Use of the Lexeme Ṣalāt in the Quran: Rhetorical and Emotive Components in the Context of Religious Identity

 
PIIS086919080028694-0-1
DOI10.31857/S086919080028694-0
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: PhD (Philology), Senior Lecturer, Chair of Arabic Philology, Department of Asian and African Studies, Saint-Petersburg State University, Saint-Petersburg, Russia.
Address: ,
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 6
Pages150-159
Abstract

Ritual prayer (ṣalāt) plays an important role in Islamic ritual practice, as well as in the construction of Islamic identity. The article discusses various narrative contexts in which the lexeme ṣalāt occurs in the Quranic text. Special attention is paid to the emotive and rhetorical component. The most typical contexts are: (1) the relation of this term to stories about the prophets of the past; (2) the obligatory of its performance for the ‘People of the Book’; (3) prayer as a basis for considering someone a believer; (4) condemnation of ostentatious prayer; (5) its apotropaic properties. Thus, ritual prayer is one of the most important criteria that distinguishes a believer from an unbeliever: the obligation to pray is assigned to every person who believes in God. At the same time, Jews and Christians are criticized for neglecting this duty. The Quranic fragments, calling for the prayer, contain formulas, regardless of whether they are put into the mouth of any of the prophets of the past or Muhammad himself. Prayer, despite being a difficult duty, is able to protect a believer from the intrigues of supernatural beings. Thus, ritual prayer, already in the earliest Muslim community, was an important tool for establishing religious identity and evidence of faith in God. The very concept of ritual prayer in the Quranic text, regardless of its chronology and the evolution of this lexeme as a religious term, is one of the most important criteria of faith, a distinctive sign of belonging to a community of believers.

Keywordsṣalāt, ritual prayer, Quran, Muhammad, Islamic community, emotive analysis, contextual analysis
AcknowledgmentThe research was supported by Russian Science Foundation (project no. 22-28-01046, https://rscf.ru/en/project/22-28-01046/.
Received20.12.2023
Publication date26.12.2023
Number of characters24697
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 ВВЕДЕНИЕ
2 Ритуальная молитва, намаз или салят (ṣalāt), имеет большое значение в исламе, являясь одним из пяти его столпов, т.е. обязательных религиозных практик. Он выполняется пять раз в день и напоминает мусульманам о их обязательствах перед Аллахом. Ритуальная молитва помогает мусульманам поддерживать связь со своим Творцом, концентрироваться на своих мыслях и рефлексии, а также успокаивать свой дух и находить внутренний покой. Она служит важным средством в практике ислама для достижения духовной благодати, морального и физического здоровья. Немаловажно, что ежедневная молитва помогает мусульманам быть более дисциплинированными и организованными в своей жизни, подталкивая мусульман к тому, чтобы быть ответственными за свое время и упорядочивать свои действия в пределах дня.
3 Необходимо отметить, что салят может быть как индивидуальным, так и коллективным ритуалом, который выполняется совместно мусульманами в мечети или другом общем месте для молитвы. Таким образом, он также имеет большое значение в формировании идентичности мусульман. Он помогает укрепить чувство солидарности и заявить о своей принадлежности к мусульманской общине. Помимо этого, общая молитва помогает мусульманам оставаться связанными с традициями и наследием своей культуры. Через нее мусульмане могут поддерживать связь с своей верой, традициями и культурой. Выполнение ритуальной молитвы является неотъемлемой частью исламской традиции, которая уходит своими корнями во времена пророка Мухаммада.
4 Салят – важный фактор сплоченности мусульманской общины, так как все мусульмане, находящиеся в одном месте, молятся одновременно в направлении Каабы в Мекке. Во время ритуальной молитвы читаются строго определенные формулы на арабском языке, что способствует поддержанию единства верующих во всем мире, вне зависимости от их родного языка и культурной принадлежности. Таким образом, салят не только является религиозным обрядом для мусульман, напоминающим о верности религии и обязательствах перед Богом, помогающим достичь духовной гармонии и благополучия, но и укрепляет социальную связь между мусульманами, как на уровне отдельной местной общины, так и в масштабах всемирной общности мусульман, уммы.
5 В этой связи приобретает особую важность исследование значения этого термина в Коране, в том числе в контексте формирования взглядов ранней исламской общины на другие религиозные группы. На примере термина ṣalāt удобно рассмотреть механизмы конструирования собственной, уникальной идентичности мусульманской общины на самых ранних этапах ее формирования. Один из ключевых элементов этого процесса заключается в придании ключевым религиозным терминам соответствующей эмоциональной окраски и наделении их особым значением, выходящим за рамки непосредственного опыта членов общины.

Number of purchasers: 0, views: 117

Readers community rating: votes 0

1. The Quran. Tr. by I.Y. Krachkovsky. Moscow: Nauka, 1986 (in Russian).

2. Oparin D.A. Contemporary Muslim Space in Moscow: North Caucasian Dhikr and Central Asian Religious Practices. Ethnographic Review. 2017. No. 4. Pp. 115–130 (in Russian).

