About the Dating of the Christianization of Caucasian Albania

 
PIIS086919080014885-0-1
DOI10.31857/S086919080014885-0
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Leading Research Fellow and Head of Department of the Christian Orient, Institute of Oriental Studies, Armenian National Academy of Sciences
Affiliation: Institute of Oriental Studies of National Academy of Sciences RA
Address: Armenia, Yerevan
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 5
Pages71-81
Abstract

The article is devoted to the issues of clarifying the Chronology of official Christianization of Caucasian Albania, which took place in the beginning of 4th century AD. The study of the information from the “Life of Gregory” (a variant of Agathangelos’ “History”), “Letter of Giut to Saint Vachē”, “Tale of Vachagan”, “History of Albania” by Movses Daskhurançi and other Armenian sources suggest that Christianity in the Albanian kingdom was officially adopted in 313 or 315 years. The king of the country then was the founder of the Arsacid dynasty of Albania Vachagan I the Brave (but not his grandson Urnayr), and the king of Armenia was Tiridat III the Great, also Arsacid. As M.-L. Chaumont established in 1969, the latter, with the help of Gregory the Illuminator, adopted the Christian faith at the state level in June 311, two months after the publication of the Edict of Sardica “On Tolerance” by Emperor Galerius <em >(293–311). In 313, after the appearance of the Edict of Milan, Tiridat attracted the younger allies of Armenia Iberia-Kartli, Albania-Aluank' and Lazika-Egerk' (Colchis) to the process of Christianization. In the first half of 315, Gregory the Illuminator baptized the Albanian king (who had arrived in Armenia) and ordained the first bishop Tovmas (the founder of the Albanian church, with the center in the capital Kapalak) for his country: he was from the city of Satala in Lesser Armenia. Probably, at the same stage, Christianization covered the whole of antique Albania, i.e. territory north of the Kura River, to the Caspian Sea and the Derbend Pass.

KeywordsAlbania, Christianisation, “Life of Gregory”, “Tale of Vachagan”, Movses Daskhurançi
Received26.09.2021
Publication date29.10.2021
Number of characters20850
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 В научной литературе инициатором христианизации Кавказской Албании изначально считался царь Урнайр Аршакид (ок. 338–373), внук родоначальника Аршакидской царской династии страны Вачагана Храброго (ок. 298–318)1. Ранее мной была аргументирована дата официального принятия христианства в Албанском царстве 315 годом [Акопян, 1987, c. 126], и эта версия была принята многими исследователями [Кананчев, 2001, с. 41–46; Мамедова, 2005, с. 536–5372; Айвазян, 2015, с. 26]. Однако в настоящее время необходима определенная коррекция аргументации указанной датировки. 1. См., напр.: [Бархутарянц, 1902, c. 56–58; Очерки, 1958, с. 323 (автор раздела «Идеология и культура Албании III–VII вв.» – акад. С.Т. Еремян)]. Хронология правления албанских царей уточнена нами [Акопян, 2003, стб. 63–71].

