Speaking with Birds in Chinese. Franciscan Thought on the Middle Kingdom Proselytization

 
PIIS086919080011148-9-1
DOI10.31857/S086919080011148-9
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Senior Research Fellow; Assistant Professor
Affiliation:
Institute of Oriental Studies of the Russian Academy of Sciences
State Academic University for the Humanities (GAUGN)
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 5
Pages205-213
Abstract

The difficult task of preaching Christianity in China was undertaken by several Catholic missionary orders, the first of which was the order of the Franciscans. The article examines philosophical and theoretical foundations of Franciscan “inculturation”, which served as the basis of their missionary practice, arising from the ideas and activities of the founder of the order – Francis of Assisi, in particular from his belief in the need to declare the truth of the Gospel to all things from stones and birds to the pagans.According to the author’s hypothesis rational seeds of the Franciscan inculturation were carefully incorporated into the theory and practice of the famous Jesuit teologia accomodativa, which allowed the Renaissance Jesuit order to bring the ideas of medieval scholastics-Franciscans to a new level, thereby achieving great success in missionary work, and stay in China at the court of Ming and Qing emperors in spite of the persecutions.The first part of the article examines the fusion of the basic principles of both orders, both in historical retrospect, and the embodiment of this synthesis in the modern Catholic Church in the current Pope Francis. It is shown how the Franciscans, who postulated the importance of personal charisma and the need to bring Gospel’s message to the largest possible audience, played a fatal role in suppressing the activities of Catholic missions in the Middle Empire due to their de facto intolerance to the more radical methods of inculturation used by the Jesuits.Summing up 700 years ofFranciscan presence in China (with an inevitable break after the Yuan Dynasty and the prohibition of Christian preaching under Emperor Yongzheng), the author believes that the fundamental developments of the order's thinkers, glorified in medieval Europe, turned out to be ineffective when trying to spread Christian ideas in the Confucian Celestial Empire.

