From Testimony to Martyrdom: šāhid and šahīd in early Muslim Exegesis and Hadith

 
PIIS086919080013580-5-1
DOI10.31857/S086919080013580-5
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Assistant Professor
Affiliation: PhD (Philosophy), Russian State University for the Humanities in Moscow, Moscow, Russia
Address: 125993, GSP-3, Moscow, Miusskaya sq., 6
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 1
Pages118-129
Abstract

The contents of two Arabic lexemes šāhid and šahīd correspond to each other in early Islam. Šahīd means ‘martyr for the faith’ in several āyats of the Qur‘ān. This paper deals with changing the meaning ‘witness’ to ‘confessor, martyr’. At-Ṭabarī’s Tafsīr shows the equalization of šahīd and šāhid. Šahīd is rarely encountered there in meaning ‘martyr’.In al-Bukharī and Muslim’s ḥadīth, the concept of ‘martyr’ begins to acquire a specific topic. The idea of martyrdom gained in combat is being actively introduced. There appears a division of martyrs into categories.Some ḥadīth claimed that martyrs can be considered not only those who were slain in battle for their beliefs, but also pious people who died a violent death or even naturally.The issue of martyrdom was particularly urgent for the Shiʿite tradition, which gradually focused on the aspect of the martyrdom of righteous imāms. However, the early Shiʿite classical tafsīrs paid little attention to it. In the Shiʿite ḥadīth collections of al-Kulīnī and Ibn Bābūya, the idea is formalized that the šuhadāʾ as witnesses and at the same time confessors are imāms. This idea found expression in the eschatological dimension: the imāms witnessed over their community on the Judgment Day. The ḥadīth develops the idea that the ‘confessors’ are the ḥujja (proof of God for people). These texts associate witnesses in the earthly world and intercessors (šufaʿāʾ) in the afterlife. Šuhadāʾ of the ḥadīth often correlate with the ‘righteous’. The idea is emerging that ordinary Shiʿites are also martyrs because of their virtuous lives. The concept of the imām as a witness of God has been developed in further Shiʿite thought<em >.

Keywordsšahīd, šāhid, Sunni and Shiʿite exegesis, Sunni and Shiʿite ḥadīth, imāms
AcknowledgmentRussian State University for the Humanities in Moscow
Received02.02.2021
Publication date25.02.2021
Number of characters32083
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Первоначальное значение арабского прилагательного šahīd (мн.ч. šuhadāʾ) совпадает со значением формы активного причастия šāhid ‘свидетельствующий’. Традиционно считается, что термин šahīd обрел значение ‘мученик за веру’ по аналогии с греческим μάρτυρ, когда мученичество напрямую связалось со смертью в бою. Так определили мученичество для суннитского ислама хадисы и сочинения, посвященные джихаду. Смерть в бою от рук врагов истинной религии приносила райскую награду, недостижимую для простых верующих. Наибольшую остроту термин šahīd получил в шиитской литературе, упоминающей гибель ряда потомков пророка Мухаммада, особенно его зятя – четвертого халифа ʿАли б. Аби Талиба и сына последнего ал-Хусайна, погибшего в знаменитой битве при Кербеле от рук умаййадских воинов. Это событие стало ключевым для последующей шиитской истории и цементировало общину на принципе отмщения за кровь ал-Хусайна [Cook, 2007; Raven, 2003].
2 Настоящая статья посвящена проблеме постепенного смещения значения лексемы šahīd. В качестве источников исследования выбраны наиболее репрезентативные ранние суннитские и шиитские тафсиры и сборники хадисов: Тафсир ат-Табари, Сахих ал-Бухари, Сахих Муслима, отчасти Сунна Абу Даʾуда (для суннитской традиции); тафсиры ат-Туси, ат-Табарси (ат-Табриси) и сборники хадисов ал-Кулини и Ибн Бабуйи (Бабавайха) (для шиитской). По объемному корпусу на основе полной росписи контекстов сделана репрезентативная выборка.
3 Несмотря на то, что термин šahīd в раннем исламе неоднократно становился объектом пристального изучения, исследований, посвященных трансформации его значения, до сих пор не выходило. Посвященная мученичеству в исламе монография Д. Кука охватывает огромный временной период (от Корана до нашего времени), иллюстрируя наиболее известные прецеденты [Cook, 2007]. Работа ʿАдиля Мусаббихи о šahīd в хадисах не затрагивает этот вопрос [Musabbiḥī, 1429/2008]. Несмотря на то, что проблема особенно актуальна для шиитской традиции, даже в недавно опубликованной монографии известного иранского специалиста С.М. Хади Герами об отражении ранних шиитских идей в хадисах ей не уделяется внимания [Hådi Geråmi, 1396/2018] . Подспудно этот вопрос затрагивает один из ведущих современных специалистов по раннему шиизму Э. Кольберг [Kohlberg, 2013].
4

