Migrant crisis in the East Africa region

 
PIIS086919080023788-3-1
DOI10.31857/S086919080023788-3
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Leading Research Fellow
Affiliation: Institute for African Studies, Russian Academy of Sciences
Address: Moscow, Spiridonovka str., 30/1
Occupation: Senior Research Fellow
Affiliation: Institute for African Studies, Russian Academy of Sciences
Address: Moscow, Spiridonovka str., 30/1
Occupation: Leading Research Fellow
Affiliation: Institute for African Studies, Russian Academy of Sciences
Address: Moscow, Spiridonovka str., 30/1
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 1
Pages50-62
Abstract

The article examines the policy of Djibouti, Ethiopia, Kenya, Somalia, Sudan, South Sudan, Uganda and Eritrea in the context of the possibility of a coordinated response to the challenges of migrant crises. Large-scale and stable migration ties have developed between the countries that form the Intergovernmental Authority on Development (IGAD) in East Africa, and common principles of migration policy are being implemented, which indicates the formation of a unified migration system. The movement of migrants within the framework of the latter occurs along four major international routes: Horn of Africa route (between Ethiopia, Somalia, Eritrea and neighboring countries of East Africa); Eastern route (from the countries of East Africa through Djibouti, Somalia and Yemen – mainly to the oil-producing countries of the Arabian Peninsula); Southern route (through Kenya, Uganda to South Africa); Northern route (through the countries of North Africa – to Italy and Spain; another branch runs through Egypt, Israel, the Arab countries of Asia and Turkey). The main weak point of the overall policy of the IGAD countries is that not all countries in the region have ratified the full set of intra-African agreements in the field of migration. It has been established that the migration crisis in the East Africa surpasses the European one in its scale and impact on the countries of the region and can lead to negative consequences on a global scale if the world community does not use the available resources – political and financial – to solve the whole range of problems that caused the crisis.

KeywordsAfrica, IGAD, migrant crisis, refugees, internally displaced persons, policy
AcknowledgmentThe research is supported by grant of the Russian Science Foundation (project no. 22-18-00123), https://rscf.ru/en/project/22-18-00123/
Received23.12.2022
Publication date26.02.2023
Number of characters26229
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВВЕДЕНИЕ

2 С конца прошлого века в Восточной Африке возникли новые государственные образования – как признанные мировым сообществом, так и самопровозглашенные или полунезависимые. В настоящее время в регионе активно действуют сепаратистские движения, создающие угрозу его дальнейшей фрагментации. Страны Восточной Африки, для многих из которых стали обыденными военные конфликты, этнические чистки, природные катаклизмы, составляют своеобразную «дугу кризисов» – зону экономической и военно-политической нестабильности.
3 Восточная Африка исторически всегда была важной частью глобальных миграционных и торговых потоков и продолжает играть в них важную роль. Ныне регион – один из крупнейших в мире продуцентов потоков беженцев, которые направлены в экономически более благополучные и политически стабильные страны. Проблемы региона – в том числе те, которые способствовали обострению ситуации с беженцами – требовали от стран, в него входящих, выработки совместной стратегии в гуманитарной, экономической и политической сферах.
4 Интеграционные процессы в регионе активизировались в 1986 г. с созданием Межправительственной организации по вопросам засухи и развития, в которую вошли Джибути, Эфиопия, Кения, Сомали, Судан и Уганда; в 1996 г. она была преобразована в Межправительственную организацию по развитию (Intergovernmental Authority on Development – IGAD, или ИГАД). В настоящее время в ИГАД входят Джибути, Эфиопия, Кения, Сомали, Судан, Южный Судан1, Уганда и Эритрея. 1. Членство Южного Судана в ИГАД приостановлено в декабре 2021 г. в связи с неуплатой ежегодных членских взносов.
5

МАТЕРИАЛЫ ИССЛЕДОВАНИЯ

6 Важность для членов ИГАД вопросов миграции и обеспечения прав беженцев обусловило принятие в 2008 г. декларации о совместном регулировании миграционных потоков [Declaration, 2008], которая получила развитие в ходе второго заседания Регионального консультативного саммита ИГАД по вопросам миграции в Аддис-Абебе в 2012 г. Действуя на основе международных соглашений (табл.), страны ИГАД смогли наладить обмен информацией в области контроля над миграцией, а также получили возможность финансирования своих проектов помощи внутренне перемещенным лицам (ВПЛ) и беженцам со стороны международных фондов и стран-доноров. В результате страны ИГАД не только смогли сблизить национальное законодательство с международными нормативными обязательствами в области миграции [IGAD, 2012], но и смогли предложить другим странам собственные подходы к разрешению миграционных кризисов. В Найробийской декларации 2017 г., касающейся ситуации в Сомали, страны ИГАД взяли на себя обязательства в отношении обеспечения доступа беженцев к образованию и средствам к существованию, а также создания благоприятных условий для их безопасного добровольного возвращения и реинтеграции на родине [Nairobi, 2017].
7 В то же время ни одно из внутриафриканских соглашений в области миграции не ратифицировано одновременно всеми странами ИГАД (табл.), что существенно затрудняет формирование коллективного ответа входящих в нее стран на соответствующие вызовы. Более того, неблагоприятная гуманитарная ситуация, сложившаяся в результате внутриполитических конфликтов и столкновений, приводит к активизации миграционных процессов в странах региона. Ограничения и локдауны, введенными странами ИГАД в контексте пандемии COVID-19, привели к экономическим потерям, а также серьезно сказались на положении беженцев, ограничив их право на передвижение и став препятствием к получению ими доступа к убежищу.

