The transformation of the wrathful deity Mahākāla into the god of happiness and good luck Daikokuten in Japanese Buddhism.

 
PIIS086919080020211-9-1
DOI10.31857/S086919080020211-9
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Institute of Oriental Studies, Russian Academy of Sciences
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 3
Pages135-147
Abstract

The transformation of the wrathful deity Mahākāla into the god of happiness and fortune Daikokuten in Japanese Buddhism. This study is devoted to the process of the transformation of the wrathful Hindu deity Mahākāla into the god of happiness and fortune Daikokuten in Japanese Buddhism. While in Hinduism and Vajrayāna Buddhism, Mahākāla was a wrathful deity, performing the functions of the Dharma protector, then as a result of the transference of this deity to the Japanese culture, his functions changed. The earliest examples of this process have been already marked in China, from where they later went to Japan. In the paper are traced the description of Mahākāla in the Japanese Buddhist textual tradition in the most notable Japanese text “Daikokutenjin-ho 大黒天神法” (“The Law of the Great Black God”), his iconography and the transformation in local folklore. The formation of Mahākāla iconography in Japan was influenced by a  process of the Shintō-Buddhist syncretism, which combined the esoteric doctrines of the Tendai school, traditional Japanese Shintō mythology, Buddhist cosmology and related elements of Hinduism. All these trends are also well traced in Japanese folklore. As a sequence, we could come to conclusion that the process of transformation of the wrathful Hindu deity Mahākāla into one of the Japanese gods of happiness Daikokuten was influenced by the desire to rid Mahākāla of his original destructive deadly attributes, since they were not combined with the original Japanese Shintō tradition, referring to death and its manifestations as an impurity.

