Extract from the “Diwan” of Al-Makzoun Al-Sinjari (Beginning of the 13th Century)

 
PIIS086919080017591-7-1
DOI10.31857/S086919080017591-7
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Leading Researcher, Institute of Oriental Studies RAS
Affiliation: Institute of Oriental Studies RAS
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 6
Pages262-271
Abstract

The presenting appeal to the poetic heritage of the medieval mystic poet, emir, sheikh al- Makzoun al-Sinjari (c. 1188–1240) is undertaken for the first time in Russian oriental studies. The proposed translation from the Arabic fragment of his poetic work “Divan” is supplied with an introductory article giving an idea of the degree of study in world science of the literary and theological work of this Nusayri figure. Based on the analysis of the specific terms, a conclusion is made about the deep Sufi roots of the poetry of Makzoun. In the poem, the central concept is loving intimacy to God - a connection or coupling (wasl, wisal) with a clear erotic connotation. This meaning approach it to the biblical book “Song of Songs”, where the deep love relationship of the human soul and God is also clothed in an erotic form rich in metaphors. Makzoun relied in his poetry on samples of Arabic love lyrics transferring them to the realm of God-seeking. As a representative of Sufism, Makzoun uses words in special meanings, for example, the designation of the “parts” of the heart or soul – qalb, fu’ad. Some concepts (sabr, hizn, wajd, qabd, bast), in addition to the basic meanings, can denote “stations” (makamat) on the spiritual path of a Sufi. The religious meaning of the love qasida is revealed for one practicing in a mystical Muslim way, acquiring a special religious content. Fragments from Makzoun 's “Divan” may have been performed at Sufi musical festive gatherings or may have been part of a Nusayri religious practice.

