Luoyang Column, the Second Epigraphic Monuments of the ‘Luminous Religion’ (jingjiao), and the Chinese ‘Nestorian’ Canon

 
PIIS086919080013662-5-1
DOI10.31857/S086919080013662-5
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Senior Research Fellow of the Institute of Oriental Studies of the Russian Academy of Sciences. Associate Professor of the Eastern Faculty of the State Academic University for the Humanities (GAUGN)
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 1
Pages144-157
Abstract

The article examines the comparative evidence of two epigraphic monuments of the Eastern Christianity in China – the famous Nestorian Monument from Xian (Xian-fu) and the recently discovered octagonal ‘Luoyang Column’, containing doctrinal and liturgical texts translated by Syrian and Sogdian representatives of the Church of the East in Tang China, inertially called ‘Nestorian’ (known in the Middle Kingdom as Daqin Jinjiao, ‘Luminous religion from Daqin (Roman Empire)’. The author examines the accommodative principles of early Christian preachers, who from the very beginning consciously accepted the established vocabulary of the Buddhist and Taoist conceptual apparatus when translating the basic concepts of the Christian canon. The article puts forward the assumption not only on the instrumental nature of such appropriation, but also on the movement of the Eastern Christian religion in China towards syncretism with local spiritual teachings. An analysis of the ‘Nestorian sutras’ from Dunhuang, partly engraved on the Luoyang Column, demonstrates the significance of the efforts made by Christian preachers in an attempt to find common ground with Taoism and the teachings of the Tao Te Ching. Having examined the truly selfless efforts of the authors and translators of ‘The Sutras of Jesus the Messiah’, the author concludes that their activities were nevertheless mostly aimed at nurturing their own community, as evidenced by the names on the Luoyang Column and the tombstones recently discovered in Longmen. The representatives of the Church of the East, welcomed by the Tang emperors, proved to be useful and law-abiding people, but their confessional influence on the population of the Celestial Empire did not turn out to be of any lasting significance, which led to the dispersion of the ‘Nestorians’ in the subsequent time (after the Yuan dynasty).

Keywordsjingjiao, Nestorianism, Luoyang column, Christian doctrinal texts, Christianity in China, epigraphic inscriptions
Received03.02.2021
Publication date25.02.2021
Number of characters32713
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Висящие в пустоте высказывания, содержащие мудрость, испускали лучи, отражающие солнце; множественные дары превышали по высоте южные холмы.
2 Из текста на Сианьской стеле
3 Во времена династии Тан (唐; 619–907) в Китай прибывают первые христиане – представители церкви Востока, ранее привычно называвшиеся в науке несторианами по имени константинопольского патриарха Нестория (ок. 386 – ок. 450), покинувшего византийскую столицу в результате доктринального конфликта с тогдашними отцами церкви. Еретический характер учения низложенного патриарха, которому посвящена обширная литература, еще раз подтвердил знаменитый Халкидонский собор 451 г., приведший к «Несторианскому расколу». Последователи Нестория вышли из консолидированного состава христианских церквей и передислоцировались на территорию Сасанидской империи, где успешно слились с местными христианскими сообществами, образовав комплексную структуру, покрываемую зонтичным термином «Церковь Востока», которую в современной науке не принято называть «несторианской» и считать еретической (автор недавно подробно писала об этом в [Дубровская, 2020].
4 Следующие шаги на Восток христианская церковь делает по дорогам Великого шелкового пути, добираясь до столицы Танского Китая – Чанъани. Так, составленный в 961 г. Ван Пу (王溥; 922–982) источник «Тан хуйяо» (唐會要; «Институции [династии] Тан») повествует об основании Церкви Востока в Китае, указывая, что в 1 году эры правления под девизом Чжэньгуань (貞觀; 635 г.), «персидский монах» (波斯僧; Босы сэн) Алобэнь поднес двору в качестве дани письменные учения (經教; цзинцзяо). Труды Алобэня вполне удовлетворили императора Тай-цзуна (太宗; 626–649 гг. пр.), и двор приказал воздвигнуть монастырь в районе Инин (義寧坊; Инин-фан) в Чанъани и назначить (度僧; дусэн) в него 21 священника. Источник содержит и императорский указ 4-го года эры под девизом Тяньбао (天寶; 745 г.), подтверждающий, что канонические учения Персии (波斯經教; Босы цзинцзяо) пришли из страны Дацинь (大秦; так по-китайски называлась Римская империя, к которой принадлежал и Константинополь), и поэтому ранее называвшиеся «персидскими храмами» (波斯寺; Босы сы) церкви этой религии в обеих столицах должно переименовать в «дациньские храмы» (大秦寺; Дацинь сы) [Ван Пу, 1991, c. 1011–1012; Дун Хао, 1983, c. 357a].
5 Восточное христианство получило в Китае название цзинцзяо (景教) – «Сияющая религия (Религия света)». В науке же для первого проникшего в Китай извода христианства устоялось инерционное название «несторианство», используемое, в частности, для обозначения главного эпиграфического монумента цзинцзяо – знаменитого «Несторианского памятника» (или «Сианьской стелы»). Изданный вскоре после успешной «презентации» Алобэня императорский указ 638 г. – один из первых указов о веротерпимости к христианам (схожие появятся позже лишь в эпоху Цин; 1644–1911) подтвердил достоинства пришлой религии [Forte, 1996, p. 349–373] и был позже выбит на Сианьской стеле.

