From Papal Envoys to Martyrs of the Faith: An Attempt in Generalization of Franciscan preaching in China in the 13th– 18th Centuries

 
PIIS086919080016686-1-1
DOI10.31857/S086919080016686-1
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Chair of the Department of Oriental History, Institute of Oriental Studies, RAS
Affiliation: Senior Research Fellow of the Institute of Oriental Studies of the Russian Academy of Sciences. Associate Professor of the Eastern Faculty of the State Academic University for the Humanities (GAUGN)
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 5
Pages216-227
Abstract

The article is an attempt to systematize the preaching of the Franciscan order in China, starting with the papal embassies to the Great Khans who conquered the Middle Empire and founded the Yuan dynasty until the end of the 20th century. The author groups the information into several major periods, suggesting a five-stage periodization of the Franciscan presence in the Far East. A change in the preaching paradigm is noted during the 700 centuries of the fickle Minorites’ presence in China. While the first reconnaissance missions, achieving modest success in preaching to non-Chinese subjects of the Mongol emperors, were mainly diplomatic in nature, in modern times the mission, enjoying the support of the Spanish Padroado system, is purposefully concentrated on preaching work, especially among the poor segments of the population. Since the 16th century begins a change in the entire logistic paradigm of the Far Eastern missionary work. If in the Middle Ages the Pope had enough to send several barefoot Franciscans to the Tatars, then in modern times the church is already forced to reckon with the countries that divided the world, initiating the Age of Exploration, first of all, with Spain and Portugal, the two then superpowers, each of which supported their own preachers, competing for influence in India, China and Japan and giving the task of preaching Christianity an additional political dimension, laden with rivalry and intrigue. The article is a continuation of the piece by the same author, focusing on theoretical foundations of the Franciscan proselytization, published earlier [Dubrovskaya, 2020(1)].

KeywordsFranciscans in China, missionary thought, inculturation, Chinese catholic missions, Jesuits in China, Chinese Rites Controversy
Acknowledgment The article was prepared at the State Academic University of the Humanities (GAUGN) within the framework of the state assignment of the Ministry of Science and Higher Education of the Russian Federation (topic No. FZNF-2020-0001 “Historical and Cultural Traditions and Values in the Context of Global History”).
Received10.09.2021
Publication date29.10.2021
Number of characters26649
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 С самого начала своего существования орден, основанный св. Франциском Ассизским (1181/1182–1226), делал упор на проповедь за пределами Западного мира. Начиная с папских послов к монгольским правителям в XIII в. и до настоящего времени Серафические братья, как называют себя францисканцы, бесстрашно и упорно стремились в Монголию и Китай, добиваясь немалых успехов как на дипломатическом поприще, так и в сфере катехизации. По ряду исторических причин присутствие миноритов в Китае не могло оставаться непрерывным: терпимость правителей Поднебесной к проповедникам-иноземцам напрямую зависела как от конкретной политической ситуации, так и от национальной принадлежности самих правителей. Императоры иноземных династий (Юань, Цин) зачастую относились к монахам благосклоннее, чем представители автохтонной династии Мин или руководство Китайской республики. Но и в рамках Цинской маньчжурской династии чередовались периоды приятия и неприятия христианского учения и его проповедников. В статье делается попытка провести периодизацию францисканского присутствия и деяний в Китае и обобщить опыт серафической проповеди и ее достижений.
2 История францисканской миссии (по-китайски орден называется 方濟會; фанцзихуэй) в Срединной империи разлагается на пять основных периодов, два из которых будут рассмотрены в предложенной статье.
3

1. Папские послы к монголам (1245–1370 гг.)

