Participation of Tanzanian tribes and tribal chiefs in the 19th century slave trade

 
PIIS086919080016634-4-1
DOI10.31857/S086919080016634-4
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Junior Research Fellow
Affiliation: Institute for African Studies, Russian Academy of Sciences
Address: Moscow, Moscow, Russia
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 5
Pages168-179
Abstract

This article summarizes the results of three field studies conducted in Tanzania in 2018–2020 by A.A. Banshchikova, O.V. Ivanchenko and V.N. Bryndina. The research focused on Tanzanians’ memories about the 19th century Arab-Swahili slave trade and its possible impact on the contemporary interethnic relations in the country. More than 160 formal and informal interviews in English and Swahili were taken in Dar es Salaam, Bagamoyo, Kaole, Tanga, Pangani, Zanzibar and several other locations. The choice of informants was carried out maintaining representativeness of the sample by the education level, gender, age, confession, ethnicity.

This article highlights the participation of Tanzanian chiefs in the slave trade. Respondents were asked whether tribal chiefs and tribes took part in this business; which tribes and chiefs were involved; what was their motivation; do these memories affect nowadays interethnic relations in Tanzania.

It turned out that Tanzanians do not express negative attitude towards local tribes and chiefs involved in the slave trade; moreover, their involvement is often presented as enforced (due to the fear of Arabs, who possessed more modern weapons, or as a result of their dishonesty). Meanwhile, the engagement of Arabs in the slave trade is well known; there are some tensions in the relations between Afro- and Arab-Tanzanians, including those related to history. Talking about renowned persons involved in the slave trade, respondents often named chiefs famous for resisting German colonization. For them the story of resistance to colonial rule and gaining independence remains much more important than the memory of the slave trade.

KeywordsTanzania, slave trade, interethnic relations, chiefs, historical memory
Received07.09.2021
Publication date29.10.2021
Number of characters26709
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Данная работа написана по итогам трех сезонов полевых исследований, посвященных изучению исторической памяти об арабской работорговле XIX в., проведенных А.А. Банщиковой, О.В. Иванченко и В.Н. Брындиной в 2018–2020 гг. в ряде населенных пунктов Танзании (Дар-эс-Салам, Багамойо, Каоле, Пангани, Танга и Занзибар и других). В ходе исследований было собрано более 160 формальных и неформальных интервью на английском и суахили, многие из которых были глубинными. Помимо общих вопросов о том, что респонденты знают о работорговле (например, кем были работорговцы, куда вывозили рабов и т.д.), и вопросов, призванных выявить возможное влияние данной ситуации на современные межэтнические отношения в стране, в интервью присутствовали вопросы об участии местных вождей в работорговом бизнесе: какие именно вожди и народы известны в данном отношении, какова была мотивация их участияи как это повлияло на современные отношения между разными народами Танзании.