Number of purchasers: 1, views: 740

Readers community rating: votes 0

1. Wang Pu. Tang Hui-yao. Institutional History of Tang Dynasty. Shanghai: Fudan daxue chubanshe, 1991 (in Chinese).

2. Weng Shaojun. Chinese Nestorian Texts with Commentary. Hong Kong: Institute of Sino-Christian Studies, 1995 (in Chinese).

3. Dubrovskaya D.V. Some Evidence of the Nestorian Stele from Xian and Narrative Nestorian Sources about Jing Jiao – “Luminous Religion” in China (635–1365 AD). Epigrafika Vostoka. 2008. XXVII. Pp. 121–146 (in Russian).

4. Dubrovskaya D.V. Patriarch Nestorius and ‘Luminous Religion’ Jingjiao: Chinese Face of Byzantine Heresy. Vostochnyi Kurier / Oriental Courier. 2020. No. 3–4. Рр. 230–244 (in Russian).

5. Dong Hao. Quan Tang Wen. Complete Writings of Tang Dynasty. Beijing: Zhonghua Shuji, 1983. Vol. 1 (in Chinese).

6. Rong Xinjiang. Persian Nestorian Family from the Tang Dynasty Period. Medieval China and Foreign Civilizations. Beijing: Sаnliаn shudian, 2001. Pp. 238–257. (in Chinese).

7. Lomanov A.V. Early Christian Preaching in China. Chinese Evangelist. 1999. No. 1. Pp. 10–50 (in Russian).

8. Seleznyov N.N. Assyrian Church of the East. Historical Essay. Moscow: ACE (Assyrian Church of the East), 2001 (in Russian).

9. A Study of Four Nestorian Manuscripts Held in the Dunhuang Manuscript Collection of the Kyo-U Library. Osaka: Takeda Science Foundation, 2020 (in Japanese).

10. Haneda Tōru; Collection of Historical Essays by Dr. Haneda. Vol. 2. Kyōto: Oriental History Research Association, 1958.

11. Zhaoming Taizi. Best Works of Zhao Ming (The Shining Prince). Zhaoming Wenxuan (Collection of Refined Literary Works of Zhao Ming). Taibei: Wenhua Tushu gongsi, 1986 (in Chinese).

12. Zhao Jiadong, Nie Zhijun. On the Sorting out and Research of Nestorian Documents in Tang Dynasty. Journal of Ancient Books Collation and Studies. 2010. No. 6. Рp. 8–13 (in Chinese).

13. Yutaka M. An Introduction to the Chinese Luoyang Nestorian Stone Pillar and Its Value as Historical Resource. Higashi-Ajia bunka kōshō kenkyū. Рр. 351–357 (in Japanese).

