Plot-building motifs in turkish urban fantasy (as exemplified by Sadik Yemni's novel, Solvent)

 
PIIS086919080020161-4-1
DOI10.31857/S086919080020161-4
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Associate Professor, Head of the Department of Turkic Philology
Affiliation: Lomonosov Moscow State University, The Institute of Asian and African Studies
Address: Moscow,, Moscow, Russia
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 3
Pages198-206
Abstract

The paper looks at Solvent (2003), a novel by the prominent modern science fiction author Sadik Yemni, to study the predominant motifs of Turkish urban fantasy. We prove that the motifs of dual worlds, dreams and hallucinations, fall from grace, punishment, a quest-like journey, and mysteries and secret organizations are central not just to this particular novel's plot but also to the entire urban fantasy sub-genre. The latter assumption is highly relevant, because it facilitates the review of features typical of the aforementioned sub-genre in Turkish literature, which remains almost entirely unstudied by either Russian or foreign literature scholars.  We also highlight the eclectic nature of urban fantasy, which incorporates the features of conspiracy novels and philosophical novels, thus reflecting the postmodern synthesis of genres and genre forms. The eclectic nature of urban fantasy allows for, on the one hand, studying it as a meta-genre, and on the other, talking about the emergence of a new type of entertainment-focused popular literature, where the fantastical situation is interlaced with existential and ontological messages. Our hypothesis is that the genesis of urban fantasy entails expanding and elaborating on the moral and psychological aspects (humankind's place in the world, faithfulness to moral guidelines).

KeywordsTurkish urban fantasy, popular fiction, plot-building motifs, sub-genre, meta-genre, eclectics, Sadik Yemni, Solvent
Received14.05.2022
Publication date22.06.2022
Number of characters22178
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Жанровая модель фэнтези в Турции окончательно сформировалась в середине 1990-х гг. Именно тогда турецкие писатели получили вдохновение от многочисленных переводных западных романов фэнтези, заполнивших национальный рынок. Однако субжанр городской фэнтези начал складываться в турецкой литературе еще в начале ХХ в. Сразу же оговоримся, что вслед за российскими литературоведами, разрабатывающими проблему русской городской фэнтези Е.А. Сафрон, Т.И. Хоруженко, под субжанром городской фэнтези мы понимаем такую жанровую/литературную форму, «действие в которой происходит в городе, во времени, обычно совпадающем с реальным временем самого читателя, поэтика которого ориентирована на мотив фантастического двоемирия и элементы современного городского фольклора: городские легенды, исторические анекдоты, слухи, былички» [Сафрон, 2020, с. 197].
2 Фантезийные элементы поэтики городского романа начала ХХ в. тяготели к готическому канону (романам ужасов). Они представляли собой некий сплав западной и восточной культурной традиции – копирование приемов западного готического романа (мотивы двоемирия, безумия, оживших мертвецов/вампиров, крыс, таинственных замков, онейрические мотивы сна, ночных кошмаров, галлюцинаций и т.п.) и вкрапления тюркских фольклорно-мифологических элементов (джинны, пери, волшебные превращения и амулеты и т.п.). О смешении в фантастической литературе начала ХХ в. романтической готики с ярко выраженным национальным колоритом пишут и современные турецкие исследователи. Например, Вели Угур в статье «Фантастический роман в турецкой литературе» (2011) отмечает, что элементы готического романа/романа ужасов, помещенные в турецкую атмосферу, можно встретить у Хюсейна Рахми Гюрпынара в романах «Восставший из могилы шехит» (Mezardan Kalkan Şehit, 1928) и «Демон» (Gülyabani, 1912), а также в романах Кериме Надир «Ночь ужасов» (Dehşet Gecesi, 1958), Вала Нуреттина «Тайна Караджаахмета» (Karacaahmedin Esrarı, 1933), Али Рызы Сейфи «Воевода, сажающий на кол» (Kazıklı Voyvoda, 1928), Ведата Орфи Бенгю «Серия лорда Листера» (Lord Lister Serisi, 1934), Бехчета Сафы «Дьявол» (Şeytan, 1931) и «Выродок дьявола» (Şeytan’ın Piçi, 1933) [Uğur, 2011, s. 134].
3 В российском тюркологическом литературоведении на проблему заимствования западной готической традиции первыми турецкими фэнтезийными романами обратили внимание А.В. Образцов и А.С. Сулейманова в статье «”Дракула в Стамбуле” – опыт культурного импорта иррационального» (2020). Статья посвящена адаптированию и переосмыслению на турецкой почве известного романа Брэма Стокера «Дракула» (1897). По мнению исследователей, культурный импорт западного произведения осуществлен в первом «вампирском» романе в истории турецкой литературы – в романе Али Рызы Сейфи «Воевода, сажающий на кол», который после экранизации 1953 г. более известен как «Дракула в Стамбуле» (Drakula İstanbul’da). В статье рассматривается сюжет произведения, его мотивы и образы. Анализируются особенности турецкой интерпретации готического сюжета Стокера. Делается вывод, что в целом фабула романа Али Рыза упрощена и схематизирована по сравнению с романом Стокера, что сам роман является примером культурного импорта или культурного взаимодействия, представленного такими видами, как заимствование и цитация [Образцов, Сулейманова, 2021, с.120].

