Two Clay Female Figurines in the Pushkin State Museum of Fine Arts, Moscow

 
PIIS086919080017601-8-1
DOI10.31857/S086919080017602-9
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Member of the research team of the RSF project 19-18-00369; Research Associate, Department of Ancient Orient
Affiliation: The research team of the RSF project 19-18-00369 “The Classical East: culture, world-view, tradition of studying in Russia (based on the material of the Pushkin State Museum of Fine Arts collection and archival sources)” of the Lomonosov Moscow State Univ
Address: Moscow, Russia
Occupation: Member of the research team of the RSF project 19-18-00369; Senior Research Fellow, Institute of Oriental Studies, Russian Academy of Sciences
Affiliation: The research team of the RSF project 19-18-00369 “The Classical East: culture, world-view, tradition of studying in Russia (based on the material of the Pushkin State Museum of Fine Arts collection and archival sources)” of the Lomonosov Moscow State Univ
Address: Russian Federation, Moscow
Occupation: Research Associate, Department of Ancient Orient
Affiliation: The Pushkin State Museum of Fine Arts
Address: Russian Federation
Occupation: Member of the research team of the RSF project 19-18-00369; Accosiate Professor, Faculty of History
Affiliation: The research team of the RSF project 19-18-00369 “The Classical East: culture, world-view, tradition of studying in Russia (based on the material of the Pushkin State Museum of Fine Arts collection and archival sources)” of the Lomonosov Moscow State Univ
Address: Moscow, Russia
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 3
Pages245-263
Abstract

The paper continues a series of publications of female nude figurines from the Ancient Egyptian collection of the Pushkin State Museum of Fine Arts. It deals with two unusual handmade clay figurines of the late Middle Kingdom and the early New Kingdom (I, 1a 5889, I, 1a 7076) which are examined in the context of other figurines of this type. Their iconography is characterized by a disproportionate head with discoid headdress, broad shoulders, small breasts, arms stretched along body, slim waist, broad hips, marked enlarged pubic triangle, navel, dimples above the buttocks, prominent rounded buttocks, long legs, poorly developed hand and feet. The face has generalized features: large carelessly drawn eyes without pupils, a protruding beak-shaped nose, pierced ears. Special attention is paid to hairstyles and jewelry. The headdress consists of a a convex disk pierced with three to six holes which likely held linen threads imitating hair with clay, mud, faience beads, shells. As for the jewelry, the figurines usually depicted: a ribbon/fillet on the forehead surrounding a convex disk, incised girdles, incised bracelets on the hands, incised body chains, one-, two-and less often three-partite modelled necklaces with or without patterns, incised necklaces of one or more rows of dots, rarely earrings in the ears. The article considers the issues of the figurines origin and the influence of Nubian and Middle Eastern cultures on their emergence. The authors conclude that despite the possible impact of other cultures the clay figurines in question were centrally produced in the Nile Valley and were close in their iconography and meaning to other female images of Ancient Egypt.