14. Yang Hing-shong. Ancient Chinese Philosopher Lao-tsu and His Teaching. Moscow–Leningrad: USSR Academy of Sciences Publishers, 1950 (in Russian).

15. Bundy D. Missiological Reflections on Nestorian Christianity in China. F.K. Flinn, T. Hendricks (Eds). Religion in the Pacific Area. New York: Paragon House, 1985. Pp. 75–92.

16. Charbonnier J. Histoire des chrétiens de Chine. Tournai-Paris: Desclée, 1995.

17. Charbonnier J. Christians in China: AD 600 to 2000. San Francisco: Ignatius Press, 2007.

18. Dupuy B. L’expansion de l'Eglise de l’Orient en Chine. La christologie de la stèle de Si-ngan-fou (781). Istina. 1995. XL. No. 2. Pp. 205–209.

19. Enoki Kazuo. The Nestorian Christianism in China in Mediaeval Times According to Recent Historical and Archaeological Researches. Problemi Attuali de Scienza e di Cultura. No. 62. Atti del convegno internazionale sul tema: l'Oriente cristiano nella storia della civiltà (Roma 31 marzo – Firenze 4 aprile). Rome: Accademia Nazionale dei Lincei, 1964. Pp. 45–77.

20. Forte A. The Edict of 638 Allowing the Diffusion of Christianity in China. P. Pelliot. L’inscription nestorienne de Si-ngan-fou. Kyoto–Paris: Italian School of East Asian Studies & Collège de France, 1996. Рр. 349–373.

21. Foster J. The Nestorian Tablet and Hymn; Translations of Chinese Texts from the First Period of the Church in China. London: Society for Promoting Christian Knowledge, 1938.

22. Ge Cheng Yong. Nestorian Legacy: Luoyang Nestorian Pillar Column of the Tang Dynasty. Cambridge: Cambridge University Press, 2009.

23. Ge Cheng Yong. A Comparative Study of Two Nestorian Inscriptions of the Two Capital Cities of the Tang Dynasty: Xi’an and Luoyang. From the Oxus River to the Chinese Shores. Studies of East-Asian Christianity in China and Central Asia. Li Tang, D.W. Winkler (Eds.) Berlin: LIT Verlag, 2013. Pp. 160–176.

24. Giles L. Notes on the Nestorian Monument at Sianfu. Bulletin of the School of Oriental Studies. London, 1917. No. 1. Pp. 93–96.

25. Giles L. Notes on the Nestorian Monument at Sianfu. Bulletin of the School of Oriental Studies. London, 1918. No. 2. Pp. 16–29.

26. Giles L. Notes on the Nestorian Monument at Sianfu. Bulletin of the School of Oriental Studies. London, 1920. No. 3. Pp. 39–49.

27. Giles L. Notes on the Nestorian Monument at Sianfu. Bulletin of the School of Oriental Studies. London, 1921. No. 4. Pp. 15–26.

28. Havret H. La stèle chrétienne de Si-ngan-fou: Facsimilé de l’inscription syro-chinoise. Variétés sinologiques. Changhai, 1898. Pp. 31–105.

29. Horne Ch. F. (ed.). The Sacred Books and Early Literature of the East. Vol. XII. New York – London: Parke, Austin, and Lipscomb, 1917.

30. Johnson S.F. Silk Road Christians and the Translation of Culture in Tang China. Studies in Church History. Vol. 53: Translating Christianity. 2017. Pp. 15–38.

31. Lieu S.N.C. The Church of the East in Central Asia and China (China and the Mediterranean World). Turnhout: Brepols Publishers, 2021.

32. Liščák V. Early Chinese Christianity in the Tang Empire: On the Crossroads of Two Cultures. Art, Architecture and Religion Along the Silk Roads. Turnhout: Brepols, 2008. Рp. 103–125.

33. Maio A. Scriptorum veterum nova collectio e vaticanis codicibus. Vol. II. Roma: Burliaeum, 1827.

34. Mungello D.E. Curious Land: Jesuit Accommodation and the Origins of Sinology. Honolulu: University of Hawaii Press, 1989.

