‘South Asia’: Construction and Deconstruction of Spaces and Institutions. Part II

 
PIIS086919080025759-1-1
DOI10.31857/S086919080025759-1
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Principal Researcher, Centre for Indian Studies
Affiliation: Institute of Oriental Studies of the Russian Academy of Sciences
Address: Moscow, Russian Federation
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 3
Pages227-239
Abstract

The term ‘South Asia’ in its present meaning was coined in the late 1940s following a reinterpretation of previous approaches to the study of the (ancient) Orient, which had proved to be ill-suited under the conditions of the Second World War. The concept was created by an American Indologist W. Norman Brown (1892–1975) who defined almost the entire territory of British India as such and founded the Department of South Asia Regional Studies at the University of Pennsylvania. The consequence of this innovation was the institutionalization – along with traditional Sanskrit – of the modern socio-political spectrum of disciplines essential for the comprehensive understanding of the region where the languages studied are spoken. As the new idea spread beyond the borders of the United States, and changes continued in the geopolitical structure of the decolonized space, ‘South Asia’ as a concept in the educational strategy and post–war world order began to be replaced by ‘South Asia’ as a construct composed of new states and further reinforced by the formation of many new institutions, first of all SAARC. However, unlike Southeast Asia, the construction of which was also facilitated by external actors during the Second World War, ‘South Asia’ has failed to become a distinct region with its own identity, and its nomenclature is maintained for functional convenience while the search for its unifying factors in various spheres keeps going. The example of the latter is the idea of ‘Southasia’ (in one word), coined in Nepal and currently promoted from Sri Lanka. 

KeywordsSouth Asia, educational programs in the US universities, Southeast Asia, SAARC, ASEAN, Southasia
Received26.05.2023
Publication date02.07.2023
Number of characters36164
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Будучи санскритологом, пристально изучавшим, в том числе, и буддийские тексты в их преемственности от санскрита к пали и пракритам в соответствующих языковым изменениям контекстах1, У. Норман Браун долго воспринимал Восток в сугубо «ориенталистском» духе – как огромную территорию, на протяжении более 5 тыс. лет стянутую общими признаками, идейной неразрывностью и сообразными культурными сдвигами. Он намеренно искал эти «элементы живучести» и механизм их воспроизводства, а, не находя, опирался на притчи как способ убеждения, черпая из индийских религиозно-философских трактатов эту лукавую методику: «Возможно, любое наше усилие найти семя, которое обеспечивало бы жизнестойкость индийской цивилизации, было бы источником ее сознания, если использовать аналогию с буддийской доктриной, может оказаться столь же тщетным, как и попытка Шветакету2 обнаружить сердцевину баньянового дерева. Такая неудача все равно не может убедить исследователя в том, что элемент, ответственный за ее жизнестойкость, отсутствует, как и помешать любопытствующему искать его» [Brown, 1961, p. 434]. 1. Следы буддизма от Афганистана до Бангладеш и от Непала до Мальдив убеждали Брауна в культурно-историческом единстве субконтинента, в том числе в его связанности с Тихоокеанским пространством.

2. Шветакету – персонаж из Чхандогъя-упанишады, эпитомия искателя истины, постигающего ее через метафору семени, из которого произрастает мощный баньян с множеством уходящих в землю побегов, превращающихся в стволы и удерживающих крону. Браун использует этот образ как передающий суть общности / преемственности индийской цивилизации [Brown 1961, p. 433].
2

У. НОРМАН БРАУН И «ЮЖНАЯ АЗИЯ»

3 В менее аллегоричной форме Браун выстроил собственное исследование об отражении в современном индийском фольклоре санскритской «Панчатантры», памятника повествовательной прозы с древними фольклорными корнями, но литературно обработанного в начале I тыс. Вообще «Браун был погружен в [с]овременную Индию в значительно большей степени, чем любой санскритолог до него. Он пристально следил за политическими и социальными преобразованиями на субконтиненте, выражал симпатию его борьбе за независимость и дальнейшему становлению Индии. Этот интерес, уже заявленный его публикациями в американской прессе 1920–1930-х гг., еще более укрепился во время его работы в Исследовательско-аналитическом департаменте [Управления стратегических служб3]» [Rocher, 1976, p. 4]. Именно в 1940-е гг., в условиях Второй мировой войны, он обнаружил еще одну склейку исследуемого им реального пространства: это было противостояние оксидентальному колониализму и движение к индустриальному переобустройству. Однако этот же, предшествующий обретению независимости, период вскрыл усиление напряженности между индусами и мусульманами и затем растущую враждебность уже независимых государств – Индии и Пакистана – по отношению друг к другу. В таком контексте представление Брауна о стягивающем потенциале санскрита в общем цивилизационном континууме оказалось «неприемлемым и глубоко проблематичным», как и его видение мусульман в роли «нарушителей культурного пространства» [Dirks, 2015, p. 3, 8]4. 3. Office of Strategic Services, предшественник ЦРУ.

