с. 282–304]. Однако появляются все новые проблемы и сюжеты, вводятся в научный оборот новые источники. Интересна сама драматическая история этой небольшой группы бурятских беженцев во Внутреннюю Монголию. В Бурятии осмысление и оценка их судьбы стали важным фактором процесса нациестроительства, о чем свидетельствуют бурные дискуссии вокруг спектакля «Ветер минувших времен» Бурятского театра драмы им. Х. Намсараева [Дятлов, Балдано, 2017, с. 308–333].
2 Для исследователей – это замечательная площадка для изучения миграционных и диаспоральных проблем. Кроме того, это еще и текущий процесс, многие феномены которого выражены как тенденции с открытыми перспективами. Китай – страна информационно закрытая. Национальные отношения – тема политически острая и закрытая вдвойне. Поэтому не хватает источников. Однако имеются материалы наблюдений многолетних экспедиций, много информации появляется в интернете. Теоретические инструменты для анализа дали работы Р. Брубейкера [Brubaker, 2005; Брубейкер, 2012], Г. Шеффера [Шеффер, 2000; 2003], У. Сафрана [Сафран, 2004], Й. Шайна и А. Барта [Шайн, Барт, 2015], посвященные проблеме диаспор.
3

ИСХОД И САМОИЗОЛЯЦИЯ

4 Бежавшие от потрясений Гражданской войны и социалистических преобразований буряты – выходцы из России – осели в области Барга Внутренней Монголии Китая, в районе реки Шэнэхэн, основав этнокультурную группу шэнэхэнских бурят. Приток мигрантов продолжался до 1933 г. Точных официальных данных о численности группы нет, но все наблюдатели сходятся в том, что она колебалась в пределах шести – девяти тысяч человек.
5 Это было бегство в другую страну, но осуществленное в традиционной форме откочёвки. Удалось сохранить материальную основу экономической жизни и социальной организации – скот. Не была разрушена родовая структура, сохранилась традиционная элита, которая заранее получила согласие китайских властей на переселение. Воспроизводство традиционной социальной структуры, образа жизни и хозяйственного уклада, привычных властных отношений было результатом ухода родовыми группами, со скотом. Стимулом к консолидации и созданию новой этнолокальной группы стал отрыв от основного этнического массива. Характерно, что при этом не произошло маргинализации. Шэнэхэнские буряты формировались как замкнутое изолированное сообщество, ведущее натуральное хозяйство в форме полукочевого скотоводства.
6 Старожильческое население не проявило недоброжелательства или вражды к мигрантам. Возможно, это объяснялось близким родством бурят и баргутов, их давними и тесными историческими связями. При этом не менее родственные племена встретили шэнэхэнских бурят неласково, когда часть их откочевала в 1920–1930-х гг. подальше от советской границы. Для разрешения конфликта из-за пастбищ пришлось прибегнуть к посредничеству буддистского иерарха Панчен-ламы. В Шэнэхэне такого конфликта не возникло, т. к. власти выделили для пастбищ выморочные после эпидемии земли. Необходимость в повседневном общении с соседями, а тем более, продвинутая интеграция не были актуальны при ведении традиционного скотоводства. Смешанных браков, даже с родственными баргутами, почти не было. Численность группы и ее родовое разнообразие позволили выстроить замкнутую систему с достаточным количеством собственных брачных партнеров.

Number of purchasers: 0, views: 23

Readers community rating: votes 0

1. Abida C., Bolod Z., Dimchig B., Lhamsuren S. A Contemporary Historical Overview of the Shenekhen Buryats. Local Features of the Buryat Ethnic Community of Inner Mongolia of the People's Republic of China. Ulan-Ude: Buryat State University Publishing House, 2005. Pp. 23-38 (in Russian)

2. Aktamov I. G., Badaraev D. D., Wan I. D. The System of Life Support of Inner Mongolia of the PRC: Theoretical Model and Practical Realization. Sociological Science and Social Practice. 2021. No. 2. Vol. 9. Pp. 147–-162 (in Russian)

3. Badaraev D.D. Nomadism in the ARVM of the PRC under Conditions of Industrial Pressure of Pasture Territories. Power. History and Archaeology. 2016. No. 5. Pp. 139–145 (in Russian)

4. Baldano M., Dyatlov V. Shenekhen Buryats: from Diaspora to Diaspora? Diaspora. 2008. No. 1. Pp. 164–192 (in Russian)

5. Baldano M. The Process of Nation-Building in Modern Buryatia: Cross-Border Challenges – Risks and Opportunities. Transboundary Challenges to the Nation-State. Saint Petersburg: Intersocis, 2015. Pp. 282–-304 (in Russian)

