The Calendar Festivals of the Middle Kingdom Period in the Beni Hasan Tomb Paintings and Inscriptions

 
PIIS086919080020763-6-1
DOI10.31857/S086919080020763-6
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Associate Professor
Affiliation: State Academic University for Humanities
Address: Moscow, Moscow, Maronovsky per., 26
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 4
Pages29-42
Abstract

The article examines the main types of ancient Egyptian festivals of the Middle Kingdom, analyzing the paintings from the tombs of Beni Hasan that belonged to Khnumhotep II, Amenemhat II, Baket III and Kheti. The principles of describing festive rituals in the texts are traced and their significance for the tomb owners is shown. Comparing the tomb scenes of festivals and the lists of feasts, the author reveals a semantic relationship between the mentioned feasts and the subjects represented on the tomb walls: journey to Abydos, hunting in Delta, agricultural works, dancing, games.

The voyage to Abydos was a part of the Wag Festival and the Osirian festivals celebrated during the season of Inundation. The author draws attention to the semantic relationship between the scenes of the journey to Abydos and the agricultural works represented near to each other. According to the funerary texts, such works were also carried out before the beginning of the Osirian festivals and designated the god’s death and rebirth.

The comparative study of the inscriptions and scenes from the tomb of Khnumhotep II with the Pyramid Texts and the Coffin Texts reveals the semantic parallel between the motif of journey to Abydos and the idea of the rising and setting of the constellation Orion, with which Osiris was associated. The appearance of Orion in the night sky was considered in connection with the idea of the “dying” of the Sun, descending into the Duat that apparently meant the area of invisibility of a celestial body.

KeywordsAncient Egypt; festival; Beni Hasan; Abydos; Osiris; Orion; Hathor.
AcknowledgmentThis work is supported by grant of the Russian Science Foundation (project no. 19-18-00085 “Calendar Festivals of the Ancient Orient: Calendar Ritual and the Role of Temporal Representations in the Traditional Consciousness of the Ancient Peoples”) and performed in Saint-Petersburg University
Received21.06.2022
Publication date06.09.2022
Number of characters31793
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 В период XI–XII династий в районе Бени Хасана появляется комплекс скальных гробниц номархов, украшенных сценами повседневной жизни покойного и религиозных обрядов, в числе которых было путешествие в Абидос – культовый центр Осириса. В отличие от гробниц эпохи Древнего царства, усыпальницы Бени Хасана имели небольшое число наземных помещений, как правило, два – просторный колонный зал и ниша со статуей усопшего. Египетские гробницы служили не только местом упокоения человека, но и часовней для проведения обрядов во время определенных праздников, упомянутых в надписях на саркофагах и стенах гробниц. Праздничные ритуалы, в которых участвовал человек при жизни, находили свое отображение и на стенах его усыпальницы.
2 В настоящее время для посещения туристов доступны четыре усыпальницы в Бени Хасане, принадлежащие, соответственно, номархам Хнумхотепу II (№ 3) (XII дин.), Аменемхету II (№ 2) (XII дин.), Бакету III (№ 15) (XI дин.) и Хети (№ 17) (XII дин.). Наиболее подробная информация о праздниках сохранилась в гробнице Хнумхотепа II, правителя нома Орикс (BH 3; эпоха Аменемхета II и Сенусерта II). В этом месте праздники упоминаются в нескольких местах: в надписях на архитраве входного портала гробницы [Porter, Moss 1968, p. 144 (2–3); Newberry, Griffith 1893, pl. XXIV], на архитраве портала ниши со статуей [Porter, Moss 1968, p. 147 (13); Newberry, Griffith 1893, pl. XXXIII] и на северной стене главного зала гробницы [Lepsius 1849, Bl. 124d].
3 Помимо надписей следует отметить сцены ритуалов осирического и хатхорического культов, таких как путешествие в Абидос – культовый центр Осириса – и охота в зарослях папируса, проходившая под покровительством Хатхор, богини плодородия, любви, музыки, танцев, и Сехет, богини поля, покровительницы рыбной ловли и охоты. Указанные сцены представлены, соответственно, на западной и восточной стенах главного зала (рис. 1).
4 В надписи на архитраве входного портала гробницы строки с перечислениями праздников разделяются формулой подношения: «Выхождение голоса (= чтение жертвенных формул): хлеб, пиво, скот, птицы, благовония для Ка князя, сына Нехера, Хнумхотепа, рожденного Бакет» (рис. 2). Названия праздников четко делятся на две группы, расположенные по сторонам от жертвенной формулы:
Праздник Первого дня года, праздник Тота, Великий праздник, праздники Великого и Малого огня, 12 праздников Месяца, 12 праздников Полумесяца, праздник 4-го числа месяца, праздник 5-го числа месяца, 12 праздников 6-го дня месяца, (праздник) Посыпания песком, 5 эпагоменов. Праздник 30-го дня месяца, 12 праздников Новолуния, 29-й день месяца, 12 праздников-сад (в 17-й день месяца?), праздник Плавания, праздник Получения реки (разлив), праздник Выхода Сириуса, Прекрасный праздник на горе, праздник Уаг, праздники Большой и Малой ловли, праздники Большого и Малого годов.
5 В левой части архитрава приводится перечень праздников, связанных в основном с лунным циклом. Эти праздники имели непосредственное отношение к поминальному культу и отмечали различные этапы перехода души в загробный мир [Wallin 2002]. В правой части архитрава помимо лунных праздников упоминаются праздники Выхода Сириуса (prt %pdt) и Получения реки (Sspt itrw), связанные с наступлением разлива Нила. При этом в левой колонке прослеживается четкий временной интервал – от начала года до его завершения, включая 5 эпагоменов, т. е. пять дополнительных дней после двенадцати месяцев. Таким образом, в левой колонке ясно обозначен 365-дневный календарный цикл.

