The Traditional Culture of Dogon (Mali) in the Context of Islamic Civilization.

 
PIIS086919080021623-2-1
DOI10.31857/S086919080021623-2
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Leading research fellow
Affiliation: Institute of Oriental Studies, RAS
Address: Moscow, 119334 Kosygina ul. 5, 206
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 5
Pages135-145
Abstract

The article examines the phenomenon of the penetration of elements of pre-Islamic decor into the architecture of mosques in the Dogon Country (Mali). In the case of Dogon architecture, one can observe a very peculiar version of the interaction of traditional culture with Islam. In itself, the use of forms and types of architectural structures traditional for the given territory is well known - it is enough to recall the Ottoman mosques. With the Dogon, the situation is different: the architecture of mosques reproduces not just the decor of a building directly related to traditional religion, but precisely those details of it that are associated with the worship of "idols", or fetishes. Similar incidents were recorded in other areas of Dogon modern traditional culture. A typical example is the prophet Amabir (Amabirɛ, “Creation of the Lord”, abbreviated as Abirɛ) Goro (Goro), who owns the prophecy that some day or other the Dogon will return to the Mande Country. The Dogon consider Amabire, and not Muhammad, the "last prophet" and connect the legend about him with the history of Islam in Mali. These cases indicate the penetration of pagan elements into Muslim architecture, as well as the penetration of Islam into pagan folklore and a clear desire to link them with each other. So this is evidence of the synthesis of Islam and traditional culture: pagan elements of Dogon heritage are no longer recognized as such, and Islamic elements are not identified by the Dogon only with religion.

KeywordsMali, Islam, Dogon, ginna, mosque, Amabirɛ Goro
Received03.10.2022
Publication date30.10.2022
Number of characters30963
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

Догоны: народ и культура

2 Догоны обитают на нагорье Бандиагара (Плато Догон, Plateau Dogon) и прилегающих к нему с юга и с востока долинах на востоке южной части Республики Мали и в приграничных землях Буркина-Фасо. Их численность составляет от 800 тыс. до 1 млн, но на этнической территории постоянно обитают ок. 400 тыс. Очень велики сезонные колебания численности населения: основные сельскохозяйственные работы приходятся на сезон дождей (май-сентябрь), и тогда большинство населения возвращается в деревни. В сухой сезон (октябрь-апрель) мужчины ищут работу в больших городах и в соседних странах. Догоны в настоящее время говорят на 20 языках, причём, их носители часто не понимают друг друга. Поэтому, в качестве языков межгруппового общения используются бамананкан, фульфульде и французский.
3 Существует несколько версий истории миграций современного населения на нагорье Бандиагара. (см.: [Gallay et d'autres, 1995, p. 26-28]). Согласно же «официальному» общедогонскому историческому преданию, до них на нагорье обитали теллем (tellem, в переводе с языка тенкан «[те] кого [мы] нашли), а до тех – ногом и толой. Догоны вышли из Страны манде (находится к западу от Бамако между городами Кангаба, Кита и Бамако), однако указываются и разные даты этого исхода, и его причины, причём, о своём происхождении из Страны манде рассказывают даже те группы, что явно не имеют к ней отношения. Пришельцы изгнали теллем, и те ушли на юг Долины Сено и на территорию современной Буркина-Фасо. Однако часть теллем была ассимилирована догонами. Отдельные их семьи до сих пор живут в деревнях догонов – такова, к примеру, семья Ганаме (Ganamé) из д. Йуга сельской коммуны Сангхаи в округе Бандиагара региона Мопти Республики Мали (подробно см.: [Ванюкова, Куценков, 2019, с. 21]). Сейчас можно уверенно говорить только о том, что современные догоны представляют собой множество групп разного происхождения, и что было, по меньшей мере, две волны миграций на нагорье: первая датируется XII-XIII вв., вторая – XV-XIX вв. В ходе экспедиций в Мали в 2019, 2020 и 2022 гг. выяснилось, что последнее зафиксированное устной традицией переселение произощло во времена Самори Туре, в 1870-х гг.: люди из клана Йалкуе ушли из зоны боевых действий по следам своих средневековых предшественников. Имеется пророчество, согласно которому догоны рано или поздно вернутся на свою историческую родину (о человеке, которому это пророчество принадлежит, мы подробно поговорим позже). И действительно, обратная миграция началась ещё в 80-х гг. прошлого века. В наши дни в Страну манде начали возвращаться по преимуществу «Суфи адама», т.е. суфии, которые, с точки зрения терзающих последние годы страну догонов джихадистов, даже хуже христиан. Так, возле д. Догоро (Dogoro, сельская коммуна Сиби, регион Куликоро), на территории старой, ныне покинутой деревни (Dogorokoro), с 2013-2014 г. живёт семья марабута Усмана Гиндо. И он сам, и жители Догоро прекрасно осведомлены о том, что догоны поселились на своих исторических землях, и это всеми воспринимается как должное. Таким образом, миграции догонов продолжаются и в наши дни.