Keywordsfemale figurines, fertility, jewelry, headdress, Hathor, Ancient Egypt, the Pushkin State Museum of Fine Arts
Received16.06.2022
Publication date22.06.2022
Number of characters48587
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Настоящая статья продолжает серию публикаций женских обнаженных статуэток1 из древнеегипетского собрания ГМИИ им. А.С. Пушкина [Томашевич, Анохина 2020; Анохина, Томашевич 2021]. В ней рассматриваются две необычные, вылепленные из глины фигурки времени конца Среднего – Нового царства (ГМИИ I, 1a 5889, I, 1a 7076). 1. К женским обнаженным статуэткам мы не относим статуэтки на постаменте, которые, требуют отдельного исследования и, вероятно, имели другое значение.
2 Древнеегипетские женские обнаженные статуэтки имеют давнюю историю изучения, причем интерес к пониманию семантики этих образов со временем не угасает [Petrie, 1927, p. 59; Hornblower, 1929; Матье, 1939; Bruyère, 1939, p. 109–150; Desroches-Noblecourt, 1953; Tooley, 1989, p. 305–368; 2017; 2020(1); 2020(2); Pinch, 1993, p. 198–234; Waraksa, 2008; 2009; Томашевич, 2009; Ходжаш, 2009; Teeter, 2010; Morris, 2011; Rose, 2020, p. 124–194 и др.]2. В последнее десятилетие появилось сразу несколько оригинальных трактовок, основанных на привлечении широкого круга разнообразных источников – от археологических до письменных [Waraksa 2008; 2009; Morris 2011; Tooley 2017; 2020(1); 2020(2)]. На сегодняшний день наиболее распространенной является интерпретация таких статуэток в связи с идеями плодородия, рождения и посмертного возрождения, а также с представлениями о богине Хатхор как покровительницы всех этих сфер. Действительно, кажется, что иконография статуэток и контекст находок этому соответствуют. Но как отмечает английская исследовательница Энджела Тули, разные по стилю и типу фигурки должны были иметь множество значений и функций в зависимости от того, когда, где и кем они использовались [Tooley, 2020(1), p. 167]. 2. В этих работах можно найти более подробную библиографию.
3 Типов женских обнаженных статуэток можно выделить несколько. Помимо лепных глиняных статуэток, это плоские деревянные раскрашенные фигурки (paddle dolls, «куклы-вёсла»3) и близкие к ним объемные деревянные статуэтки времени XI – начала XII династий; статуэтки из фаянса, кости, дерева, камня с редуцированными ногами конца Среднего царства – Второго переходного периода; и три типа, датируемые эпохой Нового царства – Третьего переходного периода: статуэтки из известняка или глины, изображающие лежащих на ложе женщин; фаянсовые и глиняные статуэтки, сделанные в форме; плоские глиняные статуэтки4. 3. Эти фигурки имеют форму плоских дощечек, напоминающих маленькие вёсла. Отсюда происходит их обозначение, нелепо звучащее в русском переводе – «куклы-вёсла».

4. Женские статуэтки Позднего периода следует рассматривать отдельно вследствие их предельно разнообразной иконографии.
4 Описание статуэток ГМИИ
5
pic1_1

6
pic1_2

7
pic1_3

8

Рис. 1. Статуэтка ГМИИ I, 1a 5889, © ГМИИ

9

Статуэтка I, 15889 [Берлев, Ходжаш, 2004, с. 480 (№ 202)] (рис. 1)

10 Размер: высота 19,9 см, ширина 4,6 см, толщина 2,3 см.
11 Сохранность: склеена из трех частей по линиям разломов: ниже колен, по талии и чуть ниже уровня локтей.
12 Описание: статуэтка изображает стройную женщину с длинными ногами (ступни переданы условно), узкой талией, выступающими ягодицами, широкими прямыми плечами, вытянутыми вдоль тела руками (прижатые к бедрам кисти рук чрезмерно удлинены). У статуэтки непропорциональная голова неправильной формы с завершением в виде диска, в котором проделано пять отверстий. Лицо передано условно: глаза прочерчены двумя тонкими линиями, сильно выступающий и большой нос-«клюв», как бы составляющие нижнюю часть диска большие проколотые уши, рот никак не обозначен. На теле статуэтки довольно аккуратно вылеплена грудь, линиями отмечен треугольник внизу живота, точкой – пупок (?)5, поясничные ямки над ягодицами тоже в виде двух точек. Много внимания мастер уделил украшениям: лента на голове6, двухчастное крупное ожерелье (только на груди), поясок на бедрах, показанный двумя рядами точек, браслеты на запястьях в виде двух прочерченных линий. 5. На том месте, где должен находиться пупок, проходит линия скола.

6. Подробнее о лентах в волосах египтянок см. ниже.

Number of purchasers: 0, views: 457

Readers community rating: votes 0

1. Anokhina E.A., Tomashevich O.V. Mir drevneegipetskoj zhenschiny: zhenskie obnazhennye statuehtki v sobranii GMII im. A.S. Pushkina. Tsivilizatsii klassicheskogo Vostoka v pamyatnikakh sobraniya Gosudarstvennogo muzeya izobrazitel'nykh iskusstv im. A.S. Pushkina. Pod red. I.A. Ladynina, O.A. Vasil'evoj, A.A. Nemirovskogo. M.; SPb.: Izdatel'stvo RKhGA, 2021. S. 45–68.