4. Николас Дёркс, историк и антрополог, в обзоре для общеамериканской конференции «Переосмысление ареальных (региональных) исследований» (1998) подверг критике саму основу брауновского подхода (т. е. через аксиому о классическом языке, лежащем в основе цивилизации) в репрезентации Индийского субконтинента в развитие идеи «Ориентализма» (1978) Эдварда В. Саида. Одновременно критика Дёркса (и др.) свидетельствует о том, что запущенная Брауном реформа принесла великолепные плоды и обеспечила (вкупе с финансовой поддержкой «Закона об образовании для нужд национальной обороны», National Defense Education Act [1958]) подготовку высококвалифицированных South Asianists, владеющих иным инструментарием и методологиями научного анализа.
4 В 1960 г. по просьбе Министерства образования Пенсильванский университет провел конференцию для оценки обеспеченности преподавания языков Южной Азии учебными пособиями. В ней участвовали ведущие американские индологи, т. е. специалисты классического профиля, и индианисты5, нацеленные на современные гуманитарные и общественные дисциплины, представитель Школы востоковедения и африканистики Лондонского университета, а также участник совещания Международной группы по восточным и африканским языкам, созванного по инициативе НАТО в середине 1959 г. в Лондоне. В преамбуле к материалам конференции, изданным по ее завершении, записано: «Договорились, что под Южной Азией подразумеваются: Индия, Пакистан, Цейлон, Афганистан, Непал, Бутан, Сикким и южная часть Тибета». 5. Первоначально Браун использовал термин Indianist практически в значении Indologist, т. е. знатоков санскрита и классического наследия. Однако позднее денотаты Indianist и шире – South Asianist – закрепились за представителями разных дисциплин, связанными с разными языками субконтинента и любыми научными областями.

Number of purchasers: 0, views: 153

Readers community rating: votes 0

1. Belokrenitsky V.Y. Contemporary Middle East – Geopolitical Dynamics, Social Peculiarities and State Divergency. Muslim Near and Middle East: Current Processes, History and Historiography. Ed. by V.Y. Belokrenitsky, N.M. Mamedova, N.Y. Ulchenko. Moscow: IOS RAS, 2021. Pp. 13–27 (in Russian).

2. Glushkova I.P. Conceptualization of Spatial Segments in the Context of Political and Cultural Territoriality. Under the Skies of South Asia. Territory and Belonging: Geopolitical Construction, Human Agency and the Perception of Places. Ed. by I.P. Glushkova, A.V. Bochkovskaya. Moscow: Nauka – Vostochnaya Literatura, 2016. Pp. 8–31 (in Russian).

3. Glushkova I.P. About the ‘Under the Skies of South Asia’ Project. Opposing Categories of Interpersonal, Interregional and Interstate Modes of Interaction. Past, Present and Future. Under the Skies of South Asia. Censure and Praise: Communicative Modalities of Historical and Cultural Specificity. Ed. by I.P. Glushkova, E.Y. Vanina. Moscow: Nauka–Vostochnaya Literatura, 2017. Pp. 8–39 (in Russian).

4. Glushkova I.P. The Politics of Feelings in the Interpretation of the Shared Space. Past, Present, Future. Under the Skies of South Asia. Shame and Pride: The Preliminaries of Emotional Standards and Practices. Ed. by I.P. Glushkova. Moscow: IFES RAS–Vostochnaya Literatura, 2021. Pp. 8–45 (in Russian).

5. Kupriyanov A.V. Maritime Regionalism as a Response to a Strategic Challenge: the Legacy of K.M. Panikkar’s Theory. Vostok (Oriens). 2022. No. 2. Pp. 95–107 (in Russian).

6. Shastitko P.M. The Renaissance of the Soviet Orientalistics (2nd half of the 1950s – 1st half of the 1970s). Shastitko P.M. The Century is Gone. Scenes from the History of Russian Oriental Studies. Moscow: Vostochnaya literatura, 2009. Pp. 58–77 (in Russian).

7. South-East Asia: Emerging Regional Identity. Interview with prof. Dmitry Mosyakov (Institute of Oriental Studies of the Russian Academy of Sciences). Vestnik RUDN. International Relations. 2017. No 3. Pp. 575–578 (in Russian).