ŠUHADĀʾ В КОРАНЕ

5 Поскольку экзегеза и предание осмыслялись как разъяснение откровения, данного Мухаммаду, прежде всего необходимо сделать обзор употребления лексемы šahīd в тексте Корана. Корень šhd ‘свидетельствовать, давать показания’ встречается там 160 раз, в основном в личных глагольных формах первой породы. Неоднократно встречается и активное причастие šāhid.
6 Прилагательное šahīd относится либо к людям, либо к Богу. Люди выступают как свидетели чего-то, при чем-то (Коран 4:72; 16:84; 41:47). В правовом смысле слова – свидетели при долговой сделке (2:282), завещании (5:106), обвинении (24:4) [Kohlberg, 1997]. В этих контекстах прилагательное восходит к глаголу šаhаdа в значении ‘иметь доказательство чего-то’. Описываемая в них практика, видимо, восходит к доисламской, принятой в Мекке. Существует параллель с правилами, принятыми в Талмуде [Radscheit, 2006, p. 492, 495; Leicht, 2011].

Number of purchasers: 1, views: 648

Readers community rating: votes 0

1. Abū Dāwūd, Sulaymān b. Ašʿaṯ as-Sijistānī. Kitāb as-Sunan. Ed. by M. Muḥy ad-Dīn ʿAbd al-Ḥamīd. Vols. 1–4. Beirut: Dār al-Fikr, s. a. [Abū Dāwūd, Sulaymān b. Ašʿaṯ as-Sijistānī. Book of Traditions. Ed. by M. Muḥy ad-Dīn ʿAbd al-Ḥamīd. Vols. 1–4. Beirut: Dār al-Fikr, s. a. (in Arabic)].

2. al-Buḫārī, Muḥammad b. Ismāʿīl Abū ʿAbd Allāh. Al-Jāmiʿ aṣ-ṣaḥīḥ. Ed. by M. Dīb al-Baġā. 3rd ed. Vols. 1–6. Beirut: Dār b. Kaṯīr, al-Yamāma, 1407/1987 [al-Buḫārī, Muḥammad b. Ismāʿīl Abū ʿAbd Allāh. The Authentic Collection. Ed. by M. Dīb al-Baġā. 3rd ed. Vols. 1–6. Beirut: Dār b. Kaṯīr, al-Yamāma, 1407/1987 (in Arabic)].

3. Bar-Asher M. The Qurʾan and its Shiʿi Interpretations. Introduction. The Study of Shiʿi Islam: History, Theology and Law. Eds.: F. Daftary, G. Miskinzoda. London: I.B. Tauris, 2014. Pp. 79–94.

4. Cook D. Martyrdom in Islam. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2007.

5. Corbin H. En Islam iranien. Aspects spirituels et philosophiques. T. I. Le Shîʿisme duodécimain. Paris: Gallimard, 1971.

6. Ibn Bābūya, Abū Jaʿfar Muḥammad b. ʿAlī. Man lā yahḍuruhu al-faqīh. Ed. by Ḥusayn al-Aʿlamī. Vols. 1–4. Beirut: Muʾasasat al-Aʿlamī, 1406/1986 [Ibn Bābūya, Abū Jaʿfar Muḥammad b. ʿAlī. For Him not in the Presence of a Jurisprudent. Ed. by Ḥusayn al-Aʿlamī. Vols 1–4. Beirut: Muʾasasat al-Aʿlamī, 1406/1986 (in Arabic)].

7. Ibn Kaṯīr, ʿIsmāʿīl b. ʿUmar ad-Dimašqī. Tafsīr al-Qurʾān al-ʿaẓīm. Vols. 1–4. Beirut: Dār al-Fikr, 1401/1981 [Ibn Kaṯīr, ʿIsmāʿīl b. ʿUmar ad-Dimašqī. Interpretation of the Great Qurʾān. Vols. 1–4. Beirut: Dār al-Fikr, 1401/1981 (in Arabic)].