2. Berlev O.D., Khodzhash S.I. Skul'ptura Drevnego Egipta v sobranii Gosudarstvennogo muzeya izobrazitel'nykh iskusstv imeni A.S. Pushkina. M.: Vostochnaya literatura, 2004.

3. Lebedev M.A. Problema organizatsii drevneegipetskikh ehkspeditsij za materialami na rudniki i v kamenolomni za predelami Nil'skoj doliny v ehpokhu Drevnego i Srednego tsarstv. Disc. na soisk. uch. st. kand. ist. nauk. M., 2011.

4. Malykh S.E. Zerkalo zhizni: keramika iz sobraniya GMII im. A.S. Pushkina kak istochnik po ehvolyutsii ehkonomiki i obschestva Drevnego Egipta. Tsivilizatsii klassicheskogo Vostoka v pamyatnikakh sobraniya Gosudarstvennogo muzeya izobrazitel'nykh iskusstv im. A.S. Pushkina. Pod red. I.A. Ladynina, O.A. Vasil'evoj, A.A. Nemirovskogo. M.; SPb.: Izdatel'stvo RKhGA, 2021. S. 8–44.

5. Masson V.M., Sarianidi V.I. Sredneaziatskaya terrakota ehpokhi bronzy. Opyt klassifikatsii i interpretatsii. M.: Glavnaya redaktsiya vostochnoj literatury, 1973.

6. Mat'e M.Eh. Koptskie i egipetskie magicheskie zhenskie statuehtki. Trudy Otdela Vostoka Gosudarstvennogo Ehrmitazha. 1939. T. I. S. 171–184.

7. Sokrovischa Egipta. Illyustrirovannyj putevoditel' po Egipetskomu muzeyu v Kaire. Pod red. A. Bondzhoanni, M. Sole Kroche. M.: AST-Astrel', 2003.

8. Tomashevich O.V. Das Ewigweibliche. Peterburgskie egiptologicheskie chteniya 2007–2008. Pamyati Olega Dmitrievicha Berleva. K 75-letiyu so dnya rozhdeniya. Doklady. Otv. red. A.O. Bol'shakov. CPb.: Izdatel'stvo Gosudarstvennogo Ehrmitazha, 2009. S. 304–314.

9. Tomashevich O.V. Ritual zSS wAD v chest' bogini Khatkhor v ehpokhu Drevnego tsarstva. Vostok, Evropa, Amerika v drevnosti. Pod red. S.Yu. Saprykina, I.A. Ladynina. M.: Izdatel'stvo Moskovskogo Universiteta Moskva, 2010. S. 86–94.

10. Tomashevich O.V., Anokhina E.A. Egipetskie redutsirovannye zhenskie statuehtki v sobranii GMII imeni A.S. Pushkina. Vostok (Oriens). 2020. № 3. S. 193–210.

11. Khodzhash S.I. Statuehtki «konkubin» iz sobraniya Gosudarstvennogo muzeya izobrazitel'nykh iskusstv im. A.S. Pushkina. Peterburgskie egiptologicheskie chteniya 2007–2008. Pamyati Olega Dmitrievicha Berleva. K 75-letiyu so dnya rozhdeniya. Doklady. Otv. red. A.O. Bol'shakov. CPb.: Izdatel'stvo Gosudarstvennogo Ehrmitazha, 2009. S. 315–317.

12. Backhouse J. ‘Scènes de Gynécées’. Figured Ostraca from New Kingdom Egypt: Iconography and Intent. Oxford: Archaeopress, 2020.

13. Barrelet M.-T. Figurines et reliefs en terre cuite de la Mésopotamie antique. Paris: Librairie Orientaliste Paul Geuthner, 1968.

14. Beyond Beauty: Transforming the Body in Ancient Egypt. London: Two Temple Place, 2016.

15. Bourriau J. Umm el-Ga'ab: Pottery from the Nile Valley Before the Arab Conquest. Cambridge: Cambridge University Press, Fitzwilliam Museum, 1981.

16. Bourriau J. Pharaohs and Mortals. Egyptian Art in the Middle Kingdom. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 1989.

17. Bourriau J., Nicholson P.T., Rose P. The Pottery. Ancient Egyptian Materials and Technology. P.T. Nicholson, I. Shaw (eds.). Cambridge: Cambridge University Press, 2000. Pp. 121–147.

