The History of the Jewish communities in the Mamlūk Sultanate (1250–1517): approaches and discourses

 
PIIS086919080027672-6-1
DOI10.31857/S086919080027672-6
Publication type Review
Status Published
Authors
Occupation: A student of undergraduate program
Affiliation: National Research University «Higher School of Economics» – Saint Petersburg (HSE University, Saint Petersburg), Institute of Asian and African Studies, Department of Middle Eastern and African Studies
Address: Saint Petersburg, Russia
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 2
Pages165-175
Abstract

The article discusses the main approaches and discourses that are used in writing the history of Jewish communities in the Mamlūk Sultanate (12501517). The review on the topic includes the classics of the Jewish history, studies of contemporary authors in English, Arabic and Hebrew. Two main approaches are distinguished. There are two approaches. The first is the “theory of decline,” which characterizes the reign of the Mamluks as a period of systematic decline of the entire Mamluk society, which subsequently influenced the state of the Jewish community itself. approach that describes the period as time of oppression and isolation of the community. The second approach defines the period as a time of oppression, discrimination and isolation of the community.The criticism of A. Mazor and N. Hofer on the “theory of decline” and oppression of the community is considered there. That historical approaches are placed in certain discourses. Among them, might be highlighted the Jewish national, Zionist, orientalist, Islamic discourses, M. Cohen's «neo-lacrimous concept», as well as the reaction on them among Arab historians. The conclusions identify problems associated with the historical period under study, and also discuss issues related to expanding the methodological base in historical research. The works of modern researchers who apply methods from other social sciences, for example, discourse analysis, narrative analysis and case study, are presented. The identification of typical approaches, theoretical and ideological frameworks will allow to reconsider the period under study in the history of Jewish communities.