Арабо-суахилийская работорговля XIX в. на территории современной Танзании

2 На территории Африки, как и на территории современной Танзании, работорговля велась веками. Уже во втором веке нашей эры рабов из Африки вывозили в Египет, а в более позднее время они направлялись в Персию, Аравию, Индию и Китай, где использовались в качестве солдат, домашних слуг и рабочих [Law 1967, p. 183; Ofcansky, Yeager, 1997, p. 167]. Отношения рабства, патернализма, личной зависимости были неотъемлемой чертой большинства африканских обществ. Существуют ранние доколониальные свидетельства рабовладения у берберов Марокко и Алжира, туарегов Сахары, эфиопов, египтян и сомалийцев, волоф Сенегала и Гамбии, лози Замбии, а также среди народов ньямвези и чагга Танзании и оманских арабов прибрежных районов Восточной Африки [Bezemer et al., 2014, p. 5]. В доколониальную эпоху местными народами часто совершались рейды на территории соседей с целью захвата рабов; также рабами становились военнопленные и преступники; рабы могли быть получены в качестве дани, уплачиваемой завоеванными народами; иногда в рабство обращались свободные люди за долги [Iliffe, 1979, p. 17; Lovejoy et al., 1979, p. 19; Bezemer et al., 2014, p. 7]. Во времена голода вожди начинали активно заниматься набегами с целью захвата рабов, которые впоследствии обменивались на продовольствие [Gueye, 1979, p. 152]. То есть работорговля и сам институт рабства – феномен, возникший в Африке не в результате воздействия внешних сил (прибытия арабов, европейцев); многие ученые полагают, что именно существование автохтонных форм рабства и зависимости стало важной предпосылкой для дальнейшего вовлечения местных народов в «экспортную»работорговлю [Gueye, 1979, p. 150; Bezemer et al., 2014, p. 5]. В раннее Новое время работорговля велась в основном из внутренних районов бассейна Замбези (Мозамбик) и контролировалась португальцами. В XVIII в. французы основали плантации сахарного тростника на территории Маврикия (Иль-де-Франс) и Реюньона (Бурбон), которые нуждались в рабочей силе в больших объемах, чем могло предоставить местное население. В результате спрос на рабов повысился: большая часть поступала туда из Мозамбика, примерно четверть поставляла Килва [Gerbeau, 1979; Ogot, 1979, p. 177; Klein, 2005, p. 1384]. В первой половине XIX в. на Занзибаре и Пембе появились обширные плантации гвоздики, кокосов и зерна, которые требовали еще большей рабочей силы, чем плантации Маскаренских островов. Их владельцами были в основном оманские арабы, а также местные суахилийские дельцы с континента. Султан Сеййид Саид, правитель Маската, Омана и Занзибара, перенес столицу из первого в последний; в его правление остров стал ведущим мировым поставщиком гвоздики и крупнейшим невольничьим рынком Восточной Африки [Collins, 2006, p. 339]. Помимо удовлетворения нужд Занзибара и Пембы, рабов вывозили в Аравию, страны Персидского залива, Персию, Индию, на острова Реюньон, Маврикий, Мадагаскар, на Коморы и Сейшелы [Shepherd, 1980, p. 75; Austen, 1988, p. 21; Alpers, 2005, p. 7]. Арабы стремились во внутренние районы Танганьики с целью добычи рабов, со временем местные правители также включились в этот процесс. В обмен на рабов они хотели получить огнестрельное оружие, чтобы расширить свои территории и захватывать еще больше рабов. То есть, по сути, африканские вожди довольно часто стали выступать как посредники арабских купцов в работорговле [Овчинников, 1986, с. 70]. Через территорию Танганьики проходило три основных маршрута, по которым двигались караваны со слоновой костью и рабами. Центральный маршрут начинался в городе Уджиджи на побережье озера Танганьика (регион Кигома), проходил через нынешние области Кигома, Табора, Сингида, Додома, Морогоро и заканчивался в Саадани, Винде, Багамойо (область Пвани), Дар-эс-Саламе и Мбвамаджи (область Дар-эс-Салам) [Sheriff, 1988; Sheriff, 2005]. Северный маршрут начинался у озера Виктория и доходил до Момбасы (на территории современной Кении), Танги и Пангани (область Танга); южный маршрут вел от южной границы озера Малави до Килвы (область Линди) [Rockel, 2006, p. 5]. Как правило, работорговлей занимались те народы Танганьики, через территории которых пролегали данные маршруты.

Наиболее известные правители Танганьики и их связь с работорговлей

Price publication: 0

Number of purchasers: 2, views: 456

Readers community rating: votes 0

1. Alpers, E.A. The Role of the Yao in the Development of Trade in East-Central Africa. PhD thesis. SOAS University of London, 1966.

2. Alpers E.A. Trade, State, and Society Among the Yao in the Nineteenth Century. The Journal of African History. 1969. Vol. 10. No. 3. Pp. 405–420.