18. Brunner-Traut E. Die wochenlaube. Mitteilungen des Instituts für Orientforschung. 1955. Bd. 3. S. 11–30.

19. Brunner-Traut E. Das Muttermilchkrüglein: Ammen mit Stillumhang und Mondamulett. Die Welts des Orients. 1970. Bd. 5. S. 145–164.

20. Brunton G. Qau and Badari III. London: British School of Archaeology in Egypt, 1930.

21. Bruyère B. Rapport sur les fouilles de Deir el Médineh 16. Cairo: l’Institut français d’archéologie orientale, 1939.

22. Budin S.L. Images of Woman and Child from the Bronze Age: Reconsidering Fertility, Maternity, and Gender in the Ancient World. Cambridge: Cambridge University Press, 2011.

23. Budin S.L. The Nude Female in the Southern Levant: a Mixing of Syro-Mesopotamian and Egyptian Iconographies. Cult and Ritual on the Levantine Coast, and Its Impact on the Eastern Mediterranean Realm. Ed. A-M. Maila Afeiche. Beirut: Minstère de la culture, Direction Générale des Antiquités, 2015. Pp. 315–335.

24. Budin S.L. Jar Handles, Nudity, and the Female. Gender and Methodology in the Ancient Near East: Approaches from Assyriology and Beyond. S.L. Budin, M. Cifarelli, A. Garcia-Ventura, A. Millet Albà (eds.). Barcelona: Edicions de la Universitat de Barcelona, 2019.

25. Castel G., Gout J.-F., Soukiassian G., Levi P., Leyval D. Gebel Zeit: Pharaonische Bergwerke an den Ufern des Roten Meeres. Antike Welt. 1985. Bd. 16 (3). S. 15–28.

26. Castel G., Régen I. Figurines féminines de Gebel el-Zeit (Egypte). Figurines féminines nues: Proche-Orient, Egypte, Nubie, Méditerranée orientale, Asie centrale (VIIIe millénaire av. J.-C. – IVe siècle ap. J.-C.); actes du colloque de Strasbourg, 25–26 juin 2015 Paris. S. Donnat, R. Hunziker-Rodewald, I. Weygand (eds.). Paris: De Boccard, 2020. Pp. 27–40.

27. Castel G., Soukiassian G. Les mines de galène pharaoniques du Gebel el-Zeit (Égypte). Bulletin de la Société française d'égyptologie. 1988. T. 112. Pp. 37–53.

28. Cherpion N. 25 ans de découvertes archéologiques sur les chantiers de l'IFAO 1981–2006, Exposition au Musée égyptien Le Caire 9 septembre – 13 octobre 2007. Cairo: Institut Français D'archéologie Orientale, 2007 (rabota ostalas' nedostupnoj).

29. Delange E. Catalogue des statues égyptiennes du Moyen Empire 2060–1560 avant J.–C. Paris: Éd. de la Réunion des musées nationaux, 1987.

30. Derchain Ph. La perruque et le crystal. Studien zur Altägyptischen Kultur. 1975. Bd. 2. S. 55–74.

31. Desroches–Noblecourt Ch. “Concubines du mort” et mères de famille au Moyen Empire. A propos d’une supplique pour une naissance. Bulletin de l’Institut français d’archéologie orientale. 1953. T. 53. Pp. 7–47.

32. Downes D. Excavations of Esna 1905–1906. Warminster: Aris and Phillips, 1974.

33. Feucht E. Das Kind im Alten Ägypten: Die Stellung des Kindes in Familie und Gesellschaft nach altägyptischen Texten und Darstellungen. Frankfurt am Main; New York: Campus Verl., 1995.

34. Fletcher A.J. Ancient Egyptian Hair: A Study in Style, Form. and Function. Unpublished doctoral thesis. Manchester University, 1995.

35. Fletcher A.J. The Decorated Body in Ancient Egypt: Hairstyles, Cosmetics and Tattoos. The Clothed Body in the Ancient World. L. Cleland, M. Harlow, L. Llewellyn-Jones (eds.). Oxford: Oxbow Books, 2005. Pp. 3–13.