8. Fudge B. Qurʾānic Hermeneutics: al-Ṭabrisī and the Craft of Commentary. London: Routledge, 2011.

9. Hådi Geråmi S.M. Noxostin ändišehå-ye ḥädisi-ye šiʿe: ruykärdhå, goftemånhå, ängårehå vä jeryånhå. Tehran: Dånešgåh-e Emåm Ṣådeq, 1396/2018 [Hådi Geråmi S.M. The Earliest Shi'i Ideas on Hadith: Approaches Debates, Sketches, Development. Tehran: Dånešgåh-e Emåm Ṣådeq, 1396/2018 (in Persian)].

10. Goldziher I. Muhammedanische Studien. Bds. 1–2. Halle: M. Niemeyer Verlag, 1889–1890.

11. Jeffery A. The Foreign Vocabulary of the Qurʾan. Baroda: Oriental Institute, 1938.

12. Kohlberg E. Shahid. Encyclopaedia of Islam. 2nd ed. CD-Rom Edition, eds.: P. Bearman, T. Bianquis, C.E. Bosworth, E. van Donzel, and W.P. Heinrichs. Vol. 9. Leiden: Brill, 1997. Pp. 203b–207a.

13. Kohlberg E. The Abū Baṣīr Tradition: Qurʾānic Verses on the Merits of the Shīʿa. Law and Tradition in Classical Islamic Thought: Studies in Honor of Professor Hossein Modarressi. Eds.: M. Cook et al. New York: Palgrave Macmillan, 2013. Pp. 3–20.

14. Kohlberg E. In Praise of the Few: Studies in Shiʿi Thought and History. Leiden: Brill, 2020.

15. al-Kulīnī, Muḥammad b. Yaʿqūb b. Isḥaq. Al-Kāfī. Vols. 1–15. Qumm: Dār al-Ḥadīṯ, 1429/2008 [al-Kulīnī, Muḥammad b. Yaʿqūb b. Isḥaq. The Sufficient. Vols. 1–15. Qumm: Dār al-Ḥadīṯ, 1429/2008 (in Arabic)].

16. Leicht R. The Qurʾānic Commandment of Writing Down Loan Agreements (Q 2:282) – Perspectives of a Comparison with Rabbinical Law. The Qurʾān in Context: Historical and Literary Investigation into the Qurʾānic Milieu. Eds.: A. Neuwirth, N. Sinai, M. Marx. Leiden: Brill, 2011. Pp. 593–614.

17. Massi Dakake M. Writing and Resistance: The Transmission of Religious Knowledge in Early Shiʿism. The Study of Shiʿi Islam: History, Theology and Law. Eds.: F. Daftary, G. Miskinzoda. London: I.B. Tauris, 2014. Pp. 181–202.

18. Mollâ Sadra Shirazi. Le Livre des Pénétrations métaphysiques (Kitâb al-Mashâʿir). Texte arabe publié avec la version persane de Badiʿ ol-Molk Mirza ʿEmadoddawleh. Traduction française et annotations par H. Corbin. Teheran: Tahuri, 1982.

19. Musabbiḥī ʿĀdil Jāsim. Aš-Šahīd fī-s-sunna an-nabawiyya min wāqiʿ al-kutub as-sitta. Kuwait: Maktabat al-Imām aḏ-Ḏahabī, 1429/2008 [Musabbiḥī ʿĀdil Jāsim. Šahīd in the Sunnah of the Prophet According to the Six [Canonical] Books [of Hadith]. Kuwait: Maktabat al-Imām aḏ-Ḏahabī, 1429/2008 (in Arabic)].

20. Muslim b. al-Ḥajjāj, Abū-l-Ḥusayn al-Qushayrī. Al-Jāmiʿ aṣ-ṣaḥīḥ, ed. by M. Fuʾād ʿAbd al-Bāqī. Vols. 1–4. Beirut: Dār Iḥyāʾ at-Turāṯ al-ʿArabī, s. a. [Muslim b. al-Ḥajjāj, Abū-l-Ḥusayn al-Qushayrī. The Authentic Collection. Ed. by M. Fuʾād ʿAbd al-Bāqī. Vols. 1–4. Beirut: Dār Iḥyāʾ at-Turāṯ al-ʿArabī, s. a. (in Arabic)]

21. Newman A.J. The Formative Period of Twelver Shīʿism: Ḥadith as Discourse Between Qumm and Baghdad. Richmond, Surrey: Curzon Press, 2000.