35. Nicolini-Zani M. The Tang Christian Pillar from Luoyang and Its Jingjiao Inscription. A Preliminary Study. Monumenta Serica. 2009. Vol. 57. Pp. 99–140.

36. Nicolini-Zani M. Luminous Ministers of the Da Qin Monastery. A Study of the Christian Clergy Mentioned in the “Jingjiao” Pillar from Luoyang. From the Oxus River to the Chinese Shores. Studies of East-Asian Christianity in China and Central Asia. Li Tang, D.W. Winkler (Eds.) Berlin: LIT Verlag, 2013. Pp. 141–160.

37. Palmer M. The Jesus Sutras: Rediscovering the Lost Scrolls of Taoist Christianity. Toronto: Wellspring/Ballantine, 2001.

38. Pauthier G. De l'authenticité le l'Inscription Nestorienne de Si-ngan-fou [Xian] relative à l'introduction de la religion chrétienne en Chine dès le VIIe siècle de notre ère. Etudes orientales. Paris: Benjamin Duprat, 1857а. No. 1.

39. Pauthier G. De la réalité et de l’authenticité de l’inscription nestorienne de Si-ngan-fou. Sér. IV. T. XV, 1857b.

40. Pauthier G. De la réalité et de l’authenticité de l’inscription nestorienne de Si-ngan-fou. Sér. IV. T. XVI, 1857c.

41. Pelliot P. Les grottes de Touen-Houang. Vols. 1–6. Paris: Librairie Paul Geuthner, 1920–1924.

42. Rong Xinjiang. Lecture 18. Forgeries and the Authentication of Dunhuang Manuscripts. Eighteen Lectures on Dunhuang. Brill’s Humanities in China Library. Vol. 5. Leiden–Boston: Brill, 2013. Pp. 501–512.

43. Saeki Y. The Nestorian Monument in China. London: Society for Promoting Christian Knowledge, 1916.

44. Saeki P.Y. The Nestorian Documents and Relics in China. Tokyo: Toho bunkwa gakuin, 1937.

45. Saeki Y. The Nestorian Documents and Relics in China. Reprint. Tokyo: Toho bunkwa gakuin, Tokyo Institute, 1951.

46. Standaert N. (Ed.) Handbook of Christianity in China. Vol. 1: 635–1800. Leiden: Brill, 2001.

47. Sun Jianqiang. The Earliest Statements of Christian Faith in China? A Critique of the Conventional Chronology of The Messiah Sutra and On One God. Sungkyun Journal of East Asian Studies. Vol. 18. 2018. No. 2. Pp. 133–152.

48. Tajadod N. Les porteurs de lumière. Paris: Albin Michel, 2008.

49. Tang Li. A Study of the History of Nestorian Christianity in China and Its Literature in Chinese: Together with a New English Translation of the Dunhuang Nestorian Documents. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2004.

50. Tang Li. A Preliminary Study on the Jingjiao Inscription of Luoyang: Text Analysis, Commentary and English Translation. Hidden Treasures and Intercultural Encounters: Studies on East Syriac Christianity in China and Central Asia. Wien: Lit. Verlag, 2009. Pp. 109–132.

51. Toshikazu S. Foley. Biblical Translation in Chinese and Greek: Verbal Aspect in Theory and Practice. Leiden: Brill, 2009.

52. Wilmshurst D. The Martyred Church: A History of the Church of the East. London: East & West Publishing Ltd, 2011.

53. Toutuo Temple Inscription. Wikisource. URL: https://zh.m.wikisource.org/zh-hant/頭陀寺碑文 (accessed: 29.01.2021).

54. Zhang Naizhu. Luoyang Nestorian Pillar Column and the Local Sogdian Settlements in “Gande Township” of Luoyang. Global Ethics.net. URL: https://repository.globethics.net/handle/20.500.12424/473195 (accessed: 29.01.2021) (in Chinese).

55. Pittman J. A Nestorian Grave Site. Chinasource. URL: https://www.chinasource.org/resource-library/blog-entries/a-nestorian-grave-site/ (accessed: 29.01.2021).

Система Orphus

Loading...
Up