Development of bilingual education in the Xinjiang Uygur Autonomous Region of China at the present stage

 
PIIS086919080023793-9-1
DOI10.31857/S086919080023793-9
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Head of the Department of General History, Philosophy and Culturology
Affiliation: Blagoveshchensk State Pedagogical University
Address: 675000, Blagoveshchensk, Пушкина 8, кв. 52
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 1
Pages139-150
Abstract

The article examines the features of the system of bilingual education of national minorities in the Xinjiang Uygur Autonomous Region. The specificity of the SUAR lies in the polyethnic and polylinguistic composition of the population. Uighurs and Han Chinese predominate, having socio-economic, religious, cultural, and linguistic differences. It is more difficult for the indigenous Turkic-speaking population to adapt to the modern socio-economic situation, the insufficiently educated population becomes the basis for the development of nationalist and extremist sentiments. The Government notes the relationship between terrorist activity and the educational backwardness of the local Uighur population, which leads to increased efforts to develop bilingual education as a counter-terrorism measure. The 2009 ethnic riots in Xinjiang and the change of leadership in China have strengthened the state's approach to promoting bilingual education. The policy of universalizing Putonghua in Xinjiang schools leads to a rejection reaction among national minorities. Bilingual education is the strategy of the plan for the socio-economic development of the autonomous region by providing Uighurs with language and educational skills to realize opportunities. Bilingual education is carried out at all levels of education: kindergartens, schools, universities. Bilingual education is becoming the main one and is designed to ensure a high degree of socialization of young people from national minorities. Bilingual education leads to ambiguous consequences: It contributes to the socio-economic development of the Turkic-speaking population, but causes discontent among the indigenous population, who perceive it as a violation of national<em >culture and customs.

KeywordsXinjiang Uygur Autonomous Region (XUAR), Uighurs, bilingual education, Putonghua, ethnic unity
Received10.02.2023
Publication date26.02.2023
Number of characters29338
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Введение
2 Разнообразный религиозный, языковой и этнический состав Синьцзяна стал представлять собой определенную проблему еще с первых этапов его присоединения китайским государством. С момента образования Китайской Народной Республики государство осуществило ряд ассимиляционных мер в области языкового образования в качестве основной стратегии создания Синьцзян-Уйгурского автономного района (СУАР). Политика Китая по продвижению двуязычного или билингвального образования в Синьцзяне ориентирована на установку, что улучшение экономической ситуации в автономном районе в сочетании с ассимиляционной этнической политикой приведет к долгосрочной стабильности. В свою очередь двуязычное образование является ключевой стратегией для достижения экономического роста и проведения этнической ассимиляции в беспокойной провинции.
3 КНР является многонациональной и многоязычной страной, в которой государство официально признает 56 национальностей. При этом титульная нация – ханьцы, составляют около 92%, а остальные народы называются национальными меньшинствами. Национальные меньшинства проживают в КНР как дисперсно, так и компактно на территории автономных национальных районов, округов, уездов, волостей, национальных деревень (поселков). Крупнейшим из них по площади является СУАР. Уйгуры составляют доминирующую группу в Синьцзяне среди других меньшинств, включая казахов, хуэй, узбеков, киргизов и др. Согласно данным 7-й общенациональной переписи на конец октября 2020 г. численность населения автономного района достигла 25,85 млн человек, из которых представители национальности хань составляют 42,24%, а представители национальных меньшинств – 57,76%. Численность уйгуров в Синьцзяне составляет более 11 млн человек (44,24% всего населения автономного района), ханьцев – около 9 млн, казахов – 1,5 млн, хуэй – около 1 млн [Xinhua, 2021]. Также провинцию населяют еще 43 более малочисленных народа. Каждый из этих этносов имеет свой язык, который, помимо прочего, определяет их культурную самобытность. Сохранение и развитие языков национальных меньшинств декларируется в качестве официальной языковой политики китайского правительства. В реальности же речь идет о доминировании китайского языка.
4 Целью данной статьи является изучение особенностей двуязычного образования в национальных районах КНР на примере Синьцзян-Уйгурского автономного района. Большинство современных исследователей считают двуязычное и билингвальное обучение синонимичными понятиями. Чаще всего билингвальное обучение определяется как использование двух языков в качестве средства обучения, один из которых часто, но не обязательно является языком учащегося. Как отмечает китайский филолог Ян Фан: «Понятие “билингвальное обучение” стало применяться в Китае с начала 1990-х гг. в связи с формированием новой образовательной системы в условиях социально-экономических и политических реформ» [Ян Фан, 2021]. При этом изучение второго языка и приобретение знаний по различным предметам должно происходить синхронно. В то же время в образовательной практике принято считать, что билингвальное обучение означает равноценное использование двух языков и как итог – свободное владение обучающимся двумя языками. В реальности это не наблюдается в СУАР. С одной стороны, часть представителей национальных меньшинств в Синьцзяне плохо владеет путунхуа и не использует его в полном объеме наравне с родным языком. С другой стороны, происходит насаждение китайского языка, на котором детей обучают уже в начальной школе. Поэтому в рамках данного исследования правомернее использовать понятие «двуязычное образование», акцентируя внимание на разных объемах использования с одной стороны государственного языка КНР – путунхуа, а с другой – языков национальных меньшинств.

