Semantics of the Term Upādāna in Madhyamaka Philosophical Treatises

 
PIIS086919080026620-9-1
DOI10.31696/S086919080026620-9
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: leading researcher
Affiliation: Institute of Oriental Manuscripts RAS
Address: Russian Federation, St. Petersburg, 191186, Dvortsovaya emb., 18A
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 5
Pages145-155
Abstract

The term upādāna in Buddhist texts is usually translated as “attachment”, but its true meaning is broader, as can be seen from the analysis of the Mahāyāna texts and, above all, Nāgārjuna’s (2nd–3rd cc.) Mūla-madhyamaka-kārikā and commentaries on this treatise compiled by Candrakīrti (7th c.) and Buddhapālita (5th–6th сс.). In Vasubandhu’s (4th c.) Abhidharmakośaupādāna is defined as the desire to stay in saṃsāric existence. This shows that the object of attachment in Buddhism is nothing but saṃsāra itself. In Prasannapadā, Chandrakīrti’s commentary on Nāgārjuna’s treatise, the word upādāna is understood literally as “appropriation” or “receiving” the karmic fruit of the previous deeds of a living being. Chapter IX of Prasannapadā discusses the concept of the perceiving subject (upādātṛ), and the term upādāna designates the act of perception. In the Madhyamaka School, all concepts and ideas are considered empty, therefore any theory is out of touch with true reality. The concept of the perceiving subject has the same nature, it is understood in Madhyamaka as a mental construct generated by the affects initially present in the unenlightened consciousness. In this case, upādāna should be understood as the appropriation of some sensations or perceptions by the subject. These sensations are themselves generated by the desire to stay in saṃsāra and at the same time cause and strengthen this desire. In other words, upādāna is a self-sustaining process of generating and acquiring the fruits of karmic actions, which can only be interrupted by a conscious effort aimed at attaining nirvāṇa.

 

KeywordsBuddhist philosophy, Mahāyāna, Madhyamaka, Nāgārjuna, Buddhapālita, Candrakīrti, written monuments of ancient India, Sanskrit
Received14.10.2024
Publication date27.10.2024
Number of characters33233
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Карма в «Энциклопедии Абхидхармы» Васубандху (IV в.) определяется как «ментальный импульс (побуждение) и то, что оно порождает» (cetanā tatkṛtaṃ ca), а в комментарии разъясняется, что речь идет о ментальном импульсе (cetanā) и порождаемом им действии – физическом, словесном или умственном [Васубандху, 2001, с. 497; Abhidharmakośabhāṣyam, 1975, p. 192]. Аналогичное определение дано и в «Компендиуме Абхидхармы» Асанги (IV в.): «Что такое карма, управляемая аффектами? Действие [самого] ментального импульса и действие, вызываемое ментальным импульсом» (cetanā karma cetayitvā karma ca) [Asanga, 1950, p. 53]. Ментальный же импульс (или побуждение) в трактате Васубандху понимается как «то, что формирует, обусловливает [деятельность] сознания, ментальная карма» (cetanā cittābhisaṃskāro manaskarma) [Васубандху, 1998, с. 456; Abhidharmakośabhāṣyam, 1975, p. 54].
2 При анализе понятия кармы следует учитывать буквальное значение этого слова: «действие, религиозная церемония, работа, труд, движение, результат, прямое дополнение (в грамматике), действие как причина последующих событий, происходящих с человеком». Все эти значения в равной мере учитываются при исследовании этого понятия в трактате Чандракирти (VII в.) «Прасаннапада» (Prasannapadā) – комментарии к «Коренным строфам о Срединном пути» (Mūla-madhyamaka-kārikā, далее – ММК) Нагарджуны (II – III вв.). В целом в индийской культуре карма как религиозное понятие определяется как последствия сознательных действий человека, имеющие не физический, а магический характер и проявляющиеся в виде тех или иных телесных особенностей его будущего рождения (так что отрицание переселения душ у локаятиков – индийских скептиков и материалистов – автоматически вело и к отрицанию реальности кармы). В «Вишну-смрити» – вишнуитской дхармашастре (правовом трактате) IV – VI вв. – описываются последствия, которые претерпит человек из-за своих действий. Сначала они попадают в один из адов и в зависимости от тяжести прегрешения страдают там определенное время: например, человек, совершивший инцест (это наитягчайшее прегрешение – atipātaka), мучается последовательно в каждом из двадцати двух адов, перечисленных в трактате, в течение целой кальпы, и единственный способ искупить этот грех – самосожжение. Затем, пройдя страдания в аду, человек рождается животным, причем каждое прегрешение влечет рождение совершенно конкретным животным: принявший пищу у тех, чью пищу нельзя есть, или съевший запрещенную пищу рождается червем, похитивший зерно – мышью и т. д., а тот, кто совершил наитягчайшее прегрешение, рождается растением. Далее, пройдя рождение в мире растений или животных, грешник снова рождается человеком, но – больным или в низкой касте (совершивший найтягчайшее прегрешение будет страдать проказой, убийца брахмана – чахоткой, вор родится бродячим певцом и т. д.) [Вишну-смрити, 2007, с. 132 – 139]. Далее в трактате описываются различные виды покаяний – в зависимости от тяжести прегрешения [Вишну-смрити, 2007, с. 139 слл.]. Но, заметим, каждое действие здесь рассматривается как такое, которое влечет определенные кармические последствия. Особо рассматривается ряд конкретных действий (помимо названных, это убийство диких и домашних животных, ростовщичество, ложь, клевета, прелюбодеяние, питье алкогольных напитков и др.), за каждое из которых полагаются те или иные искупительные ритуалы, но очень кратко говорится также и о «разных» (prakīrṇa) прегрешениях, – тех, что не вошли в число упомянутых в трактате; для их искупления следует совершить покаяние в соответствии с указанием брахмана, который должен определить степень тяжести проступка [Вишну-смрити, 2007, с. 136].

