The theme of Tibet in the works of modern Chinese painters Luo Zhongli and Ai Xuan

 
PIIS086919080012484-9-1
DOI10.31857/S086919080012484-9
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Associate Professor
Affiliation: National Research University Higher School of Economics
Address: Moscow, Moscow, Russia
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 6
Pages164-174
Abstract

Chinese painting at the turn of the XX-XXI centuries is distinguished by a historically unprecedented variety of techniques, artistic styles and genres. The emergence of oil painting in China broke the monopoly of traditional water-based glue painting, but not its leadership based on synthesis with calligraphy. The article describes the current stage of development of realistic oil painting in China. The works of artists Luo Zhongli (born in 1948) and Ai Xuan (born in 1947) were selected for analysis. Using examples of their paintings, which have become widely known in China, the process of sinization of Western aesthetics of oil painting is studied and the significance of Tibetan themes in modern Chinese painting is considered. The relevance of the topic is due to the fact that Western art criticism does not pay due attention to Chinese oil painting artists, as a result of which Western viewers and collectors are poorly prepared for Chinese auctions and exhibitions. The article comprehensively uses art history description, philosophical and aesthetic analysis, cultural methodology and sociological approach.

At the turn of the 1970s and 1980s, in Chinese oil painting, the pathos of the revolutionary style is replaced by the direction of "village realism painting", in which the so-called "Tibetan group" is formed. The theme of the life of national minorities is framed in a separate genre, but it is the works of Tibetan themes that are the most numerous and are successful at competitions and exhibitions. Luo Zhongli's painting style evolved from realism to neo-expressionism. The Tibetan theme interested the artist at the early realistic stage of his work. The ideological basis of his realistic style in Tibetan subjects was the traditional ideal of "archaic simplicity" (<em >gu pu). Later, Luo Zhongli abandons the Western style of writing, and applies the Chinese technique of linear painting <em >baimiaoand strokes-<em >cunin oil painting. Ai Xuan's style, on the contrary, is consistently realistic in combination with techniques of lyrical expressionism. Ai Xuan brings the texture of oil painting closer to the effects of traditional water-glue painting by increasing the transparency of the layers of oil painting.

Keywordspaintings of rural realism, Tibetan group, hyperrealism, photorealism, ultrarealism, neo-expressionism, guohua, gu pu, the strokes-cun
Received02.11.2020
Publication date11.12.2020
Number of characters31950
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Современная живопись Китая отличается исторически небывалым разнообразием техник, художественных стилей и жанров. Рубеж ХХ–XXI вв. можно считать порой подъема в развитии китайской живописи после десятилетий засилья агитационного искусства маоистского периода. Расцвету живописи способствует целый комплекс социальных факторов. Среди них важную роль играет формирование гигантского художественного рынка, связанного с экономическим подъемом в стране. В многочисленных художественных академиях, институтах, школах и студиях все новые поколения молодежи получают высококачественное художественное образование. Организуемые на государственном уровне выставки и конкурсы предоставляют победителям стипендии для обучения в Европе и Америке, что помогает наиболее талантливым начинающим живописцам завоевывать национальное и международное признание. Высокая конкуренция среди самих китайских живописцев, характерная еще для старого Китая, стимулирует реализацию творческого потенциала мастеров. Китай никогда не был настолько открыт художественной жизни Запада, как сейчас. Важно, что на протяжении последних трех десятилетий в сфере масляной живописи Китай ведет диалог с западным художественным миром на равных. К сожалению, западная критика уделяет недостаточное внимание современным китайским живописцам, в результате чего западный зритель и коллекционеры, неизменно проявляющие активный интерес к традиционной китайской культуре, оказываются плохо подготовленными к проводимым в КНГ и Гонконге выставкам и аукционам. Перед отечественными искусствоведами стоит сложная задача по исследованию обширного по своим масштабам и степени сложности искусства Китая последней трети ХХ в. – первой четверти XXI в.
2 Цель настоящей публикации – охарактеризовать современный этап эволюции реалистической масляной живописи Китая. Для анализа в формате статьи выбрано творчество двух известных и успешных на художественном рынке КНР мастеров, а именно Ло Чжунли 罗中立 (1948 г.р.) и Ай Сюаня 艾轩 (1947 г.р.). На примерах их произведений предстоит проанализировать два аспекта развития современной китайской живописи маслом: первый связан с итогами китаизации западной эстетики масляной живописи, второй покажет роль некитайской этнографической тематики в социологии и деонтологии китайской масляной живописи. Оба художника принадлежат к одному поколению мастеров; обладают ярким художественным дарованием; относятся к китайской школе реалистической живописи (чжунго сеши хуапай 中国写实画派). Оба мастера в начале 1980-х гг. были зачинателями направления «живописи деревенского реализма» (сянту сеши хуэйхуа 乡土写实绘画 ), а в 1980–1990-е гг. входили в «тибетскую группу» китайских живописцев (чжунго хуацзя дэ сицзан цзитуань 中国画家的西藏集团). Если для Ай Сюаня Тибет стал темой всей его жизни, то для Ло Чжунли тибетские образы были хотя и важным, но представляют собой лишь один из этапов его неоднократно менявшегося творческого пути. При решении поставленных задач комплексно используется философско-эстетический и искусствоведческий анализ, культурологическая методология и социологический подход.

Number of purchasers: 2, views: 891

Readers community rating: votes 0

1. Collection of oil paintings by Ai Xuan. Beijing: Wenwu chubanshe, 2011 (in Chinese).

2. Collection of oil paintings of the Beijing realistic school. Ai Xuan. Tianjin: Tianjin Yangliuqing hua she, 2005 (in Chinese).

3. Wang Meifang. Ai Xuan: the air is clean and cold. Meishu daguan. 2002, no. 12. Pp. 10–11 (in Chinese).

4. Sketches of famous modern masters: a Collection of sketches by Ai Xuan. Zhengzhou: Henan meishu chubanshe, 2005 (in Chinese).

5. Yin Shuangxi. Collection of 20th-century Chinese art criticism. Beijing: Hebei meishu chubanshe, 2017 (in Chinese).

6. Li Guijun. Chinese realistic painting. Changchun: Jilin meishu chubanshe, 2008 (in Chinese).

7. Liu Dudu. Analysis of the direction of art painting in the 1980s - on the example of the analysis of oil painting by Ai Xuan. Shenmei yu yishu xue. 2016, no. 06. Pp. 76-77 (in Chinese).

8. Liu Cun. History of Chinese oil painting. Beijing: Zhongguo qingnian chubanshe, 2016 (in Chinese).

9. Collection of works by famous masters of modern oil painting in China: Ai Xuan. Shanghai: Renming meishu chubanshe, 2008 (in Chinese).

10. Chinese realistic painting: Ai Xuan. Changchun: Jilin meishu chubanshe, 2010 (in Chinese).

11. Cheng Xi. Discussion about the features of Ai Xuan's oil painting. Yishu kongjian. 2015, no. 11. P. 192 (in Chinese).

12. Sullivan M. Art and Artists of Twentieth-century China. Berkeley, CA: University of California Press, 1996.

13. Sullivan M. The Meeting of Eastern and Western Art. Berkeley, CA: University of California Press, 1997.

14. Sullivan M. Modern Chinese Artists: A Biographical Dictionary. Berkeley, etc: University of California Press, 2006.

Belozerova Illustrations (oriens_2020_6_illustrations_Belozerova.pdf, 5,786 Kb) [Download]

Система Orphus

Loading...
Up