36. Friedman R. New Tattoos from Ancient Egypt: Defining Marks of Culture. Ancient Ink. The Archaeology of Tattooing. L. Krutak, A. Deter-Wolf (eds.). Seattle; London: University of Washington Press, 2017. Pp. 11–36.

37. Gamer-Wallert I. Drei Votivfiguren vom Gebel el-Zeit. Gegengabe. Festschrift für Emma Brunner-Traut. Ed. I. Gamer-Wallert. Tübingen: Attempto Verlag, 1992. S. 83–93.

38. Gillam R.A. Priestesses of Hathor. Their Function, Decline and Disappearance. Journal of the American Research Center in Egypt. 1995. Vol. 32. Pp. 211–237.

39. Grajetzki W. Tomb Treasures of the Late Middle Kingdom: The Archaeology of Female Burials. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 2014.

40. Hammett A. The Use of Clay Balls In Ancient Egypt: A Ritual of Fertility, Rite of Passage and a Contractual Agreement? Master of Philosophy thesis. University of Kent, 2017.

41. Hart C. An Examination and Analysis of the Role of the Iconographic Rosette Motif in the Egyptian Artistic Repertoire: A Case Study. Egypt 2015: Perspectives of Research. Proceedings of the Seventh European Conference of Egyptologists (2nd-7th June, 2015, Zagreb – Croatia). Eds. M. Tomorad, J. Popielska-Grzybowska. Oxford: Oxuniprint, 2017. Pp. 59–69.

42. Hayes W.C. The Scepter of Egypt. Vol. 1. Cambridge, Mass.: Havard University Press, 1953.

43. Hayes W. C. The Scepter of Egypt. Vol. 2. 4rd ed. Cambridge, Mass.: Havard University Press, 1990.

44. Heuzey L. Catalogue des figurines antiques de terre cuite. Figurines orientales et figurines des îles asiatiques. Paris: Musée du Louvre, 1923.

45. Hornblower G.D. Predynastic Women and their Successors. The Journal of Egyptian Archaeology. 1929. Vol. 15. Pp. 29–47.

46. Jensen V. The Cemeteries of Deir el-Ballas: Non-elite Burials of the 17th – 19th Dynasties and their Relationship to the Royal Palace. University of California, Berkeley, 2019.

47. Jéquier G. Notes et remarques. Recueil de travaux relatifs à la philologie et à l'archéologie égyptiennes et assyriennes. 1915. Vol. 37. Pp. 113–127.

48. Keimer L. Remarques sur le tatouage dans l’Égypte ancienne. Cairo: l’Institut français d’archéologie orientale, 1948.

49. Kopp P. Stadt und Tempel von Elephantine. 31./32/Grabungsbericht. XI. Zu den Kleinfunden: Weibliche Figurinen. Mitteilungen des Deutschen Archäologischen Instituts Abteilung Kairo. 2005. Bd. 61. S. 82–90.

50. Moeller N. Tell Edfu: Preliminary Report on Seasons 2005–2009. Journal of the American Research Center in Egypt. 2010. Vol. 46. Pp. 81–111.

51. Moorey P.R.S. Ancient Near Eastern Terracottas. Oxford: Ashmolean Museum, 2005.

52. Moreno García J.C. Métaux, textiles et réseaux d’échanges à longue distance entre la fin du IIIe et le début du IIe millénaire: les “Paddle dolls”, un indice négligé? Du Sinaï au Soudan: Itinéraires d’une égyptologue. Mélanges Dominique Valbelle. N. Favry, Cl. Somaglino, P. Tallet (eds.). Paris: De Boccard, 2017(1). Pp. 173–194.

53. Moreno García J.C. Trade and Power in Ancient Egypt: Middle Egypt in the Late Third/Early Second Millennium BC. Journal of Archaeological Research. 2017(2). Vol. 25/2. Pp. 87–132.

54. Morris E. Paddle Dolls and Performance. Journal of the American Research Center in Egypt. 2011. Vol. 47. Pp. 71–103.

55. Naville E., Hall H.R., Ayrton E.R., Clarke S., Currelly C.T. The XIth Dynasty Temple at Deir el-Bahari, Part I. London: Egyptian Exploration Fund, 1907.