Number of purchasers: 1, views: 214

Readers community rating: votes 0

1. Yang Fang. Interdisciplinary Approach and Specifics of Bilingual Education of Students of Technical Universities in China. Modern teacher education. 2021. No 1. Pp. 32–35 (in Russian).

2. Yao Wang. Education as Instrument of Formation of Smaii Nations Identity in China. Bulletin of Moscow University. Ser. Teacher Education. 2012. No 3. Pp. 98–103 (in Russian).

3. Beijing bans the use and teaching of the Uyghur language in Xinjiang schools. AsiaNews. 31.07.2017. https://www.asianews.it/newsen/Beijing-bans-the-use-and-teaching-of-the-Uyghur-language-in-Xinjiang-schools-41422.html (accessed: 10.07.2022).

4. Central Leadership Pledges Better Governance, Lasting Peace in Xinjiang. Global Times. 30.05.2014. http://www.globaltimes.cn/content/863108.shtml (accessed: 12.06.2022).

5. Cui J. Xinjiang class' helps to mold tomorrow's leaders, deputy says. China Daily. 2013. https://www.chinadaily.com.cn/china/2013-03/05/content_16275714.htm (accessed: 10.07.2022).

6. Dillon M. Uyghur Language and Culture under Threat in Xinjiang. The Central Asia Caucasus Analyst. 14.08.2002. http://www.cacianalyst.org/publications/analytical-articles/item/7024-analytical-articles-caci-analyst-2002-8-14-art-7024.html (accessed: 10.07.2022).

7. Dwyer A.М. The Xinjiang Conflict: Uyghur Identity, Language Policy, and Political Discourse. Washington: East-West Center, 2005. https://www.files.ethz.ch/isn/26109/PS015.pdf (accessed: 10.07.2022).

8. Efforts to boost 'leapfrog development' in Xinjiang. China Daily. 05.07.2010. https://www.chinadaily.com.cn/china/2010-07/05/content_ 10058467.htm (accessed: 10.06.2022).

9. Government Investment Doubles for Kindergarten Program in Xinjiang. China Daily. 03.08.2009. http://www.chinadaily.com.cn/ethnic/2009-08/03/content_8559833.htm (accessed: 10.06.2022).

10. Grose T. Educating Xinjiang’s Uyghurs: Achieving Success or Creating Unrest. The Virginia Review of Asian Studies. 2008. Vol. 14. No. 2. Рp. 117–135.

11. Grose T. Embracing Islam in Neidi: The «Xinjiang Class» and the Dynamics of Uyghur Ethnonational Identity. Journal of Contemporary China. 2014. Vol. 24. No. 91. Рр. 101–118.

12. Guljennet A. Present State and Prospects of Bilingual Education in Xinjiang. Chinese Education and Society. 2008. Vol. 41. No. 6. Pp. 37–49.

13. Historical Witness to Ethnic Equality, Unity and Development in Xinjiang. The State Council. The People’s Republic of China. 24.09.2015. http://english.gov.cn/archive/white_paper/2015/09/24/content_281475197200182.htm (accessed: 10.07.2022).