KeywordsFrancis of Assisi, Franciscans in China, missionary thought, inculturation, Chinese catholic missions, Jesuits in China, Chinese Rites Controversy
Received01.09.2020
Publication date31.10.2020
Number of characters24005
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 В 1724 г. император династии Цин Юнчжэн (雍正; 1678–1735; прав.: 1722–1735) выпустил «Расширенное толкование Священного указа» (聖諭廣訓; Шэнюй гуансюнь) [Шэнюй гуансюнь, 2005, p. 19a], запрещающее проповедь и исповедание христианства. Эта радикальная мера, предпринятая представителем маньчжурского дома, достаточно толерантно относившегося к свободе совести (отец Юнчжэна Канси известен знаменитым «Указом о веротерпимости» [容敎令; Жунцзяолин] 1692 г.1), стала результатом стечения обстоятельств, в истоке которого лежал застарелый конфликт представителей различных миссионерских орденов – ослабивших себя внутренними дрязгами иезуитов и подвергших их разрушительной критике францисканцев и доминиканцев. В результате этого знаменитого «Спора о китайских ритуалах», продолжавшегося большую часть XVII в. и перетекшего в XVIII в., папа Клемент XI в 1715 г. передал императору Канси роковую буллу «Ex illa die» («С этого дня»), объявив традиционные китайские практики несовместимыми с христианскими, что повлекло гонения на миссионеров и китайских христиан, в 1742 г. Бенедикт XIV окончательно запретил соблюдение конфуцианских ритуалов при исповедовании христианства, а в 1773 г. папа Клемент XIV нанес последний удар ордену иезуитов, распустив его [Дубровская, 2001, с. 180–186, Круглова, 2018]. 1. См., например, Marinescu J.M.N. Defending Christianity in China: The Jesuit Defense of Christianity in the Lettres Edifiantes Et Curieuses & Ruijianlu in Relation to the Yongzheng Proscription of 1724. URL: >>>> Дата обращения 29.08.2020; Menegon Eu. Yongzheng’s Conundrum. The Emperor on Christianity, Religions, and Heterodoxy. URL: >>>> Дата обращения 29.08.2020].
2 Юнчжэн впервые включил отдельное и прямое негативное упоминание католицизма – «учения Западного океана» (西洋教; сиянцзяо) в документ столь высокого уровня, заявив: «Так же и Учение Западного океана, почитающее Господина Небес (天主, Тяньчжу), входит в число неканонических (不經; буцзин); но поскольку эти люди [миссионеры. – Д. Д.] понимают математику, наше правительство их использует, этого нельзя не знать» (又如西洋教宗天主亦屬不經因其人通曉歷數故國家用之爾等不可不知也)2. Столь печальный результат как минимум полутысячелетней проповеди христианства в Срединной империи стал результатом не только целого клубка политических противоречий, накопившихся к концу XVII в. между жаждавшими влияния в Китае державами и поддерживаемыми ими отрядами проповедников, но и вытекал из несовместимости теорий и практик проповеди трех мощных миссионерских орденов. 2. Этим высказыванием Юнчжэн продолжал и расширял седьмой пункт из «Священного указа» Канси, гласивший: «Истребляйте чуждые верования ради возвышения истинного учения» (黜異端以崇正學; Чу идуань и чунчжэн сюэ). См. Barmé G. R. The Christian Conundrum of Yongzheng. URL: >>>> Дата обращения 28.08.20.
3 Историческая картина католической проповеди в Китае справедливо представляется как триумф и трагедия наиболее успешного передового отряда папства – ордена иезуитов [Дубровская, 2001; Лю Юньхуа, 2005, Dunne, 1962], тогда как усилия их предшественников, а позже и соперников, на этом поприще зачастую остаются за кадром. Это с одной стороны объяснимо: деятельность несториан географически ограничивалась трассой Великого шелкового пути, ее финальным пунктом – Чанъанью и не могла похвастаться широтой охвата [Дубровская, 2008], францисканцы фокусировалась поначалу на папских посольствах к монгольским правителям, а в новое время, восстанавливая свое присутствие с юга Китая, не показали ярких результатов в прозелитизации [D’Arelli, 2011; De Civezza, 1898], самым же заметным результатом работы доминиканцев стала разрушительная критика иезуитов, приведшая к запрещению католической пропаганды в Китае [Дубровская, 2001, с. 160–186].

Number of purchasers: 0, views: 755

Readers community rating: votes 0

1. Dubrovskaya D.V. Jesuit Mission in China. Matteo Ricci et al. Moscow: IOS RAS; KRAFT+, 2001 (in Russian).

2. Dubrovskaya D.V. Friar Rubruck between the West and the East. URL: http://www.vokrugsveta.ru/telegraph/history/622/ (accessed: 05.07.2020).

3. Dubrovskaya D.V. Nestorian Stele from Xian. Epigrafika Vostoka. 2008. No. XXVII. Pp. 121–147 (in Russian).

4. Dubrovskaya D.V. Matteo Ricci’s Dell’Amicizia as Medium for Successful Christian Proselytization in Ming China. Vostok (Oriens). 2020. No. 3. Pp. 175–186 (in Russian).

5. Kruglova M.S. “Rites Controversy” as an Example of Cultural Conflict between the East and the West. Manuscript. 2018. No. 5(91). Pp. 34–38 (in Russian).

6. Liu Yunhua. Circle of Interpretations: Late Ming and Early Qing Missionary Interpretations of Confucian Classics and Their Local Responses. Beijing, Beijing Daxue Chubanshe, 2005 (in Chinese).

7. Shengyu Guangxun (Expanded Interpretation of Holy Decree). Supremely Authorized Complete Library in Four Sections (Qingding Siku Quanshu Huiyao). Changchun: Jilin chubanshe, 2005. Pp. 16–20 (in Chinese).

8. Barmé G.R. The Christian Conundrum of Yongzheng. URL: https://chinaheritage.net/journal/the-christian-conundrum-of-yongzheng/ (accessed: 28.08.2020).