2. З.В. Кананчев и Ф.Дж. Мамедова предпочитают датировку 314 годом.
2 Согласно средневековым армянским источникам, в Албанском царстве христианство в качестве официальной религии было принято в начале IV в. в годы царствования в Армении Трдата (Тиридата) III Великого (298–330). Так, «национальный» или «армянский» вариант «Истории Армении» Агатангелоса (Агафангела), который считается составленным во второй половине V в., сообщает, что просветитель Армении Григорий (Григор), сын парфянского вельможи Анака, с помощью царя Трдата распространил христианство по всей стране и до пределов Кавказского хребта: «...простирал [Григор] проповедь Евангелия: от города саталийцев до края Халтик', до Кларджк'а, до самых [северных] пределов [страны] маскутов, до врат Аланских и до врат Каспийских»3. Под «вратами», несомненно, выступают Дарьяльский и Дербентский проходы, следовательно, в указанные автором пределы распространения новой религии входили как территория Албанского царства IV в., так и расположенного к востоку от него (от устья Куры до Дербента) царства Маскутов (Баласакан). 3. См.: [Агатангелос, 1909, § 842, с. 439–440 (далее перечисляются: «...до города Пайтакарана в царстве Армянском, от города Амида до Мцбина, дошёл до пределов Ассирии, в земле Нор-Ширакан и области Кордук', до неприступной страны маров, до дома ишхана Маhк'р-Туна, до Атрпатакана простирал свою проповедь Евангелия»)]. Перевод по изданию (с моими небольшими правками): [Агатангелос, 2004, с. 246]. Ср. также: [Lafontaine, 1973, § 152, p. 323]. Приведенное чтение «до врат Каспийских» вместо «до пределов Каспийских», имеющегося в изданиях, передают вторая (древнейшая) группа рукописей армянского варианта и две греческие рукописи (см. в подстрочниках).
3 О принятии христианства в Албании и соседних странах более подробно рассказывает другой вариант сочинения Агатангелоса, который в научной литературе именуется «Житием Григория». Его несохранившийся армянский оригинал был составлен, по мнению издателя греческого текста Ж. Гаритта, раньше так называемого национального Агатангелоса, в первой половине V в. В настоящее время «Житие» известно в переводах на греческий [Garitte, 1946]4, арабский [Марр, 1906; Жамкочян, 2016]5, каршуни (арабо-сирийский) и сирийский [Van Esbroeck, 1971, Pр. 139–221; 1977, Pр. 291–358]6. Его текст содержит важные подробности, не попавшие в «армянский» Агатангелос, в том числе и уникальные сведения об Албании, Иверии и Лазике. 4. Перевод на новоармянский: [Новоявленная греческая редакция, 1966]. Сp. также т. наз. смешанный или Охридский вариант «Жития»: [Garitte, 1965, р. 233–290].

5. Ср. также частичное издание: [Тер-Гевондян, 1973, с. 209–236].

6. Перевод сирийского текста «Жития» на новоармянский: [Тер-Петросян, 1987, с. 83–89; 1988, с. 44–54; 1989, с. 90–99].
4 По рассказу версий «Жития Григория», решаемые в царстве Великой Армении особой значимости государственные дела нередко касались также и трех соседних царств – Албанского, Иверского и Лазского7. При перечислении участников важнейших событий цари этих стран упоминаются (хотя и без использования имен) сразу после армянского царя Тиридата (Трдата III) и перед армянскими князьями-нахарарами. Так, примкнув к христианской вере, которую проповедовал освобожденный из заточения Григорий Просветитель, царь Тиридат собирает у себя всех армянских князей и посылает приглашения царям Албании, Иверии и Лазики, которые прибывают к нему [Марр, 1906, с. 114–115; Garitte, 1946, § 92, 98, р. 70–72; Жамкочян, 2016, с. 163–164]. Вместе с этими царями он отправляет Григория с большой свитой (16 влиятельных князей во главе со спарапетом Артаваздом Мамиконяном, с 3 тыс. всадников) в Каппадокийскую Кесарию (центр восточных провинций Римской империи) и вместе с ними же встречает его по возвращении в царской летней резиденции Багаван (в верховьях Арацани, совр. р. Мурад) [Марр, 1906, с. 132–133; Garitte, 1946, § 159, р. 97; Жамкочян, 2016, с. 181]8. В Кесарии в сентябре 314 г. Григорий торжественно получает сан архиерея-епископа Армении на епископском соборе во главе с архиепископом Леонтием Кесарийским (собор, видимо, состоялся 14 сентября в церковный праздник Поминовения всех мучеников, как этого требовали «Апостольские каноны»). Имена участвовавших в соборе 20 епископов (по «Житию») сохранила только «Армянская книга канонов» в конце списка участников Никейского собора 325 г. в небольшой вставке под заглавием «И те, кто собрались в Кесарии» [Армянская книга канонов, 1964, с. 150]. 7. В арабской версии соответственно указаны Аланское (ошибочно), Грузинское и Абхазское царства.