14. Interview with Uighur Professor Ilham Tohti in 2013. China Change. 15.01.2016. https://chinachange.org/2016/01/15/voa-interview-with-uighur-professor-ilham-tohti-in-2013/ (accessed: 21.06.2022).

15. Leibold J. Xinjiang Work Forum Marks New Policy of Ethnic Mingling. China Brief. 2014. Vol. 14. No. 12. Pp. 3–5. https://clck.ru/33Si7a (accessed: 17.06.2022).

16. Ma R. Ethnic Relations in Contemporary China: Cultural Tradition and Ethnic Policies Since 1949. Policy and Society. 2017. Vol. 25. No. 1. Pp. 85–108. https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1016/S1449-4035%2806%2970128-X?needAccess=true (accessed: 19.06.2022).

17. Ma R. The Development of Minority Education and the Practice of Bilingual Education in Xinjiang Uyghur Autonomous Region. Frontiers of Education in China. 2009. Vol. 4. No. 2. Pp. 188–251. https://case.edu/affil/tibet/moreTibetInfo/documents/Front.edu.china.pdf (accessed: 17.06.2022).

18. Ma R. The Development of Minority Education and the Practice of Bilingual Education in the Xinjiang Uyghur Autonomous Region. China’s Assimilationist Language Policy: The Impact on Indigenous Minority Literacy and Social Harmony. Eds. Gulbahar H. Beckett, Gerard A. Postiglione. London, 2011. Pp. 33–74.

19. Schluessel E.T. «Bilingual» education and discontent in Xinjiang. Central Asian Survey. 2007. Vol. 26 (2). Pp. 251–277.

20. Tobin D. Nation-Building and Ethnic Boundaries in China’s Northwest. Thesis Submitted to the University of Manchester. 2013. https://www.research.manchester.ac.uk/portal/files/54540917/FULL_TEXT.PDF (accessed: 17.06.2022).

21. Uyghur Language Under Attack: The Myth of «Bilingual» Education in the People’s Republic of China. Uyghur Human Rights Project. 24.07.2007. https://docs.uyghuramerican.org/UyghurLanguageUnderAttack.pdf (accessed: 20.06.2022).

22. Voices on Education: China’s Assimilative «Bilingual Education» Policy in East Turkestan. Uyghur Human Rights Project. 20.05.2015. https://uhrp.org/pressrelease/uhrp-releases-report-bilingual-education-east-turkestan – uyghur-voices-education.html (accessed: 20.06.2022).

23. Xi Endorses Jobs Increase in Xinjiang. China Daily. 30.05.2014. https://www.chinadaily.com.cn/cndy/2014-05/30/content_17552665.htm (accessed: 10.06.2022).

24. Xinjiang adopts regional law to enhance ethnic unity. Xinhua. 31.12.2009. http://www.china.org.cn/china/2009-12/31/content_19162985.htm (accessed: 10.06.2022).

25. Xinjiang's population increases 18.5 pct over past decade. Xinhua. 14.06.2021. http://www.xinhuanet.com/english/2021-06/14/c_13 10006836.htm (accessed: 11.06.2022).

26. Xinjiang Sends 51,000 Students to Inland Schools. China Daily. 10.08.2012. http://usa.chinadaily.com.cn/china/2012-08/10/content _15664182.htm (accessed: 10.06.2022).

27. Zenz A. Problematic Privilege in Xinjiang. The Diplomat. 05.07.2017. https://thediplomat.com/2017/06/problematic-privilege-in-xinjiang (accessed: 12.06.2022).

28. Zhiyong Z. State Schooling and Ethnic Identity: The Politics of a Tibetan Neidi Higher Secondary School in China. United Kingdom: Lexington Books. 2007.

29. 新疆的发展与进步 中华人民共和国 国务院新闻办公室 2009. Development and progress of Xinjiang. Information Bureau of the State Council of the People's Republic of China. http://www.gov.cn/zhengce/2009-09/21/content_2615772.htm (accessed: 12.06.2022) (in Chinese).

30. 中华人民共和国国家通用语言文字法 2001. Law of the People's Republic of China on National Language and Writing, 2001. http://www.law-lib.com/law/law_view.asp?id=166 (accessed: 12.06.2022) (in Chinese).

Система Orphus

Loading...
Up