3. Alpers E.A. Ivory and Slaves in East Central Africa. Changing Patterns of International Trade to the Later Nineteenth Century. Berkeley and Los Angeles: University of California Press, 1975.

4. Alpers E.A. Introduction: Slave Routes and Oral Tradition in Southeastern Africa. Slave Routes and Oral Tradition in Southeastern Africa. Ed. Zimba B., Alpers E.A., Isaacman A.F. Maputo (Mozambique): Folson Entertainment, 2005. S. 1–12.

5. Austen R.A. The 19th Century Islamic Slave Trade from East Africa (Swahili and Red Sea Coasts): A Tentative Census. Slavery and Abolition. 1988. Vol. 9 (3). S. 21–44.

6. Banshchikova A.A., Ivanchenko O.V. Vospominaniya ob arabskoj rabotorgovle i mezhe`tnicheskie otnosheniya v sovremennoj Tanzanii: mezhdu semejnoj travmoj i gosudarstvennoj politikoj tolerantnosti. Antropologicheskij forum. 2020 (1). № 44. S. 83–113.

7. Banshchikova A.A., Ivanchenko O.V. Konec arabskoj rabotorgovli XIX veka v predstavleniyah hristian i musul`man sovremennoj Tanzanii. Stratum plus. 2020 (2). №6. S. 349–359.

8. Banshchikova A.A., Bryndina V.N., Ivanchenko O.V. Predstavleniya o geografii arabskoj rabotorgovli XIX v. v sovremennoj Tanzanii: rezul`taty polevogo issledovaniya. Vostok (Oriens). 2020б №1 S. 82–93.

9. Banshchikova A.A. Tanzaniya. Sovremennoe rabstvo, mezhe`tnicheskie otnosheniya i gruppovaya reprezentaciya arabov. Aziya i Afrika segodnya. 2021, №5. S. 59–65.

10. Banshchikova A., Ivanchenko O. Historical Memory of the 19th-Century Arab Slave Trade in Modern-Day Tanzania: Between Family Trauma and State-Planted Tolerance. The Omnipresent Past. Historical Anthropology of Africa and African Diaspora. Ed. D.M. Bondarenko, M.L. Butovskaya. Moscow: LRC Publishing House, 2019. P. 23–45.

11. Bennett N.R. Mirambo of Tanzania, 1840–1884. Oxford University Press, 1971.

12. Bezemer D., Bolt J., Leninsk R. Slavery, Statehood, and Economic Development in Sub-Saharan Africa. World Development. Elsevier, 2014. Vol. 57(C). Pp.148–163.

13. Biginagwa T. Historical Archaeology of the Nineteenth-Century Caravan Trade in Northeastern Tanzania: a Zooarchaeological Perspective. Azania Archaeological Research in Africa, 2012. 47(3). Pp. 405–406

14. Brode H. Tippoo Tib, The Story of His Career in Central Africa, Narrated from His Own Accounts. London: Edward Arnold, 1907.

15. Collins R.O. The African Slave Trade to Asia and the Indian Ocean Islands. African and Asian Studies, 2006. Vol. 5. Issue 3-4. Pp. 325–346.

16. Feierman S. The Shambaa. Tanzania before 1900. Ed. Roberts A. Nairobi: East African Publishing House for the Historical Association of Tanzania, 1968. Pp. 1–16.

17. Feierman S. Peasant Intellectuals: Anthropology and History in Tanzania. University of Wisconsin Press, 1990.

18. Fischer G. Talking to Chief Mkwawa. Ethnography. 2016. Vol. 17. No. 2. Pp. 278–293.

19. Gerbeau H. The Slave Trade in the Indian Ocean: Problems Facing the Historian and Research to be Undertaken. The African Slave Trade from the Fifteenth to the Nineteenth Century. Reports and papers of the meeting of experts organized by UNESCO at Port-au-Prince, Haiti, 31 January to 4 February 1978. Paris: Imprimeries Reunies de Chambery, 1979. Pp. 184–207.