Number of purchasers: 0, views: 372

Readers community rating: votes 0

1. Assmann J. Ägypten – Theologie und Frömmigkeit einer frühen Hochkultur. Stuttgart-Berlin-Köln-Mainz: Kohlhammer, 1984 (in Russian).

2. Kees H. Totenglauben und Jenseitsvorstellungen der alten Agypter. Grundlagen und Entwicklung bis zum Ende des Mittleren Reiches. Berlin: Akademie-Verlag, 1977 (in Russian).

3. Mironova A.V. Calendars and Festivals of Ancient Egypt. Moscow: Moscow Publishing House, 2022 (in Russian).

4. Altenmüller H. Abydosfahrt. Lexicon der Ägyptologie. 1975. Bd. I. Kol. 42–47.

5. Assmann J. Death and Salvation / transl. from the German by D. Lorton. Ithaca and London: Cornell Univ. pr., 2005.

6. Bleeker C.J. Egyptian Festivals: Enactments of Religious Renewal. Leiden: Brill, 1967.

7. Bleeker C.J. Hathor and Thoth: Two Key Figures of the Ancient Egyptian Religion. Leiden: Brill, 1973.

8. Breasted J.H. Ancient Records of Egypt: historical documents from the earliest times to the Persian conquest. Chicago: Univ. of Chicago pr., 1906. Vol. I.

9. Brovarski E. The Doors of Heaven. Orientalia. 1977. Vol. 46. Pp. 107–115.

10. El Maati M. The Goddess sxt in Ancient Egypt. Studies on the Arab World monuments. 2016. Vol. 18. P. 94–121.

11. El-Sabban S. Temple Festival Calendars of Ancient Egypt. Liverpool: Liverpool Univ. pr., 2000.

12. Erman A. Die Religion der Ägypter. Ihr Werden und Vergehen in vier Jahrtausenden. 2 Aufl. Berlin; New York: Walter de Gruyter, 2001.