4 Первый этап деятельности миноритов на Дальнем Востоке начинается с отбытия из Лиона в 1245 г. в монгольские степи фра Джованни (Иоанна) да Пьян дель Карпине (Плано Карпини; Giovanni da Piano de Carpine; 1182–1252) и заканчивается свержением монгольской династии Юань (1271–1368). Святой Престол доверил монахам ряд важных посольских миссий в условиях надвигавшейся на христианскую Европу монгольской угрозы. Францисканцы выполняли разведывательные функции в ставках чингизидах, собирая информацию об их намерениях и способах ведения войны (эти задачи не входили в противоречие с проповедью по заветам Св. Франциска [Rachewiltz, 1971; Дубровская, 2020(1)], хотя порой и отступали на второй план), пытались даже заручиться их военной поддержкой на фоне круга проблем, связанного с Гробом Господним [Дубровская, 2021(2)].
5 После завоевания Венгрии и превращения Руси в удел Джучи речь шла о самосохранении Европы. На Лионском соборе 1245 г. папа Иннокентий IV (ум. 1254), заявив, что если Запад не сумеет противостоять монголам, христианство окажется под угрозой уничтожения, снарядил разведывательную миссию в степь [Roux, 1993, p. 312–313]. Так в Китай и Монголию отправился соратник и ученик св. Франциска 65-летний Плано Карпини, не имевший представления ни о странах, которые проезжал, ни об их языках, ни о собственном пути следования. Тем не менее Карпини достиг столицы Чингизидов – Каракорума и 22.07.1246 г., на Большом Курултае, в день восшествия Гуюка (1206–1248) на великоханский престол вручил ему папское послание «Сum non solum…» («Не только лишь при помощи…») [Jackson, 2005, p. 88]. Получив ответное письмо, Карпини удостоился прощальной аудиенции и вернулся назад в 1247 г. [Montalbano, 2015, p. 590]. В 1921 г. письмо Гуюка Иннокентию IV было обнаружено в ватиканских архивах: Гуюк требовал подчинения папы и его приезда в ставку для изъявления покорности1, сам же Карпини докладывал, что монголы готовы за 18 лет завоевать Европу [Graffin, 1922–1923, p 10]. 1. Цит. по: [Michaud, 1994, p. 28].

Price publication: 0

Number of purchasers: 2, views: 545

Readers community rating: votes 0

1. Giovanni del Plano Carpini. History of the Mongals. Guillaume de Rubrouck. Travel to the Eastern Countries. Tr. by A.I. Malein. Moscow: State Geographical Literature Publ., 1957 (in Russian).

2. Dubrovskaya D.V. Jesuit Mission in China. Matteo Ricci et al. Moscow: IOS RAS; KRAFT+, 2001 (in Russian).

3. Dubrovskaya D.V. Friar Rubruck between the West and the East. Vokrug Sveta. 07.05.2008(1) (in Russian) http://www.vokrugsveta.ru/telegraph/history/622/ (accessed 05.07.2020).

4. Dubrovskaya D.V. Nestorian Stele from Xian. Epigrafika Vostoka. 2008(2). No. XXVII. Pp. 121–147 (in Russian).

5. Dubrovskaya D.V. Speaking with Birds in Chinese. Franciscan Thought on the Middle Kingdom Proselytization. Vostok (Oriens). 2020(1). No. 5. Pp. 205–213 (in Russian).

6. Dubrovskaya D.V. All Roads Lead from Rome. Christian Missions in the Celestial Empire from the Nestorians (7th Century) to Pope Francis. Moscow: IOS RAS, 2020(2) (in Russian).

7. Dubrovskaya D.V. Matteo Ricci’s Dell’Amicizia as Medium for Successful Christian Proselytization in Ming China. Vostok (Oriens). 2020(3). No. 3. Pp. 175–186 (in Russian).

8. Dubrovskaya D.V. Patriarch Nestorius and ‘Luminous Religion’ Jingjiao: Chinese Face of Byzantine Heresy. Oriental Courier. 2020(4). No. 3–4. Рр. 230–244 (in Russian).

9. Dubrovskaya D.V. Black Monks contra Black Robes: The Origin of Animosity between the Dominican and Jesuit Orders in China (16th–18th Centuries). Istoriia. 2020(5). No. 11(97). DOI: 10.18254/S207987840012619-9 (https://ras.jes.su/history/s207987840012619-9 (accessed 28.07.2021) (in Russian).