8. Altaf H. Brown as the Mouths of River. Seminar: A Country of Our Own: A Symposium on Re-Imagining South Asia. Seminar. (April) 2012. No. 632. http://india-seminar.com/2012/632/632_hasan_altaf.htm (accessed: 19.11.2022).

9. Brown W.N. Report of the Conference. Resources for South Asian Language Studies in the United States. Ed. by W. Norman Brown. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1960.

10. Brown W.N. The Content of Cultural Continuity in India. Journal of Asian Studies. 1961. Vol. 20. Iss. 4. Pp. 427–434.

11. Brown W.N. South Asia Studies: A History. The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science. 1964. Vol. 356. Iss. 1. Pp. 54–62.

12. Dirks N.B. Chapter 12. South Asian Studies: Futures Past. The Paper written for a conference on “Rethinking Area Studies,” organized by David Szanton and funded by the Ford Foundation, held at New York University on April 24–26, 1998. Dirks, Nicholas B. Autobiography of an Archive: A Scholar's Passage to India. N.Y.: Columbia University Press, 2015. Pp. 265–290.

13. Fiefield R.H. Southeast Asian Studies: Origins, Development, Future. Journal of Southeast Asian Studies. 1976. Vol. 7. No. 2. Pp. 151–161.

14. Fiefield R.H. Southeast Asia as a Regional Concept. Southeast Journal of Social Science. Ideology in Southeast Asia. 1983. Vol. 11. No. 2. Pp. 1–14.

15. Ghosh P.S. Region without Regionalism. Cooperation in South Asia. Economic & Political Weekly. 2016. Vol. LI, no. 32. Pp. 114–121.

16. Ghosh P.S. India-South Asia Interface. Religion, Politics and the Wider World. Oxon–N.Y.: Routledge, 2021.

17. India, Pakistan, Ceylon. Ed. by W. Norman Brown. Ithaka: Cornell University Press, 1951.

18. Introduction. Region and Regionalism in South Asian Studies: An Exploratory Study. Papers Presented at a Symposium held at Duke University, April 7–9, 1966. Ed. by R. I. Crane. Durham, NC: Duke University Press, 1967.

19. Kumar K. The idea of a South Asian solidarity still has the potential to detoxify the legacies of 1947. The Indian Express. 09.09.2021. https://indianexpress.com/article/opinion/columns/saarc-india-legacy-history-partition-7495284 (accessed: 20.11.2022).

20. Mohammad-Arif . Introduction. Imaginations and Constructions of South Asia: An Enchanting Abstraction? Ideas of South Asia. Symbolic Representations and Political Uses. South Asia Multidisciplinary Journal [Online]. No. 10. 2914. http://samaj.revues.org/3800 (accessed:18.11.2022).

21. Nandy A. The idea of South Asia: a personal note on post-Bandung blues. Inter-Asia Cultural Studies. 2005. Vol. 6, Iss. 4. Pp. 541–545.

22. Pathak D., Perera S. The Poser. Mooting South Asia: Utopias and possibilities beyond Geo-political Calculus. Sociological Bulletin. 2015. Vol. 64. No. 2 May–August. Pp. 219–222.

23. Pathak D.N. Introduction. On ‘Another’ of ‘South Asia’. Another South Asia! Ed. by Pathak Dev Nath. Delhi: Primus Books, 2017. Pp. 1–25.

24. Region, Culture and Politics in India. Ed. by V. Rajendra, A. Felhaus. Delhi: Manohar, 2006.

25. The Right-Side-Up Map of Southasia. Himal Southasian. 14.03.2016. https://himalmag.com/the-right-side-up-map-of-southasia (accessed: 22.11.2022).

26. Rocher R. W. Norman Brown, 1892–1975. Journal of the American Oriental Society. 1976. Vol. 96, No. 1. Pp. 3–6.

27. Subrahmanyam S. Connected Histories: Notes towards a Reconfiguration of Early Modern Euroasia. Modern Asian Studies. 1997. Vol. 31, Iss. 03. Pp. 735–762.

28. Subrahmanyam S. Afterword. On Region and Nation. Ideas of South Asia. Symbolic Representations and Political Uses. South Asia Multidisciplinary Journal [Online]. 2014. No. 10. http://samaj.revues.org/3800 (accessed: 18.11.2022). Pp. 176–184.

29. Subrahmanyam S. Connected History. Essays and Arguments. Verso: London–Brooklyn, 2022.

30. The Southasian Sensibility. A HIMĀL Reader. Ed. by Dixit Kanak Mani. New Delhi: SAGE Publications, 2012.

Система Orphus

Loading...
Up