KeywordsMamluk Sultanate, military cast, Jews of Islam, history of Jews, theory of decline, orientalism, Zionist discourse
AcknowledgmentThe publication was made as a course of conducting a research (23–00–027 «Army and Military Traditions in the Policy, Society and Culture of the Arabic Countries» under the project «Scientific Fund of National Research University Higher School of Economics» (HSE University)».
Received21.09.2023
Publication date05.05.2024
Number of characters28765
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Импульсом для написания этой статьи послужила работа профессора Еврейского университета Иерусалима, Мириам Френкель [Frenkel M., 2002]. Работа Френкель посвящена историографии еврейских общин в мусульманских странах в Средние века. Автор пытается выявить, как исследователи писали средневековую историю еврейских общин в странах ислама, а также пытается понять жизненный путь этих историков, который мог предопределять их подходы к написанию истории евреев [Frenkel M., 2002, p. 23]. В своей работе М. Френкель фокусируется на подходах бесспорных классиков еврейской истории – Г. Герца (1857–1894), С. Дубнова (1860–1941), Ш.Д. Гойтейна (1900–1985), Э. Аштора (1914–1984), – и затрагивает всё Средневековье. В данной статье рассматриваемый период будет ограничен существованием Султаната мамлюков, военной корпорации, которая находилась у власти с 1250 г. по 1517 г. на Ближнем Востоке.
2 Цель данной статьи – выделить основные подходы и дискурсы в написании истории еврейских общин в Султанате мамлюков. Помимо классиков еврейской истории, в аналитический обзор литературы будут включены исследования современных авторов на английском и арабском языках, чтобы проследить, как концепции XIX–XX вв. используются или, наоборот, опровергаются историками. Кроме того, будет рассмотрена «неослезливая концепция» М. Коэна. Выявление характерных нарративов, теоретических и идеологических рамок поможет избавиться от субъективных оценок и фиксированных интерпретаций источников, которые используются по сей день и кочуют из одной работы в другую.
3 ПОДХОДЫ
4 В своем труде1 главное места Г. Герц уделил истории еврейских общин в странах ислама. Период Средневековья он интерпретирует как классический период в истории Израиля и описывает его как идиллию, чистую духовность, терпимость, братство и просвещение. Тем самым такой подход понимается, как вызов европейской точке зрения, в которой Средние века – это период мрака и невежества. «Золотой век» в истории Герца разделяет и арабо-мусульманская культура. Обе культуры принимают активное участие в создании образа «золотого века» в то время, как европейско-христианская находится во мраке [Frenkel M., Yagur, 2019, p. 132]. 1. Рассматриваемому периоду соответствует 3 и 4 том [History of the Jews, 1989].
5 Некоторое уточнение по поводу «классического периода» еврейской истории внёс в своей работе Ш.Д. Гойтейн. По мнению автора, «золотой век» еврейской истории – это «Классический период Генизы» с XI по XIII вв., то есть время правления династий Фатимидов (909–1171) и Айюбидов (1171– 1250). Этот период является идеальной моделью общества, в котором объединена еврейская и арабо-мусульманская культура, а также он характеризуется наивысшим подъемом экономики, культуры, науки в среде восточных евреев. В первую очередь Гойтейна интересовали исламские страны в этом регионе. Средиземноморское общество являлось наследником эллинистической культуры, которое Гойтейн характеризовал как демократическое, открытое, рационалистическое и эстетическое общество. Под демократией Гойтейн понимал не создание публичных демократических институтов, как это было, например, в Афинах, а тягу евреев и арабов к независимости, их отношению к рабам и равенство граждан перед законом. Именно демократические ценности, отраженные в литературе и Священном писании двух религий, являются общими для евреев и арабов. Так, период с 500 до 1300 гг. определяется им как творческий симбиоз евреев и арабов – иудаизма и ислама [Евреи и арабы, 2001, c. 31–34]. Построение портрета средиземноморского общества произошло одновременно с разочарованием в арабском мире его времени, в период и после Шестидневной войны (1967). Гойтейн много говорил о проявлениях отторжения и ненависти арабского мира к Израилю и описывал арабские режимы как деспотические диктатуры. Портрет средиземноморского средневекового общества строился как противоположность арабо-мусульманскому миру в настоящем и как некая надежда на изменение ситуации и возвращение в идеальное прошлое. Гойтейн использовал «теорию упадка», чтобы объяснить огромный разрыв между светлым прошлым симбиоза ислама и иудаизма и их мрачным настоящим [Frenkel M., 2022, p. 53]. Согласно этой парадигме, переломный момент в истории евреев ислама произошел в XIII в., с приходом к власти в Египте военной корпорации мамлюков. Гойтейн называл её «солдатской кастой», правление которой была преимущественно нетерпимым, фанатичным и неестественным для средиземноморского региона, так как отличалось репрессиями. Мамлюки повернулись спиной к Средиземноморью, и с этого момента регион подвергается постоянному упадку, больше не является цельным, а делится между Востоком и Западом [Mediterranean society, 1967-1993, vol. 1. p. 38].

Number of purchasers: 0, views: 48

Readers community rating: votes 0

1. Goitein S.D. Evrei i araby. M.: Gesharim, 2001 [Goitein S.D. Jews and Arabs. Moscow: Gesharim, 2001 (Russian translation)].

2. Cohen M. Pod sen'yu kresta i polumesyatsa: evrei v Crednie veka. M.: Knizhniki, 2013 [Cohen M. Under Crescent and Cross: The Jews in The Middle Ages. Moscow: Knizhniki, 2013 (Russian translation)].

3. Lewis B. Evrei islama. M.: Knizhniki, 2020 [Lewis B. The Jews of Islam. Moscow: Knizhniki, 2020 (Russian translation)].

4. Arad. D. Being a Jew under the Mamluks: Some Coping Strategies. Muslim-Jewish Relations in the Middle Islamic Period: Jews in the Ayyubid and Mamluk Sultanates (1171–1517). Ed. S. Conermann. Göttingen: Bonn University Press, 2017. Pp. 21–39.

5. Ashtor. E. Prolegomena to the Medieval History of Oriental Jewry. The Jewish Quarterly Review. 1959. Vol. 50 (No. 2). Pp. 147–166.