KeywordsMahākāla, Daikokuten, Shintō, Vajrayāna, Tendai
Received18.05.2022
Publication date22.06.2022
Number of characters39891
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Одним из наиболее известных гневных божеств-защитников буддийского пантеона Ваджраяны является Махакала, который, как считается, в индуизме представлял одну из двух ипостасей бога Шивы - Бхайравы. Древние традиции почитания этого божества в Индии, Тибете и других странах Центральной Азии в свое время были достаточно подробно исследованы в трудах российских (А.В. Зорин, С.Р. Батомункуева), западных (Мэган Бриссон, Уильям Стеблайн, Пунам Рана, Сара Ричардсон, Мадлен Биардо и др.) и китайских ученых (Ван Яо, Чжу Юэ Мэй и др.)1 В данной статье рассматривается сравнительно мало изученный в российском востоковедении культ Махакалы в Японии и постепенная трансформация его в местное божество Дайкокутэн. Как отмечает С.Р. Батомункуева, этимология имени «Махакала» восходит к санскриту и состоит из двух слов: mahā и kāla. Если первое слово обычно принято переводить как «великий», то у второго – kāla – имеется два значения – «черный» и «время». По этой причине имя божества – Махакала – может иметь двойной перевод: «Великое Время» или «Великий Черный». [Батомункуева, 2020, 1114-1130] В индийских священных текстах Махакала, как правило, описывается как «Великий вне времени и смерти» в качестве одной из ипостасей Шивы, воплощающем в себе его разрушительную мощь. Говоря о самых ранних упоминаниях Махакалы в индийских источниках, исследователи, как правило, отмечают Веды (в которых он отождествляется с Рудрой) и «Бхагавадгиту». Там Махакала приравнивается к безжалостному Времени, уничтожающему вселенную и все сущее, не имеющее ни начала, ни конца. [Батомункуева, 2020, 1114-1130] В целом же, ассоциации Махакалы c мраком и смертью, характерные для индийских источников, позволили известному индологу Мадлен Биардо сделать вывод о не-арийском происхождении этого божества, которого индуизм был вынужден включить в свой пантеон наряду с Рудрой и Шивой. [Biardeau, 1989, p. 58] 1. Зорин А. В. Садхана Шри-Махакалы Нагарджуны в древнем списке из рукописной коллекции ИВР РАН // От Дуньхуана до Бурятии. По следам тибетских текстов. Российские тибетологи к 80-летию со дня рождения Регби Ешиевича Пубаева. Улан-Удэ: Изд. Бурятского научного центра СО РАН; 2009. С. 197–210; Батомункуева С.Р. К истории культа Махакалы в Тибете. Ориенталистика.; 2020, 3(4):1114-1130.  url: https://www.orientalistica.com/jour/article/view/231 (дата обращения 27.07.2021); Stablein W. G. The Mahakalatantra: A Theory of Ritual Blessings and Tantric Medicine. Columbia University. PhD. 1976. 314 p.; Poonam Rajya Laxmi Rana. The sacred Mahakala in the Hindu and Buddhist texts // Nepalese Culture. 2019. Vol. XIII. P. 77–94. Режим доступа: >>>> Richardson Sarah A. Reading the History of a Tibetan Mahakala Painting: The Nyingma Chod Mandala of Legs Ldan Nagpo Aghora in the Royal Ontario Museum. The Ohio State University. M. A. 2006; Biardeau M.  Hinduism. The anthropology of a civilization. Oxford: Oxford University Press, 1989; Wang Yao. A cult of Mahakala in Beijing. Tibetan Studies: Proceedings of the 6-th Seminar of the International Association of Tibetan Studies, Vol. 2, 1992, Pp. 957-964
2 Иянага Нобуми, один из выдающихся японских исследователей индийского и буддийского тантризма, указывает на конкретную связь между Шивой и Махакалой в текстах пуран. Так, в «Шива пурана» и «Курма-пуране» (с небольшими вариациями) рассказывается легенда о появлении лингама Шивы в Удджайини, столице царства Малава, который остался там в форме сияющего лингама и получил название «Махакала». [Iyanaga, 1994, p. 841] Известна также другая легенда, в которой Шива напрямую отождествляется с Махакалой, она приводится в «Хариванше-пуране». Согласно ей, Шива принял угрожающий облик Махакалы (или Бхайравы), чтобы убить царя демонов Андхаку, возжелавшего его супругу Парвати. При этом он также был облачен в слоновью кожу, содранную им с другого демона Гаджасуры (или Нила-асуры), который пытался убить Шиву в облике слона. Впоследствии Шива также изображался в виде Андхакасура-вадха («победитель Андхака-асуры»), с трезубцем, на которое нанизано человеческое тело, символизирующее побежденного Андхаку, и со слоновьей шкурой на плечах. Последний элемент, как будет показано в тексте, в дальнейшем стал одним из обязательных атрибутов иконографии Махакалы. [Faure B., 2015, р. 47] Следует отметить, что в буддийской литературе имя «Махакала» также встречается в «Тхерагатха» - сборнике стихов и религиозных гимнов, приписываемых просветленным монахам. Примечательно, что в данном случае оно принадлежит человеку, а не божеству и связано с архатом, который практиковал медитацию на кладбищах и в местах для кремации. И хотя в дальнейшем в китайских и японских источниках никак не связывали между собой архата Махакалу и бога Махакалу, все же, как полагает Иянага Нобуми, и тот, и другой имеет отношение ко злым демонам, питающимися трупами. [Iyanaga, 1994, p. 852]

Number of purchasers: 0, views: 473

Readers community rating: votes 0

1. Batomunkueva S.R. On the History of Mahakala Cult in Tibet. Orientalistica. 2020. No. 3(4). Pp. 1114–1130 (in Russian).

2. Zorin A.V. The Symbolism of the Mahakala Cult in the “Hymn to the Six-Armed Defender”. The 2nd Readings in Memory of Ye.A. Torchinov: Religious Studies and Oriental Studies. Materials of the Scientific Conference. Comp. and ed. by S.V. Pakhomov. Saint Petersburg: Saint Petersburg University Press, 2005. Pp. 121–125 (in Russian).

3. Zorin A.V. Sadhana of Sri Mahakala Nagarjuna in the Ancient Copy from the Manuscript Collection of the IOS RAS. From Dunhuang to Buryatia. In the Footsteps of Tibetan Texts. Russian Tibetologists on the 80th Anniversary of the Birth of Rugby Yeshievich Pubaev. Ulan-Ude: Buryat Scientific Center of the Siberian Branch of the RAS, 2009. Pp. 197–210 (in Russian).