6. White Paper «China's National Policy and the Common Prosperity and Development of All Nationalities». http://russian.china.org.cn/government/ archive/baipishu/ txt/2009- 12/14/content_19062289_6.htm (accessed: 15.11.2023) (in Russian)

7. Boronoeva D.Ts. The Concept of «Motherland» in the Ideology and Practice of Buryat Diasporas. Izvestia Tomsk Polytechnic University. Vol. 319. No. 6. Pp. 186–190 (in Russian)

8. Boronoeva D.Ts. Religious Traditions in the Ethnic Culture of the Buryats of Inner Mongolia of the PRC. Sketches of History and Culture of the Buryats of Inner Mongolia of the PRC. Ulan-Ude: Buryat State University, 2000. Pp. 91-110 (in Russian)

9. Brubaker R. Ethnicity without Groups. Trans. from English by I. Borisova; ed. by Ya. Okhonko. Moscow: HSE Publishing House, 2012. 408 p. (in Russian)

10. Brubaker R. The “Diaspora” Diaspora. Ethnic and Racial Studies. 2005. Vol. 28. № 1. Pp. 1–19 (in English)

11. Grafov D. Digital Technologies of Power Control: Social Trust System in the PRC. Technologies Changing the World: Applications and Effects in the World and in the East. Comp., sc. and lit. ed. S.A. Panarin. Saint Petersburg: Nestor-Istoriya, 2021. Pp. 160–190 (in Russian)

12. Dyatlov V.I., Baldano M.N. «The Wind of Bygone Times»: Shenekhen Buryats in the Socio-Political Discussions of Modern Buryatia. Migrations and Diasporas in the Mongolian World: Strategies and Practices of Transcultural Interaction. Ulan-Ude: Buryat Scientific Centre SB RAS Publishing House, 2017. Pp. 308–333 (in Russian)

13. Chinese organized attack on Buryat pastures in Shenekhen (in Russian) ARD. August 6, 2017]. http://asiarussia.ru/news/17215/ (accessed: 13.11.2023)] (in Russian)

14. Mazhinsky S.V. Features of Agrarian Transformations by the Communist Party of China in Inner Mongolia in the Period from 1947 to 1949. Bulletin of Tomsk State University. History. 2013. No. 6 (26). Pp. 100-102 (in Russian)

15. Mikhalev M.S. The Art of Being Unassimilated. Strategies of Shenekhen Buryats in the Context of the Russian-Chinese Border. Proceedings of the Laboratory of Ancient Technologies. 2017. V. 13. № 4. Pp. 108-120 (in Russian)

16. Safran W. A Comparative Analysis of Diasporas. Reflections on Robin Cohen's Book “World Diasporas”. Diasporas. 2004. No. 4. Pp. 138–162 (in Russian)

17. Sogtyn Zh. Shenekhen Buryat-Mongols. Hulunbuir: Publishing House of the Inner Mongolia Cultural Committee, 2011, 216 p. (in Old Mongolian)

18. Solov'ev A.V., Tarasov A.P. Garmayev Urzhin. Small Encyclopedia of Transbaikalia. International Relations. Ed. R.F. Geniatulin. Novosibirsk: Nauka, 2012. Pp. 151–152 (in Russian)

19. Uradyn E. Bulag. From Inequality to Difference: Colonial Contradictions of Class and Ethnicity in “Socialist” China. Cultural Studies. No. 14 (3/4). 2000. Рp. 531-561 (in English)

20. Hobsbawm E. The Invention of Tradition. Bulletin of Eurasia. 2000. No. 1. Pp. 47–-62 (in Russian)

21. Schein J., Barth A. Diasporas and the Theory of International Relations. Modern Science of International Relations Abroad: In 3 vol. Vol. 2. Ed. by I.S. Ivanov. Moscow: NPRSMD, 2015. Pp. 961–995 (in Russian)

22. Schaeffer G. Diasporas in World Politics. Diasporas. 2003. No. 1. Pp. 162–184 (in Russian)

23. Szmyt Z. «Modern Nomads». Anthropological Sketches of Modern Buryat Migrations in Russia. Irkutsk: Ottisk, 2013. 174 p. (in Russian)

24. Szmyt Z. The Border as a Resource, the Border as a Time Vehicle. Social Representations of Diasporas in the Russian-Chinese Borderland. Migration Studies – Review of Polish Diaspora. 2023. No. 2 (188). Pp. 139–158 (in Polish)

Система Orphus

Loading...
Up