6. Baron. S.W. A Social and Religious History of the Jews. Columbia: Columbia University Press, 1952–1983. 18 vols.

7. Cohen M.R. Jews in the Mamlūk Environment: The Crisis of 1442 (A Geniza Study). Bulletin of the School of Oriental and African Studies. 1984. Vol. 47 (No. 3). Pp. 425–448.

8. Cohen M.R. The Neo-Lachrymose Conception of Jewish-Arab History. Tikkun. 1991. Vol. 6 (No. 3). Pp. 55–60.

9. Frenkel M. Eliyahu Ashtor – A Forgotten Pioneer Researcher of Jewish History under the Mamluks. Muslim-Jewish Relations in the Middle Islamic Period: Jews in the Ayyubid and Mamluk Sultanates (1171–1517). Ed. S. Conermann. Göttingen: Bonn University Press, 2017. Pp. 63–74.

10. Frenkel M., Yagur M. Jewish Communal History in Geniza Scholarship. Jewish History. 2019. Vol. 32 (No. 2/4). Pp 131–142.

11. Frenkel. Y. Conversion Stories from the Mamluk Period. Muslim-Jewish Relations in the Middle Islamic Period: Jews in the Ayyubid and Mamluk Sultanates (1171–1517). Ed. S. Conermann. Göttingen: Bonn University Press, 2017. Pp. 75–120.

12. Goitein S.D. Mediterranean society: The Jewish communities of the Arab world as portrayed in the documents of Cairo Geniza. Berkeley: University of California Press, 1967–1993. 5 vols.

13. Graetz H. History of the Jews. Philadelphia: Jewish Publication Society of America, 1898. 6 vols.

14. Hofer N. The Ideology of Decline and the Jews of Ayyubid and Mamluk Syria. Muslim-Jewish Relations in the Middle Islamic Period: Jews in the Ayyubid and Mamluk Sultanates (1171–1517). Ed. S. Conermann. Göttingen: Bonn University Press, 2017. Pp. 95–120.

15. Lewicka P.B. Healer, Scholar, Conspirator. The Jewish Physician in the Arabic-Islamic Discourse of the Mamluk Period. Muslim-Jewish Relations in the Middle Islamic Period: Jews in the Ayyubid and Mamluk Sultanates (1171–1517). Ed. S. Conermann. Göttingen: Bonn University Press, 2017. Pp. 121–144.

16. Mazor A. Jews in the Mamluk Sultanate (1250–1517). Contextualization and Perspectives. Chilufim. 2019. No.26. Pp 29–44.

17. The New Cambridge History of Islam. Ed. Fierro M. Cambridge: Cambridge University Press, 2011. 6 vols.

18. as-Sayīd ‘Alī Aḥmad Muḥammad. al-Yahūd fī-Sharqi al-Bahr al-Mutawassiṭ (al-Qarn al-Ḫāmis ‘Ashar al-mīlādiyy) [Jews of the Mediterranean region in 15th century (in Arabic)]. Al-Haram: EIN li-d-Dirāsāt wa-l-buhūṯ al-insāniyyah wa-l-ijtimā‘yyah, 2006.

19. al-Waqqād Maḥasin Muḥammad. al-Yahūd fī-Miṣr al-Mamlūkiyyah fī-ḍaw’i waṯā’iqa al-jinīzā [Jews in Mamluk Egypt in the Light of Geniza Documents (in Arabic)]. al-Qahirah: al-Hayy’ah al-Miṣriyyah al-‘Āmah li-l-Kitāb, 1999.

20. Ashtor E. Toldot ha-Yahudim be-Mitsraim we-be-Suriyah: taḥta Shilṭon ha-Mamlukim [The History of Jews in Egypt and Syria under Mamluk Sultanate (in Hebrew)]. Yerushalem: Karmel, 2022. 3 vols.

21. Frenkel M. Ktivat ha-Hisṭoriyah shel Yahudei Artsot ha-Islʼam be-Emey ha-Benayim: Tsiyunei Derekh we-Sikuyim [The Historiography of the Jews in Muslim Countries in the Middle Ages – Landmarks and Prospects (in Hebrew)]. Pe῾amim. 2002. Vol. 92. Pp. 23–62.

Система Orphus

Loading...
Up