10. Dubrovskaya D.V. Luoyang Column, the Second Epigraphic Monument of the ‘Luminous Religion’ (jingjiao), and the Chinese ‘Nestorian’ Canon. Vostok (Oriens). 2021(1). No. 1. Pp. 144–157 (in Russian).

11. Dubrovskaya D.V. The Last Knight of Jerusalem. Oriental Courier. 2021(2). No. 1–2. Pp. 214–227 (in Russian).

12. Dubrovskaya D.V. Prester John: Deconstructing the Legend. Journal of the Institute of Oriental Studies RAS. 2021(3). No. 1. Рр. 104–116 (in Russian).

13. Dubrovskaya D.V. Franciscan Missionaries the Alanian Guard and the Black Steed that Subdued the Pope to Yuan China. Istoriia. 2021(4). No. 4(102). DOI: 10.18254/S207987840015586-3 (https://arxiv.gaugn.ru/s207987840015586-3-1/. Accessed 23.07.2021) (in Russian).

14. Song Lian. Yuan shi (The History of Yuan Dynasty). Beijing, Zhonghua shuji, 1976 (in Chinese).

15. Shengyu Guangxun (Expanded Interpretation of Holy Decree). Supremely Authorized Complete Library in Four Sections (Qingding Siku Quanshu Huiyao). Changchun: Jilin chubanshe, 2005. Pp. 16–20 (in Chinese).

16. Bays D.H. A New History of Christianity in China. Singapore: John Wiley & Sons, 2011.

17. Boxer C.R. (Ed.). South China in the Sixteenth Century: Being the Narratives of Galeote Pereira, Fr. Gaspar da Cruz, O.P. and Fr. Martín de Rada, O.E.S.A. (1550–1575). London: Routledge, 1953.

18. Brucker J. Épisodes d’une confiscation, 1762. Les manuscripts jésuites de Paris. Revue Études. 1901. Vol. 88. Pp. 497–519.

19. Brucker J. Le Père Matthieu Ricci fondateur des missions de Chine (1552–1610). Revue Études. 1910. Vol. 124. Pp. 5–27.

20. Cacciotti A., Melli M. (Eds). I Francescani e la Cina. Un’opera di oltre sette secoli. Milano: Edizioni Biblioteca Francescana, 2013.

21. Carballo J.R. Francescani in Cina. 19 January 2010. http://www.fides.org/it/attachments/Francescani_in_Cina.doc (accessed: 29.08.2020).

22. Chronica XXIV Generalium Ordinis Minorum, cum pluribus appendicibus inter quas excellit hucusque ineditus Liber de Laudibus S. Francisci. Analecta Franciscana. Vol. III. B.A. Bessa (Ed.). Quaracchi: Ad Claras Aquas, 1897.

23. Clark A.E. China’s Saints: Catholic Martyrdom During the Qing (1644–1911). Lanham: Lexington Books, 2011.

24. D’Elia P. M. The Catholic Missions in China: A Short Sketch of the History of the Catholic Church in China from the Earliest Records to Our Own Days. Shanghai: The Commercial Press, 1934.

25. Dubrovskaya D. Alans: The Missing Link between the Orient and the Occident during the Genghisid Era. Languages and Cultures in the Caucasus. Papers from the International Conference “Current Advances in Caucasian Studies”. V.S. Tomelleri, M. Topadze, A. Lukianowicz (Eds.). München, Berlin: Peter Lang, 2011. Pp. 69–79.

26. Graffin R. Les Mongols et la Papauté. Revue de L’Orient Chrétien. 1922–1923. T. III (XXIII). Pp. 1–28.

27. Habig M.A. Marignoli and the Decline of Medieval Missions in China. Franciscan Studies. New Series. 1945. Vol. 5. No. 1. Pp. 21–36.

28. I Nuovi e piu Accerati Dati Cronologici del Beato Odorico. VI Centenario del B. Odorico da Pordenone. Udine: Conventa di San Francesco, 1930. No. 3. Pp. 41–43.