13. Guglielmi W. Die Feldgöttin %xt. Die Welt des Orients. 1973–1974. Vol 7. Pp. 206–207.

14. Hays W.C. Royal Sarcophagi of the XVIII Dynasty. Princeton: Princeton Univ. pr., 1935.

15. Helck W. Urkunden des 18. Dynastie (Urkunden des ägyptischen Altertums IV, Hft. 17). Leipzig: Akademie-Verlag, 1955.

16. Lepsius R. Denkmäler aus Ägypten und Äthiopien. Berlin: Nicolaische Buchhandlung, 1849. Abth. II.

17. Luft U. The date of the WAgy feast: considerations on the Chronology of the Old Kingdom. Revolutions in time: Studies in Ancient Egyptian Calendrics. Ed. A. Spalinger. Texas: Van Siclen Books, 1994. Pp. 39–44.

18. Medinet Habu. Vol. III: The Calendar, the “Slaughterhouse” аnd Minor Records of Ramses III. Ed. J.H. Breasted (Oriental Institute Publications, 23). Chicago: Univ. of Chicago pr., 1934.

19. Medinet Habu. Vol. IV: Festival Scenes of Ramses III. Eds. J.A. Wilson, T.G. Allen (Oriental Institute Publications, 51). Chicago: Univ. of Chicago pr., 1940.

20. Newberry P.E., Griffith F. L. Beni Hasan. Vol. I (Archaeological Survey of Egypt, 1). London: Kegan Paul, Trench, Trübner & Co, 1893.

21. Porter B., Moss R. L. Topographical Bibliography of Ancient Egyptian Hieroglyphic Texts, Reliefs, and Paintings. Vol. 1: The Theban Necropolis. Part 2: Royal Tombs and Smaller Cemeteries. Oxford: Clarendon pr., 1964.

22. Porter B., Moss R. L. Topographical bibliography of Ancient Egyptian Hieroglyphic Texts, Reliefs, and Paintings. Vol. 4. Lower and Middle Egypt (Delta and Cairo to Asyût). 2nd ed. Oxford: Griffith Institute, 1968.

23. Posener-Kriéger P. Wag-Fest. Lexicon der Ägyptologie. 1986. Bd. VI. Kol. 1135–1139.

24. Schott S. Altägyptische Festdaten. Meinz; Wiesbaden: Verlag der Akademie der Wissenschaften und der Literatur, 1950.

25. Smith W.S. A History of Egyptian Sculpture and Painting in the Old Kingdom. 2nd ed. London: Oxford Univ. pr., Geoffrey Cumberlege, 1949.

26. Wallin P. Celestial cycles. Astronomical concepts of Regeneration in the Ancient Egyptian Coffin Texts (Uppsala Series in Egyptology, 1). Uppsala: Dept. of Archaeology and Ancient History, 2002.

27. Wente E.F. Hathor at the Jubilee. Studies in Honor of John A. Wilson. Ed. G. Kadish (Studies in Ancient Oriental Civilization, 35). Chicago: Univ. of Chicago pr., 1969. Pp. 86–87.

28. Woods A. zSS wAD scenes of the Old Kingdom revisited. Old Kingdom, New Perspectives: Egyptian Art and Archaeology, 2750-2150 BC. Eds. N. Strudwick, H. Strudwick. Oxford: Oxbow Books, 2011. Pp. 314–319.

Fig. 1. Plan of the tomb of Khnumhotep II at Beni Hasan (TT 19). 1, 4, 5 – feast lists; 2 – scene of pilgrimage to Abydos; 3 – scene of returning from Abydos; 6, 7 – scene of hunting in the marshes; 8 (Рис._1.jpg, 29 Kb) [Download]

Fig. 2. Inscriptions on the architrave of the entrance to the tomb of Khnumhotep II [Newberry, Griffith 1893, pl. 24] (Рис._2.jpg, 124 Kb) [Download]

Fig. 3. Paintings on the western wall of the main hall of the tomb of Khnumhotep II [Newberry, Griffith 1893, pl. 29] (Рис._3.jpg, 1,362 Kb) [Download]

Fig. 4. Inscriptions on the portal of the niche with statue. The tomb of Khnumhotep II at Beni Hasan [Newberry, Griffith 1893, pl. 33] (Рис._4.jpg, 768 Kb) [Download]

Система Orphus

Loading...
Up