4. Ishikawa Ichiro. Daikokuten. Edo bungaku zokushin jiten (A Dictionary of Edo Folk Beliefs Literature). Tokyo: Tokyodo shuppan, 1989. Pp. 212–213 (in Japanese).

5. Nakortchevskii А.А. Shinto. Saint Petersburg: Asbuka-klassika; Peterburgskoe vostokovedenie, 2003 (in Russian).

6. Naganuma K. Daikokuten no keiyo oyobi shinko no hensen (The Transformation of the Description and Faith of the God Daikokuten). Nihon shukyoshi-no kenkyu (Studies on the History of Japanese Religion). Tokyo: Kyoiku kenkyukai, 1928(1). Pp. 623–653 (in Japanese).

7. Naganuma K. Daikokuten no keiyo oyobi shinko no hensen zokuhen (The Second Edition of the Transformation of the Description and Faith of the God Daikokuten). Nihon shukyoshi-no kenkyu (Studies on the History of Japanese Religion). Tokyo: Kyoiku kenkyukai, 1928(2). Pp. 654–756 (in Japanese).

8. Nakagawa D. Daikokutenjin ko (Thoughts on the God Daikokuten). Koyasan: Shinnoi, 1964 (in Japanese).

9. Сёсондзудзо 諸尊圖像(«Изображения всех почитаемых») Shosonzuzo 諸尊圖像 (“The Pictures of All Revered [Buddhas]”) (in Chinese) http://www.gmzm.org/?gujitushu/zhuzuntuxiangchao.html (accessed: 24.12.2021).

10. Zhu Yue Mei. Elementary Research of Mahakala Statue: On the Relationship of Mahakala Statues Making between Dali, Tibet and Dunhuang. Dunhuang Research. 2001. Vol. 4. Pp. 75–83 (in Chinese).

11. Benoytosh Bhattacharyya. The Indian Buddhist Iconography. Calcutta: Ghosh Printing House Private LTD, 1958.

12. Biardeau M. Hinduism. The Anthropology of a Ci¬vi¬lization. Oxford: Oxford University Press, 1989.

13. Bryson M. Mahākāla Worship in the Dali Kingdom (937–1253) – A Study of the Dahei tianshen daochang yi. Journal of the International Association of Buddhist Studies. 2012. Vol. 35. No. 1–2. Pp. 3–70.

14. Faure B. The Fluid Pantheon: Gods of Medieval Japan, Vol. 1, 2. University of Hawaii Press, 2015.

15. Iyanaga N. Daikokuten 大 黒 天 Mahâkâla, le Grand Noir, divinité passée du panthéon sivaite à Tésotérisme bouddhique et au panthéon populaire japonais. 法 寳 義 林 Hobogirin: Dictionnaire encyclopedique du bouddhisme d'apres les sources Chinoises et Japonaises. Septième volume: Daijo – Daishi. Paris-Kyoto, 1994. Pp. 839–921.

16. Ladrang Kalsang. The Guardian Deities of Tibet. Delhi: Winsome books India, 2007.

17. Nebesky-Wojkowitz, de, R. Oracles and Demons of Tibet: the Cult and Iconography of the Tibetan Protective Deities. Delhi: Rashtra Rachna Printers, 1993.

18. Poonam Rajya Laxmi Rana. The Sacred Mahakala in the Hindu and Buddhist texts. Nepalese Culture. 2019. Vol. XIII. Pp. 77–94.

19. Richardson Sarah A. Reading the History of a Tibetan Mahakala Painting: The Nyingma Chod Mandala of Legs Ldan Nagpo Aghora in the Royal Ontario Museum. MA, the Ohio State University, 2006.

20. Stablein W.G. The Mahakalatantra: A Theory of Ritual Blessings and Tantric Medicine. PhD, Columbia University, 1976.

21. Wang Yao. A Cult of Mahakala in Beijing. Tibetan Studies: Proceedings of the 6-th Seminar of the International Association of Tibetan Studies. 1992. Vol. 2. Pp. 957–964.

22. Wong Kit Wah, Cheung Yeuk Hang. Mahakala Studies in China. China Tibetology. 2012. No. 2. Pp. 100–118.

(d029ee0e5ee704549a2d105b60e98237.jpg, 190 Kb) [Download]

Система Orphus

Loading...
Up