The Muslims and the Arabs: two ummas

 
PIIS086919080018396-2-1
DOI10.31857/S086919080018396-2
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Scientific Director of the Institute of Oriental Studies of the Russian Academy of Sciences; Dean of the Faculty of Oriental Studies, State Academic University for the Humanities
Affiliation:
Institute of Oriental Studies of the Russian Academy of Sciences
State Academic University for the Humanities
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 1
Pages6-22
Abstract

The article follows up on the topic explored through the author’s research efforts, as detailed in multiple publications . Drawing upon a thorough-going and consolidated notion of the evolution underlying various systems of group solidarity adhered by the Arabs, the author has developed a new approach, set out in a concise manner herein, which is based on the idea of co-existence between the Muslim umma that unites all Muslims, whether Arabs or non-Arabs, and the Arab umma that unites all Arabs, regardless of their creed. These two communities are shown to have overlapped and interacted with each other, especially during the process of building inde-pendent national states in the Middle East. Within the framework of this approach, the etymology of the term umma and its strain throughout vari-ous stages of the Arab history is reviewed. It is noted that this term is one of the most polysemic in the Arab-Muslim cultural vocabulary. This is illus-trated by the examples showing its usage in the Qu’ran - the holy book for Muslims. Special emphasis is laid on the usage of this term with reference not only to the community of humans, but also animals, both in the Qu’ran and the Hadiths. The article concentrates on the analysis of various um-maist theories developed on the basis of conceptualization of the term um-ma, where a significant part is played by feelings and emotions, particular-ly, love as one of the structural elements of such theories. Serious attention is paid not only to the different interpretation options of this term, particu-larly by the Arab nationalism ideologists, but also manipulations with it carried out on behalf of these or those political forces.

Keywordsumma, Islam, Qur’an, Arab nationalism, ummaism, love, Narcissism, ex-clusivism
Received15.02.2022
Publication date07.03.2022
Number of characters51349
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Парадоксально, но в исключительно богатом лексемами арабском литературном языке словом умма обозначаются сразу два совершенно разных, хотя и частично пересекающихся понятия. Однако, если хорошо знать историю употребления термина умма, о котором здесь пойдет речь, вряд ли можно счесть необычным то, что он относится одновременно к двум различным формам групповой солидарности: во-первых – к общине мусульман, включающей и не-арабов, во-вторых – к сообществу арабов, включающему и немусульман. Как будет показано ниже, именно это обстоятельство является причиной некоторой путаницы, которая иногда возникает при использовании и описании данных двух понятий.
2

МУСУЛЬМАНСКАЯ УММА

3

Умма – одно из самых важных и многозначных арабских слов, имеющее долгую историю употребления в самых разнообразных контекстах. Начнем с того, что оно многократно, а именно 64 раза, встречается в аятах Священной книги мусульман – Корана. Известный ливанский историк ислама Насыф Нассар выделяет в них пять или шесть значений термина [Нассар, 1992, с. 16–20]. В первом из этих значений, довольно необычном, он употребляется как уммат аль-вакт ваь-хин, т.е. «умма времени и срока», в двух следующих аятах. Это, во-первых, аят 8 в суре 11 «Худ»1: «Если мы отложим наказание их до определенного срока (умма ма‘дуда), то они скажут: “Что же удерживает его?”» [Священный Коран, 2007, с. 537]2. Интересно, что в одном из переводов Корана на французский язык, сделанном под редакцией шейха Субхи ас-Салиха французским исламоведом Дениз Массон (1901–1994) [Le Coran, 1967], прозванной «леди Марракеша», умма ма‘дуда интерпретируется как «определенное поколение». Во-вторых, это аят 45 в суре 12 «Юсуф»: «Но тот из двух людей, который спасся, вдруг вспомнил его спустя много времени (ба‘да умматин)…» [Священный Коран, 2007, с. 584]. В ином, втором значении термин употреблен в смысле уммат аль-имам, т.е. «умма имама (предстоятеля)», это аят 120 суры 16 «Пчелы» (Ан-Нахль): «Воистину, Ибрахим был вождем (кана умматан), покорным Аллаху и единобожником. Он не был одним из многобожников» [Священный Коран, 2007, с. 685]3.

1. Здесь и в большинстве других случаев текст аятов приведен по переводу на русский язык текста и тафсира Корана, выполненного Абдуллой Юсуфом Али [Священный Коран, 2007]. Отдельные цитаты из-за несогласия с вариантом перевода Али в тексте даны в моем переводе (тогда ссылка идет просто на Коран). Арабские слова в статье приводятся в практической транскрипции, а цитаты из Корана – в латинской транслитерации.