Number of purchasers: 0, views: 382

Readers community rating: votes 0

1. Vatsuro, V. E. Lermontov's Last Story. In: M. Yu. Lermontov: Research and Materials. Leningrad: Nauka (in Russian).

2. Kovtun, E. N. Fictional Narrative in 20th-century Literature. Moscow: Vysshaya Shkola, 2008. (in Russian).

3. Obraztsov, A. V., Suleymanova, A. S. Drakula in Istanbul: a Study in the Cultural Import of the Irrational. In: Actual Problems of Turkic Studies. International Scientific Conference: XXXV Kononov Memorial Lectures. Ed. by N. N. Telitsin. St. Petersburg: St. Petersburg Center for the Development and Support of Oriental Studies, 2021. Pp. 103–120 (in Russian).

4. Repenkova, M. M. Revolving Mirrors. Postmodernism in Turkish literature. Moscow: Vostochnaya Literatura, 2010. (in Russian).

5. Repenkova, M. M. The Artistic Features of Turkish Urban Fantasy. In: Oriens, 2021a, Issue 2. Pp. 104–112 (in Russian).

6. Repenkova, M. M. The Artistic Features of the Fantastical narration of Halid Kakinch. In: MSU Vestnik, Series 13. Orientalism. 2021b, Issue 2. Pp. 57–72 (In Russian).

7. Safron, E. A. Classification of Urban Fantasy Storylines: Definition of a Problem. Human Scientific Studies. 2016. No. 11(63). Pp. 92–96. (in Russian).

8. Safron, E. A. The Poetics of Urban Fantasy in 20th–21st Century Russian Literature. Dissertation for the degree of Doctor of Philology. Saransk, 2021 (in Russian).

9. Safron, E. A. The Legacy of German Romanticism in Russian Urban Fantasy. In: Nauchnyi dialog. 2020. Issue 12. Pp. 196–207 (in Russian).

10. Todorov, Tz. Introduction à la Littérature Fantastique. Translated from French by B. Narumov. Moscow: Dom Intellektual'noy Knigi, 1999. (in Russian).

11. Khoruzhenko T. I. Russian fantasy: on the way to a meta-genre. Author’s dissertation abstract for the degree of Candidate in Philology. Yekaterinburg, 2015. (in Russian).

12. Khoruzhenko T. I. The mysterious city or city of mysteries: where fantasy meets conspiracy novel. Ural Philological Bulletin. Series: Russian Literature in the 20th and 21st Centuries: Trends and Movements. 2017. No. 3. P. 130–137. (in Russian).

13. Shidfar R. The endless story. An overview of the evolution of foreign fantasy writings. Knizhnoye Delo. 1997. No. 9. P. 86–90 (in Russian).

14. Baldick C. The Concise Oxford Dictionary of Literary Terms. Oxford: Oxford University Press, 2001. (in English)

15. Uğur, V. The Fantasy Novel in Turkish Literature. In: Language and Literature Journal. Istanbul: Istanbul University, Faculty of Letters, 2011. Pp. 133–154 (in Turkish)

16. Yemni, S. Solvent. Istanbul: Everest Publishing House, 2003 (in Turkish).

Система Orphus

Loading...
Up