Egyptian terracotta figurines as a reflection of “popular” religion: cult devotees and female figurines of fertility from the collection of V.S. Golenischev (Pushkin State Museum of Fine Arts, Moscow)

 
PIIS086919080013482-7-1
DOI10.31857/S086919080013482-7
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Head of Department of the Ancient Orient
Affiliation: Pushkin State Museum of Fine Arts
Address: Российская Федерация
Occupation: Senior Research Fellow, Institute of Oriental Studies, Russian Academy of Sciences
Affiliation: Institute of Oriental Studies Russian Academy of Sciences
Address: Moscow, Russian Federation
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 1
Pages213-229
Abstract

The article deals with ten Egyptian terracotta figurines of Graeco-Roman times from the collection of the Pushkin State Museum of Fine Arts acquired by V.S. Golenischev in Egypt around the 1890s. All the objects are kept at the storages of the Department of Ancient Orient; seven of them have never been published before. Three figurines depict devotee of Isis and lay celebrants, the other examples belong to two groups of figurines, one of which depicts the so-called “orans” (or female apotropaic deities), the other – naked women (“steatopygic” figures and figurines of “baubo”). The last group of terracotta is closely related to the cult of fertility in general and female fertility in particular. All considered terracotta figurines are related to the “woman’s” area in domestic and temple context. The images had apotropaic functions and were intended to protect woman and all aspects of her activities both in social and in economic fields: the preservation and prosperity of the household, the bearing and birth of healthy offsprings. Terracotta figurines depicting women participating in rituals, or the so-called “beneficent demons” were expected to be magical guaranty of well-being and protection of the house and its inhabitants. Figurines could be presented in temples as votive gifts, and also placed on home altars or even burials, as it is shown by some archaeological finds. For a number of analogies (primarily from the collection of the British Museum), it can be assumed that most of Moscow terracottas come from the Fayum oasis, which was famous in Greco-Roman times by significant number of urban centres and large settlements with their own temples (for example, in Karanis and Crocodilopolis). The simplicity and naivete/unsophistication of such products firmly connect them with the “popular” religion of Graeco-Roman Egypt, which, unlike the official temple cults, is extremely unknown to us.

KeywordsGraeco-Roman Egypt, Egyptian terracotta figurines, devotee of Isis, lay celebrants, Isis, ancient Egyptian religion, “popular” religion, V.S. Golenischev, Pushkin State Museum of Fine Arts
AcknowledgmentThe article was prepared with the support of the grant no.19-18-00369 (“The Classical Orient: culture, worldview, the tradition of studying in Russia (based on materials from the collection of the Pushkin State Museum of Fine Arts and archival sources)”) of the Russian Science Foundation
Received29.01.2021
Publication date25.02.2021
Number of characters54160
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Египетские терракоты как отражение «народной» религии: служительницы культа и женские статуэтки плодородия из коллекции В.С. Голенищева (ГМИИ им. А.С. Пушкина)1 1. Рабочая группа проекта РНФ 19-18-00369 «Классический Восток: культура, мировоззрение, традиция изучения в России (на материале памятников коллекции ГМИИ имени А.С. Пушкина и архивных источников) Московского государственного университета им. М.В. Ломоносова.
2 Egyptian terracotta figurines as a reflection of “popular” religion: cult devotees and female figurines of fertility from the collection of V.S. Golenischev (Pushkin State Museum of Fine Arts, Moscow) В статье анализируются десять терракотовых статуэток, которые можно разделить на две группы. Первая связана с темой празднеств и ритуалов и изображает участвующих в них женщин – как простых почитательниц богов, так и жриц, служительниц культа. Вторая группа памятников принадлежит к так называемым «орантам» и «обнаженным женщинам» – интерпретация этих образов не всегда однозначна; в целом, по-видимому, данные терракоты относятся к женским апотропеям с широким спектром действия. Статуэтки изображают женских персонажей, что указывает на роль женщины в культовом и домашнем пространстве; при этом подчеркиваются наиболее важные аспекты женской сущности, связанные с плодовитостью, сохранением домашнего очага и благосостояния хозяйства. Все рассмотренные памятники происходят из собрания В.С. Голенищева; точное время и место их приобретения неизвестно, но предположительно покупки относятся к периоду путешествий ученого по Египту в 1880–1890-х гг. Большинство терракот птолемеевского и римского Египта отражают религиозные верования простого народа [Dunand, 1979]. Испокон веков это был мир множества богов и демонов – как добрых, так и злых; одних надо было почитать и приносить им жертвы, от других защищаться и отгонять их. Все это происходило в рамках культовой практики в храмах, вотивных приношений, использования магии в домашнем контексте. Терракотам, как показал в свое время Д. Франкфуртер, принадлежит значительная роль в установлении связи между храмовой и народной религией [Frankfurter, 1998, p. 55]. Терракоты из рассмотренной нами первой группы связаны с религиозными ритуалами и могут изображать праздничные процессии, которые были постоянным явлением в египетских городах и деревнях. Торжественные религиозные шествия были частью повседневной жизни, и поэтому изображение участников процессии, помещенное в домашнее святилище – довольно обычное использование терракот подобного рода [Bailey, 2008, p. 55–58]. Жрецы организовывали праздники по своему желанию и нанимали различных людей для участия в них: например, в одном из оксиринхских папирусов II в. н.э. описывается празднество в честь бога Нила [Alston, 2002, p. 195 (PapOxy III:519)]. Помимо жрецов и служителей культа, в религиозных процессиях нередко были задействованы артисты-мимы, рапсоды, танцоры и акробаты; особая роль отводилась музыкантам [Lindsay, 1963, p. 160–175]. Терракотовые статуэтки с изображением участников праздничных шествий – почитателей культа – изготавливались с апотропеической целью. Суть храмового ритуала заключалась в том, что царь и от его имени жрецы сражались с хаосом, силившимся ниспровергнуть мир; гибель мира весьма страшила египтян, и они, конечно, понимали важность победы над исефет (злом) и необходимость постоянного утверждения маат (справедливости). Такова была официальная идеология, частное выражение которой представляет так называемая «народная» религия, воплощенная в том числе и в терракотовых статуэтках. Последние делают акцент на более «приземленных» аспектах победы над хаосом – на защите домашнего очага, на благополучии, процветании своей семьи и преуспевании близких [Bailey, 2008, p. 55].