20. Giblin J. The Slave Trade, the Hegemony of Paternalism, and their Place in the National History of Tanzania. Slaves Routes and Oral Tradition in Southeastern Africa. Ed. B. Zimba, E. A. Alpers, A. F. Isaacman. Maputo, 2005. Pp. 253–278.

21. Gueye M. The Slave Trade within the African Continent. The African Slave Trade from the Fifteenth to the Nineteenth Century. Reports and papers of the meeting of experts organized by UNESCO at Port-au-Prince, Haiti, 31 January to 4 February 1978. Paris: Imprimeries Reunies de Chambery, 1979. Pp. 150–163

22. Iliffe J. A Modern History of Tanganyika. Cambridge: Cambridge University Press, 1979.

23. Kabeya J.B. King Mirambo: One of the Heroes of Tanzania. Nairobi: East African Literature Bureau, 1976.

24. Klein M.A. Slavery: Mediterranean, Red Sea, Indian Ocean. Encyclopedia of African History. Ed. Shillington K. New York, London: Fitzroy Dearborn, 2005. Pp. 1382–1384.

25. Laing S. Tippu Tip. Ivory, Slavery and Discovery in the Scramble for Africa. Cowes, Medina Publishing, 2017.

26. Law R.C.C. The Garamantes and Trans-Saharan Enterprise in Classical Times. The Journal of African History, 1967. Vol. 8. No. 2. Pp. 181–200.

27. Lipschutz M.R., Rasmussen R.K. Dictionary of African Historical Biography. University of California Press, 1986.

28. Lovejoy P. Transformations in Slavery: A History of Slavery in Africa. Cambridge University Press, 2012.

29. Lovejoy P., Kopytoff I., Cooper F. Indigenous African Slavery. Historical Reflections / Reflexions Historiques. Berghahn Books, 1979. Vol. 6 (1). Pp. 19–83.

30. Ofcansky T.P., Yeager R. Historical Dictionary of Tanzania. Second edition. London: Scarecrow Press Inc, 1997.

31. Ogot A. Population Movements between East Africa, the Horn of Africa and the Neighbouring Countries. The African Slave Trade from the Fifteenth to the Nineteenth Century. Reports and papers of the meeting of experts organized by UNESCO at Port-au-Prince, Haiti, 31 January to 4 February 1978. Paris: Imprimeries Reunies de Chambery, 1979. Pp. 175–182.

32. Ovchinnikov V.E. Istoriya Tanzanii v novoe i novejshee vremya. M.: Nauka, 1986.

33. Redmayne A. Mkwawa and the Hehe Wars. The Journal of African History. 1968. Vol. 9. No. 3. Pp. 409–436.

34. Reid R. Remembering and Forgetting Mirambo: Histories of War in Modern Africa. Small Wars & Insurgencies. 2019. Vol. 30 (4-5). Pp. 1040–1069.

35. Rockel S.J. Forgotten Caravan Towns in 19th Century Tanzania: Mbwamaji and Mpwapwa. Azania: Journal of the British Institute in Eastern Africa.2006 (1). Vol. 41. Issue 1. 2006. Pp. 1–25.

36. Shepherd G. The Comorians and the East African Slave Trade. Asian and African Systems of Slavery. Ed. Watson J.L. University of California Press, 1980. Pp. 73–100.

37. Sheriff A. Localisation and Social Composition of the East African Slave Trade, 1858-1873. Slavery & Abolition. 1988. Vol. 9. Issue 3. Pp. 131–145.

38. Sheriff A. Slave Trade and Slave Routes of the East African Coast. Slave Routes and Oral Tradition in Southeastern Africa. Ed. B. Zimba, E.A. Alpers, A.F. Isaacman. Maputo, Mozambique: Folson Entertainment, 2005. Pp. 13–38.

39. Unomah A.C. Mirambo of Tanzania. London: Heinemann Educational, 1977.

Система Orphus

Loading...
Up