Sikh Festivals and the Nanakshahi Calendar

 
PIIS086919080019253-5-1
DOI10.31857/S086919080019253-5
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Leading Research Fellow, MAE RAS
Affiliation: Peter the Great Museum of Anthropology and Ethnography of the Russian Academy of Sciences
Address: Russian Federation, St. Petersburg
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
Edition
Pages192-202
Abstract

In the article the introduction of the Nanakshahi calendar in 1998 (amended in 2003) is considered as an attempt of unification of the Sikh community, and formation of single-form Sikh identity. The evolution of a Sikh community is a long process and the result of the combination of different trends. The community of Sikhs started as the sect in Hinduism in time of Guru Nanak (1469 - 1539) but developed as a new religion under the leadership of his successors, known as the Gurus. Dates of main historical events of the Sikhs together with agricultural and New Year celebrations (Baisakhi, Diwali, Holi) became main festivals of the Sikh year. Gurpurbs or memorial days of the Sikh Gurus are also important part of the Sikh religious year. The matter is complicated by the activity of the Sikhs in diaspora. Recently Sikh religious authorities have introduced Sikh Nanakshahi calendar to create religious boundaries between the Sikhs and the Hindus. Indo-Canadian Sikh Pal Singh Purewal suggested mathematically correct Nanakshahi calendar based on tropical rather than sideral year. He suggested that this calendar is more correct than the North Indian calendar and the one different from that of the Hindus. His opponents claim that it is identical to Christian calendar. In 2003 this calendar was put in force. However, some Sikh festivals are still celebrated in old manner according to the old Vikram (Bikrami) North Indian calendar. Sikh communities in India and in the diaspora are divided now over the Nanakshahi calendar and days of gurpurbs.

KeywordsSikhism, Sikh identity, Guru Nanak, Arjun Dev, Gobind Singh, Pal Singh Purewal, the Nanakshahi calendar
AcknowledgmentThe article is written as part of the project ‘Calendar festivals of the Ancient East: Calendar ritual and the role of temporal concepts in the formation of the traditional conscience of the people of the Ancient world’ (RSCF grant N19-18-00085).
Received25.04.2022
Publication date13.05.2022
Number of characters29396
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВВЕДЕНИЕ

2 Последние два десятилетия сикхи в Индии и в диаспоре горячо обсуждают тему календаря, реформу которого предложил проживающий в Канаде сикх Пал Сингх Пуревал, и которую поддержал сикхский комитет по управлению молельными домами – гурдварами (Широмани Гурдвара Прабандхак Камити, далее в тексте – ШГПК). Суть предложенной реформы – в отказе от североиндийского лунно-солнечного календаря Викрам самват (Бикрами-самат) и лунных месяцев, переход на солнечный календарь с фиксированными датами праздников, включая дни рождения, обретения статуса гуру, смерти, часто мученической, сикхских гуру, их родственников и сподвижников. Однако поддержанная ШГПК реформа забуксовала и оказалась половинчатой. Причины введения календаря Нанакшахи, его достоинства и недостатки, исторический контекст календарной реформы рассматриваются в данной статье.
3 Несмотря на наличие полемических статей [Purewal, 2010, 2021] в мировой сети интернета, научных публикаций в академических журналах по данной теме практически нет. Отдельным аспектам истории индийского календаря посвящены работы российских и зарубежных этнографов. В трудах С. Селешникова [Селешников, 1977] и И.А. Климишина [Климишин, 1985] разбираются особенности календарной системы и календарей Индии. Календарные праздники Индии в их связи с хозяйственной деятельностью рассмотрены в работах М.Ф. Альбедиль [Альбедиль, 2005], Н.Г. Краснодембской [Краснодембская, 2005], И.Ю. Котина и Е.Н. Успенской [Котин, Успенская, 2005(1), 2005(2)], И.Ю. Котина [Котин 2020] и др. Создание религиозных границ между сикхизмом и индуизмом стало специальным предметом исследования Х. Обероя [Oberoi, 2001]. Предложенная календарная реформа (введение календаря Нанакшахи) и дискуссия вокруг нее еще не стали предметом специального исследования, хотя они являются важным шагом на пути дальнейшего формирования отдельной сикхской идентичности и проведения более четкой религиозной границы между сикхами и индусами. Несмотря на проповедь монотеизма, с которой выступил гуру Нанак, его последователи сохранили многие верования и предрассудки, унаследованные от индуизма. В XX в. как усилиями самих сикхов, так и вследствие раздела Индии по религиозному принципу наблюдается рост сикхского самосознания, тенденция на проведение более жестких границ между сикхизмом и индуизмом, способствовать чему был призван и особый сикхский календарь Нанакшахи.
4

ЭВОЛЮЦИЯ СИКХСКОЙ ОБЩИНЫ И РОЛЬ ПРАЗДНИЧНОЙ ОБРЯДНОСТИ В ЖИЗНИ СИКХОВ

5 Легендарным основателем календаря Нанакшахи считается сикхский военачальник Банда Бахадур (1670–1716), на некоторое время создавший сикхское государство, назвавший в честь гуру Нанака сикхскую денежную единицу нанакшахи и одноименный календарь. Поэтому иногда датой создания календаря Нанакшахи называют 1710 г. Однако, у нас нет данных о том, что этот календарь чем-то отличался от североиндийского календаря Викрам самват (Бикрами-самат). Возможно, в календарь включили даты памятных дней сикхских гуру, так называемые гурпурб.