Number of purchasers: 0, views: 257

Readers community rating: votes 0

1. Kutsenkov P. A. Muslim architecture of the Mopti region (Republic of Mali). Islamic studies. 2016 (1). V. 7. No. 3. Pp. 53–68 (in Russian).

2. Kutsenkov P. A. Traditional architecture of Mali (Djenne, Segou, Mopti, Dogon Country). Aegyptaica Rossica (Issue 4). Ed. M.A. Chegodaev, N.V. Lavrentieva. Moscow: Russian Foundation for the Promotion of Education and Science, 2016 (2). Pp. 165-202 (in Russian).

3. Kutsenkov P. A. Oral traditions of the village of Ende (Country of the Dogon). Vostok (Oriens). 2019. No. 4. Pp. 51–59 (in Russian).

4. Kutsenkov P. A. Dogon, XXI century: Travel notes of a jocking relative. Moscow; St. Petersburg: Nestor-Istoriya, 2020. (in Russian).

5. Kutsenkov P. A., Vanyukova D. V. Expedition to Mali in 2022. Oriental Courier. 2022. No. 1. Pp. 86-102.(in Russian)

6. Description of the village of Semari, compiled by its leader Bureïma Gandeba. Translation and commentary by P. A. Kutsenkov. History of Africa: people and destinies: a collection of documents and materials. Yaroslavl: Filigran, 2016. Pp. 99-110 (in Russian).

7. Sudanese Chronicle. Editor Pershits A.I. Translator Kubbel L.E. Moscow: Nauka, GRVL, 1984. (in Russian).

8. Ba H.H. ; Daget J. L’Empire peul du Macina (1818-1853). 2 ed. – Paris : Les Nouvelles Editions Africaines. Editions de l'Ecole de Hautes Etudes en Sciences Sociales, 1984. 306 p. : ill.

9. Bourgeois J.L. Spectacular Vernacular: The Adobe Tradition. New York: Aperture, 1989.

10. Delafosse M. Haut Sénégal-Niger. 3 tomes. T. 1 : Le pays, les peuples, les langues ; t. 2 : L'histoire ; t. 3 : Les civilisations Paris : Émile Larose, 1912 (réédité chez Maisonneuve & Larose en 1972).

11. Denyer, S. African traditional architecture: an historical and geographical perspective. London: Heinemann, 1978.

12. Desplagnes L. Le plateau central Nigérien : une mission archéologique et ethnographique au Soudan français. Paris : Larose, 1907.

13. Gallay, A. ; Huysecom, A. ; Mayor A. Archéologie, histoire et traditions orales : trois clés pour découvrir le passé dogon. Die Kunst der Dogon. Museum Rietberg Zürich. Zürich : Museum Rietberg, 1995. P. 19-44.

14. Holder, G. De la « cité-État » en Afrique noire. L’espace et le politique chez les Saman du pays dogon (Mali). Cahiers d’Études africaines, 2002, 166, XLII-2, Pp. 257-283.

15. Marchand, T.H.J. The masons of Djenné. Bloomington, IN: Indiana University Press, 2009. 352 p.

16. Prussin, L. The architecture of Islam in West Africa. African Arts. 1968, 1, 2. Pp. 32-35, 70-74.

17. Prussin, L. Sudanese architecture and the Manding. African Arts. 1970, 3, 4. Pp. 8-19, 97-98.

18. Ronde, P.; Holland, E. van. Dègubè Weèjè, drempels van het wonen. Een onderzoek naar de architectuur in de cercle Bankass. Doctoraalscriptie faculteit Bouwkunde. Eindhoven : Technische Universiteit Eindhoven, 1988.

19. Schijns, W. L’architecture vernaculaire des Dogons du Mali. L’évolution typologique et l’avenir d’un patrimoine mondial. Amsterdam: Gopher, 2009. 233 p.+ill.

20. Willett, F. African art: An introduction. London, New York: Thames & Hudson, 1971.

Fig. 2. Guinna in the village of Soninghe. Photo by P.A. Kutsenkov. (Рис_2_Гинна_Сонингхе_1.JPG, 3 Kb) [Download]

Fig. 3. Mosque in the village of Yabatalu. The beginning of the 2000s.. Photo by P.A. Kutsenkov. (Рис_3_Мечеть_Йабаталу_1.JPG, 3 Kb) [Download]

Fig. 1. The mosque in the Ende-Wo block in the village of Endé. The 1960s. Photo by P.A. Kutsenkov. (Рис_1_Мечеть_Энде_1.JPG, 3 Kb) [Download]

Система Orphus

Loading...
Up