29. Jackson P. The Mongols and the West, 1221–1410. London: Pearson Education, 2005.

30. Kim H.Y. Asian and Oceanic Christianities in Conversation: Exploring Theological Identities at Home and in Diaspora. Amsterdam: Rodopi, 2011.

31. Lach D.F. Asia in the Making of Europe. Vol. 1. The Century of Discovery. Chicago: Univ. of Chicago Press, 1965.

32. Les Missions Etrangères. Trois siecles et demi d'histoire et d'aventure en Asie. Paris: Editions Perrin, 2008.

33. Li Tang. Rediscovering the Ongut King George: Remarks on a Newly Excavated Archaeological Site. From the Oxus River to the Chinese Shores: Studies in East Syriac Christianity in China and Central Asia. Li Tang, D.W. Winkler (Eds). Wien: Lit Verlag, 2013. Pp. 255–266.

34. Liščák V. Franciscan Missions to China and the Czech Crown Lands (from the 16th to the 18th Century). Archiv orientalni. 2014. No. 82. Pp. 515–538.

35. Margiotti F. L’attegiamento dei francescani spagnoli nella questione dei riti cinesi. Vol. 38. Madrid: Archivo Ibero-Americano, 1978.

36. Matrod H. Notes sur le Bienheureux Odoric de Pordenone (1265–1331), extrait des “Etudes Franciscaines”. Paris: Société et Librairie Saint-François d’Assise, 1920.

37. Menegon E. Jesuits, Franciscans and Dominicans in Fujian: The Anti-Christian Incidents of 1637–1638. Monumenta Serica. Monograph Series XLII. Scholars from the West. Giulio Aleni, S.J. (1582–1649) and the Dialogue between Christianity and China. Brescia, Sankt Augustin: Die Deutsche Bibliothek, 1997. Pp. 220–262.

38. Mensaert G. Sinæ II. Tempore hodierno (1579–1957). Historia Missionum Ordinis Fratrum Minorum. Vol. I. Asia Centro-orientalis et Oceania. Roma: Secretariatus missionum O.F.M., 1967. Рр. 129–165.

39. Michaud Ya. Chap. XI. Mongols et Mamlûks: L’état de monde musulman vers 709/1310. Textes Spirituels d’Ibn Taymiyya. Le Musulman. Paris: Association des étudiants Islamiques de France, 1994. Pp. 26–31.

40. Montalbano K. A. Misunderstanding the Mongols: Intercultural Communication in Three Thirteenth-Century Franciscan Travel Accounts. Information & Culture. 2015. No. 50 (4). Pp. 588–610.

41. Moule A.C. Christians in China before the Year 1550. Minneapolis: Martino Fine Books, 2011.

42. Moule A.C. The Primitive Failure of Christianity in China. The International Review of Missions. 1931. Vol. 20. Iss. 3. Pp. 456–459.

43. Mungello D.E. The Great Encounter of China and the West, 1500–1800 (Critical Issues in World and International History). New York, Toronto, Plymouth, UK: Rowman & Littlefield Publishers, 2009.

44. O’Toole G.B. John of Montecorvino, First Archbishop of Peking. Bulletin of the Catholic University of Peking. 1929. No. 6. Pp. 36–37.

45. Pellio P. Chrétiens d’Asie Centrale et d’Extrême Orient. T’oung Pao, 1914. Vol. 15. No. 5. Pp. 623–644.

46. Rachewiltz I. Papal Envoys to the Great Khans. Stanford: Stanford University Press, 1971.

47. Roux J–P. Histoire de l'Empire Mongol. (Biographies Historiques). Paris: Fayard,1993.

48. Standaert N. (Ed.) Handbook of Christianity in China. Vol. 1: 635–1800. Leiden: Brill, 2001.

49. The Congregation for the Evangelization of Peoples. 2021. https://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cevang/documents/rc_con_cevang_20100524_profile_en.html (accessed 28.07.2021).

50. Wyngaert A. Van Den (Ed.) Sinica Franciscana. Vol. I. Quaracchi: Collegium s. Bonaventurae, 1929.

Система Orphus

Loading...
Up