Number of purchasers: 0, views: 446

Readers community rating: votes 0

1. Albedil M.F. Festivals in South India. Indian Festivals: General and Specific in Calendar Rituals. Eds.: I.Yu. Kotin, S.A. Maretina. St. Petersburg: Petersburgskoe Vostokovedenie, 2005. Pp. 113–143 (in Russian).

2. Barahmah. Translation of Pages 1107–1109 of the ‘Granth Sahib’ by I.S. Serebryakov. Guru Nanak. Edition in Commemoration of 500 Birth Anniversary of Indian Poet and Humanist. Eds.: K.Z. Ashrafyan, E.N. Komarov. Moscow: Nauka, 1972. Pp. 57–81 (in Russian).

3. Bochkovskaya A.V. Mercy of the Langar: Ritual Charity in the Dining Halls of the Guru. The Taste of the East: Gastronomical Traditions in the History, Culture and Religions of the People of Asia and Africa. Eds.: E.A. Baklanova et al. Moscow: MGIMO-University, 2019. Pp. 300–312 (in Russian).

4. Zakharyin B.A., Khokhlova L.A. Evolution of Religious Self-Consciousness in 15-First Half of the 19th c. Lomonosovskiye Chteniya (=Lomonosov Readings). Moscow: MSU, 1999. Pp. 35–42 (in Russian).

5. Klimishin I.A. Calendar and Chronology. Moscow: Nauka, 1985 (in Russian).

6. Kotin I., Uspenskaya E., Calendar Rites and Rituals of the Hindustanis. Indian Festivals. General and Specific in Calendar Rituals. Eds.: I.Yu. Kotin, S.A. Maretina. St. Petersburg: Petersburgskoe Vostokovedenie, 2005(1). Pp. 10–75 (in Russian).

7. Kotin I., Uspenskaya E.N., Calendar Festivals and Rituals of the People of South Asia (as Observed among the Punjabis). Indian Festivals. General and Specific in Calendar Rituals. Eds.: I.Yu. Kotin, S.A. Maretina. St. Petersburg: Petersburgskoe Vostokovedenie, 2005(2). Pp. 144–184 (in Russian).

8. Kotin I.Yu. “Adi Granth”’ and the Cultural Memory of the Sikhs in India and in the Diaspora. Radlovskiy Sbornik. Sankt-Petersburg: MAE, 2017. Pp. 41–52 (in Russian).

9. Kotin I.Yu. Two Semi-Years and Two New Year Festivals in Indian Calendar. Etnografia (=Ethnography). 2020. No. 2. Pp. 131–153 (in Russian).

10. Krasnodembskaya N.G., Festivals of the Marathas. Indian Festivals: General and Specific in Calendar Rituals. Eds.: I.Yu. Kotin, S.A. Maretina. St. Petersburg: Petersburgskoe Vostokovedenie, 2005. Pp. 76–112 (in Russian).

11. Seleshnikov S.I. History of the Calendar and Chronology. Moscow: Nauka, 1977. (in Russian).

12. Uspenskaya E.N., Kotin I.Yu. Sikhism. St. Petersburg: Petersburgskoe Vostokovedenie, 2007 (in Russian).

13. Khokhlova L.V., Sikh Langar as a Symbol of Social Equality (Historical Sketch). The Taste of the East: Gastronomical Traditions in the History, Culture and Religions of the People of Asia and Africa. Eds.: E.A. Baklanova et al. Moscow: MGIMO-University, 2019. Pp. 313–322 (in Russian).

14. Nanakshahi Calendar released at Akal Takht Secretariat. The Tribune (Chandigarh). 25 September. 2021.

15. Ahluwalia P.M.S. Another Link on Nanakshahi Calendar. Sikh Scholar Defends ‘Nanakshahi’ Calendar He Created. http://faith.sikhcom.net (accessed: 02.09.2021).

16. Nanakshahi Calendar. BBC. www.bbc.co.uk/religion/religions/sikhism/customs/nanakshahi.html (accessed: 02.09.2021).

17. Oberoi H. The Construction of Religious Boundaries. Culture, Identity and Diversity in the Sikh Tradition. New Delhi: Oxford University Press, 2001.

18. Purewal P.S. Gurbani and Nanakshahi Calendar. http://purewal.biz/Gurbani_and_Nanakshahi_Calendar.pdf (accessed: 08.09.2021).

19. Purewal P.S. Nanakshahi Calendar (Reply to Mr. Gurcharanjit Singh Lamba’s Criticism of Nanakshahi Calendar First Implemented in 1999 CE). Edmonton: s.l., 2000.

20. Purewal P.S. Nanakshahi Calendar, 2000. Reply to Mr. Gurcharan Singh Lamba. http://www.nanakshahi.net (accessed: 08.09.2021).

21. Sikh Festivals: Sikh Festivals and Punjabi Calendar https://www.allaboutsikhs.com/sikh-way-of-life/sikh-festivals/the-sikh-calendar-gurupurabs-and-festival-dates (accessed: 08.09.2021).

22. Surjit Singh. Guru Gobind Singh’s Birth Anniversary: Akal Takht Rejects SGPC Plea to Extend Parkash Purv Day. Hindustan Times. 13 November, 2017.

Система Orphus

Loading...
Up