3. Rodionov M.A. Cultural Memory and Measured Speech in the South of Arabia: Hadhramaut. St. Petersburg: MAE RAN, 2014 (in Russian).

4. Rozov V.A. Contextual and Emotive Analysis of the Lexeme dhikr in the Qurʼan. Islamic Studies. 2022. Vol. 13. No. 4 (54). Pp. 61–74 (in Russian).

5. Frolov D.V. Commentary on the Quran. Thirtieth juz’. Vol. 3. Suras 98–114. Мoscow: Vostochnaya Kniga, 2014 (in Russian).

6. Shakhbanova M.M. Ritual Behavior of the Urban Population of Dagestan. Caucasian Science Bridge. 2021. Vol. 4. No. 3 (13). Pp. 18–27 (in Russian).

7. Becker C.H. On the History of Muslim Worship. The Development of Islamic Ritual. G. Hawting (ed.). London & New York: Routledge, 2016. Pp. 49–74.

8. Bowen J.R. Salat in Indonesia: The Social Meanings of an Islamic Ritual. Man, New Series. 1989. Vol. 24. No. 4. Pp. 600–619.

9. Böwering G.P. Prayer. Encyclopedia of the Quran. Vol. IV. Leiden & Boston: Brill, 2004. Pp. 215–230.

10. Denny F.M. Islamic Ritual: Perspectives and Theories. Approaches to Islam in Religious Studies. Tucson: The University of Arizona Press, 1985. Pp. 63–77.

11. Fudge B. Mimesis and the Representation of Reality in the Qurʾan. Non Sola Scriptura: Essays on the Qur’an and Islam in Honour of William A. Graham. B. Fudge, K. Ghanea Bassiri, Ch. Lange, S. Bowen Savant (eds.). London & New York: Routledge, 2022. Pp. 44–65.

12. Ghanea Bassiri K. The Masjid in the Qurʾan. Non Sola Scriptura: Essays on the Qur’an and Islam in Honour of William A. Graham. B. Fudge, K. Ghanea Bassiri, Ch. Lange, S. Bowen Savant (eds.). London & New York: Routledge, 2022. Pp. 66–90.

13. Goitein S.D. Studies in Islamic History and Institutions. Leiden & Boston: Brill, 2010.

14. Hallaq W.B. The Origins and Evolution of Islamic Law. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.

15. Henkel H. Between Belief and Unbelief Lies the Performance of Salāt: Meaning and Efficacy of a Muslim Ritual. The Journal of the Royal Anthropological Institute. 2005. Vol. 11. No. 3. Pp. 487–507.

16. Jeffery A. The Foreign Vocabulary of the Qurʼān. Leiden & Boston: Brill, 2007.

17. Kim H.-J. Reformist Muslims in a Yogyakarta Village. The Islamic Transformation of Contemporary Socio-Religious Life. Canberra: ANU E Press, 2007.

18. Monnot G. Ṣalāt. Encyclopedia of Islam, II. Vol. VIII. Leiden & Boston: Brill, 1995. Pp. 925–934.

19. Riaz A. Islam and Identity Politics Among British-Bangladeshis : A Leap of Faith. Manchester: Manchester University Press, 2013.

20. Rozov V.A. Language of Spirits: Parallels Between Rhymed Prose (Sadjʻ) of Pre-Islamic Arabian Soothsayers and Verbal Behavior of Shamans. Siberian Historical Research. 2022(1). No. 3. Pp. 76–96.

21. Rozov V.A. Terms of Personal Prayer in the Qurʼān: a Contextual and Emotional Analysis. Vostok (Oriens). 2022(2). No. 6. Pp. 201–209.

22. Rubin U. Morning and Evening Prayers in Early Islam. The Development of Islamic Ritual. G. Hawting (ed.). London & New York: Routledge, 2016. Pp. 105–129.

23. Samarin W.J. The Language of Religion. An International Handbook of the Science of Language and Society. A. Ulrich, N. Dittmar, K.J. Mattheier (eds.). Vol. 1. Berlin & New York: De Gruyter, 1987. Pp. 85–91.

24. Sinai N. Rain-Giver, Bone-Breaker, Score-Settler: Allāh in Pre-Quranic Poetry. New Haven: American Oriental Society, 2019.

25. Stewart D.J. Understanding the Koran in English: Notes on Translation, Form, and Prophetic Typology. Diversity in Language: Contrastive Studies in English and Arabic Theoretical and Applied Linguistics. Z. Ibrahim, N. Kasabgy, S. Aydelott (eds.). Cairo: American University in Cairo Press, 2000. Pp. 31–48.

26. Torrey C.C. The Jewish Foundation of Islam. New York: Jewish Institute of Religion Press, Bloch Publishing Co, 1933.

27. Tottoli R. Studies in Islamic Traditions and Literature. London & New York: Routledge, 2023.

Система Orphus

Loading...
Up