2. В поясняющем комментарии к последней фразе Абдулла Али пишет: «Ни много ни мало, заявляя: “Ох, все эти разговоры о наказании – ерунда, ничего такого не существует”» [Священный Коран, 2007, с. 537].

3. В комментарии Абдуллы Али к этому аяту говорится: «Умма – “модель, образец, пример для подражания”, но идею того, что Ибрахим был уммой сам по себе, находясь отдельно от своего народа, не следует терять из вида» [Священный Коран, 2007, c. 685] (выделение А. Али).
4

В третьем значении слово умма обозначает «следуемый путь», это аят 22 суры «Украшения» (Аз-Зухруф): «Они сказали: “Воистину, мы нашли своих отцов на этом пути (аля умматин)…”» [Священный Коран, 2007, с. 1259].

5 В четвертом случае термин обозначает просто группу людей, как, к примеру, в аяте 23 суры 28 «Рассказ» (Аль-Касас): «Когда он прибыл к колодцу в Мадйане, то обнаружил возле него людей (умматан мин ан-нас)…» [Священный Коран, 2007, с. 967]. Или аят 164 суры 7 «Преграды» (Аль-А‘раф): «Вот некоторые из них сказали: “Зачем вам увещевать людей (умматан минхум), которых Аллах погубит или подвергнет тяжким мучениям?”» [Священный Коран, 2007, с. 428]. Нассар отмечает, что данное толкование термина применимо ко многим аятам, в которых он встречается. Однако авторы классических тафсиров всегда стремились связать подобное значение термина умма с тем, что обнаруживается в предыдущем случае. При этом подчеркивается, что здесь людей объединяет принадлежность к милля, т.е. к сообществу, что, в частности, следует из толкования смысла аята 213 суры 2 «Корова» (Аль-Бакара): «Люди были одной общиной (Кана ан-насу умматан вахида…)» [Священный Коран, 2007, с. 104]. Здесь имеется в виду, что они еще не были верующими мусульманами.

Number of purchasers: 0, views: 187

Readers community rating: votes 0

1. Middle East: politics and identity Ed. I.D. Zvyagelskaya, Moscow: “Aspect-Press”, 2020 (in Russian).

2. From Classical Arab Poetry. Translated by S. Shervinsky. Preface and Comments by I. Fil’shtinsky. Moscow: Khudozhestvennaia Literatura, 1979 (in Russian).

3. Naumkin V. Islam and Muslims: Culture and Politics (written over the years). Moscow – Nizhniy Novgorod: Medina Publishing House, 2008(1) (in Russian).

4. Naumkin V. To the question of translation of some sacred Islamic formulas into Russian. Vostok (Oriens). 2008(2). No. 1. Рр. 5–10 (in Russian).

5. Naumkin V.V. The Unfulfilled Partnership. Soviet Diplomacy in Saudi Arabia between the World Wars. Moscow: IOS RAS, Izdatel’stvo “Aspekt Press”, 2018 (in Russian).

6. Naumkin V.V. Modern Convergent Arab Nationalism in the Mirror of Historic Memory. Polis. Political Studies. 2021. No. 6. Pр. 42–59 (in Russian).

7. Bashar Asad's speech, 11 November 2012 http://mofaex.gov.sy/ar/pages175/.

8. Sacred Qur’an. Translation and commentary by Abdullah Yusuf Ali. Nizhniy Novgorod: Madina Publishing House, 2007 (in Russian).

9. Tikhonova T. Secular Concept of Arab Nationalism by Saty al-Husri. Moscow: “Nauka” Publishers, Main Editorial Board for Oriental Literature, 1984 (in Russian).

10. Al Duri A. Al-Takwin al-ta’rikhi li al-ummah al-‘arabiyyah: dirasa fi al-huwiyya wa al-wa’y [The Formation and History of Arab Umma: Research of Essence and Conscience. Beirut: Markaz dirasat al-wahda al-‘arabiyya, 1984 (in Arab.)].

11. Al-Hindi H. Al-Haraka al-qawmiyya al-‘arabiyya fi al-qarn al-‘ishrin (dirasa siyasiyya) [Arab Nationalist Movement in the 20th Century (Political Research). Beirut: Markaz dirasat al-wahda al-‘arabiyya, 2012 (in Arab.)].

12. Al-Husri S. Ara’ wa ahadith fi al-wataniyya wa al-qawmiyya [Views and Notions of Patriotism and Nationalism. Beirut, 1957 (in Arab.)].