Keywords“Diwan”, al-Makzoun as-Sinjari, Arabic Sufi poetry, Middle Eastern Islamic mysticism, Sufism, Nusayrism
AcknowledgmentThe reported study was funded by RFBR, project number 21-011-44130 "Religious and mystical traditions of the Sufis, Alawites and Ismailis (on the example of the works of Abu al-Majd Sanai, Makzun al-Sinjari and Nasir Khusraw)."
Received26.11.2021
Publication date24.12.2021
Number of characters18274
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Обратиться к творчеству арабоязычного средневекового поэта и полководца аль-Макзуна ас-Синджари заставил научный интерес к периоду расцвета арабской мистической лирики. Религиозная поэзия арабов развивалась наравне с богатейшей поэтической традицией персоязычных и тюркоязычных народов. При этом многие ключевые понятия на арабском языке оставались практически неизменными и в языке мистиков иных традиций. Эта общность формировавшейся средневековой понятийной системы мусульманской практики богопознания особенно хорошо выявляется при сопоставлении персоязычной и арабоязычной традиций.
2 Религиозные движения Средних веков, ставшие основой для некоторых нынешних своеобразных мусульманских конфессий (исмаилизма, нусайризма и др.), относили в свое время к разряду гулат, что буквально переводится как «чрезмерные». Срединный путь ислама, васатыйя, действительно, зачастую предполагал отвержение сложных (и пестрых) представлений о предписанном религией поведении (сулук) и мистических практиках богообщения (тасаввуф). Тем не менее, мистики-суфии имели огромное влияние в народной среде, и именно под влиянием разнообразных суфийских традиций вызревали особенности религиозных представлений ряда локальных мусульманских общин, в том числе нусайритской [Azzi, 2002, p. 20]. Вот почему анализ литературного источника, происходящего из общины нусайритов гор Синджара, предполагается вести с опорой на хорошо разработанные научные подходы к изучению суфизма.
3 Предлагаемый поэтический отрывок принадлежит перу выдающейся личности – эмиру и поэту аль-Макзуну ас-Синджари (ок. 1188–1240). Об этом деятеле писали яркие европейские востоковеды прошлого Сэмюэль Лайд [Lyde, 1860], Клеман Юар [Huart, 1879], Рене Дюссо [Dussaud, 1900]. Талантливый французский исследователь иракского происхождения, Пол Нвийя, написал о нем развернутую статью [Nwyia, 1974]. Личность и работы аль-Макзуна упоминаются в книгах о нусайритах Бар-Ашера и Кофски [Bar-Asher, Kofsky, 2002] и Ярона Фридмана [Friedman, 2010].
4 Высоко оценен вклад в литературу и богословие шейха аль-Макзуна арабскими исследователями. Почитаемый в Сирии мусульманский шейх Сулейман аль-Ахмад (1869–1942) написал объемную книгу толкований «Дивана» аль-Макзуна ас-Синджари (эта 860-страничная книга была издана в 2009 г.). Толкователь был очень авторитетным богословом из алавитской деревни Джабалийе1 области Латакии. О нем сообщается, что еще до достижения 40-летнего возраста он был первым из алавитов удостоен сана марджаа ат-таклид – высшей степени шиитского духовного наставничества [Хаддад, 2006, с. 5; Диван, 2009, с. 5]. Отдельно текст «Дивана» был издан в Бейруте в 2008 г. Хашимом Усманом [Диван, 2008]. 1. Аль-Ахмад возводил свое происхождение к аль-Макзуну ас-Синджари.
5 Нусайритский шейх Юнус Хасан Рамадан из Джабалы написал в 1913 г. жизнеописание аль-Макзуна ас-Синджари. Он использовал для этого якобы рукописи, полученные из частных собраний других нусайритских шейхов: большинство XVIII в., одну XVII в. и еще три древних списка – вплоть до XV в. [Friedman, 2010, p. 51, n. 198]. На основе этой работы и разного рода источников опубликовал свое исследование в 1972 г. Асаад Али [‘Али, 1972]. Несколько в ином ключе о шейхе Макзуне писал в своей «Истории нусайритов» Мухаммад ат-Тавиль [Ат-Тавиль, 1966]. Историю переселенцев-нусайритов из Синджара затрагивали и такие авторы, как Махмуд ас-Салих [Ас-Салих, 1961], Али аль-Ибрагим [Аль-Ибрагим, 1995] и Али аль-Ани [Аль-Ани, 2019], а также канадский историк-османист Стефан Винтер [Winter, 2016, p. 37–42]. Специально о шейхе Макзуне написали свои книги Хамид Хасан [Хасан, 1988–1994] и Ахмад Али аль-Хасан [Аль-Хасан, 2005].

Number of purchasers: 0, views: 585

Readers community rating: votes 0

1. Ad‘iyya al-sab‘a al-ayam li al-Makzoun al-Sinjari (Prayers of the Seven Days). 2013 (in Arabic).

2. ‘Ali, As‘ad Ahmad. Ma‘rifat Allah wa al-Makzoun al-Sinjari (Knowledge of God and al-Makzoun al-Sinjari). Vol. II. Beirut: Dar Al-Raid al-Arabi, 1972 (in Arabic).

3. Al-‘Ani, ‘Ali Jaber. Tarikh al-ta’ifa al-‘alawiyya al-nusayriyya fi al-‘Iraq (History of the Alawite Community in Iraq). Dar al-Madina al-Mudawara, 2019 (in Arabic).

4. Diwan al-Makzoun al-Sinjari (The “Diwan” of al-Makzoun al-Sinjari, ed. by Hashim ‘Uthman. Beirut: Muassasa li al-i‘alam al-matbou‘at, 2008 (in Arabic).

5. Diwan al-Makzoun al-Sinjari: Sharh al-‘allama al-sheikh Suleiman al-Ahmad (The “Diwan” of al-Makzoun al-Sinjari: Interpretation of Sheikh Suleiman al-Ahmad). Beirut: Mu‘assa al-balag, 2009 (in Arabic).

6. Drozdov V.A. On the Problem of the Sufi Terminology Studies. The Immutability and Novelty of the Artistic World: in Memory of E.E. Bertels: (Collection of Articles). Moscow, IOS RAS, 1999. Pp. 86–107 (in Russian).