22. Paret R. Der Koran. Kommentar und Konkordanz. 6te Auflage. Stuttgart-Berlin-Köln: Kohlhammer, 2001.

23. Payne-Smith J. A Compendious Syriac Dictionary. Oxford: At the Clarendon Press, 1903.

24. Peters R. Shāhid. Encyclopaedia of Islam. 2nd ed. CD-Rom Edition. Eds.: P. Bearman, T. Bianquis, C.E. Bosworth, E. van Donzel, and W.P. Heinrichs. Vol. 9. Leiden: Brill, 1997. Pp. 207a–208a.

25. Prozorov S.M. Arabic Historical Literature in Iraq, Iran and Central Asia in the 7th and the Mid 10th Century. Moscow: Nauka Glavnaia Redaktsiia Vostochnoi Literatury, 1980 (in Russian).

26. Prozorov S.M. “Wasi”. Islam: Encyclopedic Dictionary. ed. by S.М. Prozorov. Moscow: Nauka Glavnaia Redaktsiia Vostochnoi Literatury, 1991 (in Russian).

27. Radscheit M. Witnessing and Testifying. Encyclopedia of the Qurʾān. Vol. 5. Ed. by J. McAuliffe. Leiden: Brill, 2006. Pp. 492–506.

28. Raven W. Martyrs. Encyclopedia of the Qurʾān. Ed. by J. McAuliffe. Vol. 3. Leiden: Brill, 2003. Рp. 281–287.

29. Rippin A. What Defines a (Pre-modern) Shiʿi Tafsīr? Notes towards the History of the Genre of Tafsīr in Islam, in the Light of the Study of the Shiʿi Contribution. The Study of Shiʿi Islam: History, Theology and Law. Eds.: F. Daftary, G. Miskinzoda. London: I.B. Tauris, 2014. Pp. 95–112.

30. aṭ-Ṭabarī, Abū Jaʿfar Muḥammad b. Jarīr. Jāmiʿ al-bayān ʿan taʾwīl āyy al-Qurʾān. Vols. 1–30. Beirut: Dār al-Fikr, 1405/1984 [aṭ-Ṭabarī, Abū Jaʿfar Muḥammad b. Jarīr. Collection of Explanation on the Interpretation of Verses of the Qurʾān. Vols. 1–30. Beirut: Dār al-Fikr, 1405/1984 (in Arabic)].

31. aṭ-Ṭabrisī, Abū ʿAlī Fāḍl b. al-Ḥasan. Majmaʿ al-bayān fī tafsīr al-Qurʾān. Eds.: H. ar-Rasūlī al-Maḥallātī, Faḍl Allāh al-Yazdī aṭ-Ṭabāṭabāʾī. 2nd ed. Vols. 1–5. Beirut: Dar al-Maʿrifa, 1408/1988 [aṭ-Ṭabrisī, Abū ʿAlī Fāḍl b. al-Ḥasan. Collection of Elucidation towards the Interpretation of the Qurʾān. Eds.: H. ar-Rasūlī al-Maḥallātī, Faḍl Allāh al-Yazdī aṭ-Ṭabāṭabāʾī. 2nd ed. Vols. 1–5. Beirut: Dar al-Maʿrifa, 1408/1988 (in Arabic)].

32. aṭ-Ṭūsī, Abū Jaʿfar Muḥammad b. al-Ḥasan. At-Tibyān fī tafsīr al-Qurʾān. Ed. by. Āġā Buzurk aṭ-Ṭihrānī. Vols. 1–10. Beirut: Dār Iḥyāʾ at-Turāṯ al-ʿArabī, s. a. [aṭ-Ṭūsī, Abū Jaʿfar Muḥammad b. al-Ḥasan. The Elucidation of the Interpretation of the Qurʾān. Ed. by. Āġā Buzurk aṭ-Ṭihrānī. Vols. 1–10. Beirut: Dār Iḥyāʾ at-Turāṯ al-ʿArabī, s. a. (in Arabic].

Система Orphus

Loading...
Up