Number of purchasers: 0, views: 13

Readers community rating: votes 0

1. Androsov V.P. Nāgārjuna’s Teaching on the Middle Way. Moscow: Vostochnaya literatura, 2001 (in Russian).

2. Vasubandhu. The Encyclopedia of Abhidharma (Abhidharmakośa). Vol. 1. Pt. I: The Theory of the Classes of Elements; Pt. II: The Theory of the Factors of Domination in the Mind. E.P. Ostrovskaya, V.I. Rudoy (eds., tr.). Moscow: Ladomir, 1998 (in Russian).

3. Vasubandhu. The Encyclopedia of Abhidharma. Vol. 2. Pt. III: The Theory of World; Pt. IV: The Theory of Karma. E.P. Ostrovskaya, V.I. Rudoy (eds., tr.). Moscow: Ladomir, 2001 (in Russian).

4. Vasubandhu. Encyclopedia of Buddhist Canonical Philosophy (Abhidharma). E.P. Ostrovskaya, V.I. Rudoy (eds., tr.). Saint Petersburg: Izd-vo SPbGU, 2006 (in Russian).

5. Lyssenko V.G. Early Buddhist Philosophy. Lyssenko V.G., Terentiev A.A., Shokhin V.K. Early Buddhist Philosophy. Philosophy of Jainism. Moscow: Vos-tochnaya literatura, 2004. P. 7 – 313 (in Russian).

6. Candrakīrti. Introduction to Madhyamaka. A.M. Donets (tr.) Saint Petersburg: Evrazia, 2004 (in Russian).

7. Shokhin V.K. Vātsīputrīya. Philosophy of Buddhism: An Encyclopedia. M.T. Stepaniants (ed.) Moscow: Vostochnaya literatura, 2011(1). P. 208–210 (in Russian).

8. Shokhin V.K. Saṃmatīya. Philosophy of Buddhism: An Encyclopedia. M.T. Stepaniants (ed.) Moscow: Vostochnaya literatura, 2011(2). P. 594–596 (in Russian).

9. Shokhin V.K. Schools of Indian Philosophy: The Formation Period (4th century BC – 2nd century AD). Moscow: Vostochnaya literatura, 2004 (in Russian).

10. Abhidharmakośabhāṣyam of Vasubandhu. P. Pradhan (ed.) 2nd ed. Patna: K. P. Jayaswal Research Center, 1975.

11. Akira S. A Study of the Buddhapālita-Mūlamadhyamaka-Vṛtti. PhD Thesis. Canberra: Australian National University, 1984.

12. Arnold D. The Sense Madhyamaka Makes as a Buddhist Position: Or, How a ‘Performativist Account of the Language of Self’ Makes Sense of ‘No-Self’. Journal of Indian Philosophy. 2019. Vol. 47. P. 697–726.

13. Asanga. Abhidharma-samuccaya. Pralhad Pradhan (ed.) Santiniketan: Visva-Bharati, 1950.

14. Banerjee A.Ch. Principal Schools and Sects of Buddhism in India. 2500 Years of Buddhism. P.V. Bapat (ed.) New Delhi: The Publications Division, Ministry of Information and Broadcasting, Government of India, 1956. P. 97–123.

15. Dhammasaṅganī. Yangon: Buddhasāsana Society, 2008.

16. Eckel M.D. Bhāviveka and his Buddhist Opponents. Cambridge: Department of Sanskrit and Indian Studies, Harvard University Press, 2008.

17. Gethin R. The Five Khandhas: Their Treatment in the Nikayas and Early Abhidhamma. Buddhism: Critical Concepts in Religious Studies. Vol. IV: Abhidharma and Madhyamaka. P. Williams (ed.) London, New York: Routledge, 2005. P. 143–158.

18. Monier-Williams M. A Sanskrit-English Dictionary, Etymologically and Philologically Arranged with Special Reference to Cognate Indo-European Languages. Oxford: Clarendon Press, 1899.

19. Nāgārjuna. Mūlamadhyamakakārikās (Mādhyamikasūtras) avec la Prasannapadā commentaire de Candrakīrti. Publié par Louis de la Vallée Poussin. St. Pétersbourg: Académie Impériale des Sciences, 1903.

20. Saddharmalaṅkāvatārasūtra. P.L. Vaidya (ed.) Darbhanga: The Mithila Institute of Post-Graduate Studies and Research in Sanskrit Learning, 1963.

21. Santina P. Madhyamaka Schools in India. Delhi: Motilal Banarsidass, 1995.

22. The Fundamental Wisdom of the Middle Way: Nāgārjuna’s Mūlamadhyamakakārika. J.L. Garfield (tr., comm.) New York, Oxford: Oxford University Press, 1995.

23. The Path of Purification (Visuddhimāgga) by Bhadantācariya Buddhaghosa (tr.) Bhikkhu Ñāṇamoli. Kandy: Buddhist Publication Society, 1991.

Система Orphus

Loading...
Up