Number of purchasers: 1, views: 312

Readers community rating: votes 0

1. Gorokhov S., Agafoshin M., Dmitriev R. Somalis in Sweden: Regional Dimension. Sovremennaya Evropa. 2020. No. 100 (7). Pp. 132–143 (in Russian).

2. Denisova T.S., Kostelyanets S.V. South Sudan: Consequences of the Secession. Asia and Africa Today. 2022. No. 2. Pp. 38–46 (in Russian).

3. Loshkariov I.D., Kopytsev I.S. Transformation of the Ethiopian Political Elite and the Armed Conflict in Tigray: From Driving Predecessors out to De-Escalation? Journal of the Institute for African Studies. 2021. No. 4 (57). Pp. 87–101 (In Russian).

4. Ryazantsev S.V. Migration Crisis: Concept And Criteria. DEMIS. Demographic Research. 2021. Vol. 1, No. 1. Pp. 7–16 (In Russian).

5. Ahimbisibwe F. The 2006 Refugees Act in Uganda: Between Law and Practice. Antwerpen: Institute of Development Policy, 2020.

6. African Union Convention for the Protection and Assistance of Internally Displaced Persons in Africa (Kampala Convention), 2012 https://au.int/sites/default/files/treaties/36846-treaty-kampala_convention.pdf (accessed 08.06.2022).

7. Convention Governing The Specific Aspects of Refugee Problems in Africa, 1963 https://au.int/sites/default/files/treaties/36400-treaty-36400-treaty-oau_convention_1963.pdf (accessed 08.06.2022).

8. Convention Relating to the Status of Refugees, 1951 https://www.unhcr.org/uk/5d9ed32b4 (accessed 08.06.2022).

9. Declaration of the Ministerial Conference of the Khartoum Process (EU-Horn of Africa Migration Route Initiative), 2015 https://www.khartoumprocess.net/resources/library/download/file?fid=20.60 (accessed 08.06.2022).

10. Declaration on the Establishment of IGAD Regional Consultative Process On Migration, 2008 https://www.iom.int/sites/g/files/tmzbdl486/files/jahia/webdav/shared/shared/mainsite/microsites/rcps/igad/declaration_establishment_igadrcp.pdf (accessed: 17.06.2022).

11. Djibouti: Refugees and Asylum Seekers (as of 28 February 2022) https://reliefweb.int/report/djibouti/djibouti-refugees-and-asylum-seekers-28-february-2022

12. Dmitriev R.V., Zakharov I.A., Gorokhov S.A. Spatial Expansion of Islamic Extremism in the Lake Chad Basin: Current Situation and Prospective Directions. Filosofia Theoretica. 2020. Vol. 9, no. 1. Pp. 47–62.

13. DTM Ethiopia Mobility Overview 2021 https://dtm.iom.int/reports/ethiopia-%E2%80%94-mobility-overview-2021 (accessed 16.06.2022).

14. Ethiopia Country Refugee Response Plan 2020–2021 https://data.unhcr.org/en/documents/download/73572 (accessed 16.06.2022).

15. Ethiopia: Hundreds Repatriated from Saudi Arabia after ‘Painful Ordeal’. Africanews, 31 March 2022 (accessed 16.06.2022).

16. Ethiopia National Displacement Report: December 2021 – February 2022. Addis Ababa: International Organization for Migration, 2022.

17. European Civil Protection and Humanitarian Aid Operations – Kenya Factsheet, 2022 https://ec.europa.eu/echo/where/africa/kenya_en (accessed 16.06.2022).

18. External UNHCR Somalia Monthly Report on Registered Refugees and Asylum-seekers – June 2021 https://data.unhcr.org/en/documents/details/87786 (accessed 16.06.2022).

19. Flow Monitoring Dashboard – Ethiopia. February 2022 https://displacement.iom.int/sites/default/files/public/reports/47.%20DTM%20Ethiopia%20Flow%20Monitoring%20Dashboard%20%28February%202022%29.pdf (accessed 08.06.2022).

20. Gettleman J. Ethnic Violence in Rift Valley is Tearing Kenya Apart. The New York Times, 27 Jan 2008 https://www.nytimes.com/2008/01/27/world/africa/27kenya.html (accessed 08.06.2022).