Number of purchasers: 1, views: 736

Readers community rating: votes 0

1. Vassilieva O. A. Terracotta Figurines from the Collection of the Pushkin State Museum of Fine Arts: Images of the Goddess Isis. Transactions of the State Hermitage Museum. LXVI. St. Petersburg Egyptology Readings 2011–2012. St. Petersburg: The State Hermitage Publishers, 2013. Pp. 55–67 (in Russian).

2. Golenishchev V.S. Epigraphic Results of a Trip to Wadi Hammamat. Notes of the Eastern Branch of the (Imperial) Russian Archaeological Society. T. II, vol. 1–2. 1887. Pp. 69–79 (in Russian).

3. Golenishchev V.S. Archaeological Results of a Trip to Egypt in the Winter of 1888–1889. Notes of the Eastern Branch of the (Imperial) Russian Archaeological Society. T. V, vol. 1. 1890. Pp. 1–30 (in Russian).

4. Graves R. Myths of Ancient Greece. Vol. 1. Moscow, 2001 (in Russian).

5. Demskaya A.A., Hodjash S.I., Berlev O.D., Kachalina G.I., Yakovleva E.M. (comp.). Outstanding Russian Orientalist V.S. Golenischev and the History of the Acquisition of his Collection in the Museum of Fine Arts (1909–1912) (From the Archive of the Pushkin State Museum of Fine Arts. Vol. 3). Moscow: Sovetskii khudozhnik, 1987 (in Russian).

6. The Path to Immortality. The Monuments of Ancient Egyptian Art in the Collection of the Pushkin State Museum of Fine Arts. Catalogue of the Exhibition. Moscow: Vostochnaia literatura, 2002 (in Russian).

7. Hodjash S.I. Images of the Ancient Egyptian God Bes in the Collection of the Pushkin State Museum of Fine Arts. The Catalogue. Moscow: Vostochnaia literatura, 2004 (in Russian).

8. Artistic Craft of the Era of the Roman Empire (1st century B.C. – 4th century A.D.). The Exhibition Catalogue. Leningrad: Iskusstvo, 1980 (in Russian).

9. Alston R. The City in Roman and Byzantine Egypt. London – New York: Routledge, 2002.

10. Ashton S.-A. Petrie’s Ptolemaic and Roman Memphis. London: Institute of archaeology, 2003.

11. Bailey D. Catalogue of the Terracottas in the British Museum. Vol. IV. Ptolemaic and Roman Terracottas from Egypt. London: British Museum Press, 2008.

12. Bayer-Niemeier E. Griechisch-römische Terrakotten. Liebieghaus – Museum Alter Plastik. Bildwerke der Sammlung Kaufmann I. Frankfurt: Verl. Gutenberg, 1988.

13. Besques S. Catalogue raisonné des figurines et reliefs en terre-cuite grecs, étrusques et romains. T. 4.2. Époques hellénistiques et romaines. Cyrénaique, Égypte Ptolémaique et Romaine, Afrique du Nord et Proche-Orient. Paris: Réunion des musées nationaux, 1992.

14. Breccia E. Terrecotte figurate greche e greco-egizie del Museo di Alessandria. (Monuments de l’Égypte gréco-romaine, II.2). Bergamo: Officine dell’Istituto italiano d’arti grafiche, 1934.