13. Al-Husri S. Abhath mukhtara fi al-qawmiyya al-‘arabiyya [Selected Works on Arab Nationalism. Beirut: Markaz dirasat al-wahda al-‘arabiyya, 1985 (in Arab.)].

14. Habash G. Safahat min masirati al-nidaliyya. [Pages from the My Fate of a Fighter. Beirut: Markaz dirasat al-wahda al-‘arabiyya, 2019 (in Arab.)].

15. Lisan al-‘arab li al-imam al-‘allama Ibn Manzur [Arabic Language by Reverent Imam Ibn Manzur. Vol. 1. Beirut: Dar ihya’ al-turath al-‘arabi, 1993 (in Arab.)].

16. Al-Mu’jam al-mufahras li alfazh al-hadith al-nabawi ‘an al-kutub al-sitta wa ‘an Musnad al-Darimi wa Muwatta’ Malik b. Anas wa Musnad Ahmad b. Hanbal [Indexed Dictionary of Deeds of the Prophet’s Hadith Collected in Musnad by al-Darimi, Muwatta’ by Malik b. Anas and Musnad by Ahmad b. Hanbal. In Six Volumes. Vol. 1. Leiden: Brill, 1936 (in Arab.)].

17. Nassar N. Mafhum al-umma bayn al-din wa al-tarikh. Dirasa fi madlul al-umma fi al-turath al-‘arabi al-islami [Concept of the Umma between Religion and History. Researching the Role of Umma in the Arab Islamic Heritage. 4th Edition. Beirut: Dar al-amwaj, 1992 (in Arab.)].

18. Salti al-Tall S. Harakat al-qawmiyyin al-‘arab wa infitahuha al-fikriyya. Silsilat al-saqafa al-qawmiyya 31. [Movement of Arab Nationalists and its Ideological Development. National Culture Series 31. Beirut: Markaz dirasat al-wahda al-‘arabiyya, 1996 (in Arab.)].

19. Biddlestone M., Cichocka A., Zezelj I., Bilewicz M. Conspiracy theories and intergroup relations. Routledge Handbook of Conspiracy Theories. Edited by Butter M., Knight P. London: Routledge, 2020. Рр. 219–230.

20. Cichocka A., Cislak A. Nationalism as collective narcissism. Current Opinion in Behavioral Sciences. 2020. Vol. 34. Pp. 69–74.

21. Golec de Zavala A., Cichocka A., Iskra-Golec I. 2013. Collective narcissism moderates the effect of in-group image threat on in-group hostility. Journal of Personality and Social Psychology. 2013. Vol 104. i. 6. Pp. 1019–1039.

22. Haim S. Arab nationalism: An Anthology. Berkley: University of California Press, 1962.

23. Halliday F. The politics of the umma: states and community in Islamic movements. Mediterranean Politics. 2002. Vol. 7, i. 3. Pp. 20–41.

24. Judy R. Sayyid Qutb’s fiqh al-waqi’i, or new realist science. Boundary 2. 2004. Vol. 31. i. 2. Pp. 113–148.

25. Kepel G. Muslim Extremism in Egypt: The Prophet and Pharaoh. Berkley and Los Angeles: University of California Press. 2003.

26. Kepel G. The War for Muslim Minds. Islam and the West. Cambridge: The Belknap Press of Harvard University Press. 2004.

27. Lane E.W. Arabic-English Lexicon. 2 volumes. Cambridge: The Islamic Texts Society, 1984.

28. Le Coran. Traduit par D. Masson. Paris: Gallimard, 1967.

29. Naazer M. Nationalism in the Muslim World: a curse or blessing? Liberal arts and social sciences international journal No. 1 January-June 2019. Vol. 3. Pp. 30–42.

30. Paret R. Umma. Shorter Encyclopaedia of Islam. Eds.: H.A.R. Gibb and J.H. Kramers. Leiden: E.J. Brill, 1974.

31. Piscatori J. Islam in a World of Nation-States. Cambridge: Cambridge University Press, 1986.

32. Roy O. Globalized Islam: The Search for the New Ummah. New York: Columbia University Press, 2004.

33. Saunders R.A. The ummah as nation: a reappraisal in the wake of the “Cartoons Affair”. Nation and Nationalism. 2008. Vol. 14. i. 2. Pp. 303–321.

34. Seale P. The Struggle for Syria. A new edition with a forward by Albert Hourani. London: I.B. Tauris & Co Ltd, 1986.

35. Tauber E. The Arab Movements in World War I. London: Frank Cass, 1993.

Система Orphus

Loading...
Up