8. Подробнее всего об этих исторических событиях и их датировке см.: [Ананян, 1960, с. 146–170 (переизд.: Венеция, 1998, с. 70–86); Chaumont, 1969, p. 147–164 (гл. VII «Le sacre à Césarée et le baptême à Bagawan»)].

Number of purchasers: 4, views: 1128

Readers community rating: votes 0

1. Agathangelos. History of Armenia. Prepared by G. Ter-Mkrtchean and St. Kanayeants. Tiflis: M. Martiroseants Printing house, 1909 (in Armenian).

2. Agathangelos. History of Armenia. Translation from the ancient Armenian, Preface and Commentary by K.S. Ter-Davtyan and S.S. Arevshatyan. Yerevan: Nairi, 2004.

3. Ayvazyan G. About Udi ethnoconsolidation in the Middle Ages. Armenia and Christian Caucasus. Republican Conference devoted to the 1700-th Anniversary of Adoption of Christianity in Caucasian Albania and Georgia. Yerevan: Gitutyun, 2015. Pp. 20–44 (in Russian).

4. Akinean N. The Entrance of Christianity into Armenia and Georgia according to the Tradition of Prince Bakur. Vienna: Mechitharisten Buchdruckerei, 1949 (in Armenian).

5. Akinean N. Movsēs Dasxurançi (сalled Kalankatuaçi) and his History of Albania. Vienna: Mechitharisten Buchdruckerei, 1970 (in Armenian).

6. Akopyan A.A. Albania-Aluank in Greek-Roman and Old-Armenian Sources. Yerevan: Academy of Sciences of Arm. SSR, 1987 (in Russian).

7. Hakobean A. “Tale of Vachagan” and the problem of Arsacid Kingdom of Albania in the 4th–6th Centuries. Handēs Amsorya. CXVII. Vienna, 2003. Col. 45–142 (in Armenian).

8. Hakobean A. The Kingdoms of Proper Albania and Eastern Regions of Armenia in the 9th–10th Centuries. Handēs Amsorya. CXXV. Vienna, 2011. Col. 67–119 (in Armenian).

9. Hakobean A.H. A Chronology of the Process of Consolidation of Udis and Lezgins (During the Descent of the Arab Caliphate). Albania Caucasica. I. Alikberov A.A., Gadjiev M.S. (eds.). Moscow: Institute of Oriental Studies, 2015(1). Рp. 129–147 (in Russian).

10. Hakobean A. The problem of the Christianity Entrance Dating in Iberia, Lazika and Albania. Armenia and Christian Caucasus. Republican Conference devoted to the 1700-th Anniversary of Adoption of Christianity in Caucasian Albania and Georgia. Yerevan: Gitutyun, 2015(2). Pp. 3–15 (in Armenian).

11. Hakobyan A. The Royal and Princely Houses of Proper Albania and Eastern Regions of Armenia from Antiquity to the 13th Century (Historical and source study Examination). Yerevan: Gitutyun, 2020 (in Armenian).

12. Ananean P. Date and Circumstances of the Consecration of St. Gregory the Illuminator. Venice: St. Lazare, 1960 (in Armenian).

13. Armenian book of canons. Preface, scientific critical text, and notes by V. Hakobyan. Vol. I. Yerevan: Academy of Sciences of Arm. SSR, 1964 (in Armenian).

14. Harutiunean A. When was Christianity declared the state religion in Armenia? Handēs Amsorya. CXX. Vienna, 2006. Col. 85–195 (in Armenian).

15. Barkhudaryan S. Pages from the history of Artsakh and the Armenian-Albanian relations. A. Hakobyan and K. Asatryan (eds.). Yerevan: NAS of RA, 2011 (in Russian).