21. Hargrave K., Mosel I., Leach A. Public Narratives and Attitudes Towards Refugees and Other Migrants: Uganda Country Profile, 2020 https://cdn.odi.org/media/documents/uganda_migration_country_profile_final.pdf (accessed 08.06.2022).

22. Horn of Africa Somalia Situation, 2022 https://data2.unhcr.org/en/situations/horn (accessed 08.06.2022).

23. Horwood Ch., Hooper K. Protection on the Move: Eritrean Refugee Flows through the Greater Horn of Africa. Washington, DC: Migration Policy Institute, 2016.

24. IGAD Regional Migration Policy Framework, 2012 http://migration.igad.int/wp-content/uploads/2017/02/Regional-Migration-Policy-Framework1.pdf (accessed: 10.06.2022).

25. Kenya Tells U.N. It Will Shut Two Camps with 410,000 Refugees by June 2022. Reuters, 29 April 2022 https://www.reuters.com/world/africa/kenya-tells-un-it-will-shut-two-camps-with-410000-refugees-by-june-2022-2021-04-29/ (accessed 08.06.2022).

26. Kleist N., Abdi M. Global Connections: Somali Diaspora Practices and their Effects, 2021 https://riftvalley.net/sites/default/files/publication-documents/Global%20connections%20Somali%20Diaspora%20Practices%20and%20their%20Effects%20.pdf (accessed 08.06.2022).

27. Migration Data in Eastern Africa, 2021 https://www.migrationdataportal.org/regional-data-overview/eastern-africa (accessed 16.06.2022).

28. Migration Flows in the Horn of Africa and Yemen, 2022 https://migration.iom.int/data-stories/migration-flows-horn-africa-and-yemen (accessed 16.06.2022).

29. Migration Policy in Somalia: Returning Home by Choice and Force, 2016 https://taz.de/Migration-policy-in-Somalia/!5418055/ (accessed 16.06.2022).

30. Nairobi Declaration on Durable Solutions for Somali Refugees and Reintegration of Returnees in Somalia, 2017 https://igad.int/devenv/communique-special-summit-of-the-igad-assembly-of-heads-of-state-and-government-on-durable-solutions-for-somali-refugees/ (accessed 16.06.2022).

31. National Review (США): ожидаемая миграция из Черной Африки https://news.rambler.ru/other/42713598/?utm_content=news_media&utm_medium=read_more&utm_source=copylink (accessed 16.06.2022).

32. Operational Data Portal. Refugee Situations, 2022 https://data.unhcr.org/en/countries/ (accessed 08.06.2022).

33. Overview of Refugees and Asylum-seekers in Sudan, 2022 https://data.unhcr.org/en/documents/download/92026 (accessed 16.06.2022).

34. Protocol Relating to the Status of Refugees, 1967 https://www.unhcr.org/uk/5d9ed66a4 (accessed 08.06.2022).

35. Protocol to the Treaty Establishing the African Economic Community Relating to Free Movement of Persons, Right of Residence and Right of Establishment, 2018 https://au.int/sites/default/files/treaties/36403-treaty-protocol_on_free_movement_of_persons_in_africa_e.pdf (accessed 08.06.2022).

36. Refugee and Host Population Empowerment: Strategic Framework – Uganda, 2017 https://reliefweb.int/sites/reliefweb.int/files/resources/ReHoPE_Strategy%20Brochure%202017.pdf (accessed 08.06.2022).

37. South Sudan Regional Refugee Response Plan. January – December 2022 https://data.unhcr.org/en/documents/download/91426 (accessed 16.06.2022).

38. The 10 Largest Refugee Crises to Follow in 2022 https://www.concernusa.org/story/largest-refugee-crises/ (accessed 08.06.2022).

39. The Refugees Act, 2006 https://www.refworld.org/pdfid/4b7baba52.pdf (accessed 08.06.2022).

40. The South Sudan Crisis, Explained: 5 Things You Need to Know in 2022 https://www.concernusa.org/story/south-sudan-crisis-explained/ (accessed 08.06.2022).

41. These 10 Countries Receive the Most Refugees https://www.nrc.no/perspectives/2020/the-10-countries-that-receive-the-most-refugees/ (accessed 08.06.2022).

42. UNHCR Global Appeal 2018–2019. Geneva: UNHCR, 2019.

43. UNHCR Refugee Data Finder https://www.unhcr.org/refugee-statistics/download/?url=nC5jH1 (accessed 16.06.2022).

44. UNHCR Somalia Registered Refugees and Asylum-seekers – 31 March 2022 https://data.unhcr.org/en/documents/download/91982 (accessed 16.06.2022).

45. World Population Prospects 2022 https://population.un.org/wpp/Download/Standard/Population/ (accessed 16.06.2022).

Система Orphus

Loading...
Up