15. Dunand Fr. Catalogue des terres сuites gréco-romaines d’Égypte. Paris: Réunion des musées nationaux, 1990.

16. Dunand Fr. Religion populaire en Égypte Romaine. Les terres cuites isiaques du Musée du Caire. Leiden: Brill, 1979.

17. Ewigleben C., Grumbkow J. von. Götter, Gräber und Grotesken. Tonfiguren aus dem Alltagsleben im römischen Ägypten. Hamburg: Museum für Kunst und Gewerbe, 1991.

18. Fischer J. Griechisch-Römische Terrakotten aus Ägypten. Die Sammlungen Sieglin und Schreiber. Dresden, Leipzig, Stuttgart, Tübingen. Tübingen: E. Wasmuth, 1994.

19. Fjeldhagen M. Graeco-Roman Terracottas from Egypt : Catalogue. Ny Carlsberg Glyptotek. Copenhagen: Ny Carlsberg Glyptotek, 1995.

20. Frankfurter D. Religion in Roman Egypt. Assimilation and Resistance. Princeton: Princeton University Press, 1998.

21. Fraser P. M. Ptolemaic Alexandria. Vol. I. Oxford: Clarendon Press, 1972.

22. Gallazzi C., Hadji-Minaglou G. Trésors inattendus. 30 ans de fouilles et de coopération à Tebtynis (Fayoum) Le Caire, Musée égyptien 4 février – 4 avril 2019. Le Caire: IFAO, 2019.

23. Graindor P. Terres cuites de l’Égypte Gréco-romaine. Antwerpen: De Sikkel, 1939.

24. Griesbach J. (Hrsg.). GRYPTISCH. Griechisch–Ägyptisch. Tonfiguren vom Nil. Würzburg: Museum der Universität Würzburg, 2013.

25. Guardians of the Nile: Sculptures from Karanis in the Fayoum (c. 250 BC–AD 450). Ann Arbor: Kelsey Museum of Archaeology, 1978.

26. Hodjash S., Berlev O. The Egyptian Reliefs and Stelae in the Pushkin Museum of Fine Arts, Moscow. Leningrad: Aurora Art Publishers, 1982.

27. Household and Family Religion in Antiquity. Ed. by Bodel J., Olyan S.M. Oxford: Blackwell Publishing, 2008.

28. Hussein Nahla Mohamed Ahmed. Kiman Fariss, Krokodilopolis in griechisch-römischer Zeit: archäologische Untersuchung der Terrakotta-Figuren. PhD Dissertation. Berlin: Freien Universität, 2016.

29. Kaufmann C.M. Ägyptische Terrakotten der griechisch-römischen und koptischen Epoche. Kairo: Diemer, Finck und Baylaender, 1913.

30. Liddell H., Scott R. A Greek-English Lexicon. Oxford: Clarendon Press, 1940.

31. LIMC – Lexicon Iconographicum Mythologiae Classicae. Vol. III. Zürich, München: Artemis Verlag, 1986.

32. Lindsay J. Daily Life in Roman Egypt. London: Frederick Muller, 1963.

33. Melaerts H. (ed.). Le сulte du souverain dans l’Égypte ptolémaïque au IIIe siècle avant notre ère. Actes du colloque international, Bruxelles 10 Mai 1995. (Studia Hellenistica 34). Louvain: Peeters, 1998.

34. Perdrizet P. Les terres сuites grecques d’Égypte de la collection Fouquet. Nancy, Paris: Berger-Levrault, 1921.

35. Petrie W.M.F. Hawara, Biahmu, and Arsinoe. London: The Leadenhall Press, 1889.

36. Petrie W.M.F. Roman Ehnasya (Heracleopolis Magna) 1904. London: Egypt Exploration Fund, 1905.

37. Philipp H. Terrakotten aus Ägypten im Ägyptischen Museum Berlin. Berlin: Mann, 1972.

38. Pomeroy S.B. Women in Hellenistic Egypt. From Alexander to Cleopatra. Detroit: Wayne State University Press, 1990.

39. Schmidt E. (Hrsg.). Katalog der antiken Terrakotten. Teil I. Die figürlichen Terrakotten. Mainz am Rein: Universität Würzburg, 1994.

40. Schürmann W. Katalog der antiken Terrakotten im Badischen Landesmuseum Karlsruhe. Göteborg: P. Åstrom, 1989.

41. Török L. Hellenistic and Roman Terracottas in Egypt. Roma: “L’Erma” di Bretschneider, 1995.

42. Walker S., Bierbrier M.L. Ancient Faces: Mummy Portraits from Roman Egypt. London: British Museum Press, 1997.

43. Weber W. Die ägyptisch-griechischen Terrakotten. (Königliche Museen zu Berlin. Mitteilungen aus der ägyptischen Sammlung, II). Berlin: K. Curtius, 1914.

44. Wilfong G.T. (ed.). Women and Gender in Ancient Egypt. From Prehistory to Late Antiquity. An Exhibition at the Kelsey Museum of Archaeology, 14 March – 15 June 1997. Ann Arbor: Kelsey Museum of Archaeology, 1997.

Система Orphus

Loading...
Up