16. Barkhutareants M. The Land of Albania and its neighbors. Tiflis: Printing house of M. Sharadze, 1893 (in Armenian).

17. Barkhutareants M. The History of Albania. Vol. I. Vagharshapat: Printing house of N. Aghaneants, 1902 (in Armenian).

18. Gyut Arahezaçi. Epistle to St. Vachē. Critical text and Preface by A. Hakobyan. Armenian Classical Writers (Matenagirk' Hayoç). Vol. I. Аntilias, 2003. Рр. 1075–1089 (in Armenian).

19. Davtyan H.K. Christianization of Georgia. Armenian view. Vem. No. 2. Yerevan, 2013. Рp. 21–50 (in Armenian).

20. Djalaleants S. Travel to Great Armenia. Part II. Tiflis: Printing house of Theological Seminary, 1858 (in Armenian).

21. Jamkochyan А.S. The Life of St. Gregory the Illuminator of Armenia in Ms. Sin. Ar. 455. Yerevan: Gitutyun, 2016 (in Russian).

22. Ingorokva P. The Ancient Georgian Chronicle “Conversion of Kartli” and the List of the Iberian Kings of the Ancient Era. Herald of State Museum of Georgia. Т. XI. 1941 (in Georgian).

23. Movsēs Kałankatuaçi. History of the country of Ałouank'. Critical Text and Preface by V. Arakelyan. Yerevan: Academy of Sciences of Arm. SSR, 1983 (in Armenian).

24. Movsēs Kalankatuaçi. History of the country of Alouank. Trans. from the ancient Armenian, Preface and Commentary by Sh.V. Smbatyan. Yerevan: Academy of Sciences of Arm. SSR (in Russian).

25. Kananchev Z. On the Question of Dating the Christianization of the Peoples of Caucasian Albania and Armenia. The History of the Caucasus. No. 1. Baku, 2001. Pp. 41–46 (in Russian).

26. Kekelidze K. Etudes in the History of Old Georgian Literature. Vol. III. Tbilisi: Metsniereba, 1955 (in Georgian).

27. Kekelidze K. Etudes in the History of Old Georgian Literature. Vol. IV. Tbilisi: Metsniereba, 1957 (in Georgian).

28. Mamedova F. Caucasian Albania and the Albans. Baku: Research Center of Caucasian Albania, 2005 (in Russian)

29. Manaseryan R. Armenia from Artavazd to Trdat the Great. Yerevan: Areg, 1997 (in Armenian).

30. Marr N. Epiphany of Armenians, Georgians, Abkhazians and Alans by St. Gregory (Arab version). ZVOIRAO. Vol. 16. St.-Petersburg, 1906. Рp. 63–211 (in Russian).

31. Matthēos Urhayeçi. Chronography. Vagharshapat: St. Ejmiatsin, 1898 (in Armenian).

32. Mgaloblishvili T. Early Christian Kartli (4th–5th centuries). Matsne. Language and Literature Series. No. 1. Tbilisi, 1988 (in Georgian).

33. Melikishvili G. On the Question of the Chronology of the History of Kartli. Works of the Institute of History. Vol. IV. Part I. Tbilisi, 1958. Рр. 161–168 (in Georgian).

34. The new-found Greek Edition (Life) of the History of Agathangelos. Transl. by H. Bartikyan. Preface and Commentary by A. Ter-Ghevondyan. Ejmiatsin. 1966. No. VII. Pp. 28–34; No. VIII. Pp. 46–51; No. IX–X. Pp. 79–87 (in Armenian).

35. Ormanean M. Azgapatum. Vagharshapat: St. Ejmiatsin, 2002 (in Armenian).

36. Essays on the History of Georgia. Vol. II. Tbilisi: Metsniereba, 1988 (in Georgian).

37. Essays of History of the USSR. The Crisis of the Slave System and the Emergence of Feudalism on the Territory of the USSR. 3rd–9th Centuries. B.A. Rybakov (ed.). Moscow: Academy of Sciences of USSR, 1958 (in Russian).

38. Svazyan H.S. Armenian-Alvanian Church Relations in the 2nd–8th Centuries. Vagharshapat: St. Ejmiatsin, 2019 (in Armenian).