56. Nyord R. ‘An Image of the Owner as He Was on Earth’: Representation and Ontology in Middle Kingdom Funerary Images. Company of Images. Modelling the Imaginary World of Middle Kingdom Egypt (2000–1500 BC). G. Miniaci, M. Betrò, S. Quirke (eds.). Leuven; Paris; Bristol: Peeters, 2017. Pp. 337–359.

57. Patch D. (ed.) Dawn of Egyptian art. New York, New Haven: Metropolitan Museum of Art, 2012.

58. Peet E.T. The Cemeteries of Abydos. Part II. 1911–1912. London: Egypt Exploration Fund, 1913.

59. Peyronel L. Popular Iconographies in a Country Environment. Clay Figurines from Royal Palace G and the Coroplastic of Inner Syria during EB IVA. Ebla and Its Landscape. Early State Formation in the Ancient Near East. P. Matthiae, N. Marchetti (eds.). Walnut Creek: Left Coast Press Inc., 2013. Pp. 73–87.

60. Petrie W.M.F. Diospolis Parva: the Cemeteries of Abadiyeh and Hu. London: Egypt Exploration Fund, 1901.

61. Petrie W.M.F. Objects of Daily Use. London: British school of archaeology in Egypt, 1927.

62. Pinch G. Votive Offerings to Hathor. Oxford: Griffith Institute, 1993.

63. Raue D. Cultural Diversity of Nubia in the Later 3rd – Mid 2nd Millennium BC. Handbook of Ancient Nubia. Ed. D. Raue. Berlin; Boston: De Gruyter, 2019. Pp. 293–334.

64. Ritner R. Household Religion in Ancient Egypt. Household and Family Religion in Antiquity. J. Boder, S.M. Olyan (eds.). Oxford; Maldon, MA.: Blackwell Publishing Ltd., 2008. Pp. 171–196.

65. Rose C. Change and Continuity: Birth Practices from the Middle Kingdom through the New Kingdom. PhD dissertation. University of Pennsylvania, 2020.

66. Steindorff G. Aniba II. Service des Antiquites de l’Egypte. Mission archeologique de Nubie 1929‒1934. Gluckstadt, Hamburg: J.J. Augustin, 1937.

67. Stevens A. Private Religion at Amarna: the Material Evidence. Oxford: Archaeopress, 2006.

68. Teeter E. Baked Clay Figurines and Votive Beds from Medinet Habu. Chicago: Oriental Institute, 2010.

69. Tooley A.M.J. Middle Kingdom Burial Customs: A Study of Wooden Models and Related Material. Dissertation. University of Liverpool, 1989.

70. Tooley A.M.J. Notes on type 1 truncated figurines: the Ramesseum ladies. Company of Images. Modelling the Imaginary World of Middle Kingdom Egypt (2000–1500 BC). G. Miniaci, M. Betrò, S. Quirke (eds.). Leuven; Paris; Bristol: Peeters, 2017. Pp. 421–456.

71. Tooley A.M.J Afgeknotte vrouwenbeeldjes tijdens het Middenrijk en de Tweede Tussentijd. MEHEN: Essays over het Oude Egypte 2020. 2020(1). Pp. 166–193.

72. Tooley A.M.J. Notes on Type 1 truncated figurines; part 2: hairstyles and the conceptual development of braided forms. Studien zur Altägyptischen Kultur. 2020(2). Bd. 49. Pp. 243–274.

73. Trapani M. Statuette femminili al MAE di Torino. Rivista Degli Studi Orientali. 2012. Vol. 85. No. 1/4. Pp. 533–551.

74. Ucko P.J. Anthropomorphic Figurines of Predynastic Egypt and Neolithic Crete, with Comparative Material from the Prehistoric Near East and Mainland Greece. London: Andrew Szmidla, 1968.

75. Waraksa E.A. Female Figurines (Pharaonic Period). UCLA Encyclopedia of Egyptology. Ed. W. Wendrich. 2008. http://digital2.library.ucla.edu/viewItem.do?ark=21198/zz000s3mm6 (accessed: 09.11.2021).

76. Waraksa E.A. Female Figurines from the Mut Precinct: Context and Ritual. Fribourg, Göttingen: Academic Press, Vandenhoeck Ruprecht: 2009.

Система Orphus

Loading...
Up