9. Beebe R.M., Senkewicz R.M. Junípero Serra: California, Indians, and the Transformation of a Missionary. Oklahoma: University of Oklahoma Press, 2015.

10. Carballo J.R. Francescani in Cina. URL: http://www.fides.org/it/attachments/Francescani_in_Cina.doc (accessed: 29.08.2020).

11. Carballo J.R. Il Vangelo in Cina. VII Centenario dell’ordinazione episcopale di Fr. Giovanni da Montecorvino, primo vescovo in Cina, in quanto nominato arcivescovo dell’attuale Pechino e Patriarca dell’Oriente. Agenzia Fides. URL: http://www.fides.org/en/news/25844-ASIA_CHINA_Franciscans_in_China_1200_1977_1_162_Friars_Minor_lived_in_China (accessed: 05.07.2020).

12. D'Arelli F. Religiosi, mercanti e legati pontifici verso la Cina dei secoli VII–XIV. F. D’Arelli e P. Callieri (Eds). A Oriente. Città, uomini e dei sulle Vie della Seta. Milano: Electa, 2011. Pp. 70–73.

13. De Civezza M. Histoire universelle des missions franciscains. Paris: Tolra, 1898.

14. Dunne G.H. Generation of Giants: The Story of the Jesuits in the Last Decades of the Ming Dynasty. London–Notre Dame: University of Notre Dame Press, 1962.

15. Marinescu J.M.N. Defending Christianity in China: The Jesuit Defense of Christianity in the “Lettres Edifiantes Et Curieuses” & “Ruijianlu” in Relation to the Yongzheng Proscription of 1724. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/5164679.pdf (accessed: 29.08.2020).

16. Menegon Eu. Yongzheng’s Conundrum. The Emperor on Christianity, Religions, and Heterodoxy. URL: https://www.academia.edu/33042809/Yongzheng_s_Conundrum_The_Emperor_on_Christianity_Religions_and_Heterodoxy_2017_ (accessed: 29.08.2020).

17. Noonan J.T. A Church That Can and Cannot Change. Notre Dame (IN): University of Notre Dame Press, 2005.

18. Pope Francis Explains Decision to Take St Francis of Assisi's Name. The Guardian. URL: https://www.theguardian.com/world/2013/mar/16/pope-francis-st-francis-assisi (accessed: 13.08.2020).

19. The New Pope. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/The_New_Pope#Episodes (accessed: 13.08.2020).

20. Roest B. Medieval Franciscan Mission: History and Concept. Strategies of Medieval Communal Identity: Judaism, Christianity, and Islam. Ed. Wout J. van Bekkum & Paul M.Cobb. Louvain: Peeters, 2004. Pp. 137–161.

21. Roncaglia M. San Francesco d'Assisi in Oriente. Studi francescani. 1953. No. 50. Pp. 97–106.

22. Selections From Thomas of Celano: First and Second Lives of St. Francis. Tr. by D. Burr. URL: http://people.bu.edu/dklepper/RN413/francis.html (accessed: 29.08.2020).

23. Short W. The Franciscans. Collegeville (MN): The Liturgical Press / Michael Glazier Books, 1989.

24. Tolan J.V. Saint Francis and the Sultan: The Curious History of a Christian-Muslim Encounter. Oxford: Oxford University Press, 2009.

25. Willeke B.H. Documents Relating to the History of the Franciscan Missions in Shantung, China. Franciscan Studies. Vol. 7, 1947. No. 2. Pp. 171–187.

26. Wintz J. Saint Francis and the Birds. Franciscan Media. URL: https://www.franciscanmedia.org/saint-francis-and-the-birds/ (accessed: Cacciotti A., Melli M. (Eds). I Francescani e la Cina. Un’opera di oltre sette secoli. Milano: Edizioni Biblioteca Francescana, 2013.

Система Orphus

Loading...
Up