39. Smbateants M. Description of the monastery of St. Stepanos in Saghian and the surrounding Monasteries, Towns and Villages of Shamakhi Diocese. Tiflis: Vardaneants Printing house, 1896 (in Armenian).

40. Ter-Ghevondyan A. Newly found full Text of the Arabic Version of Agathangelos. Historian and Philological Journal. No. 1. 1973. Рp. 209–236 (in Armenian).

41. Ter-Petrosyan L.A. The Syriac Translation of Agathangelos. Ejmiatsin (Vagharshapat). 1987. No. ХI–ХII. Pp. 83–89 (in Armenian)].

42. Ter-Petrosyan L.A. The Syriac Translation of Agathangelos. Ejmiatsin (Vagharshapat). 1988. No. V–VI. Pp. 44–54 (in Armenian)].

43. Ter-Petrosyan L.A. The Syriac Translation of Agathangelos. Ejmiatsin (Vagharshapat). 1989. No. IV–V–VI. Pp. 90–99 (in Armenian)].

44. History of Armenia by Favstos Buzand. Translation from the ancient Armenian and Commentary by M.A. Gevorgyan. Yerevan: Academy of Sciences of Arm. SSR, 1953 (in Russian).

45. Movses Khorenaçi. History of Armenia. Translation from the ancient Armenian, Preface and Notes by G. Sarkisyan. Yerevan: Hayastan, 1990 (in Russian).

46. Yuzbashean K.N. Introduction to Armenology. Yerevan: Noyean Tapan, 2006 (in Armenian).

47. Bais M. Albania Caucasica. Ethnos, storia, territorio attraverso le fonti greche, latino e armeno. Milano: Mimesis, 2001.

48. The Caucasian Albanian Palimpsests of Mount Sinai. Gippert J., Schulze W., Aleksidze Z., Mahé J.-P. (eds.). Vol. I–II. Turnhout: Brepols, 2008.

49. Chaumont M.-L. Recherches sur l’histoire d’Arménie de l’avénement des Sassanides à la conversion du royaume. Paris: Librairie Orientaliste Paul Geuthner, 1969.

50. Dasxurançi. The History of the Caucasian Albanians by Movsēs Dasxurançi. Translated by C.J.F. Dowsett. London: Oxford University Press, 1961.

51. Garitte G. Documents pour l’étude du livre d’Agathanghe. Rome: Città del Vaticano, 1946.

52. Garitte G. La Vie grecque inédite de saint Grégoire d’Arménie (ms. 4 d’Ochrida). Analecta Bollandiana. T. 83. Fasc. 3–4 1965. Pp. 233–290.

53. Lafontaine G. La version grecque ancienne du livre arménien d’Agathange (édition critique). Louvain-la-Neuve: Université catholique de Louvain, 1973.

54. Mahé J.-P. Die Bekehrung Transkaukasiens: Eine Historiographie mit doppeltem Boden. W. Seibt (ed.). Die Christianisierung des Kaukasus. The Christianization of Caucasus (Armenia, Georgia and Albania). Referate des Internationalen Symposions (Wien 9. bis 12. Dezember 1999) (Veröffentlichungen der Kommision für Byzantinistik. 9. Vienna, 2002. Pp. 107–124.

55. Mardirossian A. Le Synode de Vagarshapat (491) et la date de la conversion au christianisme du royaume de Grande Arménie (311). Revue des Études Arméniennes. T. 28. 2001–2002. Pp. 249–260.

56. Van Esbroeck M. Un nouveau témoin du livre d’Agathange. Revue des Études Arméniennes. T. VIII. 1971. Pp. 139–221.

57. Van Esbroeck M. Le résumé syriaque de l’Agathange. Analecta Bollandiana. T. 95. Fasc. 3–4. 1977. Pp. 291–358.

58. Yevadian M.K. Christianisation de l’Arménie, Retour aux sources. Vol. II. L’oeuvre de saint Grégoire l’Illuminateur. Lyon: Sources d'Arménie, 2008.

Система Orphus

Loading...
Up