7. Al-Ibrahim, ‘Ali ‘Aziz. Al-‘alawiyin bayna al-guluw wa al-falsafa wa al-tasawwuf wa al-tashayyu‘ (Alawites between Excessiveness, Philosophy, Sufism and Shiitization). Beirut: Muassasa Al-‘Alami, 1995 (in Arabic).

8. Arab Encyclopedy (in Arabic). http://arab-ency.com.sy/detail/8273 (accessed: 12.06.2021).

9. Al-Salih, Mahmoud. An-naba al-yakin ‘an al-‘alawiyin (Reliable Information about the Alawites). Beirut: Muassasa Al-Balag, 1961 (in Arabic).

10. Sarabev A.V. To the Issue of Time Cycles in the Notions of Nusayris. Gumanitarian: aktual’nye problemy gumanitarnoi nauki i obrazovaniia = Russian Journal of the Humanities. 2018. No. 4. Pp. 384–397 (in Russian).

11. Al-Tawil, Muhammad Amin Ghalib. Tarikh al-‘alawiyin (History of the Alawites). Latakia: Dar Al-Andalous, 1966 (in Arabic).

12. Haddad, Shawki. I‘lam al-adibba’ wa al-shuyukh fi Jabal Bahra wa Tanoukh (About Writers and Sheikhs of the Bahra and Tanukh Mountains). Latakia, 2006 (in Arabic).

13. Al-Hasan, Ahmad Ali. Al-Makzoun al-Sinjari fi Himmin (Al-Makzoun al-Sinjari in Himmin). Homs: Ad-Dar al-suriyya li-d-dirasat, 2005 (in Arabic).

14. Hasan, Hamid. Al-Makzoun al-Sinjari bayna al-’imara wa al-sha‘r wa al-tasawwuf wa al-falsafa (Al-Makzoun as-Sinjari between Emirship, Poetry, Sufism and Philosophy). 2nd ed. In 4 vols. Damascus: Dar Majallat al-sakafa, 1988–1994 (in Arabic).

15. Al-Hujwiri, ‘Ali Ibn ‘Usman. Revealing the Veil: The Oldest Persian Treatise on Sufism. Transl. by A. Orlov, ed. by N. Prigarina. Moscow: Yedinstvo, 2004 (in Russian).

16. Azzi, Joseph. Les nousairites-alaouites (histoire, doctrine et coutumes). Paris: Publisud, 2002.

17. Bar-Asher M.M., Kofsky A. The Nusayri-Alawi Religion: An Enquiry into Its Theology and Liturgy. Leiden – Boston – Koeln: Brill, 2002 (Jerusalem Studies in Religion and Culture, 1).

18. Dussaud R. Histoire et religion des Nosairis. Paris: Librairie Emille Bouillon, 1900. (Bibliothèque de l’Ecole des Hautes études, fasc. 129).

19. Friedman Y. The Nuşayrī-‘Alawīs: An Introduction to the Religion, History and Identity of the Leading Minority in Syria. Leiden, Boston: Brill, 2010 (Islamic history and civilization, 77).

20. Huart C. La poésie religieuse des Nosairis. Journal Asiatiaque, 7-e série, t. XIV, 1879. Pp. 190–261.

21. Lyde S. The Asian Mystery: Illustrated in the History, Religion and Present State of Ansaireeh or Nusairis of Syria. London: Longman, Green, Longman, and Roberts, 1860.

22. Nwyia P. Makzūn al-Sinjārī, poète mystique alaouite. Studia Islamica. 1974. No. 40. Pp. 87–113.

23. Prigarina N. Sarmad: Life and Death of a Sufi. Ishraq: Islamic Philosophy Yearbook. No. 3. 2012. Pp. 314–330.

24. Winter S. A History of the Alawis: From Medieval Aleppo to the Turkish Republic. Princeton – Oxford: Princeton University Press, 